Costa Rica
San Antonio

Palo Verde estacion biologico

November 24, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 31 °C

[Update 2/2 van vandaag ivm max. aantal foto's, zie post hieronder voor rest!]

Na twee dagen ontspannen in een resort was het tijd om de "bewoonde wereld" (dat blijft in Costa Rica erg relatief) weer achter ons te laten en door te rijden naar het 2e biological station van Costa Rica, Palo Verde.

Dit onderzoeksstation is kleiner dan La Selva maar heeft eveneens ruimte voor onderzoekers - inclusief laboratoria en kleine klaslokalen - en enkele bezoekers. Bijzonder van Palo Verde is dat het midden in een National Park ligt van 20.000 hectare in de provincie Guanacaste, dat in het bezit is van de overheid. We moeten ons daarom eerst melden bij een soort van douane, waar we ons moeten registreren. Het nationale park is internationaal bekend omdat het een van de grootste en meest belangrijke "wetlands" van Centraal America herbergt en daarnaast een van de laatste intacte tropisch dry forest systemen ter wereld. Hoewel er ook hier een nat en droog seizoen is, is het droge seizoen écht droog en dat resulteert in een savanne-achtige omgeving die doet denken aan Zuid-Afrika. Grappig genoeg vertelt Sergio, een tropisch bioloog, bij aankomst dat we onder geen beding zonder auto naar de andere kant van het park mogen gaan, omdat we dan het risico lopen gedood te worden door bizons. Huh? Die blijken zo'n 30 jaar geleden te zijn ontsnapt bij een inwoner met voorliefde voor exotische dieren, die na ontsnapping geen thuis meer gaf. Omdat het klimaat en de biotoop inderdaad erg overeenkomst met dat in hun oorspronkelijke land van herkomst en de bizons hier alleen geen natuurlijke vijanden aantreffen, is de kudde inmiddels flink uitgedijd. Wel een hoofdbreker voor natuurbehoud, aldus Sergio. Anderzijds helpen ze wel bij het aanpakken van Grote Lisdodde - in Nederland beschermd en met uitsterven bedreigt maar hier een woekerende exoot die de wetlands dreigde over te nemen. Inmiddels grazen koeien, paarden, en dus ook die bizons tegen de grote lisdodde op in het national park. Dit zijn de enige geïntroduceerde soorten hier.

De wegen en plaatsjes in Costa zijn heel erg rustig (wat niet zo vreemd is gezien het feit dat het land iets groter is dan Nederland en maar 5 miljoen inwoners heeft) en de ritten door het steeds veranderende landschap geven ons bij vlagen een sterk alleen op de wereld gevoel. Ook op de snelwegen kom je soms helemaal niemand tegen. Veelbetekenend is ook dat Sergio bij aankomst in het instituut aangeeft dat het nu "erg druk" is in het park; met ons erbij blijken er 7 bezoekers te zijn! Het onderzoeksstation heeft een heel gemoedelijk en kleinschalig karakter, alsof je even bij een hechte gemeenschap aan mag sluiten. We slapen in hele simpele kamers en er is een gedeeld eetzaaltje dat bestaat uit een open constructie met gaas als raam (geen overbodige luxe aan het einde van het regenseizoen, het zoemt hier van de muggen). Schoenen en slippers moeten buiten blijven en naast de gastenverblijven, eetzaal en enkele onderzoeksgebouwtjes is er in de wijde omgeving niks te vinden. De koks eten gezellig mee met de onderzoekers en bezoekers die aanwezig zijn.

Het landschap is echt weer totaal anders dan alles wat we afgelopen dagen hebben gezien. Droog en het bos heeft, anders dan het tropisch regenwoud dat 5 groeilagen heeft en hierdoor heel dicht begroeid is, maar 2 groeilagen; halfhoge bomen en hoge bomen. Ook bijzonder is dat dit het enige deel van Costa Rica is waar bomen al hun blad verliezen in het droge seizoen, waardoor er een soort warm winterlandschap ontstaat. Ook de wetlands vallen dan helemaal droog en alle vegetatie in de vallei verdwijnt voor enkele maanden. Zodra de regen komt, wordt alles weer groen en ontstaan er nieuwe wetlands in de vallei.

Ook de fauna is hier weer anders dan in andere delen. Andere vogels, maar bijvoorbeeld ook andere iguanas, die weer een eigen dialect spreken (bij territoriaal gedrag knikken ze hier "ja", terwijl hun feller gekleurde neven uit het regenwoud "nee" schudden). Tijdens een nachttour die we bij aankomst doen zien we naast de dieren in en rond het instituut zelf (de slang die woont in een reling, de iguana wiens slaapkamer in een afvoerpijp zit, de kikkers in de wasbakken) niet zo veel, behalve meerdere common pauraques. Deze vogels zitten 's nachts op de weg om insecten te eten en hun ogen lichten rood op. Zodra je in de buurt komt vliegen ze op en gaan ze een paar meter verderop weer zitten. In volksverhalen spelen ze dan ook vaak de rol van kwaadwillige dwaallichten die reizigers het moeras in lokken.

