Cambodia
Trapeang Tungloung

Jungle trek - dag 3

November 25, 2018 in Cambodia ⋅ ☁️ 31 °C

‘S avonds nog eens plassen en een kleine tarantula spotten. Altijd leuk om wilde beesten te zien!

Opstaan, uit de hangmat klauteren, plassen en luisteren. Maar geen gibbons, toch niet onmiddellijk. Na een halfuurtje zei Tat dat ze ze terug hoorde. En inderdaad terug die ochtendroep waar je blij van wordt. De nacht was weer koud, de gidsen hadden zelfs een vuurtje gemaakt. Die arme kikker van gisteren belandde dus deze ochtend op ons borden en maagjes. Eerlijk toegeven, hij smaakte wel tussen alle rijst door. Ook schafte de pot enkele vissen die de gidsen met een net gevangen hadden tijdens de nacht.

We trokken vroeg op pad om de hitte te mijden. De route terug naar de boerderij ging goed op en neer. En geen enkele weg lag er degelijk bij, over boomstammen kruipen, enkels omslaan door losse stenen en struikelen over al die uitstekende wortels. Onderweg toonde de gids ons nog wat kruiden en bomen die nuttig waren. Zo waren er planten om de bevalling te bevorderen of boomsap om boten waterproof te maken. Uit de jungle kwamen we na 3 uur weer tussen de boerderijtjes en velden. Hier liet onze gids ons nog wat bonen proeven. Een welgekomen snack!

Eens terug op de boerderij van onze gids hielden we halt om te lunchen in zijn huis en rijst van eigen kweek te proeven. Deze rijst smaakte toch beter dan andere die we al gegeten hadden. Hierna gingen we met de boot naar een lokaal dorp. Dit was bijna een spookstad. De meeste inwoners waren naar het platteland getrokken om te oogsten. We liepen hier rond en kregen uitleg van de gids. Hierna gingen we naar het kerkhof en legde de gids ons de rituelen uit. De volgorde eerst dorp dan kerkhof was van groot belang! Indien we het omgekeerde zouden doen en iemand uit het dorp wordt ziek, zou dat komen omdat we een slechte geest hadden meegenomen van het kerkhof. Na deze interessante tussenstop gingen we met de boot verder. Overstappen op de brommer, deze keer beter voorbereid dan de vorige keer. We deden onze sjaal en zonnebril aan om ons tegen het stof te beschermen. Het hielp maar alles wat nog bloot was, zag terug oranjerood van het stof 😄

Trapeang Tungloung, ត្រពាំងទូងឡូង