Czech Republic
Veselá

Dag 8-Rust en rummikub

August 12, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 14 °C

Ik heb een lesje geleerd: gooi zoete spullen weg als je het niet opeet! Waarom? Omdat daar mieren op af komen! Ik had een lolly in mijn toilettas gestopt omdat ik even gauw mijn kastje wilde opruimen. Deze lolly is waarschijnlijk open gegaan. Ik keek vol verbazing in mijn toilettas toen ik een aantal mieren zag rondlopen in mijn kamer, tot ik erachter kwam dat er zich een heus nestje had geplaatst in het zakje van de lolly🤮 Iedereen lachen joh, behalve ik. Ik mocht m’n toilettas gaan ontsmetten! Bah bah bah. Ik voel nog de beestjes over m’n lijf lopen🙃

Goed. Over op de orde van de dag. Julia en ik zijn vandaag thuis gebleven om even een rustdag te houden. Dit was zeer gezellig. We hebben even de slingers en versiering opgeruimd en de rest van het huisje, waaronder Julia’s kamer opgeruimd. Hierna bedachten we dat het wel leuk zou zijn om even een spelletje te spelen. Het werd dus rummikub. Dit heb ik echt al heel lang niet gedaan, dus ik was de spelregels compleet kwijt. Na een tijdje spelen had ik het weer door en ging het hard waardoor ik zelfs een keertje won💪🏻

Ook hadden we een paar gekke buien wat uiteindelijk uitbrak tot de slappe lach toen Julia schreeuwde van schrik toen ze me zag. Hierbij lag ik uiteindelijk op de grond omdat ik helemaal slap was🤣 dat zijn de mooie momenten die je moet onthouden.

Na een uurtje of drie kwamen Hans en Yvonne weer thuis en die wilden ook graag een potje rummikub meespelen. Dit hebben we gedaan tot het avondeten. Hans blijkt heel goed te zijn in rummikub dus moest ik hem wel een keer verslaan. Dit is me gelukt😁

Het avondeten was dit keer geen barbecue, maar lekker veel groenten met een karbonaadje en aardappelrondjes? Hmm😋
      Hierna gingen we lekker uitbuiken bij het kampvuur, waarbij Julia en ik voor de live entertainment zorgden met een liedje en de guitalele. Het vuurtje hield gelukkig m’n koude voeten warm. Ook heb ik weer van een klein borreltje genoten☺️

Morgen gaan we dan eindelijk naar Praag. De wekker staat vroeg zodat we op tijd kunnen vertrekken! Ik heb er veel zin in, dus veel foto’s kunnen verwacht worden.

Dag 3-Was het toeval?

August 7, 2019 in Czech Republic ⋅ 🌧 16 °C

Toen was dag drie alweer voorbij! Het begon met een laat ontbijtje en de discussie wat we zouden gaan doen vandaag. We wilden iets overdekt, want het zou misschien gaan regenen. Na een tijdje wikken en wegen hadden we besloten om naar een winkelcentrum te gaan in de buurt van Liberec. Het winkelcentrum heet “Nisa”. 🙃.

Verder was het winkelcentrum wel leuk! Er waren allerlei soorten winkels, zoals een gitaarwinkel waar Julia verliefd werd op elke gitaar die ze zag. Ook zijn we heeeel lang in de H&M geweest, want hoe toevallig kan het zijn: we kwamen vrienden tegen! We wisten dat zij ook in Tsjechië waren, maar hoe bizar is het dan dat we elkaar tegenkomen in een winkelcentrum, ín de H&M? Ik kan er nog steeds niet helemaal bij😳 Was het toeval?🤪
      Wel was het erg gezellig en stond de H&M even op z’n kop door ons😆. Grapje.

