China
Nandong Goucun

Hasselhoff did not tear down this wall

October 30, 2017 in China ⋅ 🌙 9 °C

Es war soweit! Der letzte Nachtzug ist überstanden. Wir kamen in Peking an und hatten innerhalb von 2 Wochen sämtliche Temperaturen von 36 Grad bis knapp 5 Grad mitgemacht. Steffi vertrug dies nicht so gut und fühlte sich daher ein bisschen krank, als wir in Peking am Bahnhof angekommen sind. Dort wartete bereits Susie unser nächster Guide auf uns. Die erste Fahrt sollte daher erstmal im Hostel enden. Dort hatten wir die Möglichkeit uns auszuruhen, zu duschen und Frühstück zu essen. Dann hieß es Sachen umpacken, denn heute Nacht sollten wir in der Nähe der Mauer übernachten. Und wir wollten nur jeweils ein Daypack für die Nacht mitnehmen. Also hieß es kurz zum Supermarkt, wo wir uns mit Wasser eindeckten. Dabei liefen wir durch ein Einkaufszentrum, in dem Karaoke-Boxen standen, die Telefonzellen ähneln und jemand dort alleine singen kann. Nach einer Mandarin-Stunde mit Susie, die uns diesmal die Schriftzeichen versuchte nahe zu bringen, sollte es losgehen. Dabei zeigte sie uns auch die Entwicklung der Schriftzeichen über die vergangenen Jahrtausende, die tatsächlich von bloßen Malereien in Schriftzeichen übergehen (von der Zeichnung eines Fischs oder Pferdes zum Schriftzeichen nach simplified Chinese). Auf dem Weg zur Mauer kamen wir dabei noch kurz am olympischen Park vorbei, den wir uns einmal anschauen konnten. Da wir bislang stets Glück mit dem Wetter hatten, sollte auch dieses Mal die Sonne scheinen und - in Peking das Wichtigste - kein Smog die Sicht verderben. Und so kam es, dass man von dem olympischen Park auch die Berge sehen konnte, was selbst Susie noch nie von dort gesehen hat. Das olympische Gelände wird heute noch immer für diverse Sportarten genutzt, während aber die Schwimmhalle zu einem Spassbad für Kinder umgebaut wurde. Nach dem olympischen Park sollte es dann endlich zur Mauer gehen, wo uns heute der Sonnenuntergang erwartete. Das Besondere ist dabei, dass wir einen Teil der Mauer besuchten, der der Öffentlichkeit allgemein nicht zugänglich ist, sodass wir hier ziemlich ungestört waren und die Massenaufläufe an den anderen Mauerstellen nicht ausgesetzt waren. Dafür ist das Gelände ein wenig herausfordernder, was aber für ein tolles Panorama sorgte. Und so kam es, dass wir mehrere Stunden - beinahe ungestört - die Mauer hinaufklettern konnten. Nach dem Sonnenuntergang machten wir uns auf dem Weg zurück zum Bus. Den Sonnenuntergang haben wir bei der Wanderlust jedoch ein wenig verpeilt, da wir hier nur die letzten Strahlen im Endeffekt mitbekommen haben. Das Panorama hatte uns einfach aufgesogen. Hinzu kam auch der kleine aber wesentliche Umstand, dass ein mitgereistes Pärchen sich auf der Mauer verlobt hat. Was alle Anwesenden und die Dame sehr überrascht hat. Anschliessend ging es Abendessen und am Abend Karaoke singen und ein paar Drinks zu uns nehmen.Read more

Beijing

November 3, 2016 in China ⋅ ☀ 8 °C

I förrgår var det dags att lämna Beijing och åka snabbtåg till X'ian. Ett ljudlöst tåg som gick i 300 km/tim. Det kostade oss 650 kr per person för att åka hela 120 mil på bara fyra timmar. Den senaste veckan har varit späckad med turistgrejer och god/spännande mat i Beijing.

