Czech Republic
Česká Kamenice

Los geht's: Dresden - Tschechien....

August 22, 2019 in Czech Republic ⋅ ☀️ 23 °C

1.Etappe // Tschechien by Day&Night.
      Neben der Burgen-Tour musste auch die TagesAufgabe (GruppenGesang mit Bier und Tschechischen Würstchen aus'm Glas) absolviert werden.
      Das Ergebnis - nicht so schön wie das Queen+Original, aber hübsch LAUT!!!Read more

Start mit Hindernissen

August 22, 2019 in Czech Republic ⋅ ☀️ 23 °C

Nachdem wir vom Altmarkt glücklich losgekommen waren (und das war schon nicht bei allen Teams der Fall!), stellten sich, noch bevor wir Dresden verlassen hatten, die ersten Probleme ein: Das Quietschen vom rechten Hinterrad, das ich schon bei der Einfahrt nach Dresden vernommen hatte, wurde immer lauter. Also hielten wir gleich wieder an und warteten auf Jan, der noch in der Nähe weilte und zum Probehorchen vorbeikam.
      Er meinte, da würde halt was an der Bremse schleifen, das wäre halb so schlimm. Wir sollten halt alle hundert Kilometer mal kontrollieren, wie heiß die Bremsen sind. An unserer Stelle würde er sich eher um das Trommeln in den Linkskurven sorgen. Aber wenn uns das gar nicht aufgefallen ist, dann ist es wohl schon länger und wird auch noch ein Weilchen gutgehen. (Ansonsten: Je weiter wir fahren, desto billiger werden die Werkstattkosten!)
      Derart beruhigt konnten wir endlich aufbrechen - und kamen immerhin 100 Kilometer weiter, bis Česká Kamenice. Dort ging (nach einem kurzen Stop an einem Supermarkt) mitten auf der Straße plötzlich der Motor aus. Und ließ sich auch nicht mehr starten. Das Starterspray, das uns vor ein paar Tagen in einer ähnlichen Situation gerettet hatte, half nicht mehr, und die nahegelegene Werkstatt (100 m vor der Werkstatt liegengeblieben, yeah!) vertröstete uns auf morgen.
      Un nu?
      Zum Glück hielten einige andere Rallye-Teams an, die uns erst von der Straße schleppten und sogar Leute mit genug Ahnung dabei hatten, die das Problem analysieren konnten. Die stellten fest, dass der Motor mit dem Starterspray problemlos startet, dann allerdings nicht genug Benzin anzukommen scheint. Und Susanne erinnerte sich, dass das Problem vor ein paar Tagen bei einem ähnlichen Füllstand auftrat. Also holten wir von der ebenfalls nahegelegenen Tankstelle (wirklich eine empfehlenswerte Stelle zum Liegenbleiben!) 20 Liter Sprit, kippten sie rein - und schon sprang Liese wieder an (mit dem guten Starterspray natürlich).
      Wir haben nun jedenfalls einen gefüllten 10l-Kanister dabei und wollen die Tanknadel nicht mehr unter ein Drittel fallen lassen. Zu voll darf man Liese aber auch nicht tanken, sonst hinterlässt man eine Benzinspur...

Erstmal einen Plan machen

August 19, 2021 in Czech Republic ⋅ ⛅ 20 °C

Da wir es in der Startaufstellung nicht geschafft haben ins Roadbook zusehen, haben wir die erste Pause hierfür genutzt und uns die Route und die Tagesaufgabe angesehen. Für die Tagesaufgabe müssen wir Bier und eine Tschechische Wurst (Utopenec) kaufen.Read more

Dag 4: Boheems Zwitserland / Hřensko

July 15, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 20 °C

Wat een dag. Wat een nacht! Gisteren lag ik op bed, hoor ik iets fladderen. Nou dan weet je natuurlijk: dat kan niet goed zijn. En helaas: daar liep me toch een joekel van een sprinkaan over het nachtkastje. Ik ben nog nooit zo snel weggerend van iets. Deur op slot en op de slaapbank gaan liggen. No way dat ik dat ding aan ging raken. Ik heb zelfs de verhuurder nog een berichtje gestuurd of hij even dat insect (zeg maar gerust reptiel) kon weghalen. Ja ehh, ik betaal om te slapen, dan wil ik slapen ook. Maar helaas, hij was niet in de buurt.