Goed, daarna lunchen. Wat is de Chinees toch lekker hier. Foto in de bijlage🍲
      En wie kwamen we daar tegen?! Je raadt het al. Yvonne speelde even voor paparazzi en wilde stiekem een foto maken maar dat werd helaas al snel onderschept🤔

Na de lunch besloten we langzaam aan terug te gaan om boodschappen te halen. Door de machtige lunch besloten we wat lichter te eten. Ik had besloten even een borreltje mee te nemen voor in de avond. Hierop noemde Hans mij een alcoholist. Ik heb het pot-ketel principe maar even toegepast op deze situatie☺️

Onderweg naar het huisje gingen wij erop letten dat Hans dit keer niet de afslag zou missen! Had hij dat maar wel gedaan.. We reden wel op een hele mooie berg, maar deze leidde niet naar onze bestemming. We kwamen klem te zitten als het ware, dus mocht Hans weer lekker achteruit manoeuvreren. Het was wel weer een lekker toeristisch weggetje🏡🏔

Na het avondeten wilden Julia en Hans een revanche met Sushi Go! Dit gingen wij dus doen. Hans heeft hierbij eindelijk een keertje gewonnen! Hier was hij blij mee😋
      Ook had ik een escape room spel gekocht. We waren best nieuwsgierig naar hoe dit zou werken. We besloten de uitdaging aan te gaan en het doosje te openen. Echter waren de raadsels erg moeilijk en was iedereen best moe (en aangeschoten (Julia vond de rum-cola niet lekker, ook al zat er heel weinig rum in) ). We hebben besloten de escape room morgen verder te gaan doen, zodat we allemaal scherp zijn!

Morgen zijn de plannen al gemaakt; we gaan naar de dierentuin in Liberec! Hier zijn Hans, Yvonne en Julia al eens heen geweest, dus we weten zeker dat het een goeie dag gaat worden.
      Tot morgen!

Dag 11-Foto's kasteel

August 15, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Hieronder nog wat foto’s van het kasteel vanbinnen! Officieel gezien mochten we geen foto’s maken, maar iedereen op de tour deed dit dus.... De kamers waren te mooi om het dan te laten.

En dan ook nog een mooi fotootje van de familie, met het motto; gek geboren, gek gebleven, gek voor het hele leven🤣Read more

Dag 4-(Pech)vogels en andere dieren

August 8, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 17 °C

Daar zijn we weer met wat verse verhalen om te lezen! Dag 4 is voorbij en het was een wisselvallige dag voor ons. We begonnen onze dag om 8 uur sochtends, want we wilden rond 9 uur de auto instappen om naar de Zoo Liberec te gaan. Dit liep iets uit... tien over half 10 zaten we dan eindelijk en gingen we op weg. Eenmaal bijna bij de dierentuin aangekomen waren er weer gezellig wat omwegen. Altijd leuk. Toch weten we altijd onszelf hieruit te redden🦸🏼‍♂️

De dierentuin! Het was toch een andere dierentuin dan vorig jaar, maar dat gaf niks. Het was een gezellig dierentuintje. Waar ik wel echt aan moet wennen hier in Tsjechië is dat alles in heuvels gaat. Heuveltje op, heuveltje af.. zelfs in Gran Canaria is het niet eens zo erg😆 dit geeft trouwens wel heeeele mooie beelden! Dus dat maakt het wel weer goed.

De dierentuin was gezellig en het was goed te doen met het weer. Wel vonden we dat er een hoop dieren onnodig achter glas zaten.. maar goed. We hebben een aantal mooie dieren gezien en vastgelegd! Hieronder de mooiste foto’s.

Na drie uurtjes besloten wij terug te gaan naar Vesela en boodschappen te doen... bij de Lidl!! Dat was bekend terrein. Fijn is dat he, als TN’er😂(Typische Nederlander)

Onderweg naar het huisje kwamen we nog iets über schattigs tegen; een mini zwijntje. Deze was zó schattig! Hij rende gauw terug naar zijn mama toen wij aan kwamen rijden en stopten om te kijken. Toen kwam de rest van de familie zwijn koekeloeren.. wij reden maar weer verder🙃

Eenmaal in het huisje aangekomen zouden er een paar dingen gaan gebeuren die niemand had voorspeld. Allereerst wilden Julia en ik allebei even rust. Wij lagen dus even te chillen. Ik had mijn raam wagenwijd opengezet voor wat frisse lucht, met alle risico’s voorbehouden. En ja hoor, er vloog een wesp naar binnen. Heel fijn🙃 In de eerste instantie hoopte ik dat ie naar buiten zou vliegen zodat ik het raam dicht kon doen, maar in plaats daarvan dacht ie dat ik een landingsbaan was. Hij ging langzamerhand mijn kant op en ik moest er niks van hebben. Ik zat op mijn bed dus ik kroop op hoge snelheid richting de uitgang waarbij ik mijn arm stootte, waardoor mijn gewricht even uit en weer terug in de kom schoot.. en nu ben ik zielig😢 arm in de mitella en rust houden.
      Daarna bedacht Julia dat het handig was als zij ook nog even gewond zou raken. Zij miste de laatste trede van de trap en kwam zo met haar voet vol tegen de punt van de trap aan.. toen waren we allebei zielig😥 de pechvogels😆
      Wel hebben we allebei geprobeerd niet te lachen toen de ongelukken plaatsvonden (ook al zag dat van Julia er erg grappig uit).

