China
Jicheng

Beijing

February 9, 2019 in China ⋅ ⛅ -4 °C

Vanmorgen om 7:35 geland in Beijing. Een hele mooi rode zon's opgang gezien dankzij de smog in Peking. Transfer met de bus naar de terminal.
      Eerst een vingerprint scan, met instructies in het Nederlands. Eerst de vier vingers van de linker hand dan de rechter en tenslotte de 2 duimen. Er komt een bonnetje uit rollen.
      Dan in de rij voor de paspoort controle, ondertussen geprobeerd de Wifi aan de praat te krijgen. Helaas had ik een password moeten aanvragen bij de Chineze provider, volgens twee Duitse meiden. Als ik aan de beurt ben wordt mij naar mijn visum gevraagd. Die zou ik niet nodig hebben volgens de supervisor op Schiphol. Daar denkt de Chineze politie heel anders over. Ik word naar de balie voor transit visa verwezen. Deze jonge man heeft er duidelijk genoegen in om zijn macht te gebruiken. Wat zijn die buitenlanders toch dom. De twee Duitse meiden hebben ook geen visum. Een koreaanse jonge man die naar de balie wil lopen als de beambte winkt, wordt bits toe gebeten "Not You" En hij wenkt vervolgens de man achter hem tot zich.
      Als ik voor hem aan de balie sta vraagt hij mij bits waar mijn ticket voor Auckland is. Ik begrijp hem niet. Vol minachting kijkt hij mij aan dat ik zijn perfecte Engels niet begrijp. Een service medewerkers komt mij redden. Ik laat mij E-tikcet zien op mijn telefoon. En ik krijg mijn visum. Dan voor de tweede keer naar de paspoort controle. Weer een vingerafduk scan en ik mag verder. Als ik na een uur eindelijk bij de bagage band kom is deze bijna leeg en mijn bigbag is snel van de band. Haastig komt er een vriendelijke jongeman naar mij toe lopen. Of ik nog speciale bagage heb en laat mij een lijst zien. Daar sta ik op. Great. Hij gaat mij door alle bagage handelingen lootsen. Eerst halen we mijn fiets op bij de specials. Oooh that is big zegt hij. Follow me roept hij dan en zet de pas er in. Ik moet opnieuw inchecken. Zonder hem had ik die balie niet zo snel gevonden. Het meisje bij de incheckbalie weegt mijn tas maar heeft moeite met het scannen van mijn paspoort. Dan maar met de hand. Ook dat gaat niet makkelijk. Ze is 5 minuten aan typen waarbij ze voortdurend in mijn paspoort kijkt. Voor de laatste keer begeleid de jonge man mij naar de intake balie voor de grote stukken. Ik daarna ook nog een keer door de scanner. Bijna alles ok. De beambte bij de lopende band van de scanner vertelt mij met een grote grijns dat hij het Bahco dopsleutel setje in beslag neemt. Die gaat niet in de ton maar wordt apart gezet. Handig voor thuis. Jammer was een duur maar vooral handig setje.
      Als ik eindelijk alle controles over me heen heb laten gaan is het al weer tijd om te boarden. Bij gate 21 staat een Airbus A380 op ons te wachten.

Back home 1

March 1, 2019 in China ⋅ ☁️ 7 °C

We hebben en dagvlucht naar Guangzhou, worden de ramen van onze Boeing Dreamliner automatisch verduisterd?
      Ik natuurlijk gelijk aan de knoppen, wordt niet door iedereen gewaardeerd. 😊
      Na een lange vlucht van 11 uur en 30 minuten, landen we om 16:30 door de dikke gele smog in Guangzhou.
      Ons thuis voor 7 uur.
      Het complex is gigantisch maar vrij leeg,
      heel anders dan Schiphol.
      Om 00:05 vertrekken weer.
      Op hoes an.

Lots of stepping

November 30, 2019 in China ⋅ ☁️ 5 °C

Today we visited a recreation of part of the Great Wall. LOTS of steps (no phone photos tho). Then to the Jiayuguan Fortress.

Old Kashgar

December 9, 2019 in China ⋅ ☀️ 17 °C

Today we explored old Kashgar and had a huge lunch, traditional Uyghur lunch. Getting used to chilli 🌶 but not too much!
      And we'll be appearing on local TV apparently.

Bye Bye New Zealand

March 1, 2019 in China ⋅ ☁️ 8 °C

We will be back
      De daling naar Guangzhou heeft ingezet nog tijd voor een footprint.
      De wekker gaat om 5 uur. Ik heb redelijk geslapen. Niet zoveel pijntjes als gisteren. Ik kruip nog even tegen Karin aan en dan staan we op.
      Als ik de tassen naar beneden breng in de garage ligt daar de eigenaar op een stretcher. ????
      Na het ontbijt hangen we onze tassen aan de fietsen en rond half zeven duwen we onze fietsen de berg op in nachtelijk Auckland.
      De 14 Km naar het vliegveld van Auckland doen we binnen het uur. Eerst maar eens een flat white bij de coffee camper buiten bij de ingang. Voorlopig onze laatste.
      Dan gaan we in gevecht met karton bubbleplastic en plastic hoezen, na een uur of zo hebben wij de strijd gewonnen.
      Het voordeel van met de fiets reizen is dat je overal voorrang krijgt. Zo ook vandaag. De vriendelijke jongeman checkt ons gelijk in en zorgt ervoor dat we naast elkaar kunnen zitten en ook nog een raam plaats.
      Om 9:20 zijn we door de Douane als om 9:30 wordt omgeroepen of de laatste passagiers voor de vlucht naar Cuangzhou haast willen maken. We rennen naar de gate. Halverwege worden we opgepikt door een karretje. Pfffff.
      Om 9:40 zitten we op onze plek.
      Stipt om 10:00 hangen we in de lucht.
      Bye Bye New Zealand.

Jicheng