Förbjudna staden var en given sak att besöka. Namnet kommer från att staden förr i tiden på Ming- och Qingdynastin var ett kejserligt palats där vem som helst inte fick komma in. På högtider fick vanligt folk komma in i det så kallade yttre området för att lyssna på sin kejsare. Annars var området bara för kejsaren, hans ämbetsmän, hans konkubiner och anhöriga. Området består av 1000 byggnader på 720000 kvadratmeter med olika funktioner så som bostäder, tempel och paviljonger. Våra västerländska ögon kunde inte urskilja några skillnader på husen utan de flesta såg näst intill identiska ut. Som tur var blev vi tipsade av pappa Jalle att gå en audiotour som förklarar palatsets historia och de olika funktionerna för byggnaderna. Palatset var som nutidens Big Brother tack vare isoleringen från "världen utanför" där vad som helst kunde hända (dödsfall, intriger, konflikter, svek osv.). Det sägs att vissa levde där större delen av sitt liv näst intill isolerat. Området avskärmades från omvärlden med murar och en stor vallgrav.

Kinesiska muren: vi valde att göra det enkelt för oss och tog ett tour-paket som rekommenderades av flera andra gäster på Leo hostel. Istället för turistiga "badaling" så åkte vi till "ancient secret badaling", vilket var uppskattat för vår 15-manna buss var i princip de enda turisterna där. Vi frågade en kines dagen innan vad för väder det skulle vara och fick svar på halvknackig engelska att det skulle vara fint men att det var kallare utanför staden. "4" lät det som att hon sa men vi tolkade det som att hon hade försökt säga 14 grader celsius (eller något annat med talet 4 i :) ). Ca 2 timmar bussarna dit och när vi klev ut fick vi en köldchock! 2.8 grader i dalen (vi har inga mössor, vantar eller sjalar för det trodde vi inte behövdes på vår "ljumma" resa) och subzero uppe på muren. Magdalena hade t.o.m förberett shorts under byxorna ifall det skulle bli för varmt att vandra på muren så hon kunde sola sina yppiga lår. Men icke. Byxorna satt på och alla lager kläder som gick att täcka kroppen med gjordes så. Vi gick en sträcka kallad "seven towers".. logiskt nog gick vi alltså 7 vakttorn från utgångsplatsen ca 5-6 km fram och tillbaka. Det tog ca 3 timmar att gå/klättra/krypa/släpa sig fram på den isfläckiga, branta och blåsiga muren. På sommaren brukar det vara 40 plusgrader och -25 grader på vintern. Kineserna som byggde muren hade aldrig en ledig dag på året. Om man var kines på den tiden muren byggdes kunde man få välja att dö på två sätt. Första var att dö långsamt genom att dag ut och dag in i -25° till +40° slita med stenblock i de bergiga Kina och bygga muren, eller att dö snabbt genom att försvara Kina mot dess farliga motståndare norr om muren (hunner, mongoler, manchurier etc.). Muren kallas Great Wall just pga hur många människoliv som har offrats/"investerats" för att bygga 8800 km mur.
      Trots det hårda men soliga vädret var det fantastiskt att se stenmuren ringla sig fram över landskapet genom dalar och upp på berg. Svårt att begripa den historia som är ingjuten i muren.

Vi hade blivit tipsade om att se Kungfu på den så kallade röda teatern. Wow vilken show! Det var en kombination av teater och Kungfu och handlade om en pojkes väg att bli en mästare. Innan showen var vi på pärlmarknaden som har fått sitt namn för att det går att köpa pärlsmycken i överflöd där. I flervåningshuset finns även försäljare av äkta och oäkta väskor, kläder, teknik och andra prylar. Pruta som att livet hänger på det är ett uttryck som passar bra. Fredrik pressade priserna så kineserna nästan skrek på honom, men sålde gjorde dem ändå. En del blev så upprörda när det inte blev en deal att de kunde slita och försöka dra en tillbaka till deras "stånd". Vi tog sen en kvällspromenad i Habeiparken och hamnade på en bargata där det var stim och stoj. Vi gick in på en restaurang/pub med liveband för att äta. Bra liveband men mindre bra mat. Vi blev serverade en köppizza som de antagligen bara hade värmt på lite snabbt i ugnen eller mikron och en skål nudlar och flaskölen kostade 66 kr/flaska. Efter ett tag gick livebandet av scenen och en poledancer klev upp. Det var vi inte beredda på! Vi satt närmast fönstret så precis utanför samlades en folksamling för att kolla och filma. Lite genant tyckte M..

