Canada
Saint-Jean-de-l'Île-d'Orléans

1re étape

September 15, 2023 in Canada ⋅ ☁️ 21 °C

🇫🇷 La maison de notre première étape se trouve sur l’île d’Orléans, à quelques 20 Km du centre de Québec, sur les bords du St Laurent. Ici sa largeur est d’environ 2 Km. Malgré la distance de 600 Km à la mer ouverte, son eau est ici un peu salée et il y a un net phénomène de marées.
      Nous habitons une jolie maison en bois, résultat de notre activité sur le site homexchange. Et le roadtrip sera réalise avec une Tesla, louée chez Turo, une sorte d’Airbnb de la voiture.

🇩🇪 Das Haus unserer ersten Etappe befindet sich auf der Île d'Orléans, etwa 20 km vom Zentrum von Québec City entfernt, am Ufer des St. Lorenz-Stroms. Hier ist er etwa 2 km breit. Trotz der Entfernung von 600 km zum offenen Meer ist das Wasser hier etwas salzig und es gibt ein deutliches Gezeitenphänomen.
      Wir wohnen in einem hübschen Holzhaus, das das Ergebnis unserer Aktivitäten auf der Homexchange-Website ist. Der Roadtrip wird mit einem Tesla durchgeführt, den wir bei Turo, einer Art Airbnb für Autos, gemietet haben.

De L‘ile D‘Orléans

October 12, 2022 in Canada ⋅ ⛅ 16 °C

Nach dem Wasserfall fahren wir noch auf die „Insel“. Sie liegt vor Quebec und ist nur 34 km lang und 8 km breit. Eine Inselstraße führt uns einmal um die Insel. Es gibt verschiedene Hot Spots, wo es sich auch mal lohnt auszusteigen. Z. B. eine Chocolaterie - die Pralinen und die Hot Chocolate sind sehr lecker 😋 (leider). Wir haben auch das Gefühl, dass die bunten Herbstfarben 🍁 🍂 hier noch mehr leuchten, ein kurzer Spaziergang muß daher sein. Es werden auch Wein 🍷 und vor allem Äpfel 🍎 angebaut. Die könnte man hier selbst ernten, gute Idee aber für unseren Apfelbedarf lohnt es sich nicht 😉. Ich mag die vielen schönen kleinen und auch großen Häuser. Hier ein Sommerhaus wäre nicht schlecht 🤔. Auch Halloween 🎃 👻 ist wohl sehr beliebt- viele Häuser sind sehr auffällig dekoriert. Mir gefällt es 😊.Read more

Jour 12_Ile d'Orléans

October 23, 2023 in Canada ⋅ ⛅ 11 °C

Aujourd'hui, Lisa souhaite nous faire découvrir l'île d'Orléans qu'elle a visitée cet été et qu'elle a beaucoup appréciée. Excellente idée (mais vous l'avez compris, Lisa n'a que de bonnes idées 🤪) !
      Cette île fut en fait, voilà près de 4 siècles, l'un des 1ers foyers de peuplement des pionniers français. Elle en garde encore aujourd'hui un petit air de Normandie. Sur ses 67 km de pourtour, c'est un paysage parsemé de coquettes maisons de pierre ou de bois, et de jolies fermettes que nous avons pris plaisir à parcourir. Avec, tous les 5 km, un producteur à visiter : viticulteur, pomiculteur, producteur de fromage, apiculteur, confiturier, acériculteur, chocolatier, nougatier, franchement, on s'est fait bien plaisir, le tout dans une flamboyance de feuillage plus somptueuse que jamais !

Québec, Montmorency & Ile d' Orleans

September 12, 2010 in Canada ⋅ ☁️ 14 °C

Na een ononderbroken nachtrust ondanks het terras-lawaai, konden we genieten van een buffetontbijt. Het warme gedeelte met roerei en spek was niet voor ons bestemd, er was een barrière geplaatst maar de Franse kazen en het verse fruit beviel ons ook wel: heerlijk!
      Een Québecois leidde ons rond, de traditionele gebouwen: parlement, hotel de Ville,Cathedral, Citadel, Champs-de-bataille en Chateau Frontenac. Het parlement is een kopie van het Louvre maar de ingang is de tower of London, als mengeling kan dat tellen! Aan de citadel grenzen de nu vredige velden van het Parc des Champs-de-Bataille: op de plaines d'Abraham (Abraham was de eigenaar-Boer van de velden)vonden in 1759 de beslissende veldslagen plaats tussen de Britse en Franse troepen!
      Château Frontenac is geen echt kasteel maar een hotel gebouwd naar de kastelen aan de Loire. Het gebouw domineert de stad, alhoewel andere gebouwen niet moeten onderdoen in grandeur.
      Het luxe hotel van de spoorwegmaatschappij 'Canadian Pacific Railway' met zijn markante groene koperdaken lijkt zich bewust te zijn van zijn omsnoerden rol als symbool van de stad Québec!
      Na het 2,5u durende bezoek reden we met de bus naar de Montmorency Falls, of beter gezegd naar het Manoir Montmorency waar we gingen lunchen. Soep, eendenbout en gebak. Even buiten voor een foto van de waterval en met veel minder water dan op de reclamefoto's, dan vlug binnen om te eten. Het was fris en bewolkt dus we hadden geen spijt dat we niet konden rondwandelen. Hier zijn we al in de sub-artic groeizone.
      In het manoir woonde de hertog van Kent samen met mevrouw Saint Laurent in zonde: zij waren niet gehuwd! Zij hadden twee zonen, toen de Engelse koning kinderloos stief moest de hertog terug naar Engeland. Hij trouwde daar met een adelijke dame en zij kregen één dochter: de latere koningin Victoria. Hij is nooit meer terug geweest en toen later de oudste zoon stief werd er op het graf een zerk geplaatst met de inscriptie "Hier ligt de echte koning van Engeland".
      Na onze lunch reden we nog over het Ile d' Orleans waar het een zachter klimaat is omdat het midden in de rivier Saint Laurent ligt, en hier groeit het plaatselijke fruit.
      Rond 15u waren we terug voor een stadswandeling rond het Château Frontenac en over de terrassen Dufferin die boven de rivier een weids panorama geven over de Vieux-Poer en de brede stroom.
      Bij terugkomst in het hotel hadden we nog tijd voor een duikje in het zwembad.
      Een uurtje TV kijken, dagboek schrijven en we konden terug naar de lobby voor het vertrek naar Bas-Québec voor het diner. Keuze uit spaghetti met vleessaus, biefstuk frites of schelvis met rijst. Een soepje ervoor en donkere cake erna en onze magen waren weeral gevuld. Nog een rustige avond, met een tijdschrift in bed en onze batterijen waren weer opgeladen.

Saint-Jean-de-l'Île-d'Orléans, Saint-Jean-de-l'Ile-d'Orleans