Costa Rica
Dos Ríos

Caño Negro 2 + onderweg naar de vulkaan

November 22, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 21 °C

Gisteren zijn we om 06.00 in een bootje gestapt met Jesús om de wetlands te kunnen verkennen, voordat we de slingeren richting de vulkaan Rinco de la Vieja zouden gaan volgen. Sprookjesachtig mooi, met naast weer veel vogels, hagedissen en kaaimannen ook veel grazende en zwemmende koeien en paarden.

Na een snel ontbijt (met inderdaad meerdere eieren en een feestelijke eierenaankondiging :) zijn we richting het Blue River Resort gereden waar we een paar dagen kunnen genieten van de natuurlijke warmwaterbronnen en wat tochten gaan doen. De weg erheen was erg dramatisch (er was sons verteld dat we met onze jeep niet in rivieren mogen rijden, maar we waren er nu niet helemaal zeker van of we niet per ongeluk in een drooggevallen rivier reden, al vertelde het verkeer ons anders). Zo dramatisch dat om stipt 14.00
      , 21.00 Nederlandse tijd op het moment dat bekend werd dat Wilders wellicht de nieuwe president werd, onze band het begaf (*dramamodus uit* ;). Gelukkig hadden we een extra bij en konden we snel onze weg vervolgen. Bij het resort werd er meteen geregeld dat er een automonteur komt om de band weer op te lappen, zodat we voor het volgende deel van de reis dat nog heftiger zal zijn qua wegen weer een reserve bij hebben.

Het resort is heerlijk kitsch, een soort Disneyland in het regenwoud, met dezelfde stijl aangelegde wegen en lodge hutten en een mechanisch dinosauruspark in het regenwoud verderop (die gaan we uiteraard verkennen, daarover latet meer :). Er lopen dan ook wat Amerikaanse gezinnen rond, maar het is nog steeds erg rustig overal, het resort is niet eens half vol. We hebben dus helemaal in ons eentje kunnen genieten van de natuurlijke sauna, modderbaden en warmwaterbaden gisteravond.

Ons plan voor vandaag hebben we iets bij moeten stellen, omdat de vulkaan vrij actief is momenteel en de weg door het regenseizoen erg slecht, wordt de tocht naar het national park erg lang en lastig en het werd on afgeraden hieraan te beginnen. Zonder reserve stranden in de middle of nowhere leek ons ook niet zo aantrekkelijk, dus we gaan vandaag een hike lopen in het woud onder deze kant van de vulkaan en een grot verkennen. En vanmiddag dus nog even dino's spotten als het weer het toelaat!

(Video is van een over het water rennende Basilisk, ook wel Jesua Christ lizard genoemd :)

• Day 7–9

Vulkaan Rinco de la Vieja

November 23, 2023 in Costa Rica

[Update 1/2 ivm max. aantal foto's]

Afgelopen 2 dagen zaten we in een heerlijk kitscherig resort aan de voet can de Rinco de la Vieja vulkaan. Soort Miami Disneyland maar dan met een spa en natuurlijke waterbronnen en Amerikaanse vakantiegangers in het wild. We wilden eigenlijk een lange hike gaan doen vanuit Santa Maria ranger station, aan de andere kant van de vulkaan, maar door de weersomstandigheden en de staat van de weg en een lang regenseizoen werd ons het heen en weer rijden naar dat punt sterk afgeraden (de 40 kilometer zouden ons niet 2 - zoals volgens de Waze app berekend - maar 4 uur kosten één kant op. Omdat we door de platte band geen reserve meer hadden, besloten we na even wikken en wegen het advies toch maar op te volgen.

