China
Wulingyuan

Here you’ll find travel reports about Wulingyuan. Discover travel destinations in China of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Naar zhangjiajie

May 24, 2018 in China ⋅ ☀️ 16 °C

Ik moest niet vroeg op vandaag gezien mijn vlucht zo laat was. Om de tijd te vullen ben ik in de voormiddag nog wat kleine tempels gaan bezoeken en dan een terrasje opgezocht want het was mooi weer. Daarna op het gemak een taxi genomen naar de luchthaven. Ik moest daar blijkbaar behoorlijk dom rond mij staan kijken hebben, want iemand van de luchthaven kwam moj vragen waar ik moest zijn en wees dan waar ik moest aanschuiven. De rest ging vrij vlotjes.

Nadat de vlieger geland was op het klein luchthaventje begon het avontuur terug. Ik zit niet in zhangjiajie zelf gelogeerd, maar in het dorp aan de ingang van het natuurgebied. Ik zag maar 1 bus op de luchthaven en nergens een aanduiding naar waar hij ging, of toch niet leesbaar voor mij. Verderop zag ik gelukkig een rij taxi's dus ik besloot het mezelf gemakkelijk te maken. Ik had de naam en adres van het hotel in Chinees op papier, maar dat bleek niet voldoende. Na wat gebarentaal wist ik dat ze het telefoonnummer moest hebben, en met nog een hoop meer gebaren wist ze mij duidelijk te maken dat er wegenwerken zijn en dat ze een omweg ging maken die rapper was en dat het mij 400 rmb ging kosten. Ik had de afstand onderschat, het was toch een goed uur van de luchthaven. Wat de rijstijl van de chauffeur betreft: ik ben blij dat ik nog leef.

Ik ging het hotel zelf niet gevonden hebben, het ligt in een zijstraat van de straat waar ik dacht dat het moest liggen, en er staat nergens de naam in engels aan de voorkant. Eenmaal binnen wisten ze mij te helpen met een vertaalapp. Morgen pluis ik de rest wel uit.

Regendag

May 26, 2018 in China ⋅ ☀️ 22 °C

Het weer zag er slecht uit vandaag, maar er was iets dat ik zeker in den droge kon doen: de grotten. Het was niet zo ver met de taxi en gezien ik er al om 8u30 was dacht ik de Chinese toeristen voor te zijn, maar ik was goed mis. Waarschijnlijk had iedereen hetzelfde idee gezien de regen. De gidsen van alle bustoeristen waren zeer irritant, die riepen hun vertelling door een microfoon en dat weergalmde in die grot. Gelukkig schoot het mij te binnen dat ik mijn festival oordopjes in de rugzak had, wat mijn redding was.

De grot zelf is de grootste die ik al gezien had, op het hoogste punt lag het plafond op 400m. De vele miljoenen jaren oude stalagmieten waren verlicht met verschillende gekleurde lichten wat het decor meer de aanblik gaf van een Efteling attractie dan een oeroude grot. 2 uur heb ik erover gedaan om alles te bezien, inclusief een boottocht op het ondergronds meer. Foto's nemen was wel een uitdaging met de slechte belichting.

Rond de middag was ik terug aan het hotel en ik besloot om eens te proberen een busticket te kopen naar mijn volgende locatie, voor maandag, uit vrees dat het misschien zou uitverkopen. Ik had geluk, de loketbediende sprak engels, ik viel bijna om van verbazing.

Gezien ik nog de hele namiddag had, ben ik terug het park in gewandeld, mede om wat streetfood te eten. Dat bleek toch wel de verkeerde beslissing te zijn. Een uur nadat ik binnen was begon het goed te regenen, maar het is niet zo gemakkelijk om daar weer weg te geraken door de grote afstanden. Het merendeel van de tijd heb ik daar op de bus zitten wachten. Ik had mijn mini paraplu mee, maar mijn Nikes en sokken zijn doorweekt.

Rond 6u komen ze altijd de voorraad fruit in mijn kamer aanvullen en ik zou er beter wat werk van maken want het begint zich op te stapelen. Verwachten ze echt dat ik 5 stukken fruit per dag eet? Ook is er altijd verse thee, en blijkbaar zijn chrysanten ook drinkbaar en nog niet zo slecht.

Het werd weer tijd voor de grote uitdaging: avondeten. Ik had weer geen zin om lang te zoeken, vanwege de regen, en dacht het restaurant te nemen naast dat van gisteren. Geheel verstrooid ben ik wel hetzelfde restaurant als gisteren binnen gelopen en ik merkte het pas toen hetzelfde meisje mij kwam bedienen. Ik dacht van zo veilig mogelijk te spelen en koos voor patatten in de wok met ajuin en pepers, en dat was zeer lekker. Natuurlijk was die emmer rijst er weer, maar die was deze keer maar half gevuld. Het mocht ook eens vegetarisch zijn gezien mijn middagmaal uit brochetten van een beest bestond. Morgen geven ze beter weer uit.

