Denmark
South Denmark

Top 10 Travel Destinations South Denmark

13-7 Aabenraa

July 13, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 24 °C

Vannacht besloten dat ik in Aabenraa ga proberen de auto neer te zetten. Straks slepen ze hem weg...
      Ik ben laat wakker en dus om een uur of 11 in Aabenraa. Daar mag ik niet meer gratis de auto laten staan, maar wel voor 10 kronen per nacht (afgedongen van 20). Deal. Voelt toch beter. Blijf ik ook nog een nacht, en ga op mijn gemak shoppen in Aabenraa en dan vanmiddag lekker voor de tent.
      Goed plan. Gelukkig breekt op het moment dat ik alles heb de zon door (knetter benauwd weer) waardoor ik er achter kom dat ik alleen de glazen van mijn wissel-bril bij me heb, en niet mijn bril. Grrrrr. Dat is toch echt eerste levensbehoefte bij fietsen. Eerste handige bril is 200 euro. Aangezien ik zeker weet dat ik er dan helemaal meteen op ga zitten; dat moesten we maar niet doen. Gelukt voor 900 kronen met 70% korting. Toch nog 36 euro, maar vooruit maar. Lelijk maar lekker en functioneel.
      Gelukkig heeft de camping wifi, kan ik geld overboeken van een spaarrekening. Was ik thuis al 3 keer gaan doen, maar toch niet gedaan.
      Nu kan ik zelfs op dit tempo nog even vooruit.
      Er komen nog 2 losse fietsers aan, een Deense en een Duitse mevrouw van 75. Leuk om even met ze te kletsen. Brigitte, de Duitse, wil niet op de foto. Hanna (?) wel.

hoi Astrid, Noord Duitsland is al een paar jaar met de weg bezig... ik snap je frustratie.

7/14/21Reply

Waar ga je helemaal herenfietsen? Wij hebben het destijds zeer naar onze zin gehad in de omgeving van Ry. Een merengebied in de driehoek Århus - Silkeborg - Skanderborg 🏕️🛶

7/14/21Reply

Goede tip, dank!

7/15/21Reply

18-7 Rindby (Fanlø)

July 18, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

De weg waar de scouting aan is, is best druk. En daar moet ik een hele tijd langs. Blijkt een toegang naar een bijna snelweg te zijn. Na 2 km wordt het goed te nakken. Bij Esbjerg snap ik niet waarom ik noord moet langs een vierbaansweg als de veerboot vanuit het zuiden gaat. Ik doe zelf wat. Met je fiets de boot op is een techniek, je fiets moet door het ene hek en jijzelf tegelijkertijd door het andere. Gelukkig word ik geholpen.
      Fanø kan mij niet erg bekoren, veel verkeer. Heel terras alle tafels gereserveerd. Maar dan kom ik op het strand, dat is de fietsroute! En nu durf ik wel want het is niet ver. Gaaf, het is bijna beton, alleen de duintjes vermijden. Sønderho is mega toeristisch. Maar ze hebben wel fish & chips! Joho! Ik loop een rondje dorp, leuk hoor, die huisjes met die rieten daken. En net als ik terug wil gaan: mensen in kostuum. Ik er achter aan. Wordt een optocht naar de molen, waar een optreden is. Welkomstwoord was vast erg leuk, mensen moesten veel lachen. Dan een lange toespraak van de minister van cultuur, ook in het Deens. Dan samen zingen, uiteraard Deens. Dan bruiloftsdansen. Hum, da's 1 dans. Kostuumshow. Leuk, weer Deens maar af en toe versta ik wat. Dan weer zingen, daarna Sønderho dansen. Hé, da's die bruiloftsdans, maar nu mag iedereen mee doen. Hierna komt nog meer zingen. Ik taai af, het is inmiddels bijna 4 uur, ik denk niet dat ik nog terug oversteek.
      Wind tegen terug, ik doe de panorama lus. Langs een eendenkooi. Route staat niet meer aan gegeven maar aangezien ik vlak langs zee moet kan er lijkt mij niet veel verkeerd gaan. Behalve dan dat het steeds ruller wordt. Als ik de haven zie krijg ik het bijna niet meer geduwd. Was gelukkig maar een klein stukje. Ik blijk bij terugkomst op asfalt toch echt op de panorama route gezeten te hebben, achter me staat hij weer aan gegeven.
      Het is inmiddels 6 uur! Zeker weten dat ik niet meer oversteek. Pak de eerste camping: plek, aardige vent die me drie keer in een deuk krijgt. Ik krijg de wifi gratis van hem en een plek achter een héle dikke heg. Nieuw Zeelandse winden hier!
      Ik ga douchen zonder handdoek. Mijn dunne fietstrui droogt eigenlijk nog beter af blijkt! "Beetje" moe. 58 km. Het is nu 8 uur en ik heb nog steeds geen trek! Leve de fish & chips.
      Blij dat ik niet op die andere camping sta, ik hoor de muziek hier!
      Oh, en vanochtend mijn zadel nog verder verzet. Geen pijn in mijn kont meer! Hoera!! Fietst toch leuker.

