Denmark
Nykøbing Falster

Smörrebröd

June 2, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 17 °C

Zum Abendbrot sind wir nochmal auf den Marktplatz von Nyköbing geradelt, wo heute Abend ein Rose' Festival stattfindet. Wir hofften auf landestypisches Essen. Treffer!

Den Wein haben wir allerdings verschmäht.Read more

Nynkøbing

October 1, 2022 in Denmark ⋅ 🌧 12 °C

Was macht man, wenn es regnet 🤔
      richtig man geht ins Museum.
      In Nykøbing gibt es ein kleines feines 👍🏻
      Das Museum Obscurum.
      Seltsame und mysteriöse Kreaturen der Vergangenheit und Gegenwart treffen hier aufeinander.
      Ach und die Gießkanneninstalation in der Stadt passt irgendwie zu unserer Reise 😉

Tegenvaller...

June 29, 2019 in Denmark ⋅ 🌙 18 °C

Na de prachtige zonsondergang gisteravond in Getser, het meest zuidelijke puntje van Denemarken, hebben we heerlijk geslapen en zijn helemaal bijgekomen van de dag van gisteren.

We vervolgen onze vaartocht vandaag om 08.45 uur naar Nykobing onder een stralende zon.
      Nog een 'klein' stukje over zee en dan varen we het fjord binnen, nou dat kleine stukje valt vies tegen, omdat we de wind vanaf zee vrijwel dwars op onze boten hebben is het stampen, rollen en surfen, zeker zo heftig als gisteren.
      Gelukkig hebben we onze voorzorgsmaatregelen genomen en duurt het niet zo lang, ook hebben we voortdurend land in zicht.

Wat is Denemarken mooi vanaf het water, glooiend en groen, het landschap straalt rust uit!

Na ons avontuur(tje) op zee varen we via een betonde route naar Nykobing en moeten we wachten voor een brug opening, het matrixbord geeft aan dat de brug om 11.10 uur open gaat, dus dat wordt kwartiertje dobberen.
      Om 11.40 uur varen we de haven binnen en vinden allemaal snel een mooie ligplaats, dan is het tijd om de boten te ontdoen van het zoute water en alles op te ruimen.

Iedereen gaat verder zijn eigen gang, om vijf uur is er een aperitief op het terras bij het haven kantoor dat bijzonder gezellig verloopt!

Feest...

July 1, 2019 in Denmark ⋅ ☀️ 17 °C

Omdat we niet gaan varen vandaag slapen we zo lang we willen en starten de dag langzaam op.
      Het is wisselend bewolkt en de temperatuur is prima, ook de wind valt mee...
      Iedereen gaat zijn eigen gang met boodschappen doen, schoonmaken, wassen of klusjes aan de boot, kortom een relaxte dag.

s' Middags komt Willy langs om te vragen of we om 17.00 uur naar het clubhuis komen voor het aperitief.

Wij gaan op de fiets naar het stadje dat er nu totaal anders uitziet dan gisteren, het is er gezellig druk en het winkelaanbod is zeer divers fijn om te weten, omdat we hier waarschijnlijk nog wel een poosje blijven.
      De wind is intussen flink in kracht toegenomen en op de terugweg worden we bijna van onze fietsen geblazen.

Om 17.00 uur in het clubhuis aangekomen blijkt dat Willy en Viviane vandaag 42 jaar getrouwd zijn en dat samen met ons willen vieren door ons te verwennen met lekkere drankjes en hapjes.
      Frie heeft een mooie kaart ingekleurd waar wij allemaal onze namen op zetten, ter herinnering!
      De wind blijft hard waaien en...er valt regen, dat is echt lang geleden en ook de temperatuur zakt behoorlijk.
      Binnen in het clubhuis is het ontzettend gezellig en als Willy tot slot nog zijn eigen gemaakte overheerlijke fles limoncello haalt is het een wonder dat deze footprint geschreven is...

