Canada

Halbmarathon Calgary

May 29, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 7 °C

Nun war er schneller gekommen als mir lieb war, der Tag des Halbmarathons in Calgary.
      Vor zwei Tagen habe ich zufällig im Internet entdeckt, dass kommenden Sonntag der Calgary Marathon ist und daraufhin habe ich mich rasch für die halbe Strecke (21,1Kilometer) angemeldet. Ich bin ja bisher in meiner Läuferkarriere 2 ganze Straßenmarathon (Wien und Wachau) und einen Bergmarathon in Ischgl (Silvrettarun) gelaufen, jedoch war ich für diese Wettkämpfe deutlich besser vorbetreitet als dieses Mal. Mit dem ganzen Arbeitsstress vor unsrer Reise, war es mir nicht möglich regelmäßig Sport zu betreiben. Jetzt bin ich seit 5 Wochen mit dem Wohnmobil in Kanada unterwegs und schön langsam kommt etwas Routine in den sportlichen Ablauf. Ganze 5 Mal war ich bisher in Kanada laufen, meine längste Runde waren zirka 8km. ;)
      Ich hatte mir in Calgary am Vortag des Laufes einen lässigen Stellplatz für die Nacht gesucht. Direkt am Bow River, mit traumhafter Aussicht auf die Skyline Calgarys. So startete ich gegen 6 Uhr in der Früh vom Bus los Richtung Stampede Arena, dem Start/Ziel Stadion des heutigen Spektakels. Normalerweise werden in diesem Stadion Rodeos abgehalten, heute wird es hoffentlich für eine tolle Läuferkulisse sorgen. Der Start des Marathons ist übrigends um 7Uhr. Absoluter Wahnsinn!! 
      Zirka 10 Grad und Wind begleiteten mich auf meinen 4 Kilometern per Fahrrad zum Start. Dort angekommen checkte ich mal die Lage ab und suchte mir ein warmes Plätzchen im Inneren der dortigen Häuser. Dicht gedrängt warteten dort viele Läufer bis 5 Minuten vor dem Start, damit alle rasch ihren Platz im Warmen verlassen mussten, um ihre Startposition einzunehmen.
      An der Strecke war nicht viel los. Es überraschte mich nicht, dass an diesem sehr windigen und kalten Tag (ca 7 Grad) nur sehr wenige Zuschauer den Weg an die Strecke gefunden haben, um uns Läufer anzufeuern. Wie in der Wachau dachte ich mir. Wenns dort regnet kommt auch keiner zum Marathon zuschauen.

Von Kilometer 5-15 gings überraschend einfach. Den Flow der vielen Läufer nahm mich gut auf und ich schwamm sehr gut auf ihm mit. Danach wars eine ganz gute Plagerei bis ins Ziel. Von Kilometer 16-21 war der Spaß leider nur mehr sekundär. ;)
      Ich habe meinen Trainingsstand richtig eingeschätzt und wusste, dass ich langsam starten musste, damit ich mich nicht auf den ersten Kilometern verausgabe und es ein weiter Weg zur Ziellinie wird. Meine angepeilte 5:30er Zeit pro Kilometer konnte ich mit 5:31 pro Kilometer ins Ziel bringen, also Punktlandung! Von der durchschnittlichen Herzfrequenz von 156/min bin ich mehr als überrascht. Also doch besser trainiert als ich gedacht habe, sitzender Weise von Halifax bis Calgary.. ;)
      Ich konnte finishen mit einer offiziellen Zeit von 1:58. Das überschreitet zwar meine Halbmarathon Bestzeit vom Innsbrucker Nightrun auf die Halbmarathon Distanz um 13 Minuten, aber auch damals war ich relativ weit weg vom Weltrekord. ;)
      Gesamt gesehen ein sehr netter Event mit ca 8000 Läufer und ca 800 Zuschauern entlang der Strecke. Wetter hätte deutlich besser sein können, aber die Stimmung unter den Läufern war fantastisch. Es ist immer wieder ein großartiges Gefühl, wenn man inmitten sovieler Läufer ist und gemeinsam Meter für Meter zum Ziel zurücklegt. Von Spitzenzeiten bin ich meilenweit entfernt, aber das ist mir egal. Hierbei zählt der olympische Gedanke „dabei sein ist alles!“. ;)

Dag 25: Gooooo Flames!

October 2, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 14 °C

Voordat we vanochtend wegreden van de campground, zijn we eerst de andere kant van het gigantische terrein wezen verkennen. Remco had namelijk tijdens zijn ochtendloop bisons gespot. Gelukkig waren ze er nog. Ook kwamen we een nieuwsgierig stokstaartje tegen.

Na deze safari zijn we naar Calgary gereden om op een gratis camper-parkeerplaats naast (en van) een gigantische outdoorwinkel te parkeren. We hebben onze ogen uitgekeken in de winkel en er serieus bijna 2 uur rondgelopen.