Laatste dag natuur

May 27, 2018 in China ⋅ ☀️ 12 °C

Het was terug mooi weer vandaag en mijn plan was ervan te genieten door eerst een wandeling te doen in het park, en dan naar het bailong meer te gaan. Duizenden Chinezen hadden hetzelfde idee waardoor het twee uur duurde eer ik aankwam op het startpunt van mijn wandeling. Die tijd zat ik aan te schuiven voor bussen en de lift naar boven. Deze is een lift tegen een loodrechte rotswand die me meer dan 300m naar boven bracht. Daana was mijn doel om naar beneden te wandelen en dan langs de rivier terug naar start.

Eenmaal ik aan mijn wandeling begon was ik alleen. De meeste komen voor foto's te nemen en gaan met bus van het ene punt naar het andere. Buitenlanders kwam ik wel tegen o.a. twee franse meisjes die ik de weg heb gewezen hoewel ge niet kunt missen. Een Aziatisch meisje vroeg mij ook de weg in het Engels, dus ze zal wel niet Chinees geweest zijn. Dit krijgt ge als ge zit uit te rusten op een kruispunt. Mijn rug is licht verbeterd, een week geleden was deze wandeling onmogelijk. Twee uur later, rond de middag, was ik op weg naar het meer. Mijn middagmaal was patatten in een stalletje langs de straat, iets anders durfde ik niet nemen gezien een van de specialiteiten van de streek vlees is dat ze eerst weken laten rotten tot het zwart is en dan grillen.

Het meer zelf was mooi, maar je kan het enkel bezoeken met een boottocht van een half uur en niet er rond wandelen. De boottocht komt met een gids die alles in het Chinees uitlegt, want ik was daar weer de enige die niet Chinees is. Op de terugweg ben in te voet naar het hotel gewandeld, het was maar 5 km en ik wilde eens rondkijken naar de restaurants om niet weer in hetzelfde terecht te komen. Ik zag er een die er goed uit zag en na een paar uur rusten op hotel begon het grootste avontuur van de dag: avondeten.

Pas roen ik al binnen was merkte ik de tafels op, ze hadden alle een ingebouwd gasvuur en ik wist onmiddellijk dat ik in een Chinees hot pot restaurant zat. Ik heb hot pot altijd al willen proberen, maar het is iets dat je met meer personen doet. Het is vergelijkbaar met fondue, maar veel beter. Het personeel was een beetje in paniek toen ze mij zagen, ze haalden er vlug het jongste meisje met een smartphone erbij en stonden dan met 4 rond mijn tafel om uit te leggen wat ik moest doen. Het was pas 17:30 en er was nog maar 1 andere tafel bezet. Eerst moest ik beslissen of het al dan niet pikant moest zijn, ik besloot van niet en daarna werd ik naar een rij frigo's geleid waar alle soorten vlees en groetjes uitgestald stonden en ik moest kiezen wat ik al moest hebben. Dat is het grootste verschil met fondue, er is zeer veel variatie en je kan ook groentjes koken zoals iets bloemkoolachtigs of sla. Het merendeel van wat ik in de frigo zag kende ik niet, en ik heb de normaal uitziende zaken genomen, niet de hersenen of andere vreemde zaken. Dan moest ik ook nog een potje vullen met een mix van verschillende kruiden die ik zelf moest samenstellen uit een stuk of 8 soorten. Ik kreeg er nog een potje olie bij en dan mocht ik beginnen onder toeziend oog van al het personeel. Toen ze zagen dat ik wel degelijk wist hoe ik met stokjes moet eten lieten ze mij doen. Het was zeer lekker en ik zou dit graag nog eens doen maar niet alleen.

Travel day

November 21, 2016 in China ⋅ ⛅ 16 °C

Vandaag was voornamelijk een reisdag. Om 13:00 de trein gepakt naar Zhangjiajie. Hier kwam ik om 18:15 aan, precies op tijd om de laatste bus naar Wulingyuan te halen.

Hier staat mijn hostel, het 1982 Chujian International Youth hostel. Echt een super mooi hostel met kamers met 4 bedden, maar wel gewoon een eigen badkamer. Dus eigenlijk meer een hotelkamer die je met meerdere deelt.

Het is de komende dagen alleen wel even een stuk kouder. Hier is het namelijk niet warmer dan een graad of 5!

Wulingyuan, 武陵源