China
Guizhou

• Reis naar Congjiang

July 20, 2019 in China ⋅ ☁️ 28 °C

Vanochtend ging de wekker om 6 uur af. Ik was nog enorm moe, maar gelukkig hadden we vandaag een reisdag. We hebben weer een redelijk westers ontbijt gehad en zijn om 7:30 richting het treinstation gereden.

Onze groep werd gesplit, omdat we niet allemaal met dezelfde trein konden. We moesten redelijk haasten om de trein te halen, maar uiteindelijk was alles gelukt. In de eerste trein heb ik bijna de hele rit geslapen. 4 uur later kwam de trein aan op het treinstation waar we moesten overstappen. We hadden een uur de tijd, dus niemand had echt haast. Door het rare treinsysteem in China heb ik in de tweede trein 1 uur moeten staan.

We hadden 2 minuten om met alle backpacks uit de trein te komen, dus het was even stressen. Alle bagage hebben we uiteindelijk op tijd uit de trein gekregen.

Op het station in Congjiang was het 35 graden. Het zweet brak ons uit. We hebben 5 minuten naar de bus moeten lopen. Daar hebben we in de volle zon de tassen in het ruim moeten krijgen. Het was proppen en puzzelen, dus het zweet liep van ons af. Iedereen verlangde terug naar de airco....

Alles hebben we er uiteindelijk ingekregen, al dan niet op schoot bij iemand. We hebben 30 minuten gereden en kwamen aan in een super mooi dorpje. Hier woonde een van de minorities in China, een kleine groep mensen met hun eigen cultuur. Alles is hier gebouwd van hout. We mochten nog eens 10 minuten lopen met de zware tassen op onze rug (alsof we het nog niet warm genoeg hadden...). Het "hostel" waar we aankwamen is helemaal gebouwd van hout. Het is een binnenplaats met daaromheen allerlei kamers. Een nadeel, we hebben de komende 4 nachten geen airco... we zweetten ons dus allemaal kapot met deze warmte. De Chinese waaiers kwamen tevoorschijn en we hebben buiten op houten bankjes gezellig zitten praten.

Om 18:30, 2 uur later, kwam de andere groep aan. Ook zei waren helemaal bezweet, dus we hebben ze geholpen met het dragen van de tassen. Toen alle bagage in de kamers lag zijn we met z'n allen naar een restaurant gelopen. Buiten stond een lange tafel voor 60 mensen met allemaal eten erop. We gingen allemaal zitten en hebben genoten van het eten.

Ze hadden ook een gerecht gemaakt met een van de heetste pepers uit China. Sommigen wilden kijken of de pepers echt zo heet waren als ze zeiden, maar die hebben er nu nog spijt van.... Iedereen lag in een deuk, want je zag overal mensen waarvan hun mond wegbrandde. Na een lekker en lachwekkend diner zijn we terug naar het hostel gelopen en hebben we een evaluatie over de afgelopen paar dagen gehad.

Om 22:00 zijn we op bed gaan liggen en probeerden we te gaan slapen, maar dat gaat niet geweldig met 30 graden. Als je jezelf had afgedroogd was je binnen 2 minuten weer nat van zweet.

Uiteindelijk ben je toch wel moe en val je vanzelf in slaap.

• Basisschool Congjiang en kruidenbad

July 21, 2019 in China ⋅ ☁️ 25 °C

Vanochtend werden we wakker om 7 uur. We zijn direct onze kamer uitgerend, want 4 slapende kinderen in een kamer die al enorm warm is betekent nog meer warmte. Je voelde je vies van zweet, maar we kunnen er niet echt iets aan doen.

Om 7:30 zijn we richting een restaurantje gelopen om te gaan eten. Het was even zoeken, omdat het hier een groot doolhof is, maar we hebben het uiteindelijk gevonden. En we aten weer..... noedels. Als ik thuis kom wil ik echt de eerste paar maanden geen rijst en noedels meer eten...

Het was wel vullend, dus we kunnen er weer tegenaan. We liepen van het restaurantje naar kleine busjes en reden naar een primary school.

