De statistieken

Hoogtemeters: 6269
    Hoogste punt: 665m
    Grootste stijgingspercentage: 23%
    Grootste dalingspercentage: 23%

Valpartijen: 3 (Wesley: 2, Christel: 1)

Dag 27: Kristiansand

September 9, 2022 in Norway ⋅ 🌧 14 °C

De laatste dag! Na een stormachtige nacht op een schitterende plek maakten we in de ochtend kennis met de zoon van een clublid van de rolskivereniging. Hij nodigde ons uit voor koffie/thee met wat lekkers. Aangezien we tijd genoeg hadden sloegen we dat natuurlijk niet af!

De afgelopen dagen was Wesley al wat aan het rekenen geweest hoeveel kilometer we ongeveer zouden gaan afleggen. De conclusie was dat we op de slotdag nog zo'n 10km nodig hadden om over de 600km grens heen te gaan. De afstand van onze overnachting naar de checkin voor de boot was echter maar 6km. Dus er werd gezocht naar een creatieve tocht door Kristiansand. Via de rolskibaan waar we natuurlijk een rondje gemaakt hebben gingen we via de sportvelden aan de zee kant naar de brug waar we, bijna vier weken geleden, ook Kristiansand verlaten hebben. Voor het inchecken nog naar de souvenirwinkel maar daar was weinig bijzonders. We gaan één van onze rolskibanden omtoveren tot souvenir!

Wat we tot nu toe gemist hadden waren Noorse wafels. Bij de souvenirwinkel zat een café die ze verkocht dus dat kon niet uitblijven. Ze waren wel oké maar niet persé beter dan die op het lustrum van de rolskivereniging vorig jaar.

Na het inchecken mochten we direct de boot op en nu is het lekker relaxen tot we thuis zijn. Op de overtocht hebben we voor een deel geen internet. Vanavond gaan we werken aan een statistieken overzicht welke we dan morgenochtend zullen plaatsen.

Jullie keken uit naar de verhalen maar wij keken heel erg uit naar al jullie leuke reacties. Geeft toch wat extra's als mensen meeleven tijdens zo'n lange tocht. Dus heel erg bedankt en wellicht tot een volgende keer?

Dag 26: Birkeland - Kristiansand

September 8, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

De laatste grote tocht. We wilden geen saaie route langs een hoofdweg dus besloten we de toeristische route te nemen. Twee kilometer verder en met nog een flinke klim erin. Om het af te leren, laten we maar zeggen.

We vertrokken mooi op tijd zo rond 9:45 uur richting Kristiansand, 'Paradisbukta' om precies te zijn. Dit is een gratis kampeerplaats aan zee met toiletvoorziening. De klim van de dag volgde al na 5km en het was een serieuze klim. Niet persé de moeilijkste van de afgelopen tijd maar het ging wel moeizaam. De vermoeidheid merk je dan toch wel. Gelukkig komt er na een klim vaak ook een afdaling en dat was ook dit keer zo. Mooi wat gratis meters. Na een korte lunch kwamen we rond 14:00 uur al aan in Kristiansand. Even wat boodschappen doen en daarna op naar de slaapplaats.

We hadden wel door dat er vandaag wat wind stond maar aan zee merkte je pas echt hoe hard het waaide. Christel trok wel drie lagen kleding aan en nog had ze het niet heel warm. Na het avondeten zetten we de tent op. We hadden nog niet eerder de tent opgezet bij veel wind, maar het ging verrassend soepel. Beschut van de wind was het goed vertoeven.

Morgen vertrekt de boot naar Nederland om 15:30 uur dus we hebben nog een paar uurtjes in de ochtend en begin van de middag. Elke vakantie kopen we een souvenir als aandenken aan de vakantie, hopelijk vinden we morgenvroeg nog iets toepasselijks.

Dag 25: Lillesand - Birkeland

September 7, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 14 °C

Vroeg opstaan is vroeg vertrekken en zo gebeurde het dat we al voor 9:00 uur vertrokken. Wetende dat we vandaag zo'n 23km gepland hadden staan, konden we rustig aan doen.

