Cuba
Arroyo Avispero

sierra maestra

December 14, 2016 in Cuba ⋅ ☀️ 19 °C

We nemen een jeep om naar een casa particulares midden in de Sierra Maestra te rijden. De natuur is prachtig en ik ben blij dat ik de drukke steden kan ontwijken en even kan genieten van de rust. Het cubaans koppel in wiens huis we verbleven waren ontzettend vriendelijk. Elke maaltijd die ze voor ons bereiden was een groot feest.
      De volgende dag maken we ons klaar om dieper het Sierra Maestra in te trekken.
      Het is de grootste bergketen van Cuba en is beroemd geworden omdat in 1956 Fidel Castro en zijn 81 kompanen daar landden aan boord van het jacht de Granma.
      De strijd in en rond de Sierra Maestra, waar Castro zich lang schuil hield, zou nadien nog 2 jaar duren tot de revolutionaire troepen onder het bevel van Che een definitieve overwinning behaalden op dictator Batista in Santa Clara.
      Men gelooft dat Fidel deze strijd heeft gewonnen omdat hij het domein zo goed kende en dat de inwoners van Sierra Maestra hem hard gesteund hebben met oa hun trouw tegenover Castro, voedselvoorzieningen, gezondheidszorg, ...

Arroyo Avispero