Vanochtend de slaapkamer gelaten voor wat het was (ik had nog geen koffie op en het was ook gewoon veel te vroeg hiervoor) en slinger de slinger richting Hřensko vertrokken (echt ontspannen rijden vind ik het nog niet). Hier ben ik richting de Pravcicka Brana (eerste foto) gaan wandelen. Hierna kon je nog zo'n zes km doorlopen. Maar, lopen, of wandelen is niet de juiste benaming voor deze activiteit. Zeg maar gerust bergbeklimmen. Stijgen, dalen, stijgen en dalen. En geen glad pad, enkel uitstekende stenen en takken, oftewel lekker klauteren. Na deze wandeling had ik er zo'n 10 km opzitten en kon ik de bus terugnemen. Maar aangezien het pas rond 1300u was ben ik dezelfde route terug gaan wandelen. Semi spijt, want ik voelde elke vezel in m'n lijf, maar hee, als je wil wandelen dan zul je wandelen! Gelukkig maakte alle prachtige uitzichten en gemoedelijke sfeer van de medewandelaars alles goed. Eenmaal thuis heb ik een biertje genomen en een pan gepakt en Sjakie de krekel gevangen en buiten eruit gegooid. Ik ga die pan zo drie keer wassen voordat ik ga koken. Maar hee: mij krijgen ze nie!

En ik droom al van een ijsje sinds de wandeling terug, dus die ga ik zo halen. Ik denk dat ik daarna in slaap val. Doei!

Dag 5: Česká Kamenice

July 16, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

In tekst is deze dag geen post waard, maar qua foto's wel. Dus bij dezen.

Vandaag was het zo'n 17 graden, heerlijk wandelweer, maar met de regen erbij en ik die eigenlijk weinig zin had in een actieve dag resulteerde dit in een lui dagje. De temperatuur schommelt lekker sinds aankomst in Tsjechië: van rond de 30 graden naar 17 en na het weekend wordt het weer 30 graden. Eind van de middag ging ik in lange broek en trui toch maar even wandelen, want er zou een mooi uitzichtpunt zijn hier in de buurt, zo'n 15 minuten wandelen. En ik zocht een reden om het meebrengen van een lange broek te rechtvaardigen. Je raadt het al: dit was gewoon weer een hele berg beklimmen en de zon brak helemaal door. Goed idee, die lange broek.

Česká Kamenice is een heel mooi klein dorpje, wat ik eigenlijk vooral had gekozen omdat het dicht bij Boheems Zwitserland ligt, maar ik had geen idee dat je binnen 15 minuten in een heel mooi bos staat naast dit dorp. De foto met die huisjes en die bergen erachter is vanuit m'n appartement genomen. Dus morgen ga ik lekker hier wandelen, aangezien het morgen nog lekker wandelweer wordt zal het in Boheems Zwitserland vast weer lekker druk zijn, want weekend. Uiteindelijk is het dezelfde omgeving dus ergens ook gewoon één pot nat qua natuur.

Net heb ik nog even een heerlijke pizza gehaald en tijdens het wachten een biertje uit hun eigen brouwerij gedronken (lees: biertje geat, want die pizza was veel sneller klaar dan gezegd, maar mij hoor je nie klagen hoor). Daarna nog heerlijk in de tuin gechilld (met lange broek, precies goed, goed idee die lange broek). Oh enne, ongeveer 13 euro voor een pizza en drie bier, dat is toch top.
      Prima dag zo!

Dag 6: Česká Kamenice

July 17, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Vanochtend heb ik eerst even lekker broodjes en koffie bij de bakkerij gehaald. Daarna ben ik aan m'n wandeling begonnen vanaf Česká Kamenice richting Líska.

Echt prachtig! En wat een rust, enkel in het voorste deel van het bos wat mensen tegengekomen, maar verder helemaal niemand. Bizar eigenlijk, maar wel lekker! Halverwege de wandeling twijfelde ik nog of ik de afslag richting Jetřichovice (in Boheems Zwitserland) zou nemen, maar dan zou het totaal rond de 26 km komen en overdrijven is ook een vak.

Eenmaal aangekomen in het minidorpje Líska ben ik ook echt niemand tegengekomen. Niemand in de tuin, niemand aan de wandel. Misschien zaten ze allemaal in de kerk, tis ten slotte zondag. Maar ook geen restaurantjes, cafés of supermarktje. Maar wel Líska Beach (zie foto), maar dat is sarcastisch bedoeld, hoop ik.

Na een mega klim had ik een prachtig uitzicht (eerste filmpje) en kon de wandeling terug beginnen. Op de terugweg kwam ik langs het Jehla uitzichtpunt, echt adembenemend mooi (tweede filmpje). Hier heb ik nog een poging gedaan tot een foto van mij en uitzicht en dat is erg goed gelukt zoals je kunt zien.

Morgen ga ik denk ik richting Jetřichovice voor een laatste wandeling in deze omgeving. Of ik ga aan het zwembad liggen. Keuzes, keuzes.

Oja en dat boomeringbroodje is de Tsjechische specialiteit denk ik, want die liggen echt overal in overvloed. Weten jullie dat ook weer.

