Costa Rica

• Day 7–9

Vulkaan Rinco de la Vieja

November 23, 2023 in Costa Rica

[Update 1/2 ivm max. aantal foto's]

Afgelopen 2 dagen zaten we in een heerlijk kitscherig resort aan de voet can de Rinco de la Vieja vulkaan. Soort Miami Disneyland maar dan met een spa en natuurlijke waterbronnen en Amerikaanse vakantiegangers in het wild. We wilden eigenlijk een lange hike gaan doen vanuit Santa Maria ranger station, aan de andere kant van de vulkaan, maar door de weersomstandigheden en de staat van de weg en een lang regenseizoen werd ons het heen en weer rijden naar dat punt sterk afgeraden (de 40 kilometer zouden ons niet 2 - zoals volgens de Waze app berekend - maar 4 uur kosten één kant op. Omdat we door de platte band geen reserve meer hadden, besloten we na even wikken en wegen het advies toch maar op te volgen.

Omdat 2 dagen hangen in warm water ons toch iets te veel van het goede zou worden, besloten we daarom een andere wandeling te maken aan onze zijde van de vulkaan. De hike zou ons naar de "kathedraal" brengen, een door water vanaf de vulkaan strokende door erosie gevormde grot met - normaal gezien - helder blauw water. We gingen op weg met een heel aardig Canadees stel ("do you want a sip of my drink?") en gids Alvaro uit Nicaragua, die ons onderweg veel vertelde over de planten die we tegenkwamen. We kwamen onder andere de Mimosa Pudica, ook wel sleeping plant of planta timida (verlegen plant) genoemd, omdat hij zijn bladeren intrekt als je hem aanraakt. En als je er thee van zet ga je er zelf ook heel raar van slapen (aldus Alvaro). Bladeren die gaan schuimen als je er water op sprankelt en waarmee je je kunt wassen bij eczeem, bloemen waarvan het sap aan babies met buikkramp en luieruitslag wordt gegeven, zeer sterk ruikende citronella waarmee je je in kunt wrijven tegen de (vele) muggen in het regenseizoen. Een grote diversiteit aan wilde citrusbomen met vruchten in alle sporten en maten en diverse intensiteit van zuur en bitter, eetbare bladeren voor in de sla en bomen die rubber bloeden. En la Reina de la Noche, de koningin van de nacht, die 's nachts haar grote bloesems uitvouwt en dan een weeïge, zoete geur verspreid en bij consumptie tot heftige hallucinaties leidt waar je de rest van je leven in kunt blijven.

Dit alles in de stromende regen, want we bevonden ons in een zogenaamd "cloud forest" systeem, wat zo'n beetje betekent dat je midden in een wolk zit in een toestand van een soort eeuwige regen. Een nat klimaat dus, wat een rijk, gekleurd, tropisch landschap opleverd. Het regende al.een paar dagen, dus de rivier waar je in drogere periodes doorheen kan waden bleek bij aankomst flink gestegen. De kathedraal was niet te betreden, daarvoor stroomde het water met te veel kracht door de grotten. Wel dachten de twee gidsen dat we de oversteek wel konden maken voor een betere kijk op de ingang van de grot. Het water kwam op de heenweg tot de heupen en met behulp van een veiligheidstouw kwamen we er relatief vlot doorheen, al stond er wel een flinke stroming. Op de terugweg werden de gidsen echter toch wat zenuwachtig omdat het waternivea door aanhoudende regen nog steeds bleef steigen. Het water slokte bij eerste pogingen van de de gidsen zelf bovendien deel van de uitrusting op, waardoor we karabijnhaken te kort kwamen. De Canadese Doreen moest even slikken ("why do we always end up doing stupid things when traveling), maar uiteindelijk lukte het iedereen weer terug naar de andere oever te ploeteren. De gidsen zagen er ondertussen behoorlijk verwaaid en enigzins verzopen uit. Op de terugweg naar boven vroeg ik Alvaro hoe lang hij al gids was. Ietwat ongelukkig antwoorden hij "I'm not a guide, I am a receptionist. I like computers". Bleek de de bazin mensen tekort kwam voor de tours die dag. Na de lunch gingen we even naar de receptie en daar zagen we een droge Alvaro weer droog en in zijn nopjes in zijn kantoor ;).

In de middag gingen we even een kijkje nemen bij het dinopark dat midden in het regenwoud is opgebouwd. De weg ernaartoe was zo mogelijk nog slechter dan de weg richting het resort, maar eenmaal daar bleek het de trip wel waard. Mechanische automaton dino's in de jungle, dat zie je niet elke dag natuurlijk!

De rest van de dag hebben we nog even genoten van de relatieve luxe van het resort en de volgende dag maakten we ons vroeg klaar voor het volgende deel van de tocht richting het 2e biologisch onderzoeksinstituut van Costa Rica, in Palo Verde. Zie update 2/2 van vandaag!

Colonia Dos Ríos, Colonia Dos Rios