China
Pengjiapo

Here you’ll find travel reports about Pengjiapo. Discover travel destinations in China of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

July 25 in China

De Lonely Planet stond dat je ook mooi kon raften in Zhangjaijie. Onze bikini's waren de backpack nog niet uitgeweest, dus dit vonden we wel een mooie gelegenheid. Via het hostel regelde we dus een rafting trip. Alles ging onchinees makkelijk en misschien had dat argwaan op moeten wekken.

Na twee uur in een bus vol Chinezen kwamen we aan op onze eerste stop, waar onze medereizigers als een malle regenpakken en waterpistolen gingen huren en wij een beetje verbaasd toekeken: regenpakken en waterpistolen? Op een rafttrip? Toen keken we naar de plaatjes om ons heen. Kak, we hadden geen rafttrip geboekt, maar een "drifttrip". We gingen dus lekker drijven. Daar waren we best ziek van. Nondeknetter 220 jantjes betaald om een potje te drijven. Dan gingen we dus echt niet nog regenpakken en waterpistolen huren. Als enige zonder uitrusting, vergezeld door tien bananen in pyjama's, stapten we op een luchtbootje. Twee jongens trokken ook snel hun regenpyjama uit: als de Westerlingen geen regenpak aantrekken, dan moet het ook wel onzin zijn om het wel te doen.

En toen gingen we drijven. Dat werd een twee uur durend watergevecht waar geen regenpyjama tegenop kon. Kinderlijk eenvoudig en onverwachts leuk.

July 22 in China

Na een ritje in de nachttrein was het weer tijd om een nieuw, toeristisch bergje te ontdekken. Fieke had geen zin meer en dus was het een uitje voor twee. Het kostte ons ongeveer een uur om de kaartjes te regelen: ze verzinnen hier steeds weer nieuwe smoesjes om geen studentenkorting te geven. Deze keer was de regel dat alléén bachelorstudenten korting kregen. Met Thomas' bewijs van inschrijving en een keer of twintig "Same study!" zeggen, lukte het toch.

En dus stonden we bovenop Tianmen Mountain. Mooi bergje, maar weer erg toeristisch en o ja, alleen maar bewolking. Op een gegeven moment (zo'n acht potjes kaarten later, Thomas deed de spelnaam "Ultimate Loser" eer aan) trok de bewolking weg en konden we een lekker rondje lopen.

Omdat Fieke het hele spektakel moest missen, kreeg ze nieuwe viltstiften. Hiermee is haar collectie uitgebreid tot 30 stiften, met wel acht verschillende kleuren roze en paars.

Reis naar Zhangjiajie

September 11, 2017 in China

Op maandag 10 september 2017 met de trein van Eindhoven naar Schiphol gereisd en daar de Airbus A330 van China Southern ingestapt. Tijdens het boeken kon ik niet kiezen voor economy comfort, maar stoel 34A bleek een economy comfort stoel te zijn. Dat scheelt toch net even de paar cm beenruimte die de vlucht iets draaglijker maakt. Met de nodige huilende baby's en alsmaar pratende Italianen werd het een lange vlucht van een uur of elf naar het vliegveld Baiyun, iets ten noorden van Guangzhou (Kanton).
    Op het vliegveld aangekomen moest ik door het immigratie- en transfer proces. In China moet je op een transfer naar binnenlandse vlucht altijd eerst je koffer ophalen zodat hij door de douane is geweest. Ook als hij reeds gelabeld is voor de eindbestemming. Guangzhou is een van de vele grote vliegvelden in China en je bent met dit proces dus al gauw een uurtje verder.

Eenmaal in het binnenlandse vluchten gedeelte van het vliegveld eerst een geldautomaat opgezocht en Chinese RMB's gepind. Dit ging met de ING meastro pas bij de eerste poging al goed (dat is zeker niet altijd zo). De Chinese Yuan is de afgelopen maanden minder waard geworden, dus dat komt goed uit. De koers is momenteel ongeveer 1 euro op 7,7 yuan. Aangezien de kleine hotels geen Visa, laat staan maestro, accepteren zal ik deze reis aardig wat contant geld moeten opnemen. Het grootste biljet is 100 yuan, dus ik heb een redelijk stapeltje met briefjes van 100 in mijn bezit nu.

