China
Shaolinsi

Shaolinkloster

August 4, 2018 in China ⋅ ⛅ 31 °C

Unser nächstes Ziel waren heute noch die Shaolinklosteranlagen in Dengfeng. Eingebettet in eine schöne Landschaft und heiligem Berg, gilt dieser Ort als Geburtsort des Zen-Buddhismus, des Kung Fu, Qi Gong und Tai Chi. Uns hat die Klosteranlage nicht so gut gefallen - sie ist sehr touristisch.

Pagodenwald / Shaolinkloster

August 4, 2018 in China ⋅ ⛅ 32 °C

Ca 500m neben der Klosteranlage liegt der Pagodenwald. Dort befinden sich 240 Pagoden der ehemaligen Shaolin-Mönche.Die teilweise bis zu 1500 Jahre alten Pagoden wurden in verschiedenen Dynastien im Zeitraum von 618 bis 1911 errichtet. Dadurch unterscheiden sie sich auch in ihrer Bauart.

Shaolin Kloster

August 4, 2018 in China ⋅ ⛅ 31 °C

Mittags ging es zum größten Kloster Chinas, das der Shaolin Mönche.

Es ist ein riesengroßes Areal, wenn man alles sehen will braucht man zwei Tage, oder bucht ein Helikopterflug.

Zudem ist heute Samstag und es ist ziemlich voll. Das eigentlich Kloster besteht aus 5 Hallen. Die 3te Halle weit gerade neu gebaut.

Hier leben noch 300 Mönche, die Kung-Fu Schule ist getrennt und hat mit dem Kloster nichts zu tun.

Irgendwie hatten wir uns das nicht nicht so touristisch vorgestellt. Die Mönche verkaufen Gedenkmünzen und man kann seinen Namen auf die Unterseite der Ziegel schreiben lassen.

Everybody was kung-fu fighting

May 14, 2017 in China ⋅ ☀️ 14 °C

Après les milliers de bouddhas de ce matin, nous avons visité un des monastères chinois les plus célèbres du monde : celui de Shaolin, berceau du bouddhisme zen et surtout du kung-fu.

Des notre arrivée, nous assistons à une démonstration par des disciples qui étaient pour certains âgés de 7 ou 8 ans maximum. Pirouettes, katas, maniement d'armes... le clou du spectacle : un apprenti qui casse une barre d'acier avec sa tête, tandis que l'autre arrive à transpercer une vitre avec une aiguille afin de percer un ballon situé derrière...impressionnant.

Nous marchons ensuite le long de la forêt des pagodes, qui sont en fait le lieu de sépulture des moines les plus importants qui se sont succédés à Shaolin depuis sa création il y a 1500 ans.

Nous visitons enfin de temple en lui même, à l'architecture classique : 3 cours successives, jolis frontons, poutres décorées, murs rouges. Le tout joyeusement peuplé de moines mais aussi des gamins des écoles de kung-fu venus en pèlerinage.

Très sympa !

Shaolin klooster

November 3, 2019 in China ⋅ ⛅ 12 °C

Vannacht heb ik slecht geslapen. Ik word een beetje misselijk wakker en dat blijft zo een tijdje. We moeten er weer vroeg uit en rijden met de bus naar het Shaolin klooster. Het is bijna 2 uur rijden. Het Shaolin klooster is ook een boeddhistische tempel die zich bevindt op één van China’s vijf heilige bergen, de berg Song. De tempel is beroemd omdat hier al heel lang aan zelfverdedigingskunsten wordt gedaan en waar de Kung Fu is ontstaan. We lopen meteen door naar het Martial Arts Training Centre, waar een show wordt gegeven door jonge monniken die in het klooster worden opgeleid. Je ziet de flexibiliteit en bijzondere poses van de jonge monniken. Ook doen ze spectaculaire kunstjes, zoals op een ijzeren punt liggen, een stok op hun strottenhoofd duwen en een ijzeren staaf stuk slaan met hun hoofd.

Daarna lopen we naar de tempel. De indeling is weer zoals bij andere tempels, maar ook dit is een mooie tempel waar we een tijdje rondlopen. Bij de tempel ligt het Pagoda Forest, een bos van 248 pagodes waar belangrijke overleden monniken uit de verschillende dynastieën begraven liggen. Dat is bijzonder om te zien.

We gaan lunchen in een restaurant daar in de buurt. Ik doe het rustig aan met het eten omdat ik nog steeds last heb van mijn maag. We rijden terug naar het hotel waar we wat uitrusten. Ik ga even wat slapen en na het douchen voel ik me weer wat beter. Het avondeten doen we weer samen met de groep. Het is een buffet in een hotel vlak bij ons. Maar we vinden dit wat minder lekker, hoewel dat misschien ook komt omdat ik me nog steeds wat ziekjes voel.

Shaolinsi, 少林寺