Cuba

Top 10 Travel Destinations Provincia de Sancti Spíritus
Show all

Anstrengende Wanderung zum Wasserfall

March 23, 2023 in Cuba ⋅ ⛅ 26 °C

Heute begeben wir uns in einen Nationalpark in der Nähe von Trinidad, wo wir zu einem schönen Wasserfall wandern wollen. Die Anfahrt ist kurvenreich und auf die letzten Meter sehr steil. Wir kommen an einem Aussichtspunkt vorbei und genießen die schöne Aussicht. Bevor wir die Wanderung antreten können, werden wir an einen offiziellen Häuschen abgefangen und müssen erstmal 10€ Eintritt pro Person blechen. Die Wanderung hat es in sich. Es geht recht steil runter durch den wunderschönen kubanischen Regenwald Marie schläft währenddessen entspannt in ihrer Kraxe. Der Abstieg zum Wasserfall war schon anstrengend. Wir wollen gar nicht an den Rückweg denken. Der Wasserfall ist recht schön, der Zugang zu den natürlichen Schwimmbecken jedoch für Maria und Peter zu unwegsam. Also erfrischen sich nur Marie, Regina und Jens im kühlen Nass. Der Weg zurück erweist sich aufgrund der Steigung als richtige Herausforderung. Zudem macht uns noch die Hitze zu schaffen. Obwohl zu Beginn 45 min. für eine. Strecke angegeben war, brauchen wir, nur für den Rückweg 2 Stunden. Unterm Strich empfinden wir den verlangten Eintrittspreis für den Nationalpark als erheblich überzogen.
      Das Abendessen lassen wir uns von unserem Hausvermieter in unserer Casa servieren. Es ist sehr lecker und fällt üppig aus. Vom Tag erschöpft fallen wir in unsere Betten.

• Day 5–8

Finally in paradise

October 6, 2023 in Cuba ⋅ ☀️ 30 °C

Nachdem es mich letzte Nacht auch erwischt hat, wir aber weiterwollten, gönnen wir uns all inclusive. Puh was für anstrengende Tage, 5h Busfahrt ohne Klimaanlage und schlechten Magen ... aber jetzt geht's Berg auf
      Hotel wunderschön, Internet und was gutes zum Essen

Trinidad

October 8, 2023 in Cuba ⋅ ⛅ 30 °C

Nach einen Tag nur Strand und Sonne, ging's für uns heute nach Trinidad ( UNESCO Kulturerbe)
      Wir haben wieder Geld, auf'n Schwarzmarkt für eine deutlich bessere Exchange Rate getauscht und für morgen das Taxi nach Cienfuegos bestellt.
      Jeder behält sein Essen mittlerweile drin ... sollen sie sich schon an Alkohol wagen??

PS: was meint ihr wie viel Geld das ist ?

Cienfuegos-Trinidad

February 17 in Cuba ⋅ ☀️ 28 °C

Ons Edjekroketje (zo noemen wij liefkozend onze gids) komt met het geniale idee om wat langer op het strand te blijven en later weg te rijden naar Trinidad.

In een mom van een tijd ben ik omringd met rooie kreeftjes want het gros is zonschuw.

Het wanstaltige lunchbuffet bevat weinig vega's, maar met dit soort hoeveelheden voel ik mij ook niet schuldig om voor de hondjes vleesjes mee te nemen.

Een korte rit verder zijn we al in Trinidad. Het wordt laat in de middag dus we doen een snelle stadstour en moeten daarna alweer aan tafel verschijnen.

Maar niet voordat er hondjes gevoerd zijn!

We slapen in Casas Particulares. Het idee is dat dat een romantische B&B is, maar wij zitten met meerdere grotere groepen in 1 straat in huisjes die aanvoelen als ketens. De eigenares laat haar personeel rennen en er voelt weinig lokaal aan. Maar ik klaag niet want anderen hadden een kast vol kakkerlakken op de kamer!

Weer lekker geen warme douche en naar Guitarra Mia!
      Op het centrale plein is de hele stad uitgelopen want het is zaterdag. De live muziek varieert van Spaanstalige rap tot lekkere vrolijke salsa muziek.
      We borrelen tot de GROT opengaat waar wij die nacht feesten. Omdat de WiFi nog te slecht is heb ik nog geen foto's of filmpjes van daar gekregen maar die volgen.

