Denmark
Nykøbing Sjælland

6-8 Nykobing deel 1 van 4

August 6, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

Ik heb 32 foto's vandaag, dus een probleem🤗.
      Van de camping naar Århus is vooral over een vrijliggend fietspad langs een trambaan, gedeeltelijk de echte route, en gedeeltelijk "ja maar dit is toch leuker?". En dan de stad, er is zoveel te zien. Huh, de kathedraal en een heel mooi openluchtmuseum, met oude huizen opnieuw opgebouwd in een echte wijk. En ik schaam me dood, maar ik heb er echt geen zin in, zo vlak na Sevel. Ik doe eerst capucino met gebak. En jullie weten dat ik moeilijk geld uitgeef. Weet je wat dat kost? 91 kronen, dat is meer dan 12 euro. En toch gedaan, goed hè?
      In mijn gids staat dat de Denen altijd er voor zorgen dat dingen er mooi uitzien. Zie foto's. Nee Århus heeft mijn hart niet gestolen.

6-8 Nykobing deel 2

August 6, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

De kathedraal ligt in de vikingwijk, dat lijkt me nog wel leuk. Hm, ik zie er niets van. En in de kathedraal hebben ze blijkbaar ooit de tegels opnieuw gelegd, maar niet goed. Verdrietig. Heeft iemand zijn best gedaan om daar begraven te mogen worden, is zijn graf onvindbaar geworden. Verder vind ik er ook niet veel aan.
      Met racen haal ik nog net de boot van half 1. De volgende gaat pas om 14.15. Verder gaan ze ieder uur. Dit is wel het duurste tijdstip geloof ik. Het had voor minder dan de helft gekund als ik gisteren een ticket had gekocht. Dat is dan weer het nadeel van nooit weten wat je gaat doen. De overtocht vind ik minder leuk dan ik dacht. Een loei grote boot, hartstikke druk en je kan maar op 1 plekje buiten zitten.

6-8 Nykobing deel 3

August 6, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

Om 14.00 fiets ik weer. Maar het schiet van geen meter op zeg. Na 40 minuten heb ik pas 5 km gereden en ik doe echt mijn best. Maar loeihard wind tegen en aldoor korte venijnige klimmetjes. Ik zet mezelf in de "dan wordt het maar wat later" stand. En dat lukt redelijk. Ik plaag mezelf met het feit dat het maar goed is dat ik niet een boot later heb genomen. Als beloning krijg ik een grafheuvel kado. En deze is iig wel gerestaureerd. Ik zie het staan op het bordje. Eerst in 1909 en voor het laatst in 1987.
      Na Højby word ik een of ander koeiepaadje op gestuurd én dwars op de hoogtelijnen én 2 km om. Op een ander moment "ja leuk", maar het is inmiddels 5 uur en ik heb op de kaart een doorsteek gezien. Hoef ik maar heel even langs een drukke weg. Ik draai om. En ooooh, wát een ongelooflijk geluk dat ik dát doe!!! Want 100 meter verder (echt waar!!) staat een bezienswaardigheid bord: best bewaarde middeleeuws fort. Volgens mij was dít waarom ik Nykobing had gearceerd op de kaart. Ik kan het niet meer terug vinden in die rot gids. Tip: GEEN Trotter kopen!! Maar goed, ik helemaal blij met mijn fort, al vraag ik me wel af hoe die anderen er dan uitzien als dit de beste is. Maar 1287 is ook lang geleden. En in 1300zoveel is het al verlaten.

6-8 Nykobing deel 4

August 6, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

En na dat fort ben ik in een vloek en een zucht in Nykobing. Het lijkt wel of ik wind achter krijg. De tourist office kan ik niet vinden, zal wel dicht zijn, het is bijna 6 uur. Ik kies camping 2, die heeft maar 2 sterren, vind ik meestal leuker (en goedkoper.)
      Het is altijd íéts verder dan je denkt. Maar wel een fietspad.
      En dan nog 170 kronen. Als ik aan kom fietsen zie ik tenten staan. Bijna met hun haringen in de berm van de drukke weg. Ik vraag of er ook een plekje is wat verder van de weg. Oh ja hoor. Helemaal aan de andere kant, 1 km of zo is dat hier. Fantástisch! Na het douchen zie ik een kraampje met bier van de tap. Ik zwicht, het is misschien wel de laatste mooie dag. Ga geld halen, is het gratis vanwege streetfood (???) Ik krijg eerst een die ik niet bedoelde. Oh, hier heb je de ander. Niet goed voor de lijn, maar wel voor het humeur. Snel footprints, want ik ga nog een zonsondergang proberen!!
      Ik denk dat ik morgen blijf.
      Misschien krijg ik spijt, maar deze dag heb ik zitten!