Tijdens de hike deze ochtend kwamen we naast veel verschillende vogels, een slang, herten en heel veel iguanas ook nog een white-nosed coati tegen. Vanmiddag gaan we ons ondanks de muggen zonder Sergio wagen aan enkele trails om de omgeving verder te verkennen. Hopelijk komen we geen bizons tegen ;).

Rancho Humo felt like Africa

June 2, 2023 in Costa Rica ⋅ ☁️ 31 °C

Our next stop was at Rancho Humo. Do be honest we didn't know what to expect but we were flashed directly after our arrival. It Felt like Africa. The ranch has about 1000 ha- 500 cows and the landscape was just amazing. One of the best places to watch birds... We took a safari with our own car through the area and the next day we went on a boat where you can see hundreds of crocodiles. Special was to learn that they have birds which eat baby crocodiles. Never saw before. Awful but fascinating too. The locals love these birds since the crocodiles are dangerous for them...

Here are 2 shorts of the 2 days we spend which felt like a week.

Rancho Humo Farm:

Rancho Humo Boat trip:

• Day 8–10

Palo Verde biological station part II

November 24, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

[Update 1/2 van vandaag ivm slecht internet afgelopen dagen en max aantal foto's pet post]

We hebben in de middag en de ochtend erna zelf het national park van Palo Verde verder verkend. Best een uitdaging met alle muggen die zich in het staartje van het regenseizoen nog even laten zien, maar van top tot teen ingepakt gaan we de uitdaging graag aan, want eat is het hier ontzettend mooi!

De andere gasten én onze 'huisbioloog' zijn inmiddels uit het park vertrokken, dus we zijn op de 3 stafleden na die het station draaiende houden en de medewerkers van de natuurbeheer ranch verderop (waar de grote lisdodde paarden en koeien crew verzorgd wordt) helemaal alleen. Op de vele honderden dieren die zich overal laten zien na dan. Bij het ontbijt trekt er al een hele stoet meer-dan-menselijke buren langs aan de eetzaal, van coati's (soort wasberen), agoutis (soort mini capibara), enorme vogels, vele iguana's, slangen (zie video voor slang die we een hagedisje voor haar ontbijt zagen vangen en verorberen) en net buiten het terrein ook tientallen hertjes, wilde zwijnen, brulapen en slingerapen en een grote havik die met smaak een iguana opat. Het is eten en gegeten worden en hier is het overduidelijk dat wij net zo goed deel uitmaken van het voedselweb (cue mosquitos ;).

De jungle hier is droog, heet en onvergeeflijk. We lopen een paar trails en zelfs daar moeten we heel goed opletten om niet te verdwalen, alles lijkt op een pad en niets lijkt op een pad. We zijn blij dat we de langere en moeilijke trails toch maar niet zijn gaan lopen (de bioloog bij vetrek: "I absolutely would discourage to do these trails, but of course if you want to, it's all up to you").

De ochtend van vertrek rijden we eerst nog even iets dieper het park in, voorbij de ranch en richting de rivier. Hier genieten we nog even van omgeving en de dieren die aan de oevers rusten en eten zoeken. Daarna vertrekken we richting de Osa Peninsula, waar we in de buurt van Montezuma een hele andere kant van Costa Rica willen verkennen: de expat communities van de westcoast.

Eine Tropfsteinhöhle 💦

March 4, 2022 in Costa Rica ⋅ ☀️ 30 °C

„Borstel in der Höhle kann man nicht duschen“ 😉
      Der erste Ausflug alleine und es ging in den nahegelegenen Nationalpark Barra Honda. Dort gibt es wohl 42 Höhlen von denen man sich aber nur 2 bzw. 1 während Coronazeiten anschauen kann. Trotzdem war der Ausflug sehr schön 😊
      Jetzt wird sich ein bisschen ausgeruht und nix gemacht

Barra Honda Nationalpark

March 25, 2021 in Costa Rica ⋅ ☁️ 29 °C

Im Osten der Halbinsel Nicoya liegt der Barra Honda Nationalpark. Mit seinen 42 Höhlen bildet der Park eines der größten Höhlensysteme Costa Ricas. Seit 1974 steht das Bergmassiv unter Naturschutz. Die Höhlen sind hier in den vergangenen 70 Millionen Jahren durch Erosion entstanden.

Steinartefakte und Knochenreste weisen darauf hin, dass bereits vor etwa 2000 Jahren die Urvölker Mittelamerikas hier gelebt haben.

Von den 42 Höhlen sind etwa die Hälfte erschlossen, zur Zeit aber nur eine Höhle begehbar.

Wir entfliehen den heißen Temperaturen Tamarindos bereits am frühen Morgen und sind etwa 1,5 Stunden später am Nationalpark. Wir werden heute die einzigen Besucher sein und haben einen Guide ganz für uns allein.