Na een uurtje kwamen we aan in de binnenstad van Lillesand. We hadden nog niet ontbeten en gingen daarom naar Narvesen, een klein winkeltje met wat broodjes en ijs. Martin Rorije raadde ons die plek aan om een ijsje te halen. Ons ontbijt werd een paar skones en drie bolletjes ijs. Dat ijs viel goed in de smaak, dus dat was een goede tip!

We liepen nog en beetje rond in Lillesand, opzich een leuk dorpje maar niet zoveel winkeltjes. Rond 11:45 uur vertrokken we weer. De tocht ging verder richting Birkeland. Daar kwamen we rond 13:30 uur aan om te lunchen bij een bakkerij. Vervolgens was het nog zo'n 1,5km naar onze beoogde slaapplek. Een natuurgebied met veel wandelroutes en ook een toiletgebouw.

Bij aankomst eerst bekijken waar de tent kan staan. Er waren niet heel veel opties, helaas liggen er teveel keien in het gras vlak aan het water dus dat was geen optie. Nadat we een geschikte plek vonden zijn we eerst gaan wandelen naar een kleine waterval. Onderweg viel ons oog op een bordje dat aangaf dat er een rolskibaan in de buurt is. Na wat foto's gemaakt te hebben van de waterval gingen we richting de rolskibaan. Dit bleek een heus biatlonparcours te zijn. Met 21 schietbanen, tribune en strafronde!

Na het eten wilde Christel toch even een rondje maken over het parcours. Wesley had er wat weinig energie voor dus hij mocht de boel opruimen en daarna cameraman spelen. "Een pittig parcourtje" aldus Christel. Een steil klimmetje, een kom bocht en nog een paar lastige bochtjes in een afdaling maken dit een uitdagend trainingsrondje. Het lukte haar om de tweede tijd bij de dames neer te zetten.

Morgen de laatste echte etappe. Zo'n 30km richting Kristiansand. Dan vrijdag nog een klein stukje door de stad heen en dan zit het er al weer op.

Dag 24: Grimstad - Lillesand

September 6, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 16 °C

Rond 10:00 uur vertrokken we weer van de camping die eigenlijk gesloten is. We hebben een briefje met excuses achter gelaten en een vergoeding voor de overnachting.

Vandaag zou een makkelijke tocht worden was de bedoeling. Zo'n 23km naar een camping die het hele jaar open is. In de winter moest je wel even contact opnemen voor je kan overnachten. Het is dan wel geen hoogseizoen meer maar winter is het toch zeker niet. Nou dat liep dus wat anders.

Eerst moesten we door Grimstad, een erg leuk dorpje waar we hebben gelunched. Normaal zijn we niet zo van het sjokken door dorpjes en steden maar voor deze keer maakten we een uitzondering. Een paar gezellige straatjes met wat winkeltjes maakt dit het leukste dorpje waar we doorheen gekomen zijn. En zoals het echte Nederlanders betaamt: kijken, kijken en kijken maar niet kopen. Rond 13:30 uur vertrokken we weer richting de camping.

We kwamen rond 16:00 uur aan bij de camping en je raadt het al, gesloten. Lekker dan, schijnbaar begint de winter voor deze eigenaar op 1 september. Volgende keer toch maar even bellen voor de zekerheid. Na vijf minuten bekijken wat onze opties waren, besloten we om door te gaan naar Lillesand, zo'n 13km verderop. Daar waren een paar opties met een hotel achter de hand voor het geval daar ook alles gesloten is. Maar zover kwam het niet. Onderweg, na ongeveer 7km zagen we een camper staan op een mooi plekje aan het water, maar daar pasten we niet meer bij. Dus we gingen verder en een paar honderd meter verderop aan datzelfde water vonden we een groot grasveld helemaal voor onszelf. Uit het zicht van de weg, wel langs een fietspad maar met een prachtig uitzicht. We besloten om hier te gaan overnachten.

Een geluk bij een ongeluk zou je kunnen zeggen. Een prachtige plek die ook nog eens niets kost.

Dag 23: Hove - Grimstad

September 5, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

De laatste week alweer. Aangezien het niet zo ver meer is naar Kristiansand kunnen we rustig aan doen. We vertrokken dan ook pas om 11:00 uur, althans dat was de bedoeling. Geheel tegen de weersverwachting kwam er een enorme regenbui over. Deze hebben we uitgewacht en zo tegen twaalven vertrokken we alsnog.

