Colombia
Quebrada La Flora

• Day 200

Zwischenstopp

September 20, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 25 °C

Eine 11-stündige Reise führte uns in die Hauptstadt des Departements Santander, nach Bucaramanga.
      Die grosse Stadt diente uns lediglich als Zwischenstopp und irgendwie waren wir am folgenden Tag auch dementsprechend motiviert. 💁‍♀️💁‍♂️
      Wir gestanden uns das auch kurzum ein und verzichteten auf grosses Sightseeing, sondern schlenderten durch unser Quartier und drehten eine Runde durch ein Einkaufszentrum. 😅
      Dort hingen wir sehr begeistert im Decathlon rum, wo sich Chantal einen neuen Pulli gekauft hat.
      Zu unserer Überraschung haben wir unterwegs das Kaffee "Berna" entdeckt, wohl in Schweizerhand, es sah jedenfalls dementsprechend innen so aus.
      Die Schweizer waren leider nicht Zuhause, aber wir haben sie fleissig mit Kuchenessen unterstützt. Sonst verbrachten wir die Zeit im Hostel mit Kochen und Pingpong spielen mit einem Kolumbianer und einem Belgier. 🏓👩‍🍳👨‍🍳🏓

• Day 34

Bucaramanga - Dag 1

December 24, 2022 in Colombia ⋅ ☀️ 33 °C

Na de chaotische start van de busrit kwam de bus heelhuids om 6:30 in de ochtend. Helaas heb ik geen oog dicht gedaan. Deels omdat dit sowieso onmogelijk is in een bus of vliegtuig naar mijn mening, maar ook vanwege de hobbelige weg, en de kakelende kippen en fluitende vogels die in het benedenruim vervoerd werden! Het was een erg leuke ervaring. In een bus, in het donker, iedereen slaapt (echt iedereen sliep), een paar lichtjes bij de buschauffeur en het geluid van allerlei beesten beneden je.

Nog nooit ben ik vroeg in de ochtend aangekomen bij een hostel, dus dit is een primeurtje. Het bed was uiteraard nog niet vrij, dus ik heb een paar uur aan het ontbijt gezeten in een cafeetje naast een medische kliniek hier om de hoek. Na wat aangekloot te hebben in het hostel, was het bed klaar en heb in geprobeerd te slapen, wat uiteraard niet lukte. Dus heb ik de stad maar ontdekt! De wijk van het hostel is erg groen en modern, terwijl de binnenstad me erg deed denken aan de Stannen. Overal kraampjes, veel afval op de grond, en een hele grote chaotische bazaar. Er waren veel lugubere personen aanwezig, dus veel foto's heb ik niet gemaakt. Het verschil tussen de twee delen van de stad was wel erg interessant!

Savonds heb ik mijn Spaans weer een heel klein beetje opgekrikt door lang te praten met twee Colombianen. Één is docent filosofie en religie in de stad (hij kwam hier gewoon wat drinken), en de ander is een enthousiaste man (had ook wat drankjes op) die toneellessen geeft, en andere cultuurprojecten doet in de stad. Hij verblijft al heel lang in dit hostel. Ondanks dat ze geen Engels konden en mijn Spaans nog verre van goed is, was het toch erg leuk!

Een leuke manier om kerstavond te spenderen! Feliz Navidad :)

• Day 36

Bucaramanga - Dag 3

December 26, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 29 °C

De dag begon met twee leuke Duisters die op de fiets door het land reizen. Vanmiddag had ik een wandeling in een park gepland in Floridablanca, een klein stadje dat vast zit aan Bucaramanga. Ik ging hier naartoe met de bus. Net als in de Stannen is het maar de vraag hoe bussen werken. In Bogotá werkte de bus zoals een Nederlandse, maar dit was dan ook de belangrijkste lijn en gefinancierd door de overheid. In Medellín was het een kwestie van zwaaien als je erin wilde, en schreeuwen als je eruit wilde. Deze bus werkte ook met zwaaien, maar had een knopje boven de uitgang met een hele hoge piep, waarna de buschauffeur met zijn hele lichaamsgewicht het rempedaal in drukte.