Nykøbing Falster

April 8, 2023 in Denmark ⋅ ⛅ 7 °C

Whilst I'm unsure about the luck:judgement ratio, I figured out German rail replacement buses sufficiently to make my way further North (though not with as much time to spare as I might have liked). Whilst I'm not usually fond of replacement bus services using this one did let me see the experimental lorry pantographs that Germany are trialing. If successful it will allow electric lorries to be lighter, have less down-time and use fewer rare earth metals in their construction.

As we travelled north through this delightful, forested part of Europe the cloud ceiling remained low, merging with ground fog. Wind farms could be partially seen in the mist; the lowest blade of each turbine peeking through into the visible world like the sweeps of some great galley piercing an ocean of cloud.

I had expected to enter a tunnel or bridge to cross the straight, but when the bus parked up by the Baltic shore, it dawned on me that the crossing was in fact a ferry (which also takes the trains). We travelled in Danish flagged MF Princesse Benedikt, one of a fleet of hybrid ferries that ply back and forth along the 45 minute route between Denmark and Germany. A modest improvement in visibility was such that the German coast seemed to fade in symmetry with the appearing Danish: the moment the view of one crystallized the other finally disappeared.

A short push on to the town of Nykøbing Falster; we arrived earlier than scheduled which gave time for a look around the town. The area around the station didn't look particularly appealing, but two minutes walk into the town revealed pedestrianised cobbled streets lined with cafes and boutique shops in traditional looking buildings. The streets opened periodically into squares and plazas; one contained a gnarled tree that made me think of Yggdrasil, the world tree.

Denemarken we komen er aan...

June 28, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag verlaten we de Duitse oostkust, het heeft ons verrast dat er zoveel luxe badplaatsen zijn en havens met zeer goede voorzieningen vooral gericht op zeilboten.

Als we onze touwen losmaken is het 08.50 uur, het is licht bewolkt en er staat nog steeds een straffe wind.
      Op onze boten is alles 'stormvast' gezet en iedereen heeft zijn zwemvest om, vandaag maken we de oversteek naar Denemarken!
      Het eerste deel van de vaartocht over de Fehmarnbelt is 'schitterend' door de zon die regelmatig door de wolken piept en met de 'wind in de poep' lijken al onze voorzorgsmaatregelen overdreven.

Ja, ja dat hadden we gedacht, zodra we uit de luwte van het eiland Fehmarn komen weten we direct waarom we die voorzorgsmaatregelen hebben genomen.
      Vanwege de koers hebben we de wind en dus ook de golven schuin achter ons vandaan...de boten stampen, rollen en surfen op de golven en wij proberen ons te herinneren waarom we eigenlijk naar Denemarken wilden gaan...
      Na een tijdje gaat de zon voluit schijnen dat maakt dat het water er minder dreigend uitziet, maar helaas neemt de wind toe en er verschijnen schuimkoppen op de golven.
      Tijdelijk mogen we onze koers wat verleggen van Yves en denken we het ergste gehad te hebben, maar dan komt er een koerswijziging op weg naar de haven en begint het stampen, rollen en surfen opnieuw...

Eindelijk komt de haven in zicht, er vertrekt juist een grote ferry uit de haven nét voor wij de betoonde geul in varen wat met de nodige golfslag gepaard gaat.
      Maar dan...eindelijk... varen we de haven van Gedser binnen en roept Willy via de marifoon; WE ZIJN IN DENEMARKEN!
      Het is dan 13.30 uur, nadat alle boten hebben aangelegd, wat nog niet meevalt met de straffe wind, komen we bij elkaar om een glas Kava te drinken en te proosten op de veilige aankomst en komen we niet uitgepraat over onze belevenissen!
      Vooral de dames zijn héél erg blij dat de overtocht achter de rug is.

Met z'n allen gaan we 's avonds uit eten en...vroeg naar bed.