Omdat 2 dagen hangen in warm water ons toch iets te veel van het goede zou worden, besloten we daarom een andere wandeling te maken aan onze zijde van de vulkaan. De hike zou ons naar de "kathedraal" brengen, een door water vanaf de vulkaan strokende door erosie gevormde grot met - normaal gezien - helder blauw water. We gingen op weg met een heel aardig Canadees stel ("do you want a sip of my drink?") en gids Alvaro uit Nicaragua, die ons onderweg veel vertelde over de planten die we tegenkwamen. We kwamen onder andere de Mimosa Pudica, ook wel sleeping plant of planta timida (verlegen plant) genoemd, omdat hij zijn bladeren intrekt als je hem aanraakt. En als je er thee van zet ga je er zelf ook heel raar van slapen (aldus Alvaro). Bladeren die gaan schuimen als je er water op sprankelt en waarmee je je kunt wassen bij eczeem, bloemen waarvan het sap aan babies met buikkramp en luieruitslag wordt gegeven, zeer sterk ruikende citronella waarmee je je in kunt wrijven tegen de (vele) muggen in het regenseizoen. Een grote diversiteit aan wilde citrusbomen met vruchten in alle sporten en maten en diverse intensiteit van zuur en bitter, eetbare bladeren voor in de sla en bomen die rubber bloeden. En la Reina de la Noche, de koningin van de nacht, die 's nachts haar grote bloesems uitvouwt en dan een weeïge, zoete geur verspreid en bij consumptie tot heftige hallucinaties leidt waar je de rest van je leven in kunt blijven.

Dit alles in de stromende regen, want we bevonden ons in een zogenaamd "cloud forest" systeem, wat zo'n beetje betekent dat je midden in een wolk zit in een toestand van een soort eeuwige regen. Een nat klimaat dus, wat een rijk, gekleurd, tropisch landschap opleverd. Het regende al.een paar dagen, dus de rivier waar je in drogere periodes doorheen kan waden bleek bij aankomst flink gestegen. De kathedraal was niet te betreden, daarvoor stroomde het water met te veel kracht door de grotten. Wel dachten de twee gidsen dat we de oversteek wel konden maken voor een betere kijk op de ingang van de grot. Het water kwam op de heenweg tot de heupen en met behulp van een veiligheidstouw kwamen we er relatief vlot doorheen, al stond er wel een flinke stroming. Op de terugweg werden de gidsen echter toch wat zenuwachtig omdat het waternivea door aanhoudende regen nog steeds bleef steigen. Het water slokte bij eerste pogingen van de de gidsen zelf bovendien deel van de uitrusting op, waardoor we karabijnhaken te kort kwamen. De Canadese Doreen moest even slikken ("why do we always end up doing stupid things when traveling), maar uiteindelijk lukte het iedereen weer terug naar de andere oever te ploeteren. De gidsen zagen er ondertussen behoorlijk verwaaid en enigzins verzopen uit. Op de terugweg naar boven vroeg ik Alvaro hoe lang hij al gids was. Ietwat ongelukkig antwoorden hij "I'm not a guide, I am a receptionist. I like computers". Bleek de de bazin mensen tekort kwam voor de tours die dag. Na de lunch gingen we even naar de receptie en daar zagen we een droge Alvaro weer droog en in zijn nopjes in zijn kantoor ;).

In de middag gingen we even een kijkje nemen bij het dinopark dat midden in het regenwoud is opgebouwd. De weg ernaartoe was zo mogelijk nog slechter dan de weg richting het resort, maar eenmaal daar bleek het de trip wel waard. Mechanische automaton dino's in de jungle, dat zie je niet elke dag natuurlijk!

De rest van de dag hebben we nog even genoten van de relatieve luxe van het resort en de volgende dag maakten we ons vroeg klaar voor het volgende deel van de tocht richting het 2e biologisch onderzoeksinstituut van Costa Rica, in Palo Verde. Zie update 2/2 van vandaag!

Rincon de la vieja

April 5, 2017 in Costa Rica ⋅ ⛅ 23 °C

Wir sind nun am Hitzepol Costa Rica angekommen 😰. Das merkte man in der Nacht, noch dazu jetzt erstmal zu viert in Zimmer. Dennoch verbrachten wir eine gute Nacht und starteten gut in den Tag 🙂. Unser wirklich sehr bemühte Gastgeber, ein ausgewandert Holländer, bemühte sich sehr um uns und ein gutes individuelles Frühstück. Mit seinen Tipps für den Park machten wir uns wieder einmal auf Schotter auf den Weg 🚗. Oma, du kannst dir gar nicht vorstellen wie viele Trompetenbäume aufnehmen Platz hier wachsen! 😱

