Chile
Volcán Villarrica

Here you’ll find travel reports about Volcán Villarrica. Discover travel destinations in Chile of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Villarica/bosbranden/Colchagua Vallei

January 27, 2017 in Chile

We mochten Chili dus na een lange tijd wachten eindelijk in en, een klein Chileens uurtje later, waren we in Pucon. De adventure hoofdstad van Chili, waar je kan raften, paragliden, mountainbiken en dus de aangrenzende vulkaan Villarica kan beklimmen. Laat dat nou net de reden zijn waarom we hier naar toe zijn gekomen. De vulkaan is tegenwoordig alleen nog maar met gidsen te beklimmen dus nadat we onze tour hadden geboekt voor de volgende ochtend, konden we snel nog even boodschappen doen en een slaapplek regelen.

De volgende ochtend om 6.00 uur staan we klaar met onze spullen en werden we opgehaald om richting de vulkaan te gaan. Je kan het eerste uur wandelen ook overslaan door met de stoeltjeslift omhoog te gaan. De dag ervoor was dit absoluut het beste plan, maar toen we de enige van de jongeren in de groep waren die met de lift wouden gaan, besloten we toch maar te lopen. Waarom??????? Die vraag hebben we ons in het eerste uur meerdere malen gesteld, maar zeker ook wel daarna. Het rustige tempo van de gidsen verklaarde zich volledig. Dit was de zwaarste beklimming tot nu. We hebben uiteindelijk 4 uur gelopen om 5km af te leggen tot de top. Eerst door grind, later over de gletsjer en aan het einde lavarotsen.

Nu horen we jullie al denken, waarom doe je dat überhaupt? Vulkaan Villarica is nog steeds een actieve vulkaan, met de laatste uitbarsting kerstmis 2015, en waar je, als het goed is, lava zou kunnen zien in de krater. Dit zorgt er ook voor dat je vanuit de wijde omgeving een mooie rookpluim vanuit de vulkaan ziet opstijgen. Maar toen we eenmaal boven waren, bleek die rookpluim behoorlijk giftig en dus moesten onze gasmaskers op. De krater is redelijk diep, maar gelukkig zagen we heel veel lava-uitbarstingen in de krater. Is het dus niet allemaal voor niets geweest. Hoe langzaam we naar boven gingen, hoe snel we weer beneden waren. De sneeuw diende als glijbaan en binnen 2 uur zaten we in de auto. Compleet gesloopt, maar voldaan zijn we heel vroeg ons bed ingedoken.

Vanwege de bosbranden in Chili hebben we niet echt een plan voor de laatste dagen. We besluiten dan ook maar de auto in te stappen en richting het Santiago te rijden en te zien hoe erg het is. Behalve een klein bermbrandje hebben geen echt vuur gezien, maar bijna de hele dag rijden we door rookpluimen. Waar we normaal kiezen om lekker langs in het bos, bij een meer of rivier te kamperen, besloten we nu maar veilig bij een benzinestation langs de snelweg te overnachten.

De Colchagua vallei is één van de bekendste wijnstreken in Chili en ligt ook nog eens dichtbij het strand. De perfecte uitvalsbasis waar onze laatste dagen met JP. Alleen bij aankomst stonden ook de rookpluimen nog in de vallei. Dus dan maar eerst naar het strand en daarna wijn drinken. Alleen door de koude luchtstroom vanaf de zee en de warmte van de branden was het erg mistig. Voor de show hebben we foto's gemaakt van het uitkijkpunt 'Punta los Lobos'. Gezien de naam moeten we hier natuurlijk geweest zijn. Dit punt is bekend om de hoge golven en hier worden veel surf kampioenschappen gehouden.

Vervolgens dus weer een plekje zoeken om te slapen. Aangezien we nog fris achter de oren zijn van de douche van het benzinestation, mogen we weer wildkamperen. Via onze vriend IOverlander krijgen wij niet heel veel plekken door dus we zien een duinweg en rijden hier in. Ellen riep nog; "niet doen, dit zand is te los", maar de 4x4 stand staat al aan en we rijden zo het mulle zand in. Totdat we vast staan. Daar sta je dan in de duinen, met je wielen ingegraven in het zand. Met flink wat uitgraafpogingen, wat happen zand voor Ellen, het neerleggen van takjes voor de wielen, en wat gas- en stuurmanoeuvres, staan we eindelijk weer bovenop de zandberg en kunnen we terug naar de officiële weg. Daar slapen we dus niet.

Bij het volgende dorpje loopt en rivier en we besluiten deze te volgen. Al snel hebben we al een mooi plekje gevonden bij een uitkijkpunt, maar we zijn te nieuwsgierig om te kijken wat er verder is, en rijden door. Dit stukje land doet ons namelijk meer denken aan Zuid-Oost Azië dan Chili, omdat alle huizen zo goed als op het water staan, de koeien en schapen loslopen en de zoutwinning nog met de hand wordt gedaan. We komen eerst aan bij vrijwel lege camping, maar we weten al snel waarom.
    Bij het uitkiezen van een plek is Robert al 3 keer welkom geheten door de vriendelijk muggen en we besluiten te vertrekken. Aan het eind van de rivier vinden we de plek waar alle locals uithangen en we besluiten hier ook onze tentenkamp op te zetten. Onder het genot van een wijntje, de zonsondergang, en een spelletje rummikub is onze missie geslaagd.