Den 3km Aufstieg auf das Bergmassiv kann man entweder zu Fuß oder mit dem eigenen Auto bestreiten. Hierfür braucht man dann aber einen 4x4 Geländewagen, den wir zugunsten unseres Kleinwagens aber in Puerto Limon abgegeben haben. Da wir aber die einzigen Besucher im Park sind und die Kletterausrüstung für die Höhlenbegehung ohnehin von den Rangern mit den Fahrzeug auf den Berg gebracht wird, werden wir kurzerhand eingeladen auf dem Rücksitz des Toyota Hilux Platz zu nehmen.

Am Bergkamm geht es dann zu Fuß weiter auf dem Rundweg. Unser Guide Jenny erklärt uns auf dem Weg allerhand über die hiesige Flora und Fauna. Wir lernen, dass man auch so einige Blätter der hier wachsenden Büsche essen kann und viele davon von den indigenen Völkern auch heute noch als Naturmedizin verarbeitet werden.

Wir sehen zu unserer Überraschung auch wieder einen „Stickbird“, einen Common Potoo. Dieser Vogel sitzt hoch oben am Ende eines Astes und brütet unentwegt auf seinem Ei. Er tarnt sich durch völlige Bewegungslosigkeit und ist sehr schwer zu entdecken. Einzig sein Ruf kann ihn verraten, dem er auch seinen Namen verdankt. "Potoo - Potoo...."

Die Höhlen im Park sind durch natürliche Erosion entstanden und sind so genannte Karsthöhlen, geformt durch Calciumcarbonat und den natürlichen Wasserabfluss.

Die einzige zur Zeit begehbare Höhle ist die Caverna Terciopelo mit knapp 60m Tiefe.
      Der Zugang erfolgt über eine fast 20m lange und senkrecht in die Tiefe gehende Leiter. Für den Abstieg bekommt man eine Kletterausrüstung mit Helm und wird durch einen weiteren Ranger am Höhleneingang mit einem Seil gesichert. Gar nicht so einfach, völlig ungeübt den Abstieg hin zu bekommen. Die Stufen der Leiter sind sehr schmal und der Tritt geht nicht sehr tief, da die Leiter extrem nah an die Felswand gebaut wurde. Man steht im Grunde die ganze Zeit auf den Fußspitzen und bekommt nicht wirklich viel Grip.

Unten angekommen öffnet sich die Höhle und man fühlt sich wie in einer anderen Welt. Stalagtiten und Stalagmiten formen wunderschöne Säulen und die urigsten Gebilde. Zudem herrscht hier unten fast absolute Stille und ein angenehmes Klima. Die Dunkelheit wird nur gelegentlich von unseren Kopflampen durchbrochen. Wir verweilen eine Zeit und sind ganz ruhig.

Der Aufstieg geht dann etwas schneller und sicherer von der Hand.

Inzwischen ist es Nachmittag und wir gehen mit Jenny den Rundweg über den spektakulären Aussichtsturm am Bergkamm entlang. Von hier aus öffnet sich der Blick über das dahinterliegende Tal bis hin zum Meer.

Auf dem Weg kommen wir noch an einigen Höhlen vorbei, die aber leider nicht zugänglich sind. Die Caverna La Trampa zum Beispiel tut sich als unscheinbares Loch im Boden auf, geht aber knapp 200m in die Tiefe. Eine Absperrung gibt es hier nicht. Also aufpassen wo man hintritt.

Den Abstieg zur Rangerstation gehen wir auf dem Rückweg zu Fuß und werden dabei wieder von einer Gruppe Brüllaffen und so einigen Lizards begleitet. Am späten Nachmittag sind wir wieder am Playa Grande bei Tamarindo und springen zur Erfrischung in das kühlende Meer.

Lissys große Reise

March 3, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌙 28 °C

Die erste Reise komplett alleine! Ich war ganz schön aufgeregt nachdem ich Pascal verabschiedet habe und dann ganz auf mich alleine gestellt war. Die Reise zurück nach Nicoya lief aber absolut problemlos. Erst eine kurze Strecke auf dem Motorrad und danach 2 Stunden Bus. Das kleine Airbnb in dem ich jetzt wohne ist mega niedlich. Es gibt eine wunderschöne Außenküche, ein kleines Schlafzimmer und einen perfekten Platz zum Ausruhen und chillen inklusive Hängestühlen. Hier lässt es sich aushalten 🥰Read more

Parque Nacional Barra Honda

November 4, 2014 in Costa Rica ⋅ ☁️ 15 °C

Einen Monat abgeschottet im Wald gearbeitet, Löcher gegraben, Fledermäuse gefangen,ewig in den Wald gestarrt und Vögel gesucht, Tropfsteinhöhlen beklettert und gelernt wie man mit einer Machete umgeht.Read more

San Antonio