Waar je Cubanen overal ziet dansen of tenminste ritmisch ziet zijn, is de Cubaanse uitgaansgeneratie het tegenovergestelde.
      Zij staan in de club stil, en lijken vooral naar elkaar te staren. Die houterige Nederlanders genieten echter met volle teugen en dansen tot laat (00.30)
      We willen enigzins fris zijn voor de volgende dag, op de boot.
      'S Nachts volgt mijn eerste avond ziek zijn.

Trinidad - Sancti Spíritus - Camaguey

February 20 in Cuba ⋅ ☀️ 25 °C

Ik beloofde een filmpje van de grot en de WiFi was sterk genoeg om hem te ontvangen!

We rijden meer landinwaarts en maken een lunchstop in Sancti Spiritus.
      Een zeer rijke stad waar je alles kan kopen, wat vreemd aanvoelt in vergelijking met de rest van Cuba.
      Onze groep wil maar één ding: CHIPS

Winkels raken uitverkocht en ik denk dat er wel 25 zakken chips zijn gekocht.
      Ik wil graag meer voedzame dingen kopen voor de mensen hier maar het zijn vooral vleesjes en sauzen verder.

Na een lange reisdag arriveren we in Camaguey en zet de bus ons af bij de fietstaxi. An en ik rijden door een stad die grotendeels erg sloppenwijkerig is.
      Het was eigenlijk een beetje nietszeggend

Het Gran Hotel waar we verblijven heeft eindelijk een warme douche voor mij. Omdat ik nog wat zaken moet regelen besluit ik na het eten te douchen.
      Terwijl ik snel een trui haal van mijn kamer wordt er naast mijn raam een kip geslacht

De avond die volgt is hysterisch en bizar.
      Allereerst mag de reisleider wel naar boven naar het dakterras, maar moeten wij beneden eten.
      Gelukkig mogen we uiteindelijk wel naar boven en gaat er een rijtje van minimaal 4 obers staan staren naar ons zonder te bewegen of te helpen

Als we bestellen, moet dit met alle 4 tegelijk en blijkt de bediening noch Engels noch Spaans te spreken.

Onze drankjes zijn al niet wat wij bestelden maar we geven het een kans. Bij ronde 2 van de drankjes gooit een ober een glas Sangria over een meid heen die een mooie witte blouse draagt. Zij krijgt 1 servet en weigeren haar zout(voor de vlekken) te geven, trekken het zelfs weg als zij het wil pakken.
      Het begint al in te werken op de lachspieren, ook omdat er nog de hele tijd wordt gestaard.

Inmiddels hebben ze de muziek zo hard gezet dat de bas de glazen laat trillen. De highlight, de zwangere lieve poes die op onze schoten zit, maakt veel goed.

Ons eten is ook een spektakel. Ik krijg een pasta pesto van misschien 30 sliertjes met een saus van groffe munt en anijs.
      Anderen krijgen beschimmelde aardappelen en enchilladas maar zonder de pannenkoekjes.

We zitten in Cuba dus we zijn flexibel. Maar de meligheid neemt toe, want terwijl wij aan het eten en drinken zijn wil de bediening telkens onze borden en gevulde glazen wegnemen. We snappen de truc dat als we ons bestek neerleggen zij denken dat we klaar zijn.

Tot overmaat van ramp komt er een 'muzikaal' duo dat voor ons speelt en ons vooral tot stilte maant als we iets zeggen. En wat was het vals.

We proberen nog een toetje te bestellen: vier brownies met kaneel. Op tafel verschijnen twee brownies zonder kaneel en twee bevroren plastic bekertjes wat brownies bleken te zijn.
      Waarom twee verschillende? Omdat de mooi opgediende brownies alleen voor vrouwen waren. Maar ik was met 3 vrouwen dus het was ongemakkelijk en hilarisch dat zij dit bleven volhouden terwijl Floor met een brownie-ijsje voor mannen zat.