Wir entschieden uns für zwei Touren und starteten gemütlich einen Rundweg, wo man am Fuße des Vulkans immer wieder sprudelnde Quellen und qualmende Löcher bewundern konnte 🌋. Auf Grund des hohen Schwefelgehaltes stank es dementsprechend stark bei diesen Stellen. Faszinierend war es jedenfalls alle mal, als man Flüssigkeit im Erdboden prodeln und kochen sah. Katrin verglich eine Quelle mit "kochender Carbonarer Sauce" bzw für ein besseres Verständnis für die Männer sah eine andere Quelle eins zu eins wie kochendes Mörtel aus! 😂 Witzig. Kam der ausgetretene Nebel von Schwefel ins Gesicht, musst man vor lauter Gestank fast flüchten 😷

Auf dieser Runde beobachteten wir wieder einmal das absolut coole Leben und Verhalten der Affen in den Bäumen. Man konnte fast glauben die Tiere zeigen eine einstudierte Show, so faszinierend war ihr Schwingen und Tun! 🐒🐵

Da es nach dieser Route erst mittags war, entschieden wir uns noch für die Wasserfalltour 🌊. Es war zwar schweine heiß, jedoch sollte es an diesem Ort wirklich schön sein. So starteten wir den 5 km Hiking Weg, der anfangs wie im Naturpark aussah, sich schnell aber in eine ganz andere Vegetation änderte 🌵. Absolute Dürre, Kakteen, stehende heiße Luft und steppenähnliche Landschaft - wo sind die von uns gewohnten saftigen grünen Pflanzen? Wir kamen uns vor wie im afrikanischen Teil des Landes 🏜. Kein Wunder dass es hier so aussieht, angeblich hat es hier auch schon fast 3 Monate nicht mehr geregnet! Gott sei Dank waren immer wieder Waldstücke, wo wir Schatten suchten 🌲. Wir konnten uns gar nicht vorstellen das hier in dieser dürren Gegend ein Wasserfall entspringen soll. Nach Anstrengung über Stock und Stein ging es über große Felsen berg ab und da war er: ein wunderschöner klarer Wasserfall in einer Felsenbucht 😍! Die Anstrengung war gleich vergessen und wir konnten uns nicht halten hinein zu springen. Wie im Paradies! ♥

Zuhause erschöpft angekommen suchten wir sofort die Hängematte auf und genossen ein erfrischendes Eis bzw eiskaltes Bier 🍻🍦. Hier hingen wir den Rest des Tages herum, bis es finster wurde und wir waren uns einig: wir sind reif für den Beach! 🌴🏖
      Pura vida !! 🌞
      Ach übrigens, ihr werdet euch sicher schon fragen was man hier damit meint, sofern ihr noch nicht gegoogelt habt 😉. Die Einheimischen verwenden Pura Vida sowohl als Grußformel, als auch ganz allgemein um das Leben hier auszudrücken. Somit kann es heißen: Wie geht es dir? Schönes Leben! Gottes Segen! Dankbar gesund zu sein! In Costa Rica zu sein! Glücklich sein! ☺
      Das Wort hört und liest man hier überall. Aber so wie es uns ein Einheimischer "Tico" versucht hat zu erklären, ist es auch: "There is no explanation, pura vida can mean so much. You have to live pura vida for understanding!" 😎
      ... und das tun wir hier auch und verstehen dieses Feeling immer mehr! PURA VIDA - COSTA RICA! 🌞