Toen was het alweer einde van de middag en kwam de Uber om ons naar het Scotiabank Saddledome te brengen. Meinou had namelijk 2 A-plek kaarten overgekocht voor een ijshockey game, de Calgary Flames versus de Winnipeg Jets.

Het was een spannende wedstrijd. De Flames stonden na de 1e periode 2-0 achter, maar hebben zich in de 2e en 3e periode teruggeknokt naar een 4-5 winst. Tussendoor waren er nog 2 knokpartijen op het ijs en was er verschillende commerciële entertainment. Ook zag Meinou tijdens de tweede pauze dat er een meet en greet met (oud)spelers was, dus die is nog even in de rij gesprongen voor wat handtekeningen en foto's.

Calgary (Stampede dag 3) 🤠

July 12, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 25 °C

Dinsdag 12 juli

Stampede dag 3
      1) paarden
      2) schaaphonden competitie
      3) eerste natie powwow (traditionele dansen)
      4) team roping
      Bij team roping gaan 2 man te paard achter een kalf aan, 1 gooit een lasso om de hoorns en de ander om de achterbenen. Als beide paarden elkaar aankijken stopt de tijd. Snelste tijd was dacht ik 7.4 seconden.Read more

Calgary (Stampede dag 2) 🤠

July 8, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 17 °C

Vrijdag 8 juli

Om 9 uur was de openingsparade door de stad. Helaas was er een nationale storing van mijn internetprovider dus ik kon Janet niet vinden (zij zat al sinds 5:30 op haar plek voor de parade. Ik sloot uiteindelijk aan rond 10. We hadden van tevoren stoelen gekocht bij een tweedehands winkel zodat we konden zitten maar ze daarna ook achter konden laten. Daarbij waren het heel passend stoelen van de Canadese vlag. Daarna weer het park in (tussen 11:00 en 13:30 kon je gratis naar binnen). Alle stallen afgegaan, cowboyhoeden gepast, bij de openingsceremonie van de eerste natie geweest. En als laatste nog bij een paardenshow geweest (ofcourse)..Read more

Calgary Stampede!

July 10, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 21 °C

They advertise as The Greatest Outdoor Show on Earth, and they may well be right. Rodeo, wagon races, agricultural show, art show, carnival fair,… it has the status of the Octoberfest for the communityRead more

July 7, 2023 in Canada ⋅ ☀️ 23 °C

- Monte de taureau / Bull riding

Calgary (Stampede dag 4) 🤠

July 13, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 24 °C

Woensdag 13 juli

Mijn laatste dag stampede! Ik had tickets gekocht voor de rodeo. De onderdelen:

1) Bareback
      Rodeo op een paard zonder zadel, 8 seconden blijven zitten
      2) Barrel racing
      Te paard rondom 3 tonnen gaan, snelste paard wint. De snelste tijd was 17.13 seconden.
      3) Tie down roping
      Ze laten een kalf los en een man met lasso gaat er achteraan te paard. Lasso om de nek, het paard trekt de lijn strak, rijder springt eraf, legt het kalf op zijn rug en bind de poten bij elkaar. Snelste tijd wint = ik dacht dat de snelste tijd 6.1 seconden was.
      4) Wild pony racing
      MAM! Dit is voor jou, elke keer als ik van een paard viel. Dat was niks haha!! Bij wild pony racing zijn er 3 kids (leeftijden tussen 8 en 11) per team. Er hangt een touw aan de nek van een kleine pony. De 3 kids houden beet. Ze laten de pony los en het doel is dat 1 gewicht is aan het einde van het touw, 1 bij het hoofd komt en er semi mee worstelt en de 3e moet er proberen op te springen. Als de 3e voor 2 seconden kan blijven zitten winnen ze. Van de 7 teams was het er 1 gelukt. De rest was nog steeds hilarisch om te zien, omdat de pony vaak 2 of 3 meesleepte aan het touw en ze kwamen dan niet overeind haha.
      5) Saddle bronc
      Rodeo paard maar dan met zadel
      6) Steer wrestling
      2 man rijden naast een groter kalf (6 maanden dacht ik) en 1 springt van zijn paard af, pakt het kalf bij de horns en in het momentum probeert hem om te leggen. Als alle 4 de poten dezelfde kant op wijzen en het kalf op zn rug ligt stopt de tijd. Snelste tijd wint = 4.1 seconden.
      7) Bull riding
      En ja, deze rodeo had stier rijden. 8 seconden blijven zitten..

En ja. Geen van deze mensen sporen. En helaas bij de rodeo binden ze vaak de testikels van het paard of stier zodat het bokt. Barrel racing staat er om bekend dat het ontzettend slecht is voor de benen van het paard omdat de bochten zo kort zijn. Je zou ook wat kunnen zeggen over de kalveren die gebruikt worden voor de show. Ik wilde gaan zodat ik een echte rodeo kon afvinken! En ik heb wel alle respect voor de ontzettend goede rijders en prachtige paarden. De meeste paarden kunnen niet zo goed zijn en er zo goed uit zien zonder goed verzorgd te worden.