7-8 Nykobing rustdag

August 7, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 20 °C

Vannacht heeft het even geregend, maar nu is het droog. Als ik was weg gegaan had ik zelfs de tent droog kunnen inpakken. Ik lummel wat rond, plak mijn rugzakje maar weer eens en vertrek om tien uur naar Nykobing. Ik vind de VVV! Nykobing zelf is half 1800 ontstaan toen hier vlakbij een psychiatrisch hospitaal werd gebouwd. Dat is nu in particuliere handen en erg leuk om te bekijken. Een stuk verder zijn de Lommestenen, die wil ik ook zien. Maar 10 km enkele reis is me al teveel vandaag. In het kader van "in het NU", blijf ik bij mijn plan, shop wat, ik probeer een andere reisgids te bemachtigen, maar dat kan alleen in het Deens. Ik koop eten en een sjiek broodje met garnalen en ei. Dat eet ik op een bankje in de zon. Dan richting vogelreservaat en toren. Leuk, maar alleen suffe vogels gezien. Ik sjees naar huis vanwege een héél donkere lucht. En deze waait niet over. Ik ben op tijd bij de tent, maar ga nog koffie zetten, dus toch nat, al barst het daarna pas echt los. Ik was denk ik niet blij geweest met dit op mijn hoofd, maar in de tent met een spelletje: prima. Iedere keer dat ik denk dat het klaar is en naar de rits grijp, regent het nog even verder.
      Om half vier mini wandeling, dan weer een buitje. En nu zit ik weer voor de tent.
      Ik boek een nacht bij, ga morgen naar die stenen en het hospitaal tenzij het storthoost. Maar voor dag 1 met alleen regenwolken voorspeld: prima!
      En wat dacht je wat: er zijn zandsculpturen in Hundested, da's meteen na het volgende veer!
      Ik vier het met nog een biertje. Het is niet meer gratis ☹️.
      Kom ik terug van tandenpoetsen, oh, mooie lucht. Rustig aan het is pas 9 uur. Toch naar het strand racen: zonsondergang. Bijna helemaal gemist! Is gewoon een uur eerder dan een week geleden! Ik ben natuurlijk ook een stuk verder oost, maar niet zó ver dacht ik.

8-8 Nykobing Lommestenen 1v2

August 8, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Handig hoor, zo'n buienradar. Ik kan nog droog heen en weer lopen voor douchen en ontbijt maken. En dan lekker in de tent met ontbijt, koffie en een boek. Het wordt eerder droog dan verwacht, maar toch op weg.
      Het psychiatrisch hospitaal en museum is wel o.k. Veel Deens, maar ook wat in het Engels en Duits. Raar idee dat er pas zo kort medicijnen zijn. Er is 1 rondleiding per week en die is over 20 minuten. Ik versta toch minder Deens dan gehoopt en ze vertellen héél erg veel, dus ik haak toch af.
      Ik fiets 1 km verder: mega onweer op komst. Klopt met voorspelling. Toevallig ben ik net bij een glasmuseum, doen we die. Maar het ziet er zó suf uit, alleen maar dikke wijnglazen, dat ik geen zin heb om daar entree voor te moeten betalen. Dan maar koffie in het restaurant. Maar dat is bij uitzondering dicht vandaag omdat de vriezers zijn uitgevallen. Snel terug naar het museum met een schuur waar kinderen kunnen knutselen. En daar lunch ik dan maar.
      En vervolgens in een zonnetje (!) naar de Lommestenen. En soms zit het mee, en soms zit het tegen. Helaas is het er maar 1 steen en nog suf ook. 1 km voor het einde zie ik voor het eerst een plaatje. Ik was bijna omgedraaid, maar dat is dan mijn eer te na. Het is trouwens lastig om in er nu te blijven als het aldoor dreigend rommelt achter je. Maar het blijft droog.
      Op de heenweg was ik gewoon de kortste weg gegaan. Terug toch maar de echte route. Weer een héél goed besluit. Véél leuker (door het bos) en ik kom langs een verlaten dorp. En dat vind ik dan toch hartstikke leuk. En zonder die suffe steen was ik daar niet langs gekomen en had ik die mooie route niet gefietst.

8-8 Nykobing Lommestenen 2

August 8, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Speurend naar de Lidl, zie ik opeens een prachtig beeld. Ik er op af. Ik durf niet echt het erf op. Gelukkig vraagt Michael, de zoon van Peter Hesk (www.peterhesk.dk) of ik binnen wil kijken. Wát gaaf. De vloeiende vormen spreken me ontzettend aan. En dan zo'n toren zelf kunnen bouwen! Hij heeft ook van die stoppen voor op wijnflessen gemaakt met een mooi beeld er op. "Beetje" zwaar voor een fietsvakantie, want ze zijn van massief koper.
      Door deze top onderbreking ben ik, na de Lidl, pas na vieren op de camping. Daar is de bui van 5 uur iets te vroeg. Beetje rennen naar de douche en zo. Maar nu (7 uur) zit ik weer voor mijn tent, al is het wat grijs. En dit was dan die dreselijke dag met de hagelstenen. Toegegeven, droog is makkelijker, maar zo houd ik het wel uit. Blij dat ik ben door gegaan. En blij dat ik dit niet gisteren heb gedaan.
      Ennuh: ik snap niet waarom mijn pruim zo moeilijk doet, hier hangen ze tjokvol. En niemand doet er iets mee zo te zien, er liggen hele bergen in de berm. Sonde hoor.

Nykøbing Sjælland, Nykobing Sjaelland, DKN3S, Q2003608