We schreven eerder al dat er een aantal rolski segmenten (tijdslussen in de app Strava) lagen kort bij onze verblijfsplaats. Daar kwamen we nu ook weer langs. We konden het niet laten om toch een poging te wagen voor een plekje in de top 10, tot vandaag hadden 59 mensen een tijd genoteerd op dit segment. Het betrof een segment van ongeveer 400m met eerst een kleine afdaling gevolgd door een klimmetje. De laatste meters waren vlak. Eerst was het de beurt aan Christel. Toen ze terugkwam schudde ze al van 'nee'. Ze had veel misslagen dus het was geen goede poging. Desondanks stond ze met die poging al wel op de 2e plaats bij de vrouwen. Om in de totaalstand in de top 10 te komen moesten er nog minimaal 5 seconden af. Daarna ging Wesley voor een top 10 plaats. Het ging best goed en hij kon ook niet sneller zo vertelde hij maar het resultaat kon hij nog niet in zien. De route van de dag wordt namelijk opgenomen op het horloge van Wesley en dus kon hij pas aan het einde van de route zien of hij snel genoeg was. Even geduld dus nog. Christel besloot een tweede poging te wagen. Ze had het idee dat deze sneller was maar ging dat nog niet controleren. Een half uur later tijdens de lunch werd ze toch nieuwschierig en bleek dat ze 4 seconden sneller was gegaan. Ze kwam dus 1 seconde tekort voor een top 10 plaats in de gemengde stand. Alsnog een goede prestatie.

We vervolgden onze weg die geheel langs een drukke autoweg liep, zo af en toe wel een mooi uitzicht over de zee maar verder was er weinig bijzonders te zien. Of zijn we verwend geraakt de afgelopen drie weken? Na 28km kwamen we aan bij de camping die we voor ogen hadden. Na 45 minuten een beetje zwerven over de camping kwamen we tot de conclusie dat de camping gesloten is voor iedereen behalve seizoensplaatsen. Dit staat ook wel op de website, maar alleen in het Noors. In hun eigen Engelse en Nederlandse vertaling staat dat ze open zijn tot 1 december en niet 1 september. Sowieso valt ons op dat de meeste campings gesloten zijn per 1 september. We hadden twee opties. 6km verder gaan naar een andere camping die wel open leek. Of hier blijven, tent neerzetten en morgenvroeg maar zien of er dan iemand is waar we kunnen betalen. Eventueel kunnen we altijd nog wat in de brievenbus gooien. We staan nu dus op en gesloten camping met hier en daar wat mensen met een seizoensplaats.

Nu de route van vandaag afgerond kon worden, kon ook Wesley zien of zijn poging goed genoeg was. En dat was het. Een 4e plaats bij de mannen en een 5e plaats in het totaaloverzicht. Staat er toch maar mooi een Nederlandse naam tussen al die Noren.

Morgen gaan we richting Lillesand. Daarna willen we via Birkeland terug naar Kristiansand.

Dag 22: Hove

September 4, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

Na een dag niks doen gingen we vandaag mountainbiken op elektrische mountainbikes. We hadden wel ervaring op gewone mountainbikes en ook ervaring op een elektrische crossmotor, nu dus iets dat er een beetje tussenin ligt.

In de vroege ochtend hoorden we de regen al kletteren op het dak. Ohja, het zou gaan regenen deze ochtend, dat waren we even vergeten. Wij moesten rond 9:30 uur bij het activiteitencentrum staan waar we konden meerijden en rond 10:00 uur zouden we gaan beginnen aan de tocht. Het leek steeds harder te gaan regenen en rond 10:00 uur kwam het met bakken uit de hemel. We hadden wel beide een regenjas maar Wesley had alleen een korte broek en zijn Crocs sandalen. Vooral dat laatste was nog wel een vraagteken. De gids keek ons ook verwonderd aan dat dat de schoenen waren waarop Wesley ging fietsen. Eigenwijs als hij was hoefden er geen andere schoenen geregeld te worden.