Northe de Guayabo, Costa Rica

July 19, 2019 in Costa Rica ⋅ ⛅ 22 °C

18.07.2019
      Heute früh noch vor dem Frühstück schnappe ich mir ein Surfboard und versuche mich an ein paar Wellen!
      Es sind fast keine Leute im Wasser und so habe ich haufenweise Platz! Jede Welle die ich erwischen wollte, habe ich auch erwischt und gestanden!🤪 Es war super und ich habe so richtig Lust bekommen noch mehr zu surfen!👍
      Vormittags geht es dann los und wir machen aber noch einen Zwischenstopp an einem "Schildkröten-Strand". Leider sehen wir keine Schildkröten... na klar diese kommen auch eigentlich nur im Schutz der Dunkelheit an den Strand um ihre Eier abzulegen! Stattdessen sehen wir haufenweise leere Eierschalen entlang des ganzen Strandes! Wir erfahren von einheimischen das die nächste große Leichzeit erst wieder Ende des Monats ist, und da versammeln sich abertausende Wasserschildkröten an diesem Strandabschnitt um ihre Eier abzulegen! Danach dauert es zwischen 24 und 30 Tagen bis die kleinen Schildkröten schlüpfen. Leider erfahren wir auch das nur ca. 0,01 % der Babys überhaupt überleben. Ein großer Teil schafft es nicht mal aus dem Sand, der andere Teil erreicht nicht das Wasser und wird Opfer von gefressigen Vögeln. Das Wasser erreicht können sich die kleinen leider noch immer nicht in Sicherheit wiegen... auch hier sind sie ein leckerer Snack für andere Fische (z.B. Baracudas)
      Unsere Autofahrt zu unserem heutigen Ziel gestaltet sich sehr problematisch so das wir uns mehrere Male verfahren ... das eine mal so schlimm dass der Weg einfach unpassierbar ist und wir den ganzen Weg zurück fahren müssen wo unser Auto echt schon aus allen Federn gequischt hat!

19.07.2019
      Heute nach einem leckerem Frühstück geht es in den benachbarten Nationalpark "Rincón de La Vieja wandern durch den Dschungel, Wasserfälle, Tiere, Flußüberquerungen, Thermalquellen es war alles dabei. Das Ziel waren definitiv die Thermalquellen. Auf dem Rückweg sehen wir gleich 3 Tucans und eine Affenbande mit Babys😍
      Unseren Abend lassen wir dann in einem von TripAdvisor empfohlenen Restaurant mit einem T-Bone Steak ausklingen!🤤👍

Rincon de la Vieja Nationalpark

March 30, 2019 in Costa Rica ⋅ ⛅ 24 °C

Im Nordwesten von Costa Rica liegt das vulkanischen Gebiet Rincon de la Vieja mit dem dazugehörigen Nationalpark, der vor allem für seine vulkanische Aktivität bekannt ist: so kann man an einigen Stellen Schlamm blubbern sehen, es raucht aus allen Ecken und Enden und stinkt wie immer in solchen Gebieten nach faulen Eiern, die Seen und Tümpel haben komische Farben.
      Die Anfahrt war schon alleine ein Highlight: so ist mir auf der Straße eine Totenkopfäffchen-Familie begegnet, eine Mutter sogar mit Baby auf dem Rücken. Bis ich meine Kamera rausgeholt hab und blöd geschaut hab, waren sie auch schon wieder weg. Schade!
      Der Park selbst hat an und für sich zwei Eingänge: den offiziellen Haupteingang Las Pailas, von dem aus man dann zwei Rundwege gehen kann und den ganz naturbelassenen Eingang Santa Maria. Ich bin bei Las Pailas rein und bin auch nur den einfachen Weg gelaufen, der mich alleine schon 3,5 Stunden gekostet hat. Der zweite Rundweg hätte zu einem warmen Wasserfall geführt, aber die 4 Stunden hatte ich nicht mehr im Köcher konditionell. Der Weg hat immer zwischen Urwald und Steppenlandschaft gewechselt.
      Auf der Wanderung sind mir neben der tollen Landschaft ein Haufen cooler Tiere begegnet:
      1. Foto: Ameisenbär, der leider relativ schnell wieder abgehauen ist.
      2. Foto: ein Hokkohuhn, das unglaublich laut gerufen hat.
      4. Foto: ein Agouti, irgendwie ne Mischung aus nem Schwein und ner Ratte.
      5. Foto: wieder ein Ameisenbär, der wie wild eine Maus ausgebuddelt und gejagt hat, sie aber nicht gekriegt hat. Dann hat er sich eben Ameisen reingezogen :)
      Der wilde Tukan, den ich gesehen hab, ist mir leider entwischt.

Trajet rodéo au Costa Rica

March 31, 2022 in Costa Rica ⋅ ⛅ 30 °C

La route annoncée pour ce bus est certes directe mais l'état de la route est loin de ce qu'on peut imaginer du Costa Rica. Gros nids de poule, bitume parti depuis longtemps, portions que en terre... Nous mettons 3heures à faire les premiers 💯 kmRead more

Dos Ríos, Dos Rios