Denmark
Favrskov Kommune

Vegan Food

July 8, 2022 in Denmark ⋅ ☁️ 18 °C

Tag 13

Der Tag war etwas ruhiger. Wir entschieden uns einen kleinen Einkauf zu machen.

Ich wollte mir Zeit lassen und die ganzen veganen Lebensmittel erkunden. Ich war erstaunt, was es alles gab.

Bilka ist, wenn man sich Zeit lässt und genau hinsieht sehr gut für Veganer. Aber man muss suchen.

Vom Donner gerührt - vom Blitz getroffen

June 8, 2022 in Denmark ⋅ ⛅ 16 °C

Vorgestern Abend hat ganz in der Nähe unseres Stellplatzes der Blitz eingeschlagen. So nahe, dass der FI-Schutzschalter rausgeflogen ist. Wir haben dies allerdings erst am nächsten Morgen bemerkt, so fest schlafen wir hier.
      Wir standen 2 Nächte in Billund (Gewitternacht und Regennacht), Luise und Jens waren im Legoland. Den ganzen Tag bei strömendem Regen. Es muss wohl echt cool gewesen sein.
      Ich habe an diesem Tag gespült, geputzt und eingekauft. War auch echt cool.
      Heute Morgen sind wir dann weiter in den Norden gefahren. Wir stehen heute für eine Nacht auf dem Campingplatz in Randers. Wieder ein echt schöner Vetreter seiner Sorte.
      Heute Mittag waren wir im Schwimmbad in Randers und wir waren fast allein. So konnte ich in aller Ruhe meine Bahnen ziehen. Jens und ich waren auch noch in der Sauna und jetzt gerade sind wir frisch geduscht und gesättigt.
      Morgen wollen wir weiter nach Frederikshavn und von dort aus mit der Fähre nach Göteborg übersetzten. Die Fahrt dauert 3 Stunden. Nach meinem letzten Fährerlebnis traue ich mir das zu. Ich hatte kurz überlegt, ob wir von Frederikshavn nach Oslo übersetzen wollen. Die Fährfahrt dauert allerdings 10 Stunden, das ist mir zu lang. Schade eigentlich, vielleicht beim nächsten Mal. Hier in Dänemark ist es nämlich so schön, dass wir auf jeden Fall wiederkommen.
      In dänisch: Vi vil vereint tilbage.
      In diesem Sinne:Godnat og sov godt Karin
      PS: Um 21.45 Uhr ist es noch hell, Wahnsinn!

5-8 Lisbjerg

August 5, 2021 in Denmark ⋅ ☀️ 19 °C

Ik ga denk ik dom doen. Ik ga door. Morgen eerst van alles bekijken in Århus en misschien dan op de camping 5 km zuid, of anders steek ik morgen al over. Het weerbericht is nog steeds naatje, maar qua milimeters valt het wel mee, op zondag na. Ik dacht: dan ga ik in een hotel, maar het vervelende van zondag is, dat het in het weekend valt, is ik kan niets vinden. Nou, er zijn veel campings, dan maar zo'n hutje, of toch gewoon mijn tent en er dan niet uit komen. Nou kan natuurlijk met 2 mm je hele dag verregenen, maar dat wil ik dan eerst wel eens zien. Het voelt niet goed om nu te stoppen terwijl er nu nog niets aan de hand is. Ik heb vanmiddag de hele middag onder de onweersvliegjes gezeten terwijl het steeds donkerder grijs werd. En opeens was het weer gewoon wolken en nu is het strak blauw. Dus, ik ga het gokken.
      Het was nl. best een prima dag vandaag. Op de kaart leek de weg waar de shelter aan ligt dood te lopen, maar er was zó veel verkeer, dat kon ik me niet voorstellen. Dus ik die weg volgen, ging nl. richting route. En inderdaad, ik kom keurig in Hem uit. Nou was ik liever in Alstrup uit gekomen bij een bezienswaardigheid, maar hier doe ik het ook voor. Niet nog een keer over die drukke weg! Hoera! Daarna staat de route totaal niet aangegeven. Weet beter, want nu let ik gewoon zelf op. En zo kom ik via een prachtig geasfalteerde spoorlijn van Spentrup naar Lem en vanaf daar via een niet onderhouden (gelukkig) onverharde spoorlijn in Dronningsborg. Ik vind nog pruimen (hoop ik) ook! En via een pestweg in Randers. Daar denk ik er een keer op tijd aan om in mijn reisgids te kijken. Geen kaartje, geen adressen, huizen bij naam in een straat, dat dan wel, maar nergens op een huis die naam te bekennen. Ik zie veel mooie huizen, waaronder het oudste stenen. Maar welke welk is weet ik niet zeker, op 1 na. Ik lunch met uitzicht op de blauwe brug.
      En dan kies ik route 18. Denk nog bij mezelf: daar krijg je spijt van. En inderdaad. Maar die andere waren zo te zien net zo erg, maar langer. 40 minuten langs knetter drukke wegen, maar dan wordt het weer leuk, op die kriebel vliegjes na. En maar klimmen. De verwachte afdaling moet nog steeds komen. 10 m naar beneden, 12 omhoog. Een zwaar Ardennen gehalte.
      Wordt vervolgd

5-8 Lisbjerg deel 2

August 5, 2021 in Denmark ⋅ ☀️ 18 °C

Onderweg wordt druk geoogst, maar wát eigenlijk? Het zijn een soort springbalsemien peultjes en daar zitten zwarte ronde zaadjes in.
      Ik zie ook nog bruine kiekendief (?). Hij vliegt tenminste aldoor laag over het veld. Hij was vlakbij! Met grijze vlekken op zijn vleugels. Klopt dat?
      Maar om 4 uur ben ik gewoon in Lisbjerg, waar de drukke weg achter een heuveltje ligt en dus reuze mee valt. Er is weer een echt tentenveld. Later blijkt dat je hier wel met de auto er op mag. Die ander niet! Ik trakteer mezelf op WiFi. Terwijl ik de tent opzet zie ik 2 eekhoorns elkaar achterna zitten. Ze maken nog geluidjes ook. Jemig wat gaat dat snel. Ik heb niet eens een poging gedaan tot filmen. Gewoon staan genieten.
      En mezelf dan een oud wijf voelen omdat ik moe ben van 68 km. En al die klimmetjes samen waren ook maar 500 meter☹️.
      Daarom ga ik lekker aldoor met de glijbaan terug naar de tent, het toiletgebouw is nl op de heuvel. Douchen was na 3 dagen trouwens wel erg lekker, en al die vliegjes mijn haar uit wassen ook!