De avond verliep dus even rustig aan, omdat er niet veel gedaan kon worden😆 bami en rijst stond er op het menu. Na het eten besloot ik om even mijn zus te bellen en tegelijkertijd kwam de eigenaar van het huisje even kletsen met Hans en Yvonne. Hij probeert zo erg om zich verstaanbaar te maken!

Morgen zijn de plannen om te gaan zwemmen! Wel kijken we nog even aan in hoeverre mijn arm vervelend blijft doen. Zelf hoop ik dat het alleen een spierpijn gevoel geeft en dat het verder weer te doen is, maar we gaan het zien. Voor nu gaan we iets eerder ons bed in. We merken allemaal dat de dagen lang zijn, dus een beetje extra rust kan zeker geen kwaad😴

Dag 2-Jičín

August 6, 2019 in Czech Republic ⋅ ☁️ 21 °C

Net iets na middernacht, maar goed! Update tijd. Hiervoor waren de foto’s van het huisje te zien, maar dat was niet het enige dat we gedaan hadden. We hadden namelijk besloten naar het plaatsje Jicín te gaan; een klein plaatsje ongeveer een half uurtje verwijderd van ons huisje.

Eenmaal aangekomen besloten we lekker rustig aan de winkeltjes te bekijken. Er waren een aantal souvenirwinkels, waar Hans onder andere een nieuw petje heeft gehaald. Ik heb een nieuwe slobberbroek en een klein edelsteentje gehaald. Het was een rustig plein met gezellige winkeltjes. Wat een mooie architectuur! Leuke gebouwen met felle kleuren, ik vond het helemaal leuk. Ik heb dus veel foto’s gemaakt. Ook zijn we nog een kerk binnen gegaan. Die was ook erg mooi vanbinnen.

Ook kregen we honger en besloten we bij de lokale Turk een ‘kapsalon verkeerd’ te halen. Het was kapsalon als het ware, alleen waren de ingrediënten anders op volgorde gelegd. Heeeerlijk😍helaas geen foto kunnen maken want.. het was alweer op voordat ik er erg in had..

Eenmaal uitgegeten en uitgekeken besloten we terug te gaan naar ons plaatsje om even boodschappen te doen en weer terug naar ons huisje te gaan. Hier hebben we lekker gerelaxed in ons tuintje. Ik moet zeggen dat ik heel snel over mijn fobie tegen bijen en wespen heen kom hier (al vlucht ik nog regelmatig voor wespen, er zat er vanmiddag eentje op m’n pols🤮). Maar goed, vanavond hadden we besloten mini pizza’s te gaan maken in de meegebrachte pizzarette! Heeeerlijk was dat. Hierna lekker uitgebuikt en konden we dan eindelijk ons spelletje spelen; Sushi go! Alleen vond Hans het maar een oneerlijk spel; hij kan het niet zo goed loslaten🤪

Nu ligt iedereen op bed en gaan we weer een lekkere nachtrust tegemoet. Welterusten😘

Dag 10-Jićin 2.0

August 14, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag was het een halve rustdag. We hadden besloten uit te slapen en daarna wel te zien wat we zouden doen. Ik heb heerlijk geslapen tot 10 uur. We hadden daarna besloten om nog eens naar Jicin te gaan, om nog wat souvenirtjes en edelstenen te halen. Hans zou ons daar afzetten zodat wij rustig konden rondneuzen en hij de boodschappen kon halen. Perfect plan!

In Jicin hebben we weer effies lekker de toerist uitgehangen en zijn we van winkeltje naar winkeltje gehopt. Hierbij ben ik weer mooi geslaagd voor wat souvenirtjes. Ook Julia is geslaagd voor een spaarpot, want zij gaat sparen! 🤪

Toen liepen we door naar het winkeltje waar we graag nog even heen wilden: de edelsteen winkel. De eigenaar is een norse man die een beetje Duits kan maar vooral heel goed kan zuchten elke keer dat er een klant binnen komt. We denken zelf dat ie gewoon levensmoe is, maar goed wij hebben hem wel mooi weer aan z’n dagelijkse omzet geholpen.