We hebben gezellig zitten zingen in de bus. De sfeer in de groep is echt heel erg goed. De busreis zou een uurtje moeten duren, maar dat werd natuurlijk weer langer. Uiteindelijk hebben we 4 uur gereden. Er was namelijk zand van de berg gevallen, waardoor de weg geblokkeerd was. Na lang puzzelen hoe we met bussen kunnen omkeren op een klein weggetje is het uiteindelijk gelukt.

We kwamen aan op een heel erg klein schooltje. Er waren maar 30 leerlingen. Daar aangekomen gingen we direct lunchen.

De lunch was een blikje niet afgegoten bonen met mais. Het was echt niet lekker. Ik heb dus mijn eigen etensvoorraadje aangesproken, om in ieder geval een redelijke lunch te hebben.

Na de lunch hadden we een officiële opening en daarna moesten we het Wilhelmus zingen.

We hebben in de middag spelletjes gedaan met de kinderen. Basketbal, voetbal, handbal. Omdat het 35 graden was, waren we allemaal bekaf.

Die avond aten we weer op de school. Dit keer hadden ze rijst met vlees en ei. Een stuk beter dus dan de lunch.

Na het avondeten gingen we naar een Chinees kruidenbad. Het was een kamer waar een douche, toilet en een bad in stond. Het bad was gevuld met kokend water. Dat water bevatte kruiden die goed zijn voor je gezondheid. Je mocht er 20 minuten inblijven waarna je je koud moest afdouchen.

Na dit heerlijke bad zijn we teruggereden naar het hostel. Ik ben daar direct in slaap gevallen.

• Basisschool Congjiang dag 2

July 22, 2019 in China ⋅ ⛅ 29 °C

Vanochtend ben ik om 7 uur uit bed gegaan. Ik ben onder de douche gesprongen en voelde me weer een heel stuk schoner. Na het douchen heb ik mijn wasteiltje laten vollopen en ben ik buiten in de ochtendzon gaan wassen. Die kleding kun je na een dag echt niet meer aan.

Om 8:30 zijn we gaan ontbijten aan een lange tafel. Het was droog brood, maar het vulde in ieder geval goed.

Na het ontbijt hebben we een groepsfoto gemaakt en zijn we in de bus gestapt.

1,5 uur later kwamen we aan bij de school. Vanaf daar zouden we naar een boerderij lopen om daar te werken. Toen we 5 minuten onderweg waren, werd ons verteld dat we toch met de bus erheen gingen. Dus we zijn weer terug gelopen en we zijn met de bus weer vertrokken.

Op het land moesten we al het onkruid tussen de "herbal trees" uithalen. Het was zwaar werk om te doen in de volle zon, maar wel hielpen de lokale mensen er enorm mee. Je moest wel goed opletten dat je genoeg dronk, want door deze hete temperatuur en geen airco droog je erg snel uit.

Nadat we 1,5 uur op het land hebben gestaan zijn we teruggegaan naar de school. Daar hebben we geluncht, dit keer gelukkig geen bonen, en daarna hebben we naar een kleine voorstelling van de kinderen gekeken.

Even later zijn we in de bus gestapt om naar lokale mensen te gaan en te kijken hoe ze hier leven. Het was indrukwekkend om te zien waar ze woonden, al helemaal toen ze vertelden dat ze het huis zelf hebben gebouwd.

Hierna zijn we naar de school gegaan en hebben daar spelletjes met onze groep gespeeld.

Het avondeten was ook weer op de school en bestond uit rijst en een hele kip... je had een soort soep waar alles van de kip in dreef. En dan bedoel ik ook alles. Koppen, nieren, galblaas, poten, ballen, alles.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch wel zin begin te krijgen in Nederlands eten.

Na het eten zijn we direct in de bus gestapt en zijn we (al zingend) terug gereden naar het hostel.

Daar hebben we gezellig buiten gezeten. Uiteindelijk zijn we om 23:00 gaan slapen.

