Denmark

Top 10 Travel Destinations Ærø Kommune
Show all

Auf nach Norden....

May 31, 2022 in Denmark ⋅ ☁️ 12 °C

Wir verlassen die Insel Æro bei schönem Wetter und leichtem Wind.
      Wir passieren die Inseln Avernako, Lyo und Helneas.
      Die See ist spiegelglatt, die Sonne scheint -
      die dänische Südsee zeigt sich von ihrer schönen Seite. 😄Read more

Marstal auf Ærø

September 24, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 17 °C

Von Sønderbørg hat uns der Wind nach Marstal getragen. Von angekündigten 10-12 Knoten haben wir 15-20 bekommen. Und das mit einer sehr erträglichen Welle. 😊 Das war dann doch eine kurze Überfahrt. Wir hatten mit 8 Stunden gerechnet und haben nach 6 Stunden bereits festgemacht. So macht das großen Spaß.
      Der idyllische Hafen ist in eine riesig angelegte Bucht gebettet und wunderschön naturnah.
      Marstal ist eine ehemalige Handelsstadt, war früher die Heimat von rund 300 segelnden Handelsschiffen und ist jetzt richtig schön verschlafen. Man fühlt sich wie in eine andere Zeit versetzt. Auch deshalb sind wir 10 Tage geblieben. Hier gibt es ein phantastisches Schifffahrtsmuseum, das in die beeindruckende Geschichte Marstals schauen lässt. Von hier aus segelten die Marstaler z.B. nach Neufundland, Maracaibo oder Brasilien.
      Lange Spaziergänge am Strand entlang füllen den Tag zwischen einkaufen, essen zubereiten und Büro- und Bootsarbeiten.
      Hier auf Ærø gibt es sogar einen gratis Inselbus. Der hat uns bisher zwei mal nach Ærøskøbing gebracht.
      Dieser Ort ist noch schöner als Marstal und dementsprechend belebter. Hier hat man eine Auswahl an Cafés mit vielen Leckereien . In Marstal gibt es nur eines und da gibt es auch nur was zu trinken. Die Häuser in Ærøskøbing sind wunderschön erhalten und die ganze Stadt steht unter Denkmalschutz.
      Wir genießen die Zeit und das langsame Tempo hier sehr.

Angekommen

June 4, 2022 in Denmark ⋅ ☀️ 16 °C

So ein süßer kleiner Campingplatz. Hier ist kein Platz für die großen weißen Schiffe, dafür gibt es jede Menge Hochbeete, riesigen Rhabarber, einen Frühstücksplatz neben Schafen und das Meer einen Steinwurf entfernt... Wir fühlen uns von der ersten Minute an wohl 😍 ein echter Glücksgriff...Read more

Voderup Klint

June 6, 2022 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

Mama will immer so "weit" wandern... Arme Kinder. Aber hej, die Sonne kam raus, Janko hat eine Eidechse gesehen und dann die Expedition zum Meer. Toll, richtige Wellen und wie immer genügend Steine zum werfen und sammeln. Heute Nachmittag wollen wir dem Drachen eine Chance geben.Read more

Aero

June 16, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 20 °C

Aero is one of the small southern Danish islands. Its gentle and quiet and pretty and I was very happy to crash out here for a few days and do some catching up after the hard work. It’s almost the end of the holiday. I am hoping to head back by train this week. How though, will be an interesting question.Read more

Söbygaard

June 6, 2022 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

Nach Besteigung der alten Wallanlagen mit zahmen Kuschelschafen haben wir den alten Bauernhof des Königs mit diversen Kunstausstellungen besucht. Auf dem Rückweg nochmal kurz das Lieblingsschaf geknuddelt und dann weiter zum Einkaufen...Read more

Von Fynshav nach Marstal

June 28, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Heute morgen nur noch 10 Knoten Wind aus Nordwest, die Dünung vom Vortag hatte sich etwas beruhigt, aber zuerst war es auf dem Kurs Richtung dänische Südsee recht schaukelig.
      Wir hatten uns morgens etwas Zeit gelassen und kamen erst um 10 los. Aber auch gut, lagen doch nur 4,5 Std.vor uns.
      Die dänische Südsee mit den vielen kleinen Inseln ist wirklich wunderschön. Wie muß es sich anfühlen hier zu leben...

