Denmark
Norsminde

Norsminde Havn

September 22, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

Da wir nach dem Museum, wie gesagt, mächtig platt waren sind wir nur noch ein paar Kilometer weiter zu dem kleinen Segelhafen in Norsminde gefahren, der auch Stellplätze anbietet. Auf der Hinfahrt hatten wir ihn uns ja schon angesehen und uns aber zur Weiterfahrt entschieden, weil ich auf die Schnelle keine Dusche entdeckt hatte.
      An diesem Abend war uns das egal. Hauptsache in der Natur stehen (nach 3 Tagen Großstadt ein echt großes Bedürfnis!!!), Strom haben, Abendessen und endlich ins Bett.
      Auf dem Platz waren nur 5 von 12 Plätzen besetzt und wir haben auch einen in der ersten Reihe mit Blick auf die Flussmundung in die Ostsee bekommen. Ausserdem wurde uns auch kurz nach der Ankunft ein extrem ausgeprägter und lang anhaltender doppelter Regenbogen geboten.
      Ein wunderschönes Fleckchen Erde.

Norsminde Fiskhuset

September 23, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 16 °C

Wir waren uns heute morgen schnell einig, dass nach den anstrengenden, letzten Tagen heute ein Pausentag nötig ist. Es stand nur duschen und vllt ein bißchen die Gegend erkunden auf dem Plan.
      Da das Wetter bis ca. 14 Uhr sehr bescheiden war, haben wir also gelesen, getrödelt und iwann auch endlich geduscht. Denn es gab doch Duschen im Vereinshaus! Und die waren nach der Ega Marina auch mit die besten, die wir diesen Urlaub vorgefunden haben. Sauber, gross, mit Handbrause und Warmwasser so viel du möchtest.
      200DKK für 1 Nacht sind auch vollkommen ok, da alles(!) inklusive ist.
      Der gesamte Platz ist gepflegt, die Einrichtungen verhältnismäßig neu und großzügig angelegt. Sehr zu empfehlen.
      Und das nicht nur aufgrund dessen und der tollen Lage, sondern auch wegen des Fiskhuset am Hafenende.
      Ein bißchen nervig war, daß ständig eine frittierter-Fisch-Wolke über den Platz schwebte. Nachdem ich gucken war, wo die herkam, blieb uns nichts anderes übrig, als den Imbiss zu testen. Das Angebot war zu verlockend. So haben wir schon um 14 Uhr Fish & Chips und einen Fiskburger zum Mittag gegessen. Die hochgelobte Fiskplatte wäre dann vllt zum Abendbrot dran.
      Nun kam auch endlich die Sonne raus und so haben wir eine kleine Tour durch den Ort und am Ufer zurück gedreht. Da wir dort an jeder Bank anhalten und eine Weile die fantastische Aussicht genießen mussten, war der Nachmittag im Nu rum. Ein super, super, super schönes Fleckchen Erde.
      Abends waren wir jedoch immer noch satt.

21-7 Ajstrup Strand

July 21, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 14 °C

Hier hebben meer mensen gekampeerd constateer ik vanochtend. Overal liggen wc papiertjes. Hopen dat ik nergens in ga staan. Ik doe een bergje dode bladeren over dat van mij. Mijn wc papier heb ik in een plastic zakje en gooi ik meteen weg.
      En soms lukt iets wél.
      Maar dan de route. En ik doe het zelf! Begin gaat nog al is het steil en rul. Ik kom langs hetzelfde klooster als de vorige keer. Toen was het dicht. Ik ga er in. En vind er eigenlijk niet heel veel aan.
      Ik besluit tot bovenlangs het meer ri Skandeborg want de vorige keer ging ik onderlangs. Dat had ik toen echt beter bekeken. Wát een ellendig drukke weg, met leuningen bij de aparte fietsstoplichten, waar een bord onder staat "bedankt dat je fietst". Ja, ik snap wel waar die leuningen voor zijn, als je nou ook nog een keer groen kreeg..... Ik negeer de rest. Auto's groen? Niemand rechtsaf? Astrid ook door. Doei.
      Pas na Storring wordt het weer rustig, en steil en rul onverhard ja. Gelukkig duurt onverhard maar een paar kilometer, maar dan wordt het weer druk. Zucht.
      Niet naar Hov, ik ben er klaar mee. Eerste camping is FKK, daar heb ik nu geen zin in. En de tweede daar sta ik nou, ik was al blij dat ze plaats hadden met dat Vikingfestival. Knettergroot en ik zoek me de blubber naar een stopcontact. Gelukkig wel gevonden. Want als ik 3 nachten moet blijven kan ik niet fietsend opladen. En vandaag met al dat geduw is ook al niet zo gelukt en de Waja Waka heeft het ook zwaar met al geen zon.
      Tent opzetten duurt eindeloos omdat ik steeds naar een jonge winterkoning moet kijken die gevoerd wordt. Wát gaaf.
      Effe kijken hoe laat het festival vrijdag begint. Nou. Niet. Het is geannuleerd. Had ik thuis al kunnen zien, maar toen kwam die site niet naar voren. Zucht. Ik moet eigenlijk ook wel lachen. Ik vond het leuk om een doel te hebben met fietsen en nu hoef ik geen 3 nachten te blijven.
      Ik had mezelf een wasmachine beloofd. Kan ik niet vinden. Douches zijn inbegrepen, dus ik sta de helft van de meuk maar weer onder de douche te wassen. Doe ik morgen de andere helft. Ze hebben wel een hele leuke kinderafdeling.
      Ga ik mezelf lekker trakteren op een halve kip en friet. Had ik alleen telefonisch moeten bestellen om half 4, nu ben ik om 8 uur de eerste. Nou laat maar.
      Ga ik morgen naar Moesgård museum en dan terug naar de westkust voor zandbeelden.
      Ik denk wel dat ik een andere route neem😊.
      Ik heb expres niet zo veel gekookt, mag ik zo nog chips😉

22-7 Ajstrup Strand: Moesgård museum

July 22, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 23 °C

Nog eens omdraaien, ontbijt, was, puzzeltje en om 10 uur ri museum. Fietsroute door het bos vlak langs zee. Onverhard, met 10%tjes, maar zonder bepakking is dat toch minder erg. Ik doe een uur over 9 km. Ik kom nog langs een prachtige oude watermolen.
      Het museum heeft het mooiste veenlijk, die ik nog bijna niet kan vinden en tentoonstellingen over prehistorie, neanderthalers, Vikingen. Het is mooi, maar ik mis wat verbinding; ijzertijd is tot 800 en dan is er een grote strijd met ??? En dan is het opeens Vikingtijd. Huh? En de meeste uitlegfilmpjes duren echt te lang. Ik zie bijna niemand die ze kijkt.
      Maar al met al breng ik er 4 uur door, met een korte pauze met een deftig broodje. Wel raar, overal toppie Engels, behálve in het restaurant. Gelukkig weet ik wat laks is.
      Dan doe ik buiten nog een stukje historische route. Maar alles is nagemaakt of opnieuw op gebouwd en ik snap de summiere Engelse uitleg niet. En ik ben bekaf. Dus retour camping en dan een klein stukje door voor een winkel. Da's natuurlijk verder dan ik dacht. Huh, da's afhaal pizza en vis en de vis spreekt me niet aan. Ik wilde magnetron maaltijd en bier☹️. Dan maar bier op de camping. Gelukkig was het broodje eigenlijk een hele maaltijd, doe ik nu brood.
      Beetje zonde van de extra kilometers.

Norsminde, Q12329275