• Congjiang vissen en healthcircuit

July 23, 2019 in China ⋅ ☁️ 30 °C

Vanochtend stond ik alweer om 7 uur op. Op deze manier kan ik even snel douchen en daarna genieten van de ochtendzon (voordat die te warm wordt). Ook liepen we om 8:20 weer richting een restaurantje waar we noedels als ontbijt kregen. Na het ontbijt liepen we door naar kleine vijvers met riet erin. Daarin moesten we vissen vangen met onze handen. Een aantal van ons liepen even te vloeken, want met die blaren van gisteren is water met modder geen geweldige combi... uiteindelijk heb ik zelf geen vis gevangen, maar hebben we wel veel plezier gehad.

Na het vissen waren we allemaal bedekt met modder. Om alles van ons af te krijgen gingen we naar de rivier. Het was eigenlijk niet de bedoeling om te zwemmen (dat mocht niet van de Chinese begeleiding), maar wij, de kinderen én Nederlande begeleiding, trokken ons daar weinig van aan.... dus na 10 minuten lag iedereen al zeiknat in het water en hebben we heerlijk in de rivier gelegen. Ook werden sommigen die niet zoveel zin hadden om in het water te gaan gewoon opgepakt en erin gegooid.

Na een heerlijk stukje zwemmen/liggen waarbij we veel hebben gelachen, zijn we terug gegaan naar het hostel. Daar hebben we ons even snel opgefrist en zijn direct doorgegaan naar de lunch. Dit waren allerlei gerechten die erg lekker waren.

Na de lunch zijn we naar een zaal gelopen. Daar werd ons een Chinese dans en Chinese zang geleerd. Het was redelijk apart en de mensen die het ons moesten leren wisten het op een gegeven moment ook niet meer, maar als groep maak je er maar wat van. Dus, alweer veel gelachen en gedanst.

Vervolgens woonden we een Chinese theeceremonie bij. Het was bijzonder om mee te maken en te horen hoeveel waarde ze hechten aan zo'n klein kopje thee.

Na de theeceremonie was het de beurt aan de crew health (gezondheid), mijn crew. Wij moesten een healthcircuit geven aan de Chinese buddy's die meereizen. We hebben ze organen op de goede plek in het lichaam laten leggen, vragen gesteld over hun medische kennis, dingen geleerd over EHBO en we hebben seksuele voorlichting gegeven.

Na dit circuit hebben we als eindspel het soa spel gedaan. Dit is een spel waarbij je een kaartje en een bekertje water krijgt. Op dat kaartje staat wie je bent, bijvoorbeeld: Erik, jij hebt helemaal geen seks. Of: Joost, je hebt seks met iedereen zonder anticonceptiemiddelen. Als jij onbeschermd seks hebt moet je iemand opzoeken die dat ook heeft en dan je bekertje water leeggooien in de ander en weer de helft teruggieten. Zo is het water gemengd en heb je nog steeds allebei water. Dit doe je alsmaar weer.

Wat ze niet weten is dat wij bij twee mensen iets in hun water hebben gedaan. Dit stelt een soa voor. Na 5 minuten laten mengen riepen we ze bijeen en checkten we, doormiddel van jodium, wie allemaal een soa had opgelopen. 2 mensen begonnen met een soa, en na 5 minuten hadden 20 mensen een soa. Op deze manier konden we laten zien hoe snel het verspreiden kan gaan.

Om 18:30 zijn we richting een restaurant gegaan en hebben we gegeten. Daarna moesten we allemaal naar een plein toe komen voor een voorstelling. Dit was een voorstelling van de lokale mensen, waarbij gedanst en gezongen werd. Het was gezellig en wij hebben onze Global dans ook nog laten zien.

Tegen de tijd dat het afgelopen was, was het al 22:00. We zijn teruggelopen naar het hostel en hebben nog even nagepraat.

Ik ben om 00:00 gaan slapen, en ik ga morgen weer vroeg op voor yoga.

Guizhou Sheng, Guizhou, Province de Guizhou, 贵州