Groetjes

Tag 3

June 9, 2019 in Czech Republic ⋅ ☀️ 22 °C

Eim weiterer sehr sonninget Tag begann für uns in Tetschen-Bodenbach. Der Klettersteig sorgte bei mir für schwache Nerven. Oben angekommen hat man aber einen super Ausblick, der sich mit einem kühlen Radler in der Hand lohnt!
      Nach dem Mittagessen ging es zu einer weiteren sportlichen Aktivität: das Prebischtor
      Erst mit dem Fahrrad und dann zu Fuß legten wir den 2h Weg easy zurück :)
      Oben konnten wir das wunderschöne, durch Naturmächte entstandene Tor betrachten. Alles bestand hier aus Sandstein, was ein Kletterbegeisteter jede 5 Meter kletter lies :D
      Am Abend gab es dann Pasta ala Martin

Dag 3: Auto ophalen

July 14, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag mocht ik m'n auto ophalen. Ik kreeg een mooie Kia Ceed mee. Eerste stop: Doksy. Ik had wat tijd vol te maken voordat ik mocht inchecken en ben hier wat gaan wandelen. Eigenlijk wilde ik hier naar het strandje, omdat ik niet zo'n zin had om heel actief te doen, maar het was niet zo heet als ik had verwacht en de tijd vloog voorbij. Daarna ben ik doorgereden naar de bestemming waar ik nu 5 nachten blijf: Česká Kamenice. Dit ligt naast Boheems Zwitserland, waar ik de komende dagen wil wandelen. Hier heb ik een super schattig appartement en er is een fijne tuin. Fijn om even niet uit een koffer te leven. Verder was het niet echt een boeiende dag, even wat boodschappen gehaald, gekookt, de trip wat verder uitgezocht en een serietje gekeken. Op naar wat mooie wandelingen de komen dagen!Read more

Dag 7 en 8: Jetřichovic/Špindlerův Mlýn

July 18, 2022 in Czech Republic ⋅ ☁️ 25 °C

Gisteren ben ik naar een ander mooi deel van Boheems Zwitserland gereden: Jetřichovice. Dit was echt een beduidend korter rondje wandelen, zo'n 6 km, maar dat maakte de hoogtemeters weer goed: deze wandeling was een en al trap.
      Maar met uitzichten als deze, doe je dat.

Ik vond een ochtendje wandelen wel genoeg gisteren en tot mijn grote vreugde kwam ik erachter dat Česká Kamenice een zwembad heeft dus daar ben ik in de middag lekker gaan liggen. Het is tenslotte ook vakantie hé.

Vandaag moest ik rond 11:00 uur uitchecken en aangezien de temperaturen hier ook aan het stijgen zijn vond nog ik een dagje zwembad niet verkeerd. En dat was een slimme keuze, want de tweede helft van de dag was wel even het tegenovergestelde.

Ik ben nu in de Krkonoše Mountains en dan exact in Špindlerův Mlýn. Een plek waar ik misschien wel het meest naar uit heb gekeken. Alleen de rit ernaartoe.. man man man. Wist ik van te voren wel, maakte het niet leuker. Ongeveer 3 uur onderweg geweest, waarvan de helft hiervan bocht na bocht was en halverwege een brooddiner bij de Lidl. Maar hee, tis part of the roadtrip hé! Vervolgens kon ik het pension niet vinden en deed - toen ik het eindelijk had gevonden - de beste man niet open. Minuten van een mentale breakdown was ik. Midden op straat. Maargoed, de man deed open, het bier staat koud en ik lig ondertussen op bed.

Aangezien de temperatuur hier ook een beetje te behoorlijk is voor een flinke wandeling, denk ik er over om de The Krkonose Beer Trail te wandelen. Dan moet ik inderdaad alsnog wandelen, maar dan is er bier. Ze raden aan om deze in twee dagen te doen en laat ik nou precies twee dagen gaan wandelen. Je moet het nuttige met het aangename combineren hé. Maar nee, mocht het morgen echt té warm zijn, dan neem ik de kabellift (die heb je hier veel, want hier wordt veel gewintersport) heen én terug (waarheen weet ik niet wat ik verbaas me over hoe slecht ik informatie kan vinden, of ik zoek niet goed) en ga ik daarna hier in de tuin zitten. Of ergens in een café.

Oja, vanochtend toen ik uitcheckte kreeg ik van die lieve vrouw uit Česká Kamenice een kussen. Ik denk dat ze die zelf gemaakt heeft, want ze heeft een stoffenwinkel. We praatten twee verschillende talen tegen elkaar, dus ik weet het niet zo goed. Maar het was voor de 'mouse' (Japie de krekel). Dat is toch lief.

A je to.

(Schoot me zomaar te binnen én is nog een Tsjechische uitspraak ook. En zo is het maar net.)

Day Mission Bohemian Rhapsody

August 19, 2021 in Czech Republic ⋅ ⛅ 20 °C

Als genialste Aufgabe des Tages und Ansporn für die überbordende Kreativität durfte Martin heute auf der Melodie einer gewissen Band über Balkan Rallye, Bier und Wurst singen :D

Česká Kamenice, Ceska Kamenice, Ческа-Каменице, Чешка Камењица, CZU7J, 捷克卡梅尼采