Denmark

…auf dem Weg nach Kopenhagen

July 23, 2023 in Denmark ⋅ 🌧 17 °C

Auf dem Weg nach Dänemark 🇩🇰 machen wir noch ein paar Tage Stopp in Warnemünde. Zum einen, weil wir da Charlotte treffen und zum anderen, weil uns der Wind 💨 zu stark bläst.
      Von Warnemünde geht‘s dann früh los nach Gedser und am nächsten Tag gleich weiter nach Hesnæs und 2 Tage später weiter nach Klintholm. Die ruhigeren Windfenster bestimmen den Takt. Unser Ziel ist die Greve Marina. Dort verlassen wir unsere Ahyoka für Familienbesuche in Süddeutschland.

Jedes Land hat bekanntlich seinen besonderen wipe. So empfängt uns Dänemark mit einfachen naturbelassenen Marinas, netten Menschen, tollen Wäldern und außergewöhnlichen Essen, wie beispielsweise in Hesnæs. In Deutschland würde man lange suchen um blanchierte Krabben servieren zu bekommen. Hier am Wasser könnten sie frischer nicht sein. Und die kleinen Hand-Tücher sind zwar abgepackt, aber es sind feuchte Stofftücher. Und dazu auch noch reichlich davon- so staunen wir und fühlen uns gut bewirtet. Dreimal dürft ihr raten, wer die tolle Gemüse Stulle vernascht hat. 😋
      Jedenfalls mag ich Dänemark. Und ich mag die Sprache. Es hört sich so an, als würden sich Kinder wie Erwachse unterhalten, weil die Wörter so melodisch betont werden. Und die Wörter teilweise sehr lustig sind.
      Hier ein paar Beispiele:
      smuk = schön
      Øl = Bier
      rigtig = richtig
      umulig = unmöglich
      tak = danke

Hatten wir uns gemütlicher vorgestellt

August 10, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 17 °C

Donnerstag soll der Wind weiter nachlassen. Leider liegt unser Kurs nach Klintholm hoch am Wind. 20 Knoten vor dem Wind sind eine Sache, 20 Knoten am Wind etwas völlig anderes. Zu Beginn einer Reise, wenn man sich noch nicht an die Schaukelei gewöhnt hat, bleibt da nur an der frischen Luft sein und am besten am Steuer. Wir sitzen es aus.Read more

Klintholm & Møns Klint

September 7, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 19 °C

1. 106 km oder 57,23 sm segeln wir von Ystad (SWE) nach Klintholm (DEN) bei tollem Segelwetter. Unser Code Zero "verleiht uns Flügel". Wir segeln dicht an den Kreidefelsen von Møn, Møns Klint, vorbei. Nach 6,5 Stunden laufen wir in den Hafen von Klintholm ein.
      2. 201 Einwohner zählt Klintholm, ein kleines Fischerdorf auf der Insel Møn Südosten Dänemarks. Eine Ferienanlage am Sportboothafen und der große Hafen selbst bilden die Attraktionen :-).
      3. Møns Klint haben wir bereits seeseitig bestaunen dürfen; die berühmten weißen Kalkstein- und Kreidefelsen sind rund 6 km lang und 120 m hoch und wurden - nur für uns- bei unserer Passage von der Sonne angestrahlt. Die hohen Buchen auf dem Klint sehen durch die besondere Licht Refektion durch das weiße Kreidegestein malerisch hellgrün aus. Ein schönes Naturerlebnis.
      4. Tipp: das Naturschutzgebiet um den Kreidefelsen sollte man zu Fuß erkunden.
      5. Sonst gibt's nix zu sehen. :-)

Inselhopping: Falster - Bogø By - Møn

May 25, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 16 °C

Spät losgekommen, so ein schöner Morgen…an Marielyst vorbei, immer wieder das Meer im Blick, mit einer sehr alten Fähre auf die Insel Bogø By und weiter auf die Insel Møn nach Klintholm Havn, Sonnenuntergang und ein superschöner Shelter 😍Read more

July 11, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Baden sind wir natürlich heute auch und danach noch schlumpern durch die alte kleine Hafenstadt Klintholm mit lecker Essen vom Foodcontainercorner. Ein leckeres dänisches Softeis durfte natürlich nicht zum Nachtisch fehlen.
      Der Strand in Klintholm ist definitiv unser Lieblingsstrand geworden, an dem wir oft zu Baden gefahren sind.

Klintholm Havn Beach

July 19, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 19 °C

Nach dem wir eigentlich nochmal einen Badetag einlegen wollten, erwischte uns doch noch das schlechtere Wetter. Wobei 19°C und Wind mit etwas Nieselregen nichtt wirklich als schlechtes Wetter zu bezeichnen ist.
      Also haben wir unsere Badesachen wieder eingepackt und sind einen Kaffe/Schokolade im Foodcorner trinken gegangen.
      Ein kleiner Abstecher zur anderen Seit der Beach musste dann aber noch sein.
      Schlechtes Wetter gibt es nicht.