Het parcour bleek totaal anders dan wat wij gewend waren met onze eigen mountainbikes. Waar in Nederland de meeste parcouren gericht zijn op snelheid was het hier één en al techniek. Veel boomstronken, keien en rotsen, zowel omhoog als naar beneden.Smalle houten bruggetjes maar ook wel singletracks met een goede flow. De gids maakte het steeds wat lastiger. Soms moesten we afstappen, vaak doordat ons achterwiel dan weggleed op een boomstronk. Deze waren erg glad door de regen die nog steeds naar beneden kwam. Ongeveer twee uur later hadden we allebei veel bijgeleerd en ging het best goed. Afdalingen over grote keien met veel ongelijkheden waren geen probleem meer. Omhoog op een technisch stukje bleef wel lastig, net als hele korte bochten maken.

We hebben het erg naar ons zin gehad en de sandalen van Wesley werkten prima. Qua veiligheid is het natuurlijk niet aan te raden maar met de grip op de pedalen was niks mis. Daarna begon de terugreis met de bus want we konden niet teruggebracht worden.
    Op zondag rijden er schijnbaar niet zoveel bussen want we moesten uiteindelijk een uur wachten. Maar tegen 15:00 uur waren we weer terug bij het huisje. Douchen, eten en verder uitrusten en voorbereiden voor de tocht van morgen.

We hebben een aantal opties voor morgen, elke 10km is er een camping en wellicht komen we zelf nog een leuk plekje tegen.

Dag 21: Hove

September 3, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

We hadden een soort van rustdag vandaag. In ons huisje is geen toilet, dus de rustdag begon wel gelijk met 7 minuten wandelen naar een wc verderop. Niet ideaal.

Gezien we nog wat boodschappen nodig hadden vertrok Wesley op de rolski's naar de supermarkt.

Weer terug kwam Wesley erachter dat er Strava segmenten op de route hebben gelegen. Misschien morgen nog even een serieuze poging wagen? Hierna vertrokken we wandelend in een mooie omgeving naar een activiteitencentrum om te kijken wat we zouden kunnen doen vandaag en morgen. We besloten morgen mee te gaan doen aan een e-mtb tour met gids.

Voor vandaag werd het dan met de bus richting Arendal centrum. Met een 24uurs kaartje konden we binnen heel Arendal reizen. Wachtend op de bus zagen we nog een rolskiër. De teller staat nu dus op twee. Deze persoon kon overigens nog wel een lesje gebruiken want heel fantastisch zag het er niet uit.

In Arendal hebben we een grote sport/outdoor winkel bezocht waar ze ook wel rolski spullen hadden en hebben we in de avond lekker gegeten. De "spicy" friet was ook echt spicy.

Al met al wel veel gewandeld vandaag maar het lichaam voelt al weer een stuk beter aan dan gisteren einde dag.

Dag 20: Risør - Hove

September 2, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

De lange tocht gisteren had Wesley geen goed gedaan. Deze ochtend voelde hij zich nog steeds compleet gesloopt. Christel had gelukkig wat meer energie en heeft zo in haar eentje alle spullen opgeruimd en ingepakt. Rond 11:00 uur waren we klaar om te vertrekken in de hoop dat, wanneer we eenmaal onderweg waren, het lichaam wat minder slecht ging aanvoelen.

Wat vervelend is, is dat een camping soms lager ligt dan de weg en de eerste meters dan direct steil omhoog gaan. Dat was nu ook het geval. Deze steile meters kwamen duidelijk te vroeg want we kropen omhoog zo langzaam ging het. Toen we weer bij de weg waren konden we even op adem komen en toch echt gaan beginnen.

We wilden richting Arendal. Maar dat was nog minstens 42km ver, gerekend over de kortste route. Op 18km zouden we langs een soort bed & breakfast komen. Een potentiële camping nabij Arendal lag op ongeveer 46km. Veel andere opties waren er niet zo leek het. We konden nog wel kiezen voor een minder saaie route qua omgeving maar dan was je na 36km bij datzelfde bed & breakfast. Dat schiet ook niet echt op. Dus we vertrokken maar gewoon. Wesley had er weinig vertrouwen in om weer een lange afstand te doen want alles deed zeer.

De eerste paar kilometer ging het nog moeizaam maar daarna voelde het allemaal wel weer oké aan. Het tempo lag wel wat lager dan de voorgaande dagen. Over een voornamelijk saaie route rolden we kilometer voor kilometer. Rond lunchtijd stopten we bij een Chinees restaurantje en aten daar een heerlijke lunch. Iets met kip, groenten, rijst en een sausje. Daar was ook het beslismoment, gaan we naar de bed & breakfast of gaan we door? We besloten door te gaan, het ging opzich prima op dat moment.