En dat was de Calgary Stampede voor mij! Ontzettend tof dat ik dat mee heb kunnen maken!!

Dag 7 - Calgary

July 12, 2022 in Canada ⋅ ☀️ 29 °C

Vandaag leren we dat Eva mee kan doen met een routine in Belgium's Got Talent waar Dan Karaty trots op zou zijn qua choreografie, maar eerst...

Vandaag plannen we een "praktisch" dagje in. We moeten namelijk een simkaart regelen voor de komende weken zodat we Google Maps vlot kunnen gebruiken tijdens de lange autoritten. Eerst maffen we heel de klok rond, want de jetlag gecombineerd met weinig slapen en een drukke dag Stampede zorgt ervoor dat we toch wat minder energie hebben dan we gewend zijn.

Gelukkig zijn Canadezen echt enorm vriendelijk. Terwijl we aan het kijken waren op een plattegrond om een telecomwinkel te zoeken, sprak iemand ons aan of hij ons kon helpen. Binnen de twee minuten stonden we in een zaak en vijf minuten later had ik Canadese 4G!

Verder voelt Calgary een beetje aan als mini Toronto, compleet met een eigen toren, waterkant, wolkenkrabbers... Onze honger stillen we met een pulled pork pizza!

Aangezien we het vuurwerk van gisteren wel echt mooi vonden, besloten we om het 's avonds nog eens mee te pikken. Deze keer, omdat we geen tickets hadden voor vandaag, moesten we wel een alternatief zoeken. Scotman's Hill is blijkbaar de place to be hiervoor. Het is een heuvel vlak naast de arena van het vuurwerk. Je krijgt er ook nog eens een prachtig zicht op de skyline van Calgary. We konden er genieten van de lichtshow voor een tweede keer.

Weet je wie er ook nog kon genieten? De gehele mugpopulatie van Calgary. Die zoemende rakkers waren blijkbaar ook fan van het vuurwerk (of van de verzameling warme lichamen op de heuvel). Zonder overdrijven, het waren er echt meer dan we ooit hadden meegemaakt. Muggenspray met 30% deet had geen effect, maar de choreografie van Diamond Urky daarentegen. Gewapend met twee Decathlon handdoeken ging ze de beesten te lijf in een dodelijke dans. Die 1 meter 80 aan moordlustige Belg gaan de muggen zich nog lang herinneren (en de andere personen op de berg ook).

Calgary (Stampede dag 1) 🤠

July 7, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 22 °C

Donderdag 7 juli

Voordat ik naar de stampede ging heb ik nog wat gegeten in de stad met Narhiza (Oekraïense vrouw die ik had ontmoet toen ik aankwam in Canada).

De Calgary Stampede is een groot outdoor evenement met vooral een focus op rodeo, dieren en andere cowboy gerelateerde dingen. Daarbij is het een grote kermis met muziektent (met artiesten waar ik nog nooit van heb gehoord). We hadden gehoord dat er een generale repetitie zou zijn van de avondshow op donderdag. Hier zou je gratis heen kunnen, andere dagen waren de goedkoopste tickets $51.
      Helaas wist niemand er wat vanaf en stonden we het verslagen te bespreken voor het stadium toen een vrouw op ons af kwam en vroeg of wij hun gratis tickets dan wel niet wilde…. Daar zeggen wij geen nee tegen. Dus wij hadden topplekken. Leuke avond en mooie show.

2. Tag Calgary

September 24, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 15 °C

Üsä Tag hed hüt chli spöter gstartet. Mier sind de am Vormittag i Zoo. De isch nochli grösser und schöner weder de in Edmonton. Immerhin hämmer jetzt üsi erstä Bääre gseh😂😂. Au wenn ned ganz idä Wildnis😄. Nachene simer chli dur Stadt glofä und mal bim Iistadion gu fragä öbs no Bilette hed für de Match am Abig. Sie hend de au gah. Nachene simmer de mal gu z Mittag ässä ines China Restaurant. Ja mal öpis anders. Es isch ganz okey gsie. 😄
      S erste Spiel vodä Saison hed gheissä Calgary gägä Vancouver. S verrucktä isch Calgary hed gad 10:0 gwunnä.🙈🙈 Es isch äml keis langwiligs Spiel gsi. Nachene simmer ufä Heiwäg is Hotel gu Packä und luege das mer alles parad händ für morn Morgä. De heisst de tschüss Westä, hallo Ostä. 🍁🇨🇦 De Start i üsi letschte drüü Wuchä. Es isch verruckt wiä schnell diä Ziit lauft. Mier müend frühä am Flughafä sie drum heisst jetzte ab under Decki und losä was Chüssi verzellt😂😴