Hierna gingen we terug naar het huisje na een korte pitstop gemaakt te hebben voor weer zo’n heerlijke bak met kapsalon. Die hebben we wel in het huisje opgegeten. Hij blijft lekkerder dan thuis😋

We hadden allemaal even een momentje van rust nodig, dus ik besloot in m’n kamer even uit te rusten waarna ik in slaap viel tot het tijd was voor het avondeten. We zouden weer mini pizza’s maken met de pizzarette, jam.

Hans en Yvonne hebben nog even gekletst met de eigenaar van dit huisje. De man is 76 jaar oud en woont hier alleen. Zijn naam was bekend maar zijn we weer vergeten🤭 Ook heeft hij ons geholpen het wespennest bij het huisje uit te roken. Dit vond ik een zeer goed idee😇 De man is heel aardig en gastvrij. Hij heeft al een aantal keer een wasje voor ons gedraaid, hij geeft gul allemaal borreltjes (vooral aan Hans) en wanneer wij weg zijn let hij op onze spullen.

Na het avondeten bleven we nog even bij het haardje zitten buiten maar het werd erg koud, waardoor de man ons weer hielp om de open haard in het huisje aan te zetten. Hans kan het nog steeds niet geloven dat we midden in de zomer bij de open haard hebben gezeten. Toch is het zo. Mijn borreltje was een beetje sterk, dus werd ik al gauw een beetje slaperig. Toch hebben we wel nog gezellig de avond bij het haardje doorgebracht.

Op dit moment ligt Hans lekker te snurken in het kamertje naast me. Als ik het kon opnemen zou ik het doen. Het is heel lachwekkend; het lijkt soms wel op een soort varkentje🤣hiervoor heeft hij nog even een wesp gedood in de kamer van Julia. Hierdoor lig ik toch niet helemaal comfortabel op het moment, maar dat gaat gauw genoeg weer over. Nu is het tijd om lekker te gaan slapen🤗

Dag 7-Opblaasfiguren temmen 2.0

August 11, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 15 °C

Goeeeeeiemorgen! Dit verslagje komt iets later dan gepland, vanwege gebrek aan zin gisteravond🙈 borreltje hier, borreltje daar..

Gisteren zijn we weer gaan zwemmen! Het was een heerlijke dag en we hadden het voor elkaar gekregen om maar tien minuutjes later te zijn! Dit is eigenlijk gewoon te verwaarlozen vind ik.

We zaten weer op onze vaste stekkie en de opblaas beesten gingen weer de lucht in. Ik besloot om gelijk het water in te springen in plaats van mezelf te martelen en stapje voor stapje door te komen. Julia en ik zouden samen springen, helaas liet ze mij in de steek😢Maar ik was ten minste helemaal door terwijl zij nog moest, dus wie het laatst lacht..

Het duurde niet lang voordat Julia door was. Die viel namelijk weer om de haverklap van elk opblaas beest af. Zelfs de o zo stabiele flamingo waar iedereen met gemak op kwam, was ondergeschikt voor Julia. Die heeft weer een hoop zwembadwater binnen gekregen denk ik.

Zelf heb ik de lama (voorheen alpaca) getemd! Totdat ik weer rechtop wilde zitten.. toen viel ik met m’n snufferd het water in😬 Ik heb zelfs nog op de luiaard gezeten! Alleen is dat ding zo groot en instabiel dat dat niet van lange duur was. Ik ging dus weer terug naar mijn ouwe vertrouwde T-Shirt.

Hans en Ray waren ook weer volop bezig om de eenhoorn, genaamd Chanel, te temmen. Hans is er uiteindelijk opgekomen tot Chanel’s verdriet, want Hans verzoop de eenhoorn door de kop constant in het water te duwen en hierbij luid te roepen; ZUIPEN ZUIPEN ZUIPEN. Ik weet dat dit heel moeilijk te geloven is, maar het is echt gebeurd😂 arme Chanel. Die zou hem later nog wel terug pakken.