Helaas werkt 4G niet op mijn mobiel in Denemarken zodat ik mijn mobile hotspot niet kan gebruiken, ondanks een gesprek met de KPN van 45 minuten is dit nog niet opgelost. Nu gebruik ik de Wi-Fi van de haven, ben benieuwd hoe dat verder afloopt.

Verrassing...

July 6, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 15 °C

Na een vrijwel windstille nacht regent het vrijwel onafgebroken, pas om 15.30 uur begint de lucht enigszins te breken en komt af en toe de zon tevoorschijn.

Gisteren is de havenmeester langs geweest, omdat we al vijf dagen in de haven liggen is de zesde nacht gratis, een sympathiek gebaar.
      Het leven in Denemarken is best duur maar er is wel van alles te koop, ook op het gebied van groente en fruit, gelukkig.
      De supermarkten zijn open van 08.00 uur tot 21.00 uur zeven dagen per week!

Het is erg stil op de steiger, iedereen houdt zich op zijn of haar manier bezig op deze regenachtige dag, de honden worden uitgelaten en alleen de noodzakelijkste boodschappen worden gedaan.
      Om 16.00 uur komt Willy ons roepen, er is een Deense mevrouw naar hem toegekomen om te vragen of wij naar het clubhuis komen, er wordt daar muziek gemaakt...

Als wij binnen komen in het clubhuis zijn er twee gitaristen bezig hun geluidsinstallatie te installeren, snel schuiven we twee tafels tegen elkaar zodat er plaats is voor ons allemaal en dan barst de muziek los, het is even wennen aan het volume, maar dat gaat snel, er wordt natuurlijk Deens gesproken en gezongen, maar ook probeert de gitarist Engels te spreken en zingt hij niet onverdienstelijk nummers in het Engels.
      Bij veel nummers kunnen we niet op onze stoelen blijven zitten en dansen er lustig op los gevolgd door de Denen het is onverwacht een ontzettend gezellige middag, een totale verbroedering tussen Denen, Belgen en Nederlanders, een verrassend leuk einde van een saaie regendag, takke...skol 🍷

Verwaaid...dag 8

July 7, 2019 in Denmark ⋅ ☁️ 14 °C

Het is licht bewolkt als we opstaan en onverminderd fris, ook de wind doet goed haar best... in de loop van de dag krijgt de bewolking de overhand.

Als het gaat zo als we graag willen is dit onze laatste dag in Nykobing, ondanks dat we het hier erg naar ons zin hebben willen we graag verder varen richting het doel van onze reis Kopenhagen!

De bemanning van de La Rhenane ( NL) kijkt uit naar de finale van het dames voetbal tussen Amerika en Nederland en in overleg met Willy wordt besloten dat we om 19.00 uur palaver houden in het clubhuis.

Iedereen is op tijd aanwezig de route wordt uitgezet, kaarten bestudeerd, gewikt en gewogen en tot slot, met ieders goedkeuring, besloten dat we om 10.30 uur de touwen losmaken en naar Stubbekobing varen.
      Willy heeft nog een verheugende mededeling; er hoeft nog maar 1x havengeld betaald te worden, dus hebben we 2 nachten gratis gelegen!

Na nog een gezellig samenzijn verlaten we met enige weemoed voor de laatste keer het clubhuis, morgen op weg naar nieuwe avonturen...

Stubbekobing...

July 5, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Vannacht heeft het erg hard gewaait en geregend, maar als we opstaan zie je hier en daar al wat blauw aan de lucht, het blijft fris.

Zoals gisteren al verklapt gaan we opnieuw op stap met de bus, dit keer met z'n vijven, we gaan naar Stubbekobing de plaats waar we eigenlijk vandaag naar toe zouden varen.
      Het is een tochtje van 25 minuten met de bus, binnenkort varen wij er ongeveer 6 uur over...!