23-7 Hammel

July 23, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

Ik ben gezakt voor mijn eerste en enige haarspeldbocht ☹️. Nou had ik de binnenbocht en was hij 18%, maar toch jammer.
      Ik mik op een mini camping. Niet zo heel ver weg, maar ik ga hele stukken route-loos, dus dat zal wel gedoe worden. Niet dus, alles in 1 keer goed, sommige twijfelmomenten worden spontaan opgelost omdat er maar 1 echte weg is, dan die maar. Ennuh, leuker dan de fietsroute van eergisteren. Ik krijg nog even een hartverzakking bij een fietspad langs de weg. Maar dat was weer fietsroute. En ik heb maar 4 auto's gezien daar.
      Net als de meestal dagen deze week, start de dag grauw en breekt na de lunch de zon door. Het heuvelt behoorlijk, maar steile of minder leuke stukken worden ruimschoots goed gemaakt door veel blikjes.
      Ik doe boodschappen in Hørning. Ik vertrouw die boodschappenmandjes op de kaart niet meer. Alles lukt, zelfs crème voor mijn voetschimmel, alleen koffie met iets lekkers niet. Dat lukt al dagen niet. Goed voor de lijn.
      Het boodschappenmandje bij Voldby heeft inderdaad alleen drank. Haha.
      Op de camping is niemand (goh, het is ook half 3), maar telefonisch wordt uitgelegd waar ik kan staan en waar de wc is. En nou maar hopen dat ik het goed begrepen heb, want het is nu 19.00 en er is nog steeds niemand. Ik sta aan een beekje, maar dat klatert niet zoals beloofd. Ik hoor de hele drukke weg behoorlijk, maar toch voelt het plekje rustig. Ik haal bij de benzinepomp aan de overkant bier en rumkogels (niet zo lekker) en 's avonds een hotdog. Eet ik zo nog een eigengemaakt smørebrød met veel tomaten.
      Om kwart over 8 hoor ik een grasmaaier. Ik ga vragen. Ik kan douchen, ze hebben de geiser aan gezet voor me! Hij wil er niets voor hebben. Zelfs mijn rumkogels wil hij niet aannemen. Had ik nou maar klompjes bij me. Wat lief.

3, 2, 1, ab nach Norwegen!

August 22, 2020 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Nach einer tollen Auszeit an der Costa Brava & den Pyrenäen sagen Carla und ich schweren Herzens für gut einen Monat Adieu. Ein letztes standesgemäßes Jamón Ibérico Frühstück auf meinem geliebten Balkon und ich fliege zurück aus dem mittlerweile zum Risikoland erklärten Spanien. Nur 2 Tage bis zur Abfahrt gen Norwegen. Ich bange, dass ich einen negativen Befund des Coronatests möglichst bald erhalte.

In der Zwischenzeit teste ich das neu gekaufte Zelt & Material - schließlich stehen uns 2 Wochen Camping bei norwegischem Septemberwetter bevor, das ungefähr so vorhersehbar ist wie die Lottozahlen.

Nach den ersten paar Hundert Kilometern sammele ich Flo in Hamburg Altona ein. Verlässlich wie eh und je schaffte es die BVG alle Bahnlinien zwischen Zool. Garten & HBF wegen Randalierern zu stornieren - so verpasst er den Zug und hat zum Urlaubsstart schon einmal eine gehörige Krawatte. Da der nächste Zug erst eine gute Stunde später kommt nutze ich die Zeit für einen entspannten Bummel durch Altona und sorge für ausgewogenes Dürüm-Dinner. Alles easy. Nur unser lieber älterer AirBnB Host Jørgen in Thorsø nahe Aarhus tut uns Leid: seine Nachtruhe verzögert sich durch unsere verspätete Ankunft auf frühestens Mitternacht. 🙈

Nach einer entspannten Nacht im 60s Style Apartment geht’s weiter durch Dänemark und bei bestem Wetter auf die Fähre gen Norwegen. Wir sind tiefenentspannt und absolut bereit für diesen Sehnsuchts-Urlaub 😍👌

Camping für kurze Nacht

August 5, 2019 in Denmark ⋅ 🌧 16 °C

Für heute langts... Wollte ja eigentlich die Fähre um Mitternacht, aber das sind noch 180km... Muss ja nicht sein. Wollte eigentlich ja schon in Skanderborg bleiben, aber der Campingplatz liegt mitten auf einem Festivalgelände, also doch noch 30km weiter ☺

Naja, morgen früh geht's weiter...

Erstes Zwischenziel

June 3, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 16 °C

Zelt steht. Jetzt noch einen Happen essen und dann gehts ins Bett.

Overnattede ved Vestersø

July 13, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 21 °C

Vi overnattede ved en sø hvor vi lige med nød og næppe fik parkeret autocamperen på et lille spot lige ved strandkanten. Her kom der heste riddende forbi og solnedgangen var så smuk. D. 13-14 juli

Favrskov Kommune