Heb je nou mee gedanst? 🙂 EZ

7/19/21Reply

Nee, niet meegedanst, heel vol en parendans.

7/20/21Reply

wat gaaf, dansen en kostuums. Heel Zweeds, maar dat mag je niet zeggen ;-) . Bert

7/19/21Reply

Sonderborg

July 19, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

Da der Dänemark Trip vor einigen Tagen ja leider in die Hose gegangen ist, habe ich Heute nochmal mit der Brechstange einen Versuch gestartet und bin von Wassersleben aus mit dem Rad bis Sonderborg und zurück gefahren. Eine sehr gute Entscheidung, denn es war richtig Klasse und ich konnte viele Eindrücke mitnehmen. Schon nach dem ersten Kilometer stellt sich das typische Dänemark-Feeling ein und ich war gleich eine Nummer entspannter und fröhlicher. Die Strecke war super mit dem Rad zu fahren, teilweise auf der europäischen Küstenstraße Nr. 6 direkt an der Förde entlang, durch schöne kleine Orte und an unzähligen beeindruckenden Villen vorbei. Sonderborg selbst kannte ich bisher auch noch nicht, und war wirklich beeindruckt. Allerdings irgendwie auch touristischer als Flensburg, welches mir noch besser gefallen hat. Zurück habe ich dann eine etwas andere und noch küstennähere Strecke gewählt und konnte so einige Male rüber nach Holnis blicken und alles mal von der anderen Seite betrachten 😀 Jetzt geht unsere Zeit hier an der Flensburger Förde langsam vorbei und wir bereiten uns schon auf die Abreise vor... 😢Read more

DK hat uns

July 26, 2021 in Denmark ⋅ 🌧 23 °C

Heute gegen 10.00 Uhr gestartet haben wir uns über viele Autobahnen, einen langen Stau vor dem Elbtunnel, einmal beide Tanks voll machen.....( schluck ....280 Liter...)
      diverse Fahrer*innenwechsel bis an die dänische Grenze vor gearbeitet. Bibbernd fuhren wir auf die Grenzstation zu, in Erwartung schärfster Kontrollen der Pässe, Impfbescheinigungen und anderer wichtiger Dinge. Alles was wir vorfanden war ein Zöllner mit den Füßen auf dem Tisch, der uns keines Blickes würdigte . Also nichts wie rein. Auf park4night haben wir ein kuscheliges Plätzchen gefunden, die Fähre für morgen ist auch schon gebucht, also scheint unserem Norwegenbesuch nichts mehr im Weg zu stehen.Read more

Leider nieselt es ein bisschen, sodass wir den Sonnenuntergang aus dem trockenen Auto genießen 😊😊😊🤗🤗🤗.

7/26/21Reply

Sehr schön!!! Inklusive Regenbogen! Wer ist denn der kleine Eisbär, der sich über die Banane (?) hermacht? Habe ich was verpasst?😄 [Maja Müller]

7/27/21Reply

😊das ist unser Begleiter seit fast 40 Jahren. Wir haben ihn getroffen, als wir zum ersten Mal nach Baden-Baden gefahren sind, um uns anzusehen, wo der SWF (damals noch) liegt, wo hardy sein Berufsleben beginnen wollte 😊👍. LG Melanie

7/27/21Reply

Nyborg

August 8, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Da habe ich es heute doch noch bis nach Fyn geschafft. In Nyborg lockte ein schöner Stellplatz am alten Fährhafen. Ausser den Hafenbecken und den zwei komischen Gerüsten zwischen denen ich parke, ist nicht viel übrig geblieben. Dafür gibt es jetzt hier reichlich Platz mit Meerblick. Ich denke in den nächsten Jahren wird das hier alles wieder bebaut, die Stadt scheint zu boomen, überall am Hafen stehen neue Wohngebäude. Mein kleiner Rundgang am Abend war schon sehr nett. Ein Schloss soll es hier auch noch geben, da schaue ich dann morgen noch vorbei. Zwei Labcache gibt es hier auch noch, gut für die 10.000 Schritte.Read more

