Czech Republic
Teplá

September 14, 2020 in Czech Republic ⋅ ⛅ 25 °C

Karlsbad(Karlovy Vary) ist ein Kurort in der Region Böhmen im Westen Tschechiens. Dank seiner zahlreichen Thermalquellen ist Karlsbad seit dem 19. Jahrhundert ein beliebtes Reiseziel. Das am Fluss gelegene Kurzentrum umfasst mehrere Kolonnaden mit Säulengängen. In der modernen Sprudelkolonnade befindet sich der Geysir Pramen Vrídlo, dessen Fontäne bis zu 12 m hoch schießt.Read more

July 25, 2015 in Czech Republic ⋅ ⛅ 23 °C

Samedi, 25 juillet 2015
    Au programme aujourd'hui: moins de 100km pour notre Laika et pas mal de km pour nos pieds. Nous nous arrêtons comme jadis Goethe à Loket, petite ville et château placés à l'intérieur d'une boucle de la rivière Ohře. A part de nombreux touristes, il y a aussi un grand-prix pour moto-cross dans cette localité aujourd'hui. Aie,aie, les oreilles et les routes fermées. Une quinzaine de km plus loin, nous trouvons notre lieu d'étape, Karlovy Vary, Karlsbad. Il y a une place pour camping-cars chez un privé à 300m du centre. Nous y sommes tous seuls. L'après-midi nous arpentons cette ville thermale, construite sur 3km le long de la rivière Teplá. On se croirait à St-Moritz où à Cannes. Un monde fou qui sirote l'eau qui sort des 12 sources (abrités sous des colonnades majestueuses) ou qui fait du lèche-vitrine. Toutes les marques d'habits et nos horlogers ont pignon sur rue. Pour fuir ce monde, nous montons avec le funiculaire vers la tour d'observation Diana et descendons en ville à pied pour le plus grand plaisir de Kyra (fallait négocier sa montée, car sa muselière n'est pas standard tchèque). Un bon souper chez le brave soldat Švejk clôt notre journée.Read more

May 31, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Karlsbad war unser Tagesziel. Nachdem wir einen Parkplatz & einen Geldautomaten gefunden hatten, konnten wir durch die Stadt spazieren. Wir sahen eine wunderschöne Altstadt. Die Kolonnaden gefielen uns sehr gut. Nach 2 Stunden laufen mit Moppedbekleidung hatten wir genug. Es war mittlerweile auch warm geworden. Weiter ging es zum Fichtelberg.Read more

September 14, 2020 in Czech Republic ⋅ ⛅ 26 °C

Ik ben al vroeg wakker. Het ontbijt is lekker, maar ook niet echt bijzonder. Vanwege de Corona maatregelen moet je aanwijzen wat je wilt eten en dat krijg je op je bordje. We pakken de spullen in en rijden naar Tsjechië. Dat is iets meer dan twee uur rijden. Bij de grens kopen we het tolvignet voor de snelweg en rijden verder naar Karlovy Vary. Het laatste stuk van de route is een mooie weg door de bossen. We zijn al snel bij ons hotel dat aan de rand van het stadje ligt. Maar de ligging is gunstig, van hieruit ben je zo in het centrum, maar ook zo in de bossen. Omdat we al meteen op onze kamer kunnen, brengen we de bagage al naar boven.

Daarna gaan we een wandeling door het stadje maken. Karlovy Vary ofwel Karlsbad is een van de beroemdste kuuroorden van de wereld. De stad is gesticht door Karel IV en aan hem dankt de stad ook haar naam. Het kreeg vooral bekendheid als kuuroord voor de hoge adel in de 18e en 19e eeuw. Er zijn ondergrondse bronnen die warm mineraalwater naar de oppervlakte brengen, en aan dat water worden geneeskrachtige eigenschappen toegekend. We lopen langs de rivier Teplá naar het centrum. Aan beide zijden van de rivier staan prachtige, statige huizen en hotels.

Al snel zien we een grote bron die het warme mineraalwater metershoog de grond uit spuit. Heel bijzonder om te zien. Wat verderop liggen nog een aantal kleinere bronnen, waar omheen mooie colonnades zijn gebouwd. Je ziet ook overal mensen lopen met kannetjes die ze bij één van de bronnen vullen. We lopen door een parkje en zien een leuk klein cafeetje waar we koffie kunnen drinken. Het koffietentje is niet groot, maar de koffie is erg lekker. En we kunnen heerlijk buiten zitten.

karlovy vary

April 27, 2018 in Czech Republic ⋅ ⛅ 13 °C

You have to go there. It is one of the most amazing old architecture cities i have been to. Beautiful nature for nice long hikes. Stunning viewpoints above the city. Delicious food and lovely people

August 20, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 21 °C

Zwischenstopp in Karlsbad. Tolle Fassaden, trockene Opladen und eine goldige, russische Kirche.
    Da der Parkplatz sehr sehr sehr zwielichtig aussieht, ziehen wir schnell weiter...

August 26, 2018 in Czech Republic ⋅ ⛅ 18 °C

Wir schlendern ein wenig durch das beschauliche Karlsbad und lassen es uns bei Gulasch mit Knödel gut gehen. Doch die Sehnsucht nach großen Berge ist groß. Wir beschließen kurzerhand in der Nacht zu fahren. Olli gibt ein Ziel ins Navi ein und die Mädels lassen sich überraschen.Read more

Nog een dagje Karlovy Vary

September 15, 2020 in Czech Republic ⋅ ☀️ 24 °C

Voordat we gaan ontbijten, ga ik een hardlopen door het stadje. Dat is leuk, het is nog heerlijk rustig op straat. Het ontbijt is goed, er is genoeg keuze en het smaakt allemaal lekker. Later op de dag rijden we verder naar Praag, maar eerst gaan we nog wat door Karlovy Vary wandelen. Vanuit het hotel lopen we door de bossen naar boven op zoek naar een prieeltje met uitzicht. Het is een pittig klimmetje en we zien twee uitzichtpunten, waarvan de eerste het mooiste is. Daarna gaan we op zoek naar een beeld van een steenbok op een rots. We weten hem niet te vinden en er zijn meer mensen aan het zoeken. Als we terug lopen naar beneden, zien we opeens het beeld. We maken wat foto’s en lopen verder terug naar het stadje.

Ik besluit om ook een kannetje van porselein te kopen en wat bronwater te proeven. Omdat het water zo warm is, moet je het eerst wat laten afkoelen. Het water heeft een typisch smaakje, maar het is heilzaam, dus drink ik een paar kannetjes op. We drinken koffie bij een cafeetje in een oud pand en even later eten we een braadworst bij een standje op straat. We hebben gisteren al van de typische wafels van Karlovy Vary geproefd en besluiten om wat doosjes te kopen voor de kinderen. Natuurlijk eten we er ook weer een warme wafel uit de hand. Daarna is het tijd om de auto op te halen en naar Praag te rijden.

Teplá, Tepla