We hadden buikpijn van het lachen en toen kwam de rekening. Wij moesten én extra betalen voor de gevallen Sangria, maar ook omdat we dat extra servetje hadden gekregen.
      We wilden weg, maar als laatste bleek dat zij veel te weinig wisselgeld terug hadden gegeven.
      We renden bijna weg, al was het alleen al om de gehoorbeschadiging van de muziek.

De eerste avond geen misselijkheid! Ik wilde het vieren met een douche, maar toen ik die opendraaide viel de slang eraf en was het water natuurlijk ijskoud.

Gelukkig geen haar dat warm gewassen moet worden!

• Day 7–14

Ankunft Hotel Memories Miramar

March 4 in Cuba ⋅ ☀️ 27 °C

Unser Hotel für eine Nacht
      Memories Trinidad del Mar - All Inclusive
      Doch auch hier gibt es wie in jedem Hotel nur das was sie zugeteilt bekamen, heute gab es kein Obst , Käse oder Gemüse. Aber sie versuchen das was es gibt schön zu präsentieren.Read more

Entspannen am Playa Ancón

March 15 in Cuba ⋅ ☀️ 28 °C

Als wir unser Luxusdomizil in Trinidad bezogen hatten, erkundeten wir erstmal die Altstadt zu Fuß.
      Trinidad hat einen ganz anderen Flair als Cienfuegos, wo es uns nie so richtig abgeholt hat.
      Hier fühlen wir uns auf anhieb wohl.
      Wir nehmen uns ein Taxi und lassen uns Richtung Playa Ancón bringen. Hier stürzen wir uns erst mal ins karibische Wasser und lassen uns von den Wellen treiben. Bevor es zurück in die Stadt geht, gibt es noch eine kalte Cerveza in der Strandbar.
      Zurück in der Stadt bummelten wir noch durch ein paar Souvenirläden und ließen uns nach einem überaus leckeren Abendessen noch ein paar Cocktails und Cervezas schmecken 😎🍹🍻

Valle de los Ingenios

March 16 in Cuba ⋅ ⛅ 31 °C

Heute stand ein Ausflug in die Vergangenheit Kubas auf dem Programm.
      Das Tal der Zuckermühlen liegt nur wenige Kilometer von Trinidad entfernt. Hier konnte man erfahren wie im 18. Jahrhundert zur Kolonialzeit das Zuckerrohr gepresst und der daraus gewonnene Sirup weiterverarbeitet wurde.
      Ebenso hatte man Einblick in ein wenig rühmliches Kapitel Kubas, die Sklavenhaltung. Die zumeist aus Afrika stammenden Sklaven wurden zur Arbeit auf den Zuckerrohrfeldern gezwungen und ließen dort bei der schweren Arbeit oftmals ihr Leben.

Citytour Trinidad

March 16 in Cuba ⋅ ☀️ 31 °C

Zurück aus dem Valle de los Ingenios führte uns unser Guide Enail durch den Ort und erzählte allerlei wissenswertes und interessantes rund um das moderne und das alte Trinidad.
      Nach einer spontanen Kutschfahrt zum Lokomotivfriedhof der Stadt und dem Besuch des Museo Romantica beendeten wir die Führung mit einem erfrischenden Canchanchara im Café Don Pepe.Read more

Am Abend einfach mal treiben lassen 🍹

March 16 in Cuba ⋅ ☀️ 28 °C

Nach der Citytour haben wir eine kurze Siesta im Hotel eingelegt, auch um der großen Hitze zu entkommen.
      Als sich das erste Hungergefühl regte sind wir dann erneut nach unten in die Stadt um einen Tipp unseres Guides Enail auszuprobieren. Und der stellte sich als Volltreffer heraus. So gut hatten wir auf Kuba bisher noch nicht gegessen 👌🏻🫠
      Anschließend legten wir noch zwei kleine Zwischenstops ein, um den einen oder anderen köstlichen Cocktail zu genießen, bevor wir zur Casa de la Musica weitergingen um uns von kubanischer Livemusik und der Lebensfreude der Menschen hier begeistern zu lassen.

Provincia de Sancti Spíritus, Provincia de Sancti Spiritus