Die Ansteuerung von Marstal ging einfach, dank GPS und der guten Sicht. Vor 43 Jahren war ich zuletzt mit meinem Vater hier. Erinnerungen kamen hoch.

Beim ersten Liegeplatz hatten wir uns mit der Breite verschätzt und blieben an den Dalmen hängen. Beim nächsten stellten wir später fest, dass das Stromkabel für den Landanschluss zu kurz war. Also bei 3. Versuch war dann alles wie gewünscht!

Lecker gegessen und kurz das Wetter für morgen gecheckt. Werden zeitig früh losfahren für den längeren Schlag von Marstal nach Wendtorf. Vielleicht wird es ja doch was mit dem Wind. Die Richtung würde passen, vielleicht reicht aber die Starke nicht...wir werden sehen...

Terug in de tijd...

August 2, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

Opnieuw is het bewolkt als we opstaan en valt er af en toe een beetje motregen, weinig wind!

We zijn allemaal op tijd standby en om negen uur varen we de haven uit, al snel komt de veerboot ons achterop varen gelukkig is er nét geen betonning meer en kunnen we wat afstand nemen, zo'n veerboot veroorzaakt flinke golven.

Vandaag varen we naar het meest zuid-westelijk gelegen eiland van Denemarken Aero, aan de noordzijde ligt op een landtong de Middeleeuwse Hanzestad Aerokobing.
      De stad heeft een zeer indrukwekkende maritieme zeilgeschiedenis en ziet er nog precies zo uit als in 1860...

Naarmate onze mooie vaartocht vordert zien we veel kleine tot zéér kleine eilandjes liggen en zijn we blij met af en toe een betonde vaarroute.
      Gelukkig is de veerboot net vertrokken als wij om 11.00 uur bij de haven aankomen, soepel varen we de haven binnen en vinden allemaal snel een geschikte ligplaats.

Na de lunch gaan we met een groot aantal toervaarders het stadje verkennen, maar horen in een loods bij de haven leuke muziek, er blijkt vandaag een Jazz festival te worden gehouden, we vallen dus net als gisteren met onze neus in de boter.
      We blijven een tijdje luisteren naar de Dusty Rag Jazzband en lopen dan het Middeleeuwse stadje in.
      De huizen zijn mooi en goed onderhouden, als er geen auto's zouden staan en rijden kan de stad zo het décor zijn voor een film, opvallend zijn de 'spionnetjes' (spiegels waardoor de bewoners op straat kunnen kijken) op vrijwel elk huis.

Natuurlijk trekt zo'n mooi sfeervol stadje veel toeristen, maar dat mag de pret niet drukken, dat zijn wij tenslotte ook.
      Als we een een mooie wandeling hebben gemaakt zoeken we een terras om onze vermoeide voeten wat rust te geven, wel mooi al die keien, maar erg lastig lopen...én de zon is intussen doorgebroken dus hebben we dorst...
      En nu we toch gezellig bij elkaar zitten houden we gelijk maar palaver, we bespreken het vervolg van onze toervaart en komen tot de conclusie dat morgen, hier op het mooie eiland Aero, onze laatste dag in Denemarken is...😢

Adieu Denemarken. ..

August 3, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Na een heldere windstille nacht met een prachtige sterrenhemel is het deze morgen stralend zonnig en warm!

Vandaag gaan we met z'n allen met de gratis bus naar Marstal, een plaatsje aan de andere kant van het eiland om het dorpje te bekijken en een bezoek te brengen aan het scheepvaart museum.
      Het is een half uur rijden met de bus, we genieten van het mooie landschap dat we onderweg te zien krijgen. Aangekomen in het dorp gaan we als eerste een tafel reserveren bij een restaurant dat Monique heeft uitgezocht, dan maken we een wandeling door het dorp dat bij lange na niet zo mooi is als Aerokobing, er zijn wel wat mooie huizen en leuke straatjes maar dat hebben we al snel gezien.
      De kerk is wel erg mooi, er hangen maar liefst 7 schepen aan het plafond van de kerk (voor de vissers op zee) en aan het begin van de zitbanken zijn om en om een kaars en een vaasje met een rode roos geplaatst, het maakt het interieur erg sfeervol.