Hierna besloten we effies te pauzeren en een hapje te eten. Hierbij heb ik getrakteerd en een wereldbedrag uitgegeven: 10 euro voor een kleine pizza, twee gefrituurde pizza’s genoemd langos, een patatje en drie limonade. Die langos (ik hoop dat ik het goed schrijf) is te zien bij de foto’s en hij was heel lekker!

Hierna waren we bijna allemaal best moe en zijn we bijna allemaal een half uur in slaap gevallen😆Daar lagen we dan met z’n allen, te verpieteren in de zon. Wel was het een heerlijk momentje van ontspanning.

Daarna was ronde twee! We gingen het water weer in met de opblaas beesten en Chanel liet zich niet meer temmen. Dat was te begrijpen, na het fiasco van een uurtje daarvoor.. Ook is Julia op spontane wijze nog in het water gevallen. Geen idee hoe dat is gebeurd. Ik heb haar helemaal niet het water in geduwd ofzo😅

Hierna besloten wij om de opblaas beesten weer leeg te laten lopen. Dit blijft een vervelend klusje. Die luiaard geeft zich vooral niet snel gewonnen. Daar hebben Julia en ik minimaal tien minuten op gelegen voordat ie een beetje leegliep.

Toen was het tijd om boodschappen te doen en naar huis te gaan. We zouden voor de derde avond op rij gaan barbecuen! Gewoon omdat het kan💁🏻‍♀️Ook hebben we weer lekker marshmallows geroosterd, alleen gingen die van Julia in vlammen op en viel die van Yvonne in het vuurtje. Erg lachwekkend dus. Ook was het tijd voor mij voor een borreltje, waarna ik dus totaal geen zin meer had in het schrijven van het verslagje. Dat kan gebeuren. Daarom dat ik het nu schrijf. Het is nu bijna 12 uur ‘s middags en we hebben een rustdag. Vanavond meer over onze avonturen😋

Dag 11-Zámek Hrádek u Nechanic

August 15, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 19 °C

Een hele mond vol dus. Wij gingen vandaag naar een kasteel! Eigenlijk zouden we zonder enige kennis langsgaan dus het zou een verrassing zijn.

Het viel gelukkig niet tegen! Wel was het even lastig met vinden, maar wederom dankzij Apple maps hebben we het kunnen vinden. Het was een erg mooi kasteel. Knalrood en groot was het. We hadden een beetje moeite met vragen in hoeverre we echt een tour moesten nemen, maar gelukkig was er een vrouw die Nederlands sprak! Wat een geluk. Dankzij haar kregen we duidelijkheid. We zouden de tour van 45 minuten volgen met behulp van een boekje waarin alles vertaald was in het Nederlands voor ons, omdat de gids alleen Tsjechisch zou spreken. Dit was voor mij persoonlijk goed te doen en dankzij een paar woorden die ik dan net kon oppikken begreep ik waar de gids ongeveer was met haar verhaaltje.

We kwamen binnen in de entree waar we snel doorgingen naar de ridderzaal. Heel mooi allemaal. Het was echt een ouderwets kasteel. De ruimte die ik het mooist vond was de gouden zaal. Deze kamer had verguld behang en een prachtig plafond. Bizar om te bedenken dat daar echt families hebben gewoond. Ook vond ik de bibliotheek leuk, waar er geheime deuren leidden naar andere ruimtes van het kasteel.
      De tour eindigde voor ons in een soort mini kapel. Deze vond ik echt prachtig. Ook stond er een marmeren wijwaterbak die stamde uit het jaar 900😳

Na de tour hadden we nog even wat drankjes gedronken en zouden we onze terugweg weer vervolgen, waarbij we een weggetje hebben gereden waar we het liever niet over willen hebben. Wat werden we door elkaar geschud door dat onverharde weggetje...

Bij de Tesco zouden we gaan avondeten in het Chinese restaurant, nadat we boodschappen hadden gedaan. Hierbij kon ik het niet laten om een badjas te kopen. Ik zat er al de hele vakantie mee te knuffelen en ik moest hem gewoon hebben.

Hierna riep de eend ons🦆 Yvonne en Julia hebben gesmuld ervan, terwijl Hans en ik ons focusten op vlees en ik dan specifiek op de noodles😋 Voor een habbekrats kun je daar eten en drinken en het zijn heerlijke gerechten.

