Chile
Chabunco

Pinguins op Isla Magdalena

February 10, 2016 in Chile ⋅ ⛅ 16 °C

Na de trekking was het tijd voor rust. Na eerst een paar dagen luieren in Puerto Natales zijn we verder gereisd naar Punta Arenas, de zuidelijkste stad van Chili. Ons hostel hadden we erop uitgezocht en dus was er alle gelegenheid om in relaxfeauteuils met de beentjes omhoog te liggen. Je kon vanuit hier zelfs dolfijnen spotten in het water tegenover het hostel! Met al dat relaxen hebben we meer tijd om uitgebreid te koken, home made pizza en lasagne zijn heerlijk.
      Beetje jammer dat we het slecht troffen met onze kamergenoten. Een baby en een peuter bij pa en ma in bed op een 10-persoons dorm kan natuurlijk echt niet. Hostels hebben dit meestal ook als policy, zo ook dit hostel bleek toen we er iets van gezegd hadden. De volgende ochtend kwamen ze weer vrolijk uit een andere dorm gelopen!?!? Daarnaast werd Anika nog een avond onwel door een penetrante nieuwe geur op de kamer. De lucht drong vanuit onze kamer zelfs door op de gang. Nadat we met het hostel de vuilnisbakken hadden verplaatst en opties hadden bekeken, bleek het toch echt onze nieuwe kamergenoot te zijn. Hoe lang heb je dan al geen douche gezien? Volgende dag na een wasbeurt ook dit probleempje weer verholpen.

Uiteindelijk waren we niet naar Punta Arenas gekomen om vanuit de stoel dolfijnen te kijken, maar om pinguins te zien. We twijfelden tussen de pinguins op Isla Magdalena of de 'echte' koningspinguin. Na wat verhalen gehoord te hebben over de vrolijke en actieve Magdalena pinguin was de keuze snel gemaakt, Isla Magdalena here we come. De koningspinguin blijft op onze lijst staan, net zoals zijn oorspronkelijke habitat, dus dat komt goed uit.
      Isla Magdalena is een eiland zo'n 2 uur varen van Punta Arenas in het gebied Tierra del Fuego. Op dit eiland bevindt zich een kolonie van maar liefst meer dan 100.000 pinguins. Het waren er te veel om te tellen, maar waarschijnlijk waren er toch ook een paar baantjes gaan trekken. Het is wel bijzonder om op het eiland rond te lopen waar de pinguin ook echt de baas in eigen huis is. Ze zijn niet mensenschuw en komen erg dichtbij. Officieel moet je een meter afstand houden, maar soms lopen ze je bijna omver :) Ze gaan ook gewoon lekker door met de dagelijkse dingen. Zo hebben we van heel dichtbij een pinguin poep zien spuiten (bewijsmateriaal op onze beide broeken) en twee pinguins bovenop elkaar aangetroffen (beelden zijn beschikbaar). Een combinatie van deze twee hebben we niet geconstateerd. Op de terugweg hebben we nog een water spuitende walvis gezien. Helaas is het na deze trip vaarwel Patagonië, vrijdag vliegen we naar de woestijn in Noord Chili!

Chabunco