"Temple of good harvest" anses vara den finaste byggnaden i hela Beijing byggd utan en enda spik! Det är ett runt tempel där kejsare offrade och bad till gudar för bra skördar och regn. Templet ligger i en fin park med många andra fina byggnader och det är ett populärt ställe för Beijingbor att mötas för att träna, dansa och umgås. Vi hittade till exempel ett utegym fullt med hurtiga 60+are som svingade sig mellan stänger och gjorde andra styrkeövningar som inte ens vi kan. Ett annat gäng stod och sjöng till en liten orkester och många satt i små grupper och spelade kort eller sparkade boll.

Vi är positivt överraskade över vad Beijing har erbjudit och Kinas kultur generellt. Trots att engelska inte är så vanligt så har det gått att göra sig förstådd med kroppsspråk och samarbete och många skyltar har varit på engelska. Tunnelbanesystemet är enkelt och det är lätt att hitta på stationerna. Trots att det är helt okej att glo ohämmat och harkla, spotta och peta näsan mitt framför andra så är människorna annars vänliga och hjälpsamma. Maten är god och kryddig. Vi har inte provat några konstiga grejer så som sköldpaddor, ormar, hajfenor, insekter eller aphjärnor som går att hitta i menyerna. Oftast finns det bilder i menyerna så för oss som inte kan kinesiska är det bara att peka på nåt som ser gott ut. Vanligtvis blir det nudlar, fried rice eller dumplings. Man får inte vara kräsen när det gäller utgångsdatumen i butikerna. Även fast vi oftast handlar på stora supermarkets har de flesta torrvaror passerat sitt bäst-före med ett par månader. Det värsta vi har hittat än så länge är en alkoläsk som gick ut 2014. Trafiken är värre än i Sverige men här är det krav på att alla nya mopeder ska vara eldrivna. På så sätt ska det bli mindre luftföroreningar i centrum. Trots det så har det ibland varit så mycket "smog" att solen inte synts trots att det borde vara strålande sol. Enligt tysken som vi träffade för några dagar sedan har halten av luftföroreningar minskats ordentligt de senaste åren. Nu ligger mätvärden mellan 60 och 180 AQI jämförelsevis för några år sedan då den var på 700 ibland (sverige har 2 till 15 AQI) och allt över 200 är hälsovådligt!

Chinesische Mauer

January 22, 2020 in China ⋅ 🌙 0 °C

Wir haben heute eine Tour zur Chinesischen Mauer gemacht. Diese wird vom Leo-Hostel organisiert, wo wir zwar nicht übernachten, aber man kann auch als Externer teilnehmen. (Wir sind im Lab-Hostel: sehr empfehlenswert, fühlt sich eher wie Hotel an!)

Für 280 Yuan(+ (~37€) pro Person wurde morgens unsere 10er Gruppe Ausländer zu einem Mauerstück außerhalb der klassischen Touristenecken gefahren. Dort hatten wir die Mauer drei Stunden lang für uns und bei strahlendem Sonnenschein die Aussicht genießen. Die Treppen und Steigungen sind teilweise sehr steil, so dass wir froh waren, dass nur noch vereinzelt Schnee lag. Die Anstrengung hat sich auf jeden Fall gelohnt! Im Anschluss gab es noch ein leckeres Mittagessen im Partnerhostel der Organisatoren, dann ging es zurück nach Beijing. Wir können die Tour nur wärmstens empfehlen, wenn man die Mauer ohne Menschenmassen erleben möchte!

Auf dem Rückweg vom Hostel haben wir noch eine schön mit Lampions geschmückte Fußgängerzone entdeckt, die natürlich auch gleich fotografiert werden musste...

The Great Wall of China, Badaling

September 15, 2015 in China ⋅ ☀ 19 °C

After queuing in the line for the train, some sprinting to get a seat (it really felt like a competition, but we had a perfect start position) and 1,5 hours of train riding, we arrived in Badaling. From there we hiked up and down the many steep stairs at the Great Wall of China.Read more

Nandong Goucun, 捗侜æČŸæ‘