Croatia
Primošten

Primosten - Kroatie

July 14, 2022 in Croatia ⋅ ⛅ 28 °C

' s morgens om 8u vertrokken vanuit slovenie voor de 5 uur durende rit naar de volgende bestemming. Het plaatsje Primosten in Kroatië.

Vanwege een migraine heeft Peter de eerst 3 uren van de rit voor zijn rekening genomen. Daarna was ik gelukkig weer wat beter.

Onderweg bij Zadar gestopt bij een mooi uitkijkpunt met alvast wat eerste indrukken van de Dalmatische kust.

Om 14.30u aangekomen bij de prachtige accomodatie. Een moderne vierkante blok,verdeeld in vier appartementen boven op een berg met prachtige uitzichten en een zwembad voor de deur. Je kunt het slechter treffen zullen we maar zeggen 😄
      Heel vriendelijke eigenaresse die ons een korte uitleg heeft gegeven.

Na een middag koffer uitpakken en relaxen rond het zwembad zijn we vertrokken naar het centrum van Primosten. Leuk stadje waar we kort hebben rondgelopen en iets snels gegeten hebben, op een andere dag komen we zeker terug.

Nog even naar de winkel geweest voor wat spullen om te ontbijten morgenvroeg.

Trogir

July 15, 2022 in Croatia ⋅ 🌙 26 °C

Vandaag was het de bedoeling om naar Split te gaan en namiddag naar een strand.

Maar bij het passeren van een mooie baai waren we het er eigenlijk snel over eens dat we geen zin hadden om nog een uur verder te rijden en zijn we meteen van het mooie heldere water gaan genieten bij een plaats genaamd Marina.
      Jamie geprobeerd om visjes te vangen en gesnorkeld.

Er lag een leuk barretje bij waar we koffie konden drinken en Jamie een lekker ijsje.

Peter had een goed restaurant gevonden 10 min verderop aan een haven. Toen we erheen reden was het 39 graden. Pff.

Heerlijke gegrilde vis gegeten. Tonijn, witte vis en gamba's. Genieten!

We waren van daaruit 10 min verwijderd van het plaatsje Trogir dus we besloten daar nog even te gaan wandelen.
      Heel gezellig stadje met een leuke haven, kathedraal, marktje en vele terrasjes .

Al met al, een heerlijke relaxte dag.

Primosten stranddagje

July 17, 2022 in Croatia ⋅ 🌙 27 °C

Vandaag lekker uitgeslapen en dat het nodig was. Daarna lekker ontbijtje buiten en van het uitzicht genieten.

' s morgens een gezelsschapsspelletje gedaan met Jamie en gezwommen bij het appartement.

Rond de middag naar het standbeeld van
      Onze-Lieve-Vrouw van Loreto, de patroonheilige van de stad Primošten, gaan kijken. Dit 17-meter hoog standbeeld van de Onze-Lieve-Vrouw staat op de top van een 170-meter hoge heuvel, van waaruit ze waakt over Primošten. Tevens een prachtig uitzicht over de stad en verschillende eilanden.

Ook een heel leuk terras gevonden waar we lekker iets konden drinken aangezien het alweer heel vroeg warm was.

Daarna onderaan de berg een grindweg ingeslagen naar een leuk baaitje met een kiezelstrand en wat rotsen.
      Wederom een mooi uitzicht met de stad primosten voor ons en de zeilbootjes in het water.

In de rotsen zaten wat krabbetjes die Jamie had gevangen en ook leuk kunnen snorkelen.
      Wat grotere vissen, zee egels en slangetjes kunnen bewonderen.

Daarna naar het stadje zelf gegaan en het centrum met de kleine straatjes gaan bekijken.
      Met een lekker ijsje naar de top gewandeld waar het kerkje staat.

Daarna gegeten bij een mediterraans restaurant, met zeer lekkere vis papillot, truffel gnocchies en Jamie een beef en kalkoen spies.

Weer een leuke relaxte dag om onze vakantie in Dalmatie af te sluiten.
      Morgenvroeg vertrekken voor een rit van 2,5u om de Plitvice meren te gaan bekijken.

Primošten, Primosten