China
Xuejiayu

Avatar, take 2: the rain version

September 18, 2015 in China ⋅ ☁️ 16 °C

Gordon wilde vandaag even uitrusten dus ga ik zelf op pad om de andere kant van het park te bekijken. Het regent afwisselend zacht en hard, waardoor het beneden mistig is. Na het busje naar de andere kant gevonden te hebben en de andere ingang van het park begint het echte avontuur: op naar de kabelbaan. Duwend en trekkend de bus in. Bij de halte aangekomen ( 6 km.) blijkt dit niet de kabelbaan te zijn, niemand spreekt Engels en de chauffeur wijst naar een andere bus, dus maar weer terug naar de entree. Hier kom ik er achter dat de kabelbaan al een jaar gesloten is. Gevalletje van had het even doorgestreept op de kaart! Om toch een stuk te hiken dan maar naar een ander deel ( 6 km. bus). Daar aangekomen klaart het een beetje op. De hike zou een loep zijn van 5.8 km. Na 2,5 km trappen omhoog en dichte wolken (zie foto) begint het te storten: de que om naar huis te gaan ;). Een uurtje later zit ik in een warm bad met een kop thee. Gordon is inmiddels wakker :)Read more

Zhangjiajie

September 16, 2015 in China ⋅ ⛅ 19 °C

Laat in de avond landen we in Zhangjiajie. Na een korte afding-sessie (waar je eigenlijk geen zin in hebt om 12 uur 's nachts) en een klein uurtje door de nacht slingeren in een brakke taxi, zijn we bij ons hotel aan de rand van het Zhangjiajie Forest Park. Als we 's ochtends de gordijnen opendoen, worden we meteen getrakteerd op een fraai uitzicht op de bergen waar dit gebied bekend van is: de bergen die de inspiratie zouden zijn geweest voor de zwevende bergen in de film Avatar! Na een heel ontspannen ochtend (té luxe kamer ;) ) gaan we het park in. Het is immens, dus we nemen de eerste kabelbaan omhoog. We lopen de 3,8km. route langs fantastische uitzichtpunten. Het is laat in het seizoen, dus er zijn bijna geen andere toeristen. Nu alleen die loslopende apen nog even beter africhten. Terug in het hotel eten we een bakkie (noodles) en een zakkie (complete eend) Just add water... Bon apetit!Read more

Avatar mountains

September 17, 2015 in China ⋅ ☀️ 27 °C

Vroeg uit de veren, want de weersverwachting is dat het in de ochtend helder zal zijn. Als we uit het hotel vertrekken schijnt het zonnetje inderdaad over de bergkam. Het blijkt dat half China hetzelfde idee had, want het is erg druk bij de ingang van het park. Onze eerste route loopt ongeveer 8 km. langs de voet van de bergen waar we gister naar gekeken hebben en het zonnetje doet z'n best om de heiigheid weg te werken. Daarna pakken we de lift(!) omhoog. Hier staan nog veel meer Chinezen, dus het wordt drukker. Het duurt ook lang voordat we de lift hebben. Boven blijkt dat de andere helft van China al boven stond... Dus kunnen we genieten van de inmiddels bekende groepsrituelen: duwen, trekken, voordringen, slenteren, rochelen, schreeuwen, rennen-naar-een-bus en... eindeloos naar buitenlanders staren! De uitzichtpunten zijn fenomenaal, maar de tourgroepen zijn extreem sfeerverlagend. Er zijn zelfs bijzondere regels voor hen. Onze terugweg gaat via de lift terug. Waar we er omhoog 45 min. over deden, doen we er terug anderhalf uur over. Pfffff. Vervolgens rijdt onze parkbus te ver door en moeten we weer een eind terug. Daar blijkt dat onze route niet meer mogelijk is (het is inmiddels betrokken en zelfs gaan spetteren en het is al te laat). We lopen dus weer ruim 8 km. terug door de kloof. Helaas regent het nu voluit. Als het al donker is geworden komen we aan bij het hotel. We eten heerlijk vlak bij het hotel, maar zijn blij als we op de kamer zijn. Maar: we hebben dan wel de fantastisch mooie Avatar Mountains mogen zien :)Read more

Xuejiayu, 薛家峪