September 21, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 21 °C

Na mijn kliffenavontuur heb ik tijd genoeg on via een route touristique terug te rijden en ik volg weer de bordjes van de Margrietroute en rijd af en toe een doodlopende weggetje in. Het brengt me bij een hunebed en een cirkel van zwerfstenen rond een boom. Uiteindelijk kom ik bij Klintholm Havn uit en geniet daar een tijdje op een bankje van het uitzicht over zee. Ik heb wel een badpak bij me maar helaas geen handdoek. Jammer, anders had ik best een duik willen nemen, er waren wel meer mensen in het water en het zag er heerlijk uit.Read more

Schitterend varen...

July 10, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Na middernacht nam de wind eindelijk af, vanmorgen waait er een matige wind en schijnt de zon!

Zoals gepland zijn we om negen uur vertrokken uit Stubbekobing met de stroom mee en de wind in de rug is het 'schitterend' varen.

We hebben nu het eiland Falster verlaten en zijn op weg naar het eiland Mon, zodra we het fjord uitgevaren zijn varen we tussen de boeien weer op de Oostzee, het is erg relaxt varen tot we van koers veranderen richting Klintholm, we komen opnieuw weer dwars op de golven...gelukkig waait het niet al te hard dus is het goed te doen (of we wennen eraan!)

Klintholm Havn is een klein plaatsje in de Deense regio Seeland en telt slechts 201 inwoners.
      Rond 12.00 uur arriveren we in de haven, we hebben prachtige ligplaatsen aan lange steigers en dicht bij een vakantiepark met mooie huisjes.
      Na de lunch gaan we bij de automaat betalen en maken een wandeling in de omgeving, er is een kleine vissersvloot, een visafslag en een winkel die de vers gevangen vis verkoopt...

Om 16.30 uur gaan we het aperitief gebruiken aan een grote picknick tafel enigszins uit de wind, het is inmiddels erg hard gaan waaien, de ene zeilboot na de andere komt binnen, de haven loopt bom vol en vrijwel iedereen ligt 3 dik.
      Zoals we gewend zijn is het reuze gezellig tijdens het aperitief, we spreken af om morgen met de bus naar Mons Klint te gaan, de krijtrotsen waar het eiland Mon beroemd om is, maar daarover morgen meer...

Mons Klint...

July 11, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Bij het opstaan is het stralend zonnig en is er nauwelijks wind, heerlijk!

Met 6 toervaarders, gisteren zijn er al 3 met de fiets geweest, gaan we vandaag met de bus naar Mons Klint.
      De krijtrotsen zijn een belangrijk onderdeel van het Deense landschap op het eiland Mon, ze beslaan een lengte van 8 kilometer het hoogste punt is 143 meter en wordt Dronningenstolen genoemd, wat Koninginnenstoel betekent.

We verzamelen om 10.00 uur om naar de bushalte te lopen, de bus brengt ons in 15 minuten naar het GeoCenter waar we starten met koffie om daarna aan de klimtocht naar boven te beginnen.
      De trap met ongeveer 500 treden is in gedeelten met plateaus, boven gekomen lopen we bovenop de kliffen door het bos en kunnen we tussen de bomen door voortdurend de Oostzee zien .
      Het bos is prachtig en biedt schaduw, na een half uur komen we bij een trap nu om af te dalen naar zeeniveau, dus weer héél véél treden, regelmatig zijn er plateaus en kunnen we fotograferen.
      Het laatste gedeelte van de trap is echt héél stijl...en dan staan we op het strand dat bestaat uit kiezels in alle denkbare vormen en grootte, mooi maar helaas niet prettig om op te lopen, maar de geur, kleur en het geluid van de zee maken heel veel goed. Het is hier prachtig!

We lopen een half uur over het strand tot we opnieuw bij een trap komen om weer boven op de klif te komen.
      Vol goede moed beginnen we aan de klim, maar merken al snel dat we al heel veel gelopen en geklommen hebben... maar met regelmatige rustpauzes lukt het ons opnieuw om de ongeveer 500 treden te bedwingen, we mogen trots zijn op ons zelf, we hebben het toch maar even gedaan!

Na een korte pauze lopen we naar de bushalte waar we vrij lang op de bus moeten wachten, het is een lijndienst en rijdt een lange route zodat we heel veel van het eiland zien dat werkelijk fantastisch mooi is, heel glooiend met veel koren, vlas en bietenvelden, dan weer een vergezicht en af en toe zie je een stukje Oostzee, we genieten enorm van de rit!

Terug bij de haven zijn onze mede-toervaarders al aan het lunchen bij restaurant Klintholm en wij schuiven aan.
      Het is een visbuffet met onder andere op 14 verschillende manieren gemarineerde maatjes (haring) een specialiteit van het restaurant. We laten het ons goed smaken en moe maar voldaan lopen we naar onze boten.

Morgen vertrekken we om 07.50 uur en voert de vaarroute ons langs de Mons Klint...we kijken er naar uit...