Wachtend op de vlucht naar Zhangjiajie kon ik ook meteen de sim-kaart uitproberen. Deze had ik reeds in Nederland gekocht op Amazon. Om te registreren stuur je na ontvangst van de kaart een kopie van je paspoort, en zodra de reis nadert activeer je hem voor 3 maanden door de telefoon op te starten met de sim-kaart erin. Het werkte allemaal zonder problemen, en ik heb nu 2Gb aan data en een aantal belminuten om te gebruiken voor kaarten, vertalingen, Wechat enz. Met een Chinees telefoonnummer.

De vlucht naar Zhangjiajie verliep zonder problemen en we landden iets na de geplande tijd tussen de de karst gebergten in Zhangjiajie. Hier een taxi geregeld. Er stormen meteende bekende mannetjes op je af voor een taxi, maar die hopen op een wat verdere rit dan die naar het hotelletje niet al te ver bij het vliegveld vandaan. Dat geeft je dan meteen een 2-0 achterstand bij het onderhandelen over de prijs. En dat je moe bent van de reis helpt ook niet mee. Dus ik kreeg de gevraagde prijs van 100 rmb terug naar 60, maar ik weet zeker dat voor minder had gekund. Gelukkig had ik thuis op Google het hotel al opgezocht, want die chauffeur had geen idee. Dus voor die 8 euro moest ik nog aanwijzingen geven ook.

Het Chong Chong Guesthouse ligt in een klein straatje in een levendig buurtje in de buurt van het busstation van Zhangjiajie. Het is bepaald geen chique buurt, maar het hotel ziet er redelijk schoon uit, met veel goede reviews op Booking.com. Inmiddels was het een uur of drie in de middag en ik was moe van het reizen. Snel onder de douche en daarna naar bed dus. Slapen ging niet geweldig. Overdag zijn er aardig wat luid pratende Chinezen te horen, er vliegen vliegtuigen over, en in de verte luid toeterende treinen, en een wat hardere Chinese matras (al heb ik ze veel erger gehad). Al met als steeds korte perioden geslapen.

Zhangjiajie stad

September 13, 2017 in China

Na redelijk goed geslapen te hebben vandaag langs het treinstation gelopen om vast te kijken voor morgencohtend waar ik zijn moet. Daarna naar het centrm van Zangjiajie gewandeld. Af en toe een drukke straat oversteken. Wat nog niet meevalt want hoewel er zebrapaden zijn lijken die niet echt een functie te hebben in het verkeer.
    Het weer is nogsl drukkend vandaag, waardoor je het al snel warm krijgt tijdens het lopen. Toch een lange trap in een park op geklauterd naar een monument en een toren. Bij de toren stonden wat oude vrouwtjes aan de chinese dansgymnastiek zoals ik het noem te doen. Ik vind dat altijd een komisch gezicht, maar ze zijn nog best fit dus het werkt wel.
    Hierna de heuvel weer afgedaald en de rest van de dag doorgebracht met langs de winkels en door de straten slenteren (inclusief een enorm lange ondergrondse winkelstraat) en een beetje mensen kijken. Zongebrande vrouwtjes en mannetjes met groene sinaasappels, druiven, walnoten in manden aan een bamboe stang die ze over de schouder kunnen dragen. Overal Suzuki motoren die je kunt aanhouden voor een ritje. Een terrein met hele bergen dakpannen. Een lasser die met een zonnebril op stond te lassen. Ook wat telefoonwinkels ingelopen. Allemaal Android telefoons van Chinese merken als Oppo, Vivo, Mi, Meizu, Huawei. En zo was de dag eigenlijk al weer snel om.

