China
Jiuzhaigou

Jiuzhaigou & Huanglong

June 11, 2015 in China ⋅ ⛅ 28 °C

Bij ons hostel hadden we een 3-daagse Chinese tour geboekt naar Jiuzhaigou national park (inclusief Huanglong mountain), omdat we meer van de schitterende Sichuan provincie wilden zien en we dit op eigen gelegenheid niet goedkoper konden regelen. Op stap met een buslading Chinezen dus. Deze tours zijn m.n. goedkoop vanwege het waardeloze eten (voor zover het eten te noemen is, zelfs de Chinezen doken continu de snackbar in) en de laatste terugreisdag die omgedoopt is tot shopping day (verplichte stops bij winkels onderweg, waardoor de terugreis zo’n 14u duurde ipv 10u). Het was wel een leuke ervaring om de Chinezen te zien onderhandelen, maar jammer dat we het niet helemaal konden volgen, omdat we het Chinees nog steeds niet machtig zijn (gelukkig was er 1 meisje in de tourgroep die nog een beetje Engels sprak).
      Op de Huanglong mountain hebben we een hike gedaan van zo’n 3 uur tussen de 3200 en 3700 meter waarbij het uitzicht op de top van de trail erg mooi was over een soort van terras met meren. Mike kreeg hier behoorlijk last van hoogteziekte, maar gelukkig daalden we na deze hike meteen weer af naar het dorpje Jiuzhaigou (bij aankomst lijkt het een soort Las Vegas in het klein) dat op 2000 meter ligt.
      Jiuzhaigou , tot nu toe een van de meest adembenemende plekken op aarde waar wij geweest zijn. Een schitterende bosrijke omgeving in de bergen (3200 meter) met o.a. kristalheldere meren en watervallen. Volgens iedere Chinees ook het mooiste plekje van China, vandaar dat ook hier de Chinese toeristen een aantal van van hun schamele vrije dagen (vijf in een overheidsfunctie) inzetten voor hun jaarlijkse uitje. Op een doordeweekse dag zijn er gemiddeld 10.000 toeristen in dit park en in de weekenden is dit nog vele malen meer, laat staan de nationale feestdagen (Efteling eat your heart out). Gelukkig was het park hier wel op ingericht en was het na de ingang opvallend rustig in onze optiek zodat we optimaal van de schoonheid van deze omgeving konden genieten, de foto’s spreken voor zich.

Sprookjesland

May 31, 2016 in China ⋅ ☀️ 23 °C

Het Jiuzhaigou national park stond al tijden op ons verlanglijstje. Google maar eens en je begrijpt wat ik bedoel. De meest heldere knálblauwe meren die je ooit hebt gezien.

Ondanks onze hoge verwachtingen stelt wat we zien ons niet teleur. Het is prachtig! Overal waanzinnig kleurrijke reflecties in het stille water, versterkt door de zon die na een uurtje doorbreekt en de hele middag blijft schijnen. We hebben weer geluk. Iedere keer als er een dagje in de buitenlucht op het programma staat hebben we prachtig weer, de rest van de dagen regent het. Ongelofelijk. We verkennen het hele park tot we aan het einde van de middag zo veel pijn aan onze voeten hebben dat we maar naar buiten vluchten. Net op tijd voor de regen weer losbarst.

Toegegeven, Jiuzhaigou is niet echt een relaxte ervaring. Dat begint al bij de opening van het park. Ze zijn met ongelofelijk veel die Chinezen, en ze willen allemaal als eerste een ticket kopen om naar binnen te mogen. Geduw, getrek, voorkruiperij, you name it. We waren ervoor gewaarschuwd dat er een enorme 'ellebogen' mentaliteit heerst in China maar dit is de eerste keer dat we zoiets meemaken. Voor ons overigens niet echt een probleem. Thomas weet met zijn bijna twee meter prima ons plekje in massa te bewaken, en eenmaal in het park blijken de Chinezen weer liever het busje te nemen in plaats van te lopen. Ik zeg trouwens bewust 'massa', want van een nette rij hebben ze hier nog nooit gehoord 😉. Super fijn ook dat we opnieuw studentenkorting weten te regelen. De entree voor het park is normaal gesproken een whopping 39 euro.. Per dag!!

Al met al is Jiuzhaigou één van onze hoogtepunten in China. Alle euro's meer dan waard. En dan heb ik het nog niet eens over ons fantastisch goede en goedkope hostel en de heerlijke Tibetaanse bbq waar we van genieten. Na de Sichuan - Tibet highway waarderen we een beetje comfort eens te meer!

PS. Ik heb ergens gelezen dat het gerucht gaat dat de meren van nature toch niet zó blauw zijn en er misschien toch wat kleurstof aan wordt toegevoegd.. Zou het echt? Ik kan het me haast niet voorstellen maar then again, we zijn in China en hier weet je het maar nooit, haha!

Jiuzhaigou, JZH