Eenmaal thuis aangekomen besloten we om een spelletjes avond te houden. Ook had ik een leuke challenge in het leven geroepen; de stacking challenge. We hebben onze telefoons opgestapeld (met geluid aan!) en op de hoek van de tafel gelegd. De persoon die als eerst z’n telefoon zou pakken zou verloren hebben en in ons geval morgenochtend het ontbijt maken! Durven jullie te raden wie van ons drieën (Hans deed niet mee want hij kijkt toch nooit op z’n telefoon) verloren heeft?😂

Verder hebben we lekker ouderwetse spelletjes gedaan. We hebben een aantal potjes Triominos gespeeld waarbij ik best wel op dreef was💪🏻 en ook hebben we nog gepest met mijn meegebrachte kaartenspel. Hierbij was Julia toch wat meer succesvol.

Morgen zal ik laten weten wie er het ontbijt heeft moeten maken😋

Dag 6- 't Is feest tralala

August 10, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 16 °C

Zet je feestmuts maar op want het is nog een uurtje de verjaardag van Hans🥳 Dat hebben we vandaag gezellig gevierd door uit te slapen (ik dan😁) en het in de ochtend in ieder geval rustig aan te doen. Ook was het tijd voor kadootjes en konden we dan eindelijk Hans zijn kado’s geven. Die had ik helemaal vanuit Nederland meegenomen. Ik had een wijnglas vol met drop gegeven met de tekst: Home is where the wine is. Dit vond ik zo toepasselijk dat dit het perfecte kado was😆 In de middag zouden we gaan barbecuen bij vrienden dus we hadden eerst nog de nodige boodschapjes gehaald waarna we op pad gingen naar Kamenice (spreek uit als kan-niet-niezen).

Eenmaal aangekomen moest er natuurlijk wel even gezongen worden voor de jarige! Hiervan is een filmpje, alleen kan die niet op het blog gezet worden😢 We hadden taart gekocht op een hele grappige manier. Elk taartpuntje zat namelijk apart verpakt in een doosje! Niet heel goed voor het milieu misschien🙈maar ik vond het heel leuk! Zeker als je wel taart wil hebben maar dan niet gelijk een hele, of juist andere smaken, wat wij ook gedaan hebben. Het taartje was heerlijk trouwens🤤

Hierna was het tijd voor de barbecue. De mannen hadden aardig wat vlees ingeslagen dus er kon zeker gebunkerd worden. Wel was het jammer dat het af en aan bleef regenen😢 hierdoor hadden we wel in ieder geval geen last van wespen. En al hadden we deze wel gehad, dan kwam ik te hulp met mijn elektrische tennis racket. Ik maakte ze ‘kapot’😇

De barbecue was heerlijk! We hebben zeker weten allemaal onze buikjes rond gegeten. Ook de straatkat Marly zat lekker mee te eten. Dit is een kat die vorig jaar ook al op bezoek was en dit jaar ook weer van de partij was. Ze was zo bijdehand dat ze letterlijk het eten van je bord pikte!

Nadat we klaar waren met eten was er voor sommige van ons nog wel plek voor wat marhmallows😋 onder het genot van een geroosterde marshmallow en een wijntje werd het donker. Hierna kwam de familie van Marly op bezoek! De dochter van Marly met haar twee kittens kwamen er gezellig bij, wat schattig! Die twee kittens waren erg schuw, maar durfden uiteindelijk wel langs te lopen voor het schaaltje melk wat er stond.

Na een lange dag was het tijd richting huis te gaan. Onderweg kwam Julia er nog even achter wat haar naam was🙃 Ook is ze zo verbrand dat je nog niet eens een hand op d’r schouder kan leggen of ze gaat al door de grond. Die heeft haar lesje wel geleerd denk ik.

Morgen gaan we weer zwemmen😋dan is het waarschijnlijk de laatste ‘mooie’ dag om te gaan dus dan is het de tweede poging om de opblaas beesten te temmen. Hierover morgen meer!

Dag 12-Bergwandelingen en borreltjes

August 16, 2019 in Czech Republic ⋅ ⛅ 20 °C

Dit was onze laatste avond in Tsjechië! We hebben hem wel gezellig afgesloten, maar laat ik bij de ochtend beginnen. Want Julia mocht namelijk het ontbijtje gaan maken! Zij kon na drie uur zonder telefoon toch de verleiding niet weerstaan. Ze werd tamelijk gek: afkickverschijnselen? Ze had even niet door dat haar ouders dagelijks het ontbijtje doen. Ik denk dat ze wel waardering heeft gekregen voor wat ze dagelijks doen😆
      We ontbeten met lekkere kaas- en worstenbroodjes. Zoo lekker! Zeker omdat ze uit de oven kwamen.