We genieten van de mooie route die we rijden, uitgestrekte akkers met graan of bieten, afgewisseld door boerderijen, en komen we door kleine dorpjes, af en toe stapt er een passagier in of uit de bus alles heel relaxt en naarmate we de kust naderen wordt het steeds zonniger, om 11.00 uur zitten we op een terras in de zon aan de koffie in Stubbekobing.

We wandelen door het vissersdorp en komen bij de rond 1200 gebouwde kerk, het is de oudste kerk van het eiland Falster.
      Het kerkje heeft oorlogen, plunderingen en stormen overleefd en is tenslotte in 1882 teruggebracht tot zijn oorspronkelijke formaat. Het is een intiem kerkje, het altaarstuk is uit 1618 en de bewerkte kansel uit 1634, de fresco's zijn, hoewel overgeschilderd, prachtig.
      In de kerk hangt een schip , dat is vrij gebruikelijk in een vissersdorp, het symboliseert de vissers die op zee aan het varen waren en niet aanwezig konden zijn bij de kerkdienst.

We lopen naar de haven waar we, als de wind het toelaat, binnenkort hopen binnen te varen.
      De havenmeester is erg aardig, als wij op de dag van vertrek 's morgens bellen reserveert hij voor ons 7 ligplaatsen, top!
      Na een voortreffelijke lunch varen we met "The Ida ferry " (een houten veerboot gebouwd in 1958) naar het eiland Bogo,
      Henk is enthousiast over het geluid van de motor en mag beneden in de machinekamer gaan kijken, het toeval wil dat de schrijfster van de blog ook Ida heet als ik dat vertel krijg ik een folder uitgereikt; van de Ida voor Ida...leuk!
      Aangekomen op het eiland maken we een wandeling, drinken een kopje koffie en varen weer terug, een érg leuke trip!

We stappen weer in de bus, deze brengt ons via een andere, maar ook zeer mooie route terug naar het busstation en komen we moe maar voldaan terug bij onze boten en kunnen wij onze belevenissen delen met onze mede-toervaarders.

Regen...

July 4, 2019 in Denmark ⋅ 🌧 16 °C

Het heeft vannacht opnieuw niet erg hard gewaaid, als we wakker worden is het zwaar bewolkt en regent het van tijd tot tijd, het is koud.

Vandaag is 'the day before'...morgen weer varen!
      Tijd om nog allerlei zaken te regelen, zoals boodschappen inslaan en naar de kapper, Jef en Henk gaan samen en komen bijna platzak terug...42 euro p.p voor een knipbeurt...gelijk maar weer even langs de pinautomaat.

Vandaag is het qua weer de minst mooie dag van onze toertocht tot nu toe, de middag temperatuur is 16.5 graden en het waait erg hard.
      Frie komt ons verrassen, 16.00 uur zijn we allemaal welkom in het clubhuis, ze gaat pannenkoeken voor ons bakken!
      (Omdat het in Denemarken nog wel eens slecht weer is heb je op campings en ook bij jachthavens vaak gelegenheid om binnen te koken)
      Wij hebben de dagen die we hier hebben doorgebracht enorm veel plezier gehad van het clubhuis als ontmoetingsplaats, zo ook deze middag.

Als we binnen komen heeft Yves de computer al opgestart en bestuderen de heren de weersverwachting en met name de te verwachten windsterkte. Het zijn bezorgde gezichten, we zouden na 6 dagen in dezelfde haven graag verder varen, maar gezien de route die we moeten afleggen is het toch verstandiger tot maandag te wachten...

De pannenkoeken met appeltjes door Frie gebakken smaken héérlijk en met een glaasje prosecco spoelen we onze teleurstelling weg, veiligheid voor alles!
      Trouwens nu kunnen we nóg langer genieten van de mooie jachthaven van Nykobing!

Aan het begin van de avond komt Monique langs bij alle boten, we gaan morgen opnieuw met de bus...

Nykøbing Falster, Nykobing Falster, ニュークビン・ファルスター, Niukiobingas, Нюкёбинг, Никебинг Фалстер, Нюкебінґ Фальстер