Eenmaal aangekomen bleek het park dicht te zijn (anticlimax hier). Toch heb ik een eigen geïmproviseerde wandeling gedaan, die de moeite zeker waard was! Savonds terug in Bucaramanga heb ik een heel mooi park ontdekt, letterlijk twee straten van het hostel vandaan, in een super mooie, groene en dure wijk. Deze was helaas ook gesloten (anticlimax nummer twee), maar het kan zijn dat ik om praktische redenen weer in Bucaramanga kom, dus dan onthoud ik deze zeker.

Voor avondeten ben ik naar dezelfde pizzeria gegaan als gisteren. Een erg hippe en best grote plek, maar met goede muziek, hele aardige mensen en vooral verrukkelijke pizza. De werknemers herkenden me en waren erg verrast en blij me te zien! Dit bleek vooral toen, terwijl ik m'n bek vol pizza had, twee werknemers de baas hadden gebracht die me de hand wilde schudden en een praatje met me maakte. De twee werknemers bleven met een grote glimlach achter hem staan.
      Verder kreeg ik nog drie schoteltjes met Colombiaanse lekkernijen om te proeven. Één daarvan was Bocadillo, ook wel Guava Paste genoemd. Het is het vruchtvlees van de Guava vrucht, gemengd met (veel) suiker. Ontzettend zoet, maar erg lekker! Ze hadden ook een pizza met Bocadillo, en ik mocht de halve pizza daarmee belegd hebben, en de andere helft met ham, wat ik eigenlijk besteld had.

Colombiaanse gastvrijheid!

• Day 35

Bucaramanga - Dag 2

December 25, 2022 in Colombia ⋅ ☀️ 33 °C

Een klein beetje tot mijn verbazing was vandaag ontzettend veel dicht. Omdat de Colombianen vooral kerstavond vieren, dacht ik dat vandaag het meeste wel open zou zijn. Nee dus. Waarschijnlijk genieten ze gewoon van een vrije dag (het was overigens ook zondag natuurlijk). Omdat zoveel dicht was en er ook nauwelijks bussen reden, heb ik besloten om mijn plan om in Piedecuesta (een dorp een uur hier vandaan) een mooie wandeling naar een waterval te maken, uit te stellen naar de verre toekomst.

In plaats daarvan werd vandaag en struindagje! Struinen door de lege straten van de stad, koffie taart nuttigen in de paar cafeetjes die wel open waren, boekje lezen in een parkje en een paar totaal niet-reis achtige dingen doen en regelen.

Wel een lekker kerstontbijt gehad!

• Day 45

Buca baby

February 24, 2023 in Colombia ⋅ 🌧 25 °C

After our short stint in the Caribbean coast we decided to swiftly exit and headed on a mega journey down to a city called Bucaramanga. This unassuming city that was supposed to be a quick stop off turned out to be so wonderful, friendly and restorative. We stayed in a hostel where we met a lovely man called Robby who was doing a cycle from the uk to Argentina , via some sailing across the seas. It was really lovely to chat with him and left us feeling refreshed. The hostel also had a cafe attached with some banging coffee and waffles, Jesse had this amazing raspberry chocolate cold drink.

Jesse also somehow found what we hoped would be a lgbtq+ night, complete with djs and a Britney drag show. Laura and Jesse had the best night ever dancing and feeling a bit of home that they are missing,in the shape of solid queer anthems and unapologetically proud and affirming people.

One thing to say about Colombia is we have never felt so affirmed, celebrated and received with such warmth as we have done here. It’s really lovely to be asked if we are friends or partners, people don’t shy away from asking. We also keep seeing so many lgbtq+ couples which is so lovely.