Zo'n 10km voor het eindpunt kregen we een onaangename verrassing. Onze navigatie wilde ons door een kleine tunnel hebben maar daar was een hek voot gezet met een slot erop. Dat werd dus omdraaien en een andere route zoeken. Dit betekende drie extra kilometers. Onze benen hadden daar eigenlijk geen zin in, maar echt een keuze hadden we niet.

Elk klimmetje werd zwaarder zo leek het ook al was het stijgingspercentage vaak niet zo bijzonder. Het was al na 18:00 uur toen we de laatste 4km in gingen. We moesten een grote brug over waarbij het fietspad was gemaakt van roosters met hele kleine openingen. Christel besloot om te gaan lopen, Wesley rolde er wel overheen omdat hij rubberdopjes op de stokken had en Christel niet. Kort daarna kwamen we zowaar de eerste rolskiër tegen op deze vakantie. Voelt toch een beetje alsof je een collega tegenkomt.

Na ruim 49km kwamen we aan op de plaats van bestemming. We hebben voor de komende drie nachten een huisje geboekt op een schitterende locatie. Hier gaan we bijkomen van de afgelopen dagen. Bijna 150km in 3 dagen hakt er toch wel in. Maandag vertrekken we weer en gaan we verder in de richting van Kristiansand. Dat is nog maar zo'n 90km dus we kunnen rustig aan doen de komende week.

Dag 19: Drangedal - Risør

September 1, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Voor vandaag hadden we vier opties. Een bed & breakfast op ongeveer 20km, een hotel op ongeveer 40km, een camping op ongeveer 55km of zelf een plekje ergens zoeken. We vertrokken maar gewoon en afhankelijk van hoe het gaat kiezen we locatie voor de slaapplek. Eigenlijk wilden we nog een keer de 50km grens voorbij dus stiekem was dat wel de insteek.

Half 8 stonden we op en twee uurtjes later was alles klaar voor vertrek, dat is wel een langzamer gegaan deze vakantie dus dat was een goed begin. De eerste paar honderd meter voelen altijd even wat zwaar aan, maar als je eenmaal op gang bent dan gaan de spieren weer in de rolski modus. De eerste 20km gingen behoorlijk makkelijk en die hadden we al voor 12:00 uur erop zitten. Daarmee viel de bed & breakfast al af. Dat vonden we zonde van de tijd. Dus we gingen door. Wat volgde was een weg van ongeveer 8km over klei met hier en daar wat verdwaalde, te grote gravelstenen dus het was goed oppassen geblazen, helemaal in de afdalingen. Toen we dat pad voorbij waren rolden we nog 4km door om in een dorpje te gaan lunchen bij de supermarkt. Inmiddels was het 14:00 uur dus ook wel tijd om wat energie binnen te krijgen.

Na de lunch volgde een saaie maar drukke weg, geen mogelijkheden om de tent ergens op te zetten en het hotel na 40km rollen sloegen we over. Over de 50km gaan we! Helaas werd de route er qua omgeving niet beter op. Toen we op een paar kilometer van de camping waren stond er een man langs de weg die ons waarschijnlijk eerder voorbij gekomen was. Hij bleek van de lokale krant en vroeg of hij wat foto's mocht maken en wat vragen mocht stellen voor een artikel. Zo hadden we toch nog wat bijzonders deze dag. Nu in de gaten houden of we inderdaad verschijnen in de 'Aust Agder Blad'.

Na bijna 55km kwamen we aan bij de camping maar deze bleek gesloten. Nu wisten we dat er twee delen zijn, een simpele camping en een wat luxere variant. De luxere camping had een telefoonnummer vermeld staan dus belden we die. Daar konden we wel terecht, betekende wel dat we nog bijna 2.5km verder moesten. Achja, die paar kilometer konden er dan ook nog wel bij.

Vermoeid kwamen we rond 18:20 uur aan op de camping, eerst wat gegeten en daarna de tent opgezet. Nu uitrusten en bekijken waar we morgen naar toe gaan. Een tocht van meer dan 50km zal het in elk geval niet gaan worden morgen.