Denmark
Køge Marina

'Dik' water...

July 13, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 20 °C

Bij het opstaan is het bewolkt en staat er nog steeds géén wind!

Gisteravond heel laat is één van de vier zeilboten die op weg zijn naar Kopenhagen, De Twinkle, binnengelopen, overnacht en vanmorgen als eerste vertrokken richting Kopenhagen waar ze om 13.00 uur zijn gearriveerd.

Wij vertrekken om 08.50 uur, de eerste anderhalf uur varen we nog langs krijtrotsen, gisteren zijn we trouwens op het eiland Sjelland aangekomen, het dichtst bevolkte eiland van Denemarken.

Wij varen vandaag naar Koge, onze laatste ankerplaats voor we in Kopenhagen aan hopen te komen, de brede baai ten zuiden van Kopenhagen, De Koge Bugt, is genoemd naar de zeer oude havenstad Koge.
      Van het in de 16e en 17 eeuw druk bezochte Koge is nog vrij veel bewaard gebleven met name vakwerkhuizen gebouwd naar Noord Oost- Duits voorbeeld.
      Ten zuiden van de stad begint een lang stuk zand- en grind strand dat doorloopt tot de buitenwijken van Kopenhagen.

Het varen over zee is wederom zeer relaxt, omdat er geen wind is lijkt het alsof we over 'dik' water varen, heel bijzonder, ook is de zon tevoorschijn gekomen, top!

Om 10.45 uur arriveren we al in de haven en is het even zoeken om voor iedereen een geschikte ligplaats te vinden, maar uiteindelijk lukt dat.
      Tijdens de lunch betrekt de lucht en begint het te onweren en te regenen, de pittige buien houden wel zo'n drie uur aan, maar tegen vier uur klaart het op en is de temperatuur weer zodanig dat we om 17.00 uur palaver kunnen houden in de zon.

Na goed overleg besluiten 4 boten morgen naar Kopenhagen te varen, de andere 3 willen morgen graag het stadje Koge gaan bezoeken en hopen maandag naar Kopenhagen te varen.

Gescheiden...

July 14, 2019 in Denmark ⋅ ☁️ 16 °C

Het is bewolkt als we opstaan en er is weinig wind, de vier boten van onze mede toervaarders zijn al vertrokken, benieuwd hoe laat ze aankomen in Kopenhagen...

Na de koffie gaan Henk en Ida op de fiets Koge bekijken, er zijn inderdaad nog veel mooie vakwerkhuizen, vooral in de zijstraten zie je mooie oude huizen en direct naast de mooie kerk staat het oudste huisje van Koge.
      Toch maakt de stad op ons een wat armoedige indruk en valt het ons ook op dat er nauwelijks scooters rijden.
      Na de lunch fietsen we terug naar de boot waar Henk Formule 1 gaat kijken.

Jef, Monique, Sim en Hugo gaan in de loop van de middag met de bus naar de stad en komen precies op tijd terug voor een aperitief op de La Rhenane, we vinden het erg ongezellig om gescheiden te zijn van onze mede-toervaarders, we gaan hen morgen snel achterna, op naar ons einddoel Kopenhagen!

Køge Marina, Koge Marina