Hierna besloot ik voor het laatst hier te gaan douchen. Toch verlang ik wel een beetje naar mijn eigen douche thuis, maar het was zeker goed te doen.

Hans zou even naar de supermarkt gaan om de laatste boodschappen te halen, terwijl wij rustig aan gingen inpakken zodat we morgenochtend zonder stress kunnen opstaan. Mijn koffer ging nog beter dicht dan op de heenweg! Knap he. Wel heb ik een tasje extra aan souvenirs, maar daar zit ook m’n gigantische badjas bij.

Ook hebben we het huisje even schoongemaakt. Ik heb gestofzuigd en Yvonne heeft gedweild, en Julia.. die heeft de binnenkant van haar ogen geïnspecteerd. En de bank😂

Toen Hans eenmaal terug was zouden we gaan lunchen met pannenkoekjes! We hebben er ook een paar aan de eigenaar gegeven. Hij vond ze heerlijk, maar hij zat wel vol ervan. Wij zaten ook vol, maar het was heerlijk.

Toen ik de tafel ging dekken voor de lunch ging het niet helemaal goed.. Ik wilde namelijk de suikerpot bijvullen. Dit ging niet helemaal volgens plan, omdat het pak een beetje uit m’n handen viel. Oeps? De halve tafel onder de suiker en ook een beetje op de grond. Net nadat we hadden schoongemaakt. Naja, oke dan. Kan gebeuren. Ik veegde de suiker op met het stoffer en blik en op het moment dat ik onder de placemat een beetje suiker wilde weghalen kwam nummer twee.. valt de suikerpot om🙄 sjongejonge. Toen moest Yvonne wel lachen. Ik kon er ook wel om lachen. Gelukkig had ik de stoffer en blik nog niet opgeruimd, want als klapper op de vuurpijl laat ik daarna nog effies de lepel uit de suikerpot vallen! Toen hadden we het niet meer.. Ik heb de suiker niet meer aangeraakt, is maar beter zo.

Na de lunch zouden we gaan wandelen. Ik was namelijk heel benieuwd naar hoe ver omhoog we konden lopen. Hierbij heb ik mooie foto’s kunnen maken. Ook kwamen we erachter dat er nog een hoop mensen in de bergen wonen! Allemaal in huisjes zoals deze. Weten jullie trouwens nog vorige week toen we een afslag namen en in de middle of nowhere terecht kwamen? Daar liepen we vanmiddag zo tegenaan! Er was namelijk een hele kleine kapel, waar we even naar binnen zijn gegaan. Heel bijzonder. Ook hebben we even een kaarsje gebrand.

Ik wilde nog verder naar boven, dus ik moest en zou omhoog lopen. Julia liep half te hyperventileren dus die bleef een beetje achter maar ze is er gekomen! We hebben een halve fotoshoot gedaan omdat de plek zo mooi was! De bergen waren prachtig en het uitzicht was echt om nooit te vergeten.

Eenmaal teruggekomen was het tijd voor avondeten. De ouders gingen aan het eten beginnen toen ik opeens nieuwsgierig werd naar het bos naast ons huisje.. ik ben er letterlijk in gerend. Hier hebben we een hele hoop mooie lege slakkenhuizen gevonden en ook hebben we een mooie open plek gevonden waar Julia perse nog even haar oerkreten wilde laten horen🙃

Na het avondeten ging ik m’n koffer volledig inpakken zodat deze alvast de auto in kon. Hierna had de eigenaar ons uitgenodigd om even bij hem een drankje te doen. Dat drankje werden er iets meer dan een.. zelfs Julia is aan de borrel gegaan en ze vond het lekker?

We hebben met handen en voeten een gezellige avond gehad met z’n allen, maar uiteindelijk waren we allemaal een beetje moe en gingen we rustig aan naar ons huisje terug. Dat was twee stappen verderop, gelukkig😁

Nu is de laatste nacht aangebroken. Julia slaapt bij mij en dan is het morgen tijd voor afscheid.

Veselá, Vesela