Costa Rica

Top 10 Travel Destinations Dota
Show all

Iyok Ami

November 28, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 14 °C

Abfahrt ist 8 Uhr, es geht über das Talamanca-Gebirge und den Cerro de la Muerte in ein kleines privates Refugio namens Iyok Ami, was soviel heißt wie Mutter Erde, Tierra Madre. Dort ist eine kleine Wanderung durch den Mountain cloud forest geplant.

Der Weg dorthin führt uns tatsächlich über die Panamericana. Check ✅🤣.
      Cerro de la Muerte ist ein Gebirgspass und heißt so, weil es hier schon so einige Tote gegeben hat. Früher waren es die Bauern, die mit ihren Ochsenkarren oder zu Fuß Richtung Pazifik wollten und hier dann erfroren sind (damals war es noch kälter hier), heutzutage sind es eher Verkehrstote.

Im Park gehen wir dann eine Stunde bergab und eine Stunde bergauf durch den dichtesten Urwald, den ich je gesehen habe. Die Fotos bringen das leider noch nicht mal ansatzweise rüber. Tatsächlich sehen wir auch zumindest die Schwanzfedern eines Quetzal, dem Göttervogel, und seinen Schatten beim Wegfliegen.

Gegen 13 Uhr geht es weiter, Pazifik, wir kommen.

Pura cascada

August 5, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 17 °C

Réveil dans notre châlet de montagne, la nuit a été fraîche et les couvertures n'ont pas été de trop. À travers la fenêtre, les colibris sont déjà afairés à voler entre les fleurs. Après un petit déjeuner copieux, nous partons faire une randonnée sélectionnée par notre Lilly nationale. On s'enfonce alors un peu plus dans les montagnes et après un bon quart d'heure à chercher le début de la randonnée nous nous engageons sur une chemin qui borde la rivière. À mesure que nous avançons le chemin de rétrécit mais devient de plus en plus beau. Une végétation luxuriante nous entoure, les oiseaux chantes, des rayons de soleil viennent donner un bel éclat à l'eau qui s'écoule en contre bas. Comme dirait notre responsable en cheffe des randonnées on se croirait au pays des hobbits ou des Teletubbies. Après une bonne heure à marcher et à s'arrêter au bord de l'eau, on arrive à la dernière partie du trajet où un pont suspendu nous attend. Après avoir enjambé ce qui restait des escaliers et descendu quelques rochers glissant on se retrouve face à une belle cascade qui se déverse dans un chaudron de verdure. Le chemin inverse se déroule sans encombre et l'on prend ensuite la route vers notre AirBnB du soir situé à 5h30 de là.
      Après avoir écouté Nekfeu et Lomepal pendant près de 3h on s'arrête manger dans un petit restaurant sur le bord de la route et nous repartons aussitôt pour attaquer la deuxième partie du trajet. Pas grand chose à raconter mis à part le jeyser de sang qui a jailli du nez de Loréane. On arrive au AirBnb à 19h avec un accueil peu commode par les 3 chiens de la propriété. Juan José finit par arriver pour nous faire visiter notre logement, c'est la première fois qu'il le loue donc on a l'honneur d'être les premiers occupants.
      Après une petite bière et un repas à base de pâtes et de sauce tomates, chacun rejoint sa chambre pour recharger les batteries.

Nouvelles espèces : Paruline ceinturée, Troglodyte à poitrine grise, Bruant chingolo, Naucler à queue fourchue

Dag 13 Naar San Gerardo de Dota

June 15, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 13 °C

Vandaag verlaten we na 3 dagen Monteverde en gaan we voor een lange rit de bus in. We gaan een behoorlijk stuk rijden. We vertrekken om 8 uur en zetten de daling in. Onderweg is het langs de slingerende weg een prachtig uitzicht. We maken een koffiestop langs de Golf van Nicoya en daar merken we al dat in korte tijd reizen het klimaat al heel erg is veranderd, het is er een stuk warmer.
      We gaan dan door en rijden langs San José en stoppen vervolgens in Carthago voor een lunch. Ik eet een lekkere empañada met bonen. Dan gaan we verder richting het zuiden. Ik merk dat lang in de bus zitten wel suf en gaar maakt, maar we bespreken weer het een en ander aan praktische zaken en ik lees wat. Even na 3en komen we aan op onze plaats van bestemming. We hebben vanaf Carthago weer veel geklommen en zitten op ongeveer 2km hoogte in San Gerardo de Dota. Een heel klein dorp in de bergen. We zullen hier 1 nacht blijven. Het dorp is midden in het National Parc Los Quetzales. De Quetzal is een hele bijzondere vogel die juist hier gezien kan worden.
      Het klimaat is hier wederom wat frisser en natter.
      We overnachten in prachtige lodges langs de rivier.
      Als we zijn geïnstalleerd gaan we met een groepje nog een wandeling maken in de omgeving. We zien geen Quetzal en krijgen een hoop regen maar het is zeer de moeite waard.
      S avonds eten we in het restaurant wat bij de lodges hoort en praten we wat na.

Weiter zum Savegre-Tal

August 9, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 15 °C

Wir verlassen das heiße Cartago und fahren wieder in die kühlen Berge. Entlang der Panamerikana führt uns der Weg auf immerhin 3014m. Unsere nächste Station liegt allerdings wieder etwas tiefer bei nur 2200m. Die Straße geht steil bergab, ist eng und meist nur Schotter mit tiefen Schlaglöchern. Da musste man die Zunge schon gerade in den Mund nehmen.Read more

• Day 18–20

San Gerardo de Dota

December 4, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 14 °C

[Update 2/3 ivm kleine week geen/nauwelijks internet, zie hieronder voor rest]

We stijgen nog even verder: van 1200 meter naar 2500 boven de zeespiegel. San Gerardo de Dota is onze volgende stop, hier gaan we in National Park Quetzal even een paar dagen rusten na alle activiteiten en flinke stukken rijden. We zitten in een huisje naast (of eigenlijk bovenop) een rivier, waar we net niet voor het donker weten te geraken na uren op een moeilijke kronkelweg door de bergen (de "weg van de dood" genoemd in Costa Rica wegens het ontbreken van den vangrail en soms roekeloze bestuurders die na uren kachelen achter een vrachtwagen die in versnelling 1 bijna stilstaand de berg op rijdt met 400 boomstammen bevangen door intens ongeduld ineens besluiten in te halen tegen het - krappe - verkeer in).

We rijden een gammel bruggetje over een rivier over en staan dan ineens voor... een kasteel? Een kasteeltjé-bubgalow, van hout, met een mini slotgracht eromheen en drienholle torentjes. Op het balkon zitten 2 honden met een cape om en in de kamer erachter prijkt een groot wandtapijt met een astronaut aan de muur. In het kasteel blijkt een meisje te wonen dat de hutjes boven de rivier beheerd. Het WiFi wachtwoord (van de verder noet functionele WiFi) blijkt "unicornio123". En verhip, na ren onrustige nacht (want wat is het hier ineens kóúd) blijkt er zowaar een eenhoorn in de weide achter ons hutje te staan zonnen in de ochtendzon. Aan de sleutelbos van ons huisje hangt een sleutelhanger van de tv show "who wants to be a miljonair" en we beginnen te vermoeden dat we verblijven in een meisjesdroom van de dochter van een gelukkige prijswinnaar.

Bij daglicht zien de bergen er ineens een stuk vriendelijker uit en we blijken in een soort pensionado's-nirvana te zijn beland. Om de 20 meter is er een tuinplanten winkel te vinden (met een breed scala aan met name vetplantjes) en iedereen geeft een botanische tuin waar honderden kolibries dolgelukkig gebruik van maken (op de video's hoor je ook de niet aflatende serenade van grasmaaiers, bermsnoeiers en elektrische zagen). De rivier klatert vriendelijk, de zon schijnt bescheiden en de restaurants hebben zoete kersttaartjes met dulce de leche en spikkels in de vorm van kerstbomen en zuurstokjes.

Op een wandeling nog hoger de bergen in (op zoek naar de quetzal die we nooit zouden vinden) na doen we lekker even helemaal niks. We slenteren door de botanische tuintjes, we eten kersttaartjes, we gaan een middag naar de spa, we bezoeken een plaatselijke artiest en kopen een schilderijtje en we proberen iets van warmte te krijgen door de 2 mini elektrischenkacheltjes in ons rivierhuisje naast het houten kasteel-met-slotgracht.

Mirador de Quetzales Tag 1

March 7 in Costa Rica ⋅ ☁️ 17 °C

Heute fahren wir weiter über den Cerro de La Muerte, 3451m. Das ist der höchste Punkt des Pan-American Highway. Die Strasse ist gut ausgebaut. Zum Teil ist sie im Anstieg doppelspurig. So kann man die schweren Trucks, die sich den Berg hochquälen, auch mal überholen. Aber Vorsicht, es kann auch sein, dass dir so ein Ungetüm auf der mittleren Spur entgegenkommt. Überhaupt hat die doppelt ausgezogene Mittellinie eher dekorative Bedeutung.
      Unsere heutige Unterkunft liegt auf gut 2700 Metern. Die Hütte ist mit Wolldecken, Wärmeflaschen und Elektroofen bestückt. Und wirklich, gegen Abend brauchen wir zum ersten Mal lange Hosen und Pullover. Wir spüren die Höhe auch auf dem kurzen Trail durch den Nebelwald, den die Anlage anbietet. Das Wandern fiel uns schon leichter. Das Klima ist hier sehr feucht. Die Bäume sind stark mit Moos behangen. Im Verlauf des Nachmittags steigt der Nebel und nimmt die Sicht.

Vom Pazifik ans Karibische Meer

February 5 in Costa Rica

An diesem Tag fuhren wir die lange Fahrt vom Pazifik durchs ganze Land ans Karibische Meer. Am höchsten Punkt durch die Berge waren wir auf über 3340 Metern Höhe in den Wolken und es waren nur 12 Grad.Read more

• Day 23–25

San Gerardo de Dota - Vogelbeobachtung

November 20, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 17 °C

Früh am Morgen ging es los. 7.30 Uhr waren wir vor Ort, wo man den Quetzal sehen sollte. Wir harrten 1 1/2 Stunden aus und dann sahen wir Weibchen und Männchen, welches wie immer in der Fauna schöner zum Anschauen ist als das Weibchen...🫠
      Der Quetzal, auch Göttervogel genannt ist sicherlich einer der schönsten Vögel Costa Ricas. Seine bis zu 80 cm langen Schwanzfedern und das schillernde grün-rote Federkleid sind einfach ein Hingucker! Doch wer ihn finden möchte, muss bis in Mittelamerikas Nebelwälder im Hochland vordringen.
      Besonders in Costa Rica hat man zwischen Januar und Juli recht gute Chancen diesen wunderschönen Vogel zu entdecken. Nur hier oben in den dichten und immer grünen Nebelwäldern Costa Ricas kann der Quetzal überleben. Er gilt auch als Symbol der Freiheit.
      Viele weitere schöne Vögel überraschten uns. Hier eine kleine Auswahl.

Tag in San Gerado de Dota

November 11, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 19 °C

Der Tag beginnt früh 5.15 Uhr mit Sonnenaufgang geht es zur Vogelsuche des Quetzal, wir haben auch einige gesehen, tolle Vögel. Die Vogelwelt ist sowieso toll, unheimlich viele Kolibris uns überall blüht und grünt es. Nach dem Frühstück geht es zum Wandern auf 2400m in den Urwald.
      Gegen 11.30 Uhr geht es weiter zum Pazifik, unterwegs schüttet es, auch hier an der Küste regnet es wieder.

Der Quetzal

August 10, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 13 °C

Dieses Tal hat eine Seltenheit zu bieten, denn nur noch hier und in Mexiko kommt der Göttervogel - Quetzal vor. Um ihn zu sehen muss man früh aufstehen und außerdem wissen wo er für gewöhnlich zu beobachten ist. Wir haben einen Guide gebucht, der uns den Vogel vor die Linse bringt. Was für ein Glücksmoment.Read more

Dota