In een oase van rust worden we wakker en kunnen we ons weer een beetje opladen. We besluiten deze roadtrip af te sluiten bij wijnhuis Viu Manent om wat heerlijke wijnen te proeven. Op deze manier kunnen we alvast wennen aan het ritme wat we met Rick en Lotte zullen gaan hebben, want ondertussen zijn zij al in Santiago geland! Nadat we eerst een rondleiding over het terrein hebben gehad, begint natuurlijk het belangrijkste, de proeverij. Wat blijft het toch een genot om lekkere wijn te kunnen drinken, alleen is het wel jammer dat we met de auto zijn. Echter, en daar is ie weer, via de IOverlander app hadden we gezien dat je ook op de parkeerplaats mocht blijven slapen. Probleem opgelost! Vroeg in de morgen hebben we de tent snel ingeklapt en hebben we het laatste stukje naar Santiago gereden. Na 4893km is het dan echt tijd om afscheid te nemen van JP! Maar niet getreurd, want morgen start alweer een nieuw avontuur maar dan met z'n vieren.

Volcan Villaricca

November 13, 2017 in Chile

We woke at 5:30am to climb up Volcan Villaricca (2847m). Phoebe had no idea what lay ahead, neither did I. It took us 5 hours to zip zag or way to the top. Views were amazing, we could see down into the crater. Lava was bubbling away ready for the next eruption.

It was much quicker going down. Have a look at the YouTube link below, this is how we got down the volcano.

For anyone interested, there's the option to bungee into the crater!

Volcan Villarica

November 6, 2017 in Chile

Neues Land, neues Glück, wir sind in Chile!
    Auch alte Chilenen müssen weit zurückblicken: So viel Schnee wie diesen Winter hats schon lang nicht mehr gegeben. Darum ist Trekking auch jetzt - im Frühsommer - noch schwierig.
    Was soll man da machen? Genau, Tourenski mieten.
    Wir steigen auf den aktiven Vulkan Villarica und spienzeln über den Kraterrand in die brodelnde Lava. Danach schwingen wir uns auf dem perfekten Frühlingssulz wieder hinab in den kalten Regenwald. Eine Hammertour!Read more

Die malerische Seenregion in der Mitte Chiles zählt zu den beliebtesten Urlaubszielen der Chilenen. Kein Wunder, denn jetzt im Hochsommer kann man hier einiges unternehmen: Zahlreiche Bergseen mit kristallklarem Wasser laden zum Baden oder Kanufahren ein. Wer es lieber etwas kühler hat, unternimmt eine Wanderung durch einen der bezaubernden Wälder. Die Besteigung des 2800 m hohen und immer noch aktiven Vulkans Villarrica zählt sicherlich zu den größten Highlights. Aber auch mit dem Rad lässt sich die Region gut erschließen. Und wenn einem beim ewigen Auf und Ab durch die Hügellandschaft dann irgendwann zu warm wird, nimmt man ein erfrischendes Bad in einem der eiskalten Flüsse.Read more

Spielplatz für große 1

September 22, 2017 in Chile

Im Seengebiet von Chile gibt es einen, vor allem für Sportfans, bekannten Ort, Pucon. Nach einer Nacht im Bus von Pichilemu nach Pucon, dachte ich erst ich steige in Österreich aus. Es sah aus wie ein typischer Skiort. Ein kleiner Ort, voll mit Häusern im Holzhütten Style, im Hintergrund die schneebedeckten Berge (nur das es hier Vulcan sind) und ein Restaurant, bzw agentur mit Skiverleih neben der anderen. Angeboten wurden Skifahren, Rafting, Canyoning, Kayaker, Reiten...

Es gab aber auch zwei Angebote die man zuhause nicht so einfach umsetzen kann:

1. Tag - einen aktiven Vulkan besteigen -
    Morgens um 06:30 Uhr ging es los. Ausrüstung gepackt (incl. Schuhspikes und Eispickel sowie einer Gasmaske) und los ging es. Angefangen im Skigebiet auf 1200 Meter arbeiteten wir uns 5 Stunden Richtung Gipfel auf ca 2900 Meter. Es war wirklich kein einfacher Spaziergang. Auf knapp 2000m wurde es dann extrem windig, eiskalt und vereist, so daß wir nur noch mit den Schuhspikes weiter laufen konnten. Der Eispickel war ab dort sowohl als Wanderunterstützung als auch bremse, falls man im Eis wegrutschen sollte, gedacht. Auf dem Gipfel angekommen hieß es erst einmal Gasmaske auf, gegen die giftigen Dämpfer des Vulkans und ab an den Kraterrand und Lava gucken. Das Highlight allerdings war das unglaubliche Panorama auf umliegende Vulkane, Berge und Seen.
    Runter ging es dann auf dem Hintern. Den Eispickel als bremse an der Seite und ab dafür.

2. + 3. Tag im nächsten Beitrag

Ps: jaja, für "große"

Volcan Villarrica

December 19, 2017 in Chile

Can't say I expected to play in the snow this trip yet today I hiked up this active volcano in the snow, checked it's smoking crater, enjoyed magnificent views of the south of Chilé and then got to slide back down in the snow! Such a fun day! So lucky to be staying with Edwin, a mountain guide who basically organised for me to jump in on his tour group for free! Couchsurfing has been and continues to be way more than I was expecting (way more than a couch you might say!).Read more

Volcán Villarrica, Volcan Villarrica