A rope away

September 29 in China

Trains are better than in India😎. People ain't adjusting (reclining is impolite)🙂! The ropeway gives creeps (feels scary even though accidents are rare🙈). The Godfather ('of Juice')😆! The Ribonz with the pose :G. The biggest glory hole and the longest escalator🤷🏻‍♂! (All on the top of the mountains) The glass stairs are a bit bull :S! (Glass needs cleaning I guess) Learning experience : Why it's so hard to bend down🧐. Btw the hostel rocks :D. The dinner was great (wallet doesn't think so though😂).Read more

April 11, 2017 in China

Het nationale park van zhanjiajie is wereldberoemd binnen china, maar georganiseerde reizen vanuit andere landen gaan er meestal niet heen omdat de stad wat lastig te bereiken is en een bezoek dus te veel tijd kost. Wij hebben deze beperking echter niet en dus gaan we ervoor! Na een bus-trein-overnachting-bus-overnachting-bus komen we aan in een schattig hotelletje vlakbij de westingang van het zhangjiajie nationale park. De hoteleigenaar, lucas, is een geweldig behulpzame die goed engels spreekt en dat is fijn, want we kunnen wel wat hulp gebruiken met het uitstippelen van onze routes. Ook helpt hij ons met het regelen van tickets, vragen over onze vlucht en hij brengt ons als het even kan weg met de auto. Op onze aankomstdag was het mistig, maar als we de volgende dag het park intrekken is het stralend weer. We beginnen met een zuidelijke route, die ons via een kabelbaan op ongeveer 1,5 kilometer hoogte brengt. Daar lopen we in alle rust een prachtige route langs de unieke begroeide rotspilaren, die bestaan uit aardlagen die over een periode van duizenden jaren omhoog gestuwd zijn. Door de hoge luchtvochtigheid zijn rotsen afgebroken en zijn bijzondere vormen ontstaan. Het is echt fenomenaal mooi en we krijgen, ondanks het grotendeels ontbreken van de kenmerkende laaghangende wolken, echt een avatar gevoel. Het kan inderdaad niet anders of dit park heeft 'model' gestaan voor de film. Dat de Chinezen verbeeldingskracht hebben blijkt uit de prachtige namen die ze de verschillende rotsformaties hebben meegegeven, zoals "the remaining pillars of the heavenly bridge" en "The five ladies visiting the general".

Het park is schitterend aangelegd en gratis shuttle busjes brengen je van hotspot naar hotspot. Handig, want de afstanden zijn enorm. Op onze tweede dag pakken we de middelste route. Dit is de populairste route bij chinese touristen en dus is het druk! NIET NORMAAL! bij de shuttle bussen richting de avatar rots en bij de glazen lift staat een enorme rij dringende mensen. En dan bedoelen we ook echt dringend: we zouden onze beide benen kunnen intrekken zonder te vallen! De Chinezen hebben de grootste lol als ze de massa naar voren duwen. Opvallend genoeg zijn het veel ouderen die flink duwen.

Het blijkt de moeite waard, want deze route is nog sprookjesachtiger dan die van gisteren. Dit is ongetwijfeld de mooiste plek van China. We komen langs twee rotsen die samen een brug vormen en waar je overheen kunt lopen. Het is de hoogste natuurlijke brug ter wereld en vooral eronderdoor kijken vanaf de zijkant is spectaculair.

We eindigen deze drukke maar fantastische dag met nog een record: de hoogste glazen lift ter wereld brengt ons weer naar beneden waarna we het park aan de oostkant verlaten. Onze koffers zijn dan inmiddels ook al onderweg, daar heeft lucas voor gezorgd. 'S avonds eten we met een andere reizigers uit Nederland bij een straatstalletje. Hij heeft in Vietnam lesgegeven en zijn verhaal geeft ons de nodige inspiratie voor ons voorgenomen be

Onze derde en laatste dag brengt ons nog één hoogtepunt en tevens een record: we mogen over de hoogste glazen brug van de wereld lopen!! Deze gloednieuwe attractie is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees, maar daar heeft Corné gelukkig (bijna) helemaal geen last meer van. De brug ziet er hypermodern (en hyperveilig) uit en bevat grote glazen platen waar je overheen kunt lopen. Je kijkt zo 300 meter naar beneden! Wat blijkt, behalve een prachtig uitzicht biedt deze brug ook een legio aan mogelijkheden voor spannende en grappige truccage foto's. We gaan dus lekker los! Na een royale fotosessie (ook Chinezen blijken trouwens maar wat graag met ons op de foto te gaan), keren we terug naar ons hotel. We mogen ons namelijk al weer gaan klaarmaken voor de volgende halte: chengdu! 🐼

Pengjiapo, 彭家坡