Dan gaan we lunchen, er is voor ons een lange tafel gedekt in de schaduw en we worden bediend door een vriendelijk zeer goed Engels sprekende serveerster. Onder het eten, dat trouwens érg lekker en verzorgd is, halen we met elkaar herinneringen op aan de 5 weken die we in Denemarken zijn geweest.
      Het was avontuurlijk en soms best spannend,14 deelnemers en niet iedereen kende elkaar en dan ook nog twee Nederlanders erbij...
      Maar niemand had deze toertocht willen missen, tot nu toe is er onderling geen enkel probleem geweest en hebben we heel veel mooie (vaar) tochten gemaakt, heel veel plezier gehad, heel vaak heel hard gelachen...en verdriet gedeeld.

Na de lunch gaan we het scheepvaart museum bezoeken, het is heel mooi opgezet en erg groot en het geeft een goed beeld van het harde leven op zee in vorige eeuwen, we hebben er van genoten, maar prijzen onszelf gelukkig om in de 21e eeuw te leven en voor ons plezier te varen...

Om 16.00 uur stappen we weer in de bus terug naar de haven waar we bij de picknick tafels nog een poosje bij elkaar zitten...morgen naar Maasholm.

18-8 Marstal

August 18, 2021 in Denmark ⋅ 🌬 18 °C

De zon zou schijnen! Niet dus. Nog ff een buitje zodat de tent niet droog mee kan. Ik kan gelukkig ontbijten onder het afdak van "de buren" die een huisje hebben. Ze leveren ook kokend water. Lief hoor.
      Sebastian gaat ook richting ferry, dus we gaan samen. Eerst even de stad in, toch maar niet anders halen we het niet. Mooie route, redelijk beschut, maar toch weer verder dan gedacht, dus we halen die van 10.15 toch niet. Gelukkig maar, want het is gratis, maar dan moet je eerst boeken en dan krijg je je geld terug. Maar boeken kan alleen met een creditcard. Ik ga vragen bij de enige medewerker, die bij de toegang. Uiteindelijk levert hij mij 2 gratis boardingcards. Hartstikke aardig want eerst zei hij dat dat niet kon. Met al dat gedoe en al mijn kleren aantrekken, zijn we nog net op tijd voor de volgende boot. Route 8 dwars Langeland over is hartstikke mooi. Sebastian gaat naar Funen, ik naar Aerø, dus we nemen afscheid op de splitsing.
      Ik blijk nog ruim tijd te hebben, nog even Rudkøbing in en Aad Jan gebeld. De Havenstraat is super lelijk, en dan ga je 1 zijstraat in en dan is het gelijk prachtig!
      Moet ik toch wéér reserveren zeg. Ik krijg een hartverzakking, de volgende boot gaat pas over 2 uur en 20 minuten. Ik mag gewoon mee, even een kaartje invullen. En het is alweer gratis. Pfffff. Wel een briljante route, al zeg ik het zelf. Ik hoef heel veel kilometers niet naar het westen te fietsen, dat doe ik per boot😊
      Het is 4 uur als we aankomen, dat wordt dus de eerste camping. Er is niemand in de receptie, maar je kan bellen. Ik kijk op de plattegrond en kies een beschut plekje. Tip: je kan beter eerst live kijken. Gelukkig is de wind niet zo achterlijk hard als gisteravond en het wordt geloof ik ook minder, maar helemaal rustig voelt het (nog) niet. Het strand hier is ook niet om over naar huis te schrijven en de 10 kronen voor 4 minuten douchen heb ik ook niet. Maar wel wijn. Dan die maar.

Ærø Kommune, AEro Kommune