18-8 Marstal

August 18, 2021 in Denmark ⋅ 🌬 18 °C

De zon zou schijnen! Niet dus. Nog ff een buitje zodat de tent niet droog mee kan. Ik kan gelukkig ontbijten onder het afdak van "de buren" die een huisje hebben. Ze leveren ook kokend water. Lief hoor.
      Sebastian gaat ook richting ferry, dus we gaan samen. Eerst even de stad in, toch maar niet anders halen we het niet. Mooie route, redelijk beschut, maar toch weer verder dan gedacht, dus we halen die van 10.15 toch niet. Gelukkig maar, want het is gratis, maar dan moet je eerst boeken en dan krijg je je geld terug. Maar boeken kan alleen met een creditcard. Ik ga vragen bij de enige medewerker, die bij de toegang. Uiteindelijk levert hij mij 2 gratis boardingcards. Hartstikke aardig want eerst zei hij dat dat niet kon. Met al dat gedoe en al mijn kleren aantrekken, zijn we nog net op tijd voor de volgende boot. Route 8 dwars Langeland over is hartstikke mooi. Sebastian gaat naar Funen, ik naar Aerø, dus we nemen afscheid op de splitsing.
      Ik blijk nog ruim tijd te hebben, nog even Rudkøbing in en Aad Jan gebeld. De Havenstraat is super lelijk, en dan ga je 1 zijstraat in en dan is het gelijk prachtig!
      Moet ik toch wéér reserveren zeg. Ik krijg een hartverzakking, de volgende boot gaat pas over 2 uur en 20 minuten. Ik mag gewoon mee, even een kaartje invullen. En het is alweer gratis. Pfffff. Wel een briljante route, al zeg ik het zelf. Ik hoef heel veel kilometers niet naar het westen te fietsen, dat doe ik per boot😊
      Het is 4 uur als we aankomen, dat wordt dus de eerste camping. Er is niemand in de receptie, maar je kan bellen. Ik kijk op de plattegrond en kies een beschut plekje. Tip: je kan beter eerst live kijken. Gelukkig is de wind niet zo achterlijk hard als gisteravond en het wordt geloof ik ook minder, maar helemaal rustig voelt het (nog) niet. Het strand hier is ook niet om over naar huis te schrijven en de 10 kronen voor 4 minuten douchen heb ik ook niet. Maar wel wijn. Dan die maar.

LOL 🤣 douche met wij. 😜, zucht.. ik bedoel "wijn" natuurlijk...

8/18/21Reply

😂 LOL. Zo issie nog leuker ja!

8/19/21Reply

Lolland! Dat lijkt me een leuke bestemming!

SAAI! Lang niet zo lollig als de naam ☹️

Ziel erreicht - Odense

August 18, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Ich bin in Odense angekommen. Spontan habe ich mich dazu entschieden, den Zug zu nehmen um bereits heute am Ziel anzukommen. Irgendwie fählte mir einfach die Motivation und der Wetterbericht für die nächsten Tage änderte dies auch nicht.

In Odense wurde ich herzlich von meinen Zimmernachbaren empfangen und mir wurde alles gezeigt. Ich freue mich auf das Studentenleben hier🙂 .

Doch jetzt wird erstmal eibn paar Tage ausgeruhr und nichts gemacht😁.

19-8 Lavenby

August 19, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 18 °C

Gelukkig was ik weer vroeg weg en heb dus geld door de brievenbus gedaan. Ik heb nl nog allemaal contant geld, voor als mijn pas het niet zou doen. Ff vergeten. Het miezerde trouwens weer bij mijn ontbijt, heb binnen gegeten. En het was zo koud dat ik in de tent heb ingepakt. Het is dan wel weer droog.
      Ik doe er 3 uur over om Aerø over te fietsen. Via de noordkust. Meer kans dat ik dan wat beschutting heb, al is de wind wel minder dan gisteren. Ik fiets nog een wandelpad voor weer een grafheuvel, maar ik moet bekennen dat ik de volgende jaettestue oversla. Ik zie de boot liggen, oh jee. Nog weer zo'n kutheuvel, maar hij ligt er nog als ik aan kom hijgen. Ik hoef geeneens een kaartje, alleen even wachten tot de auto's er op staan. Perfect. En lekker hotdog en friet gegeten aan boord.
      Ik kies voor de route noord over Als, hoef ik niet over al die drukke wegen. Ik kom nog gratis langs 2 langgraven. En ik snap nu waarom dat ