Costa Rica

Montezuma - Klein aber fein

April 1, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌙 28 °C

Vo Santa Teresa si mir geschter uf Montezuma witergreist. Aus erschts hei mir es Taxi chönne Teile mit paarne angere Tourischte bis uf Cobano. Dert ahcho hei mir gseh, dass mir no 3 Stung ufe nächscht Bus hätte müesse warte. 🤦‍♀️ U de hei mir üs entschlosse mau das „hitch hiking“ (Autostöpple, wo hiä sehr viu Lüt mache) usprobiere. Mir si däm gägenüber eher skeptisch ihgstellt bzw. gsi, abr mir hei dänkt, isch besser aus 3 Stung ufe Bus z warte. Mir hei öpe ä haub Stung probiert bis der Erscht het stiu gha. Es isch ä österrichische Tourischt gsi, wo üs het mitgno und grad vorem Hostel het useglah! 🙌🏼🚗

Montezuma.. ja, das isch ganz es chliises, bsungrigs Dörfli wome gfüehlt innert 2 Minute het gseh 😅 Klein aber fein! Es het sehr viu so grümscheli Lädeli und Soda‘s und Kafi‘s wome chli cha Zit vertribe. Es het sogar so öpis wine Buechlade - aso besser gseit hets eifach genau eis Gstell mit Büächer i jedere Sprach, abr es fingt jede öpis. D Stränd si nüme so gäbig zum Bade wöus teilwiis zimmli steinig & felsig isch. Aber es isch seehr gmüätlech, härzig und irgendwodüre hets si Charme😄

Hüt simer ga d Montezuma Wasserfäll aluege. De hets unger jedem Wasserfall sone Pool wome drin cha ga bade. Ganz erfrüschend im Gägesatz zu dä Temperature wo z Meer het und mä isch mau nid vou Sand gsi..wobi das ja gjammeret isch uf höchem Niveau 😉 Item, uf jede fau weme zu dä höcher glägene Pools het wöue, isch Chlättere ahgseit gsi😅 Aso üses Workout hei mir somit ou gha💪🏼

Mir blibe da iz no paar Täg, bevors de witer geit richtig Jungle🦜🌴

August 26, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 30 °C

Hüt simmer zume chline Fischerdörfli „Montezuma“ gfahre und hend e chlini Wanderig zu sehr schöne Wasserfäll gmacht. Trotz Trekking-Schueh simmer recht gforderet worde: de Wanderweg isch teilwiis meh es Chlettere am Seil gsi, als en lockere Spaziergang 😮‍💨Read more

Unterwegs nach Montezuma

January 10, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 31 °C

Wow, nach 4 Stunden haben wir das Hippie Dorf Montezuma, ganz im Süden der Nicoyahalbinsel, erreicht (nur ca. 140 Km). Es ging buchstäblich über Stock und Stein. Wir loben unseren 4 WD 🙏
      Adventure Tours pur und wunderschöne Landschaften. Die Strecke führte uns mehrheitlich auf staubigen und löchrigen Strassen hierher. Die grössten Überlebnisse waren das Durchqueren diverser Flussbette.
      Ganz relaxed sind wir nun hier im wunderbaren Hote El Jardin. Wieder haben wir es super getroffen. Weitere Eindrücke folgen...

26ème jour

March 21, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 27 °C

Tyroliennes à foison pour l'activité de ce matin. Dont la tyrolienne la plus longue de l'Amérique latine (1600m)
      Et pour finir un saut de Tarzan (seul Jerem l'a fait 😅)

Puis 4 h de route pour arriver à Montezuma ou l'on retrouve la mer qu'on avait quitté il y a une semaine déjà.Read more

Leguana füttern&Plätzchen sauber machen

March 18, 2023 in Costa Rica ⋅ ☀️ 30 °C

Die heute lag ich dann einfach mal nur faul in der Sonne...(bzw I'm halb Schatten bis Schatten, und jede halbe Stunde neu eingecremed 🤞🏽).
      Tatsächlich das erste Mal seit dem ich unterwegs bin dass ich mir Zeit für Strand und nichts tun nehme. Aber bevor ich das machen konnte mußte ich erstmal meinen Platz mit der Zahnbürste sauber machen.
      Und weils um 10. 00 noch nicht wirklich Schatten gab hab ich mir mit meinem Hemd ein Sonnensegel gebastelt, was auch erstaunlich gut geklappt hat 😁
      Der leguana hat mir erst versucht die Wassermelone aus meiner Tasche uz klauen, und als ich sie ihm dann geben wollte hatte er aufeinmal keine lust mehr. Obwohl ich mir soviel Mühe gegeben habe... Saaad (abe hinter dem Hintergrund das sie hier auch gegessen werden kann ich die Vorsicht schon verstehen 😅)
      Um den Tag dann richtig ab zu schießen gab's dann noch nen sehr schönen Sonnenuntergang. Die nächsten Tage werden wahrscheinlich ähnlich spektakulär sein 🌚

Vamos a la Playa

January 8, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 29 °C

Am Samtig isch es vo Monteverde nach Santa Teresa gange. Uf dere Reis bi i sogar i gnuess vore costa ricanische Fähri cho. Santa Teresa würkt uf mi wie der gross u touristisch Brüetsch vo Sàmara. Es het viu cooli Lädeli u Restaurant, aber o extrem viu Touriste (vorauem us Schwede) oder emu Europäer/Argentinier wo hie wohne. Ha gloubs no bau ke Iheimische gseh. Da het mir Sàmara definitiv besser gfaue.
      Bi hie no ö drei Täg gah surfe, aber es isch definitiv viu asträngender aus ds Sàmara u ds Nicaragua. Macht nid ganz ä so viu Spass....
      U a eim Tag het mi äs Paar mit gno nach Montezuma zu dä Wasserfäu. Das isch de bau chli äs Abentür gsi, wue mir dermit grächnet hei, dass mir dert gmütlich chöi härä wandere. Isch de no chli Chlättere der zue cho. Aber wenigstens hei mir Turnschuhe ane gah u keni Flipflops wie öbe 90% vo dä lüd

Het relaxte dorpje Montezuma

February 1, 2020 in Costa Rica ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag zetten we onze reis voort naar Montezuma. Montezuma ligt op het zuidelijke puntje van Nicoya en is een van de meest relaxte badplaatsjes met eindeloze stranden, die we niet willen missen. Voordat we naar Montezuma rijden, maken we een korte tussenstop bij 'the secret beach' oftewel Playa Cuevas, wederom een pareltje. Hier nemen we een plons en dave gaat een beetje snorkelen. Na een uur rijden we verder, de rit naar Montezuma is voor de verandering een keer niet zo lang. ;)

We starten met een korte wandeling/ avontuurlijke klim naar de Montezuma waterfall. Gelukkig is er een mogelijkheid om te zwemmen bij de waterval, want we hebben het behoorlijk warm gekregen. :-) We nemen een lekkere plons in het water en Dave maakt een sprong van een paar meter hoog. Verder kijken we verbazingwekkend hoe een paar locals daar aan het chillen zijn en de meest bizarre 'stunts' doen. Een local klimt bijvoorbeeld in no time helemaal naar boven, echt bizar! Na een tijdje ontspannen bij de waterval rijden we langs de grootste vijgenboom van Costa Rica onderweg naar een Soda in het dorpje. Hier hebben we echt ontzettend lekker gegeten en wat ziet het gezellig uit allemaal! Nadat ons buikje is gevuld, kan Dave het ook hier niet laten om een gokje te wagen op een gokkast. Vervolgens belanden we onder de palmbomen op een van de stranden.

Aan het einde van de middag zoeken we onze slaapplaats op voor deze dag, Camping Fernandes Morales. Net buiten Montezuma. Een mooie plek wederom aan het strand, waar de kokosnoten om je heen naar beneden vallen (dus oppassen geblazen) en omsingeld met allerlei dieren. Gaaf! We nemen een douche en rijden met de auto weer richting het dorp om wat te drinken en te eten. In het donker komen we terug bij onze campleerplek. Er is verlichting, dus de tent opzetten is zo gedaan. Inmiddels zijn we er ook behoorlijk handig in geworden. ;) We treffen bij de restrooms vele kikkers en heremietkreeften (van die heule grote) aan. De apen slapen waarschijnlijk, want die horen we even niet. We genieten van de rust, zo lang het kan, want ongetwijfeld maken de brulapen ons morgenochtend weer wakker! ;)

• Day 10–12

Montezuma: treehouse

November 26, 2023 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

[Update 2/2 van vandaag ivm slecht internet afgelopen dagen en max aantal foto's pet post, zie post hieronder voor rest!]

Het is tijd om voor nu de zeer rustige provincies die we tot nu toe hebben verkend gedag te zeggen om de drukte van de kuststadjes aan de westkust op te gaan zoeken. Bij het voorbereiden van de reis kwamen we op veel reisblogs en ook op sites van diverse ambassades allerlei alarmistische berichten tegen over criminaliteit, maar in de binnenlanden hebben we ons tot noch toe alleen maar heel veilig gevoeld en van criminaliteit of slechte intenties niks gemerkt - als je even niet meerekent dat wij zélf op dag 3 al in stonden in te breken en op dag 4 iemand bijna hadden gescamd. Dat was in Caño Negro, waar we in een huisje sliepen op een terrein van een familie. In de avond zaten we daar in de open buitenkeuken, toen jongste dochter Eliza (jaar of 7) naar ons toe kwam omdat "het oma niet lukt". Bleek dat de ouders even naar nabijgelegen stad waren gereden en oma zou de kinderen die bij haar hadden gegeten op.bed komen leggen, maar het slot deed het ineens niet meer. Elize ging dus even een poging wagen, onder toeziend oog van oma en haar drie kleinkinderen. "Weet je hoe dat werkt?" vroeg de jongste. "Nee, maar we gaan het gewoon proberen!" antwoorde ik tot zijn plezier. Het slot wilde echt niet meer open, dus uiteindelijk hebben we de tralies van het raam losgemaakt en is Eliza als een katje door het raam naar binnen geklommen, om de deur van binnenuit los te maken. De volgende dag wilden we bij het uitchecken met kaart betalen. De eigenaresse was alleen thuis met twee van de kinderen en omdat ze niet wist hoe het apparaat werkt, vroeg ze ons of we zelf de betaling even wilde proberen te doen. Of we wisten hoe dat werkt? De oudste dochter van 11 kwam erbij staan en herhaalde lachend Elize's woorden van de vorige dag; "nee, maar we gaan het gewoon proberen!" Na veel geklungel hadden we het ding aan de praat, maar door de vele nullen in het lokale geld (550 collones is ongeveer 1 euro) toetsen we er één te weinig in, waardoor we maar 19 euro betaalden voor 2 overnachtingen en een tour. Het is dat we ons afschrift zelf even goed checkten, anders was de eerste scam een feit geweest.

Nu gaan we echter richting de kuststeden en we vermoeden dat we hier wat meer van de andere kant van Costa Rica gaan zien - de armoede in de drukkere steden, meer overlast van drank en drugs en wellicht ook een wat onveiliger gevoel. Het blijkt uiteindelijk erg mee te vallen aan de westkust. Hoewel het inderdaad wel een stuk drukker is en er hier en daar zelfs wat rommel langs de straat ligt (het is opvallend hoe schoon Cista Rica verder is, je ziet nergens afval liggen, rivieren en ook kusten zijn vrijwel helemaal plastic vrij) is iedereen ook hier heel vriendelijk. Het verkeer is drukker maar blijft heel gemoedelijk, iedereen geeft elkaar de ruimte en er is veel geduld voor langzaam rijdende gringos zoals wij.

We rijden naar Montazuma, een surferstadje dat in de Osa Pensinsula ligt. We verblijven hier in een eco community van overwegend USA expats en enkele ticos, in een open boomhut midden in hun stukje regenwoud. Ze hebben hier een ecologische boerderij waar ze grotendeels zelfvoorzienend mee zijn, en een grote groep kippen. In Montezuma verblijven veel expats en de sfeer is dan ook anders dan we tot nu toe hebben meegemaakt. Wat meer verwesterd, dure restaurantjes met soyamelk cappuccino en meer gedoe in verkeer door racende motors en quads. Het is er echter alsnog vrij rustig en we hebben het strand bijna helemaal voor onszelf.

De boomhut is geweldig, heel profesorisch, open en vol met beestjes - variërend van leaf cutter ants die de boom kaalplukken, 4 eekhoorns die elke dag dezelfde ronde bleken te doen in onze boom en omliggende bomen om te checken welke vruchten al gaar waren, vele coati's die vruchten kwamen eten (en die ook met veel geweld op ons dak lieten kletteren), allerlei dieren onder de boomhut die daar in ochtend en avond eten kwamen scharrelen, tot 3 katten die gezellig komen buurten en kijken of er wat te snacken valt. Om de koelkast zit een grote snelbinder gebonden, omdat er afgelopen weken vaan gestolen wordt uit de koelkast, waarschijnlijk door wasberen. Eén keer was er niks gestolen, maar waren er bananen bijgelegd. Het mysterie was nog niet opgelost, maar ons werk aangeraden eten in kratten op te bergen en de koelkast hermetisch afgesloten te houden. Ook de wc en douche waren in openlucht. Erg Tarzan en Jane allemaal :). De geluiden in ochtend en avond bij zonsopgang en -ondergang waren geweldig.

We hebben het kustplaatsje verkend en zijn eergisteren in de avond op een kano gestapt om de zonsondergang op het water te kunnen zien en vervolgens op zoek te gaan naar lichtgevende algen in het water. We waren met enkele Duitsers en een heel enthousiaste gids die veel kon vertellen over het bioluminescence fenomeen. Hier hebben we alleen mentale foto's en video's van gemaakt, maar het was echt magisch mooi (Maciej voelde zich naar eigen zeggen een Disney prinses). Bij elke aanraking van het water, met je handen of peddel of kano, ontstaan er twinkelende sporen van sterrestof in het water. Omdat het volle maan was moesten we op zoek naar maanschaduw achter bergen en daar voeren we dan door een oplichtende melkweg. Echt prachtig!

Op terugweg was het al erg laat en besloten we een pizza mee te nemen om nog even iets te kunnen eten. De restjes gingen in een afgesloten koelkast. De volgende dag werden we wakker met een open koelkast waar alles nog netjes in stond, onze yoghurt, fruit en eieren waren niet aangeraakt. De pizza was echter verdwenen - we hebben de eigenaren tot hun grote plezier daarom 'ninja turtles' laten toevoegen aan lijst van mogelijke misdadigers en waarschuwingen voor volgende reizigers.

Gisteren hebben we een flinke afstand afgelegd om in Uvita te overnachten, onderweg naar het afgelegen Drake Bay. Daarover later meer!

Montezuma 🏖

January 5 in Costa Rica ⋅ ☀️ 29 °C

Découverte du village de Montezuma.
      Village réputé pour sa fréquentation "hippie".
      Très bon spot pour passer la journée, une cascade pas très loin avec de nombreux singes et une superbe plage.
      A noter que les locaux ont une technique très artisanale pour pecher sur la plage.
      Aujourd'hui, nous avons eu chaud pour marcher 34-35 degrés.
      Indice UV extrême.

November 13, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

Highlight von Costa Rica für Josi: wir wandern hoch zu den Wasserfällen von Montezuma. Der untere Teil gefällt uns schon gut, aber richtig schön ist es oberhalb, zwischen dem obersten und dem mittleren Wasserfall. Diesen Platz erreichen wir über glitschige Klettereien. Ganz alleine schwimmen wir in den natürlichen Pools. Am Nachmittag fahren wir nach Santa Teresa, wo wir ein tolles Hotel haben. Wir spatzieren den kilometerlangen Strand entlang und werden kurz vor dem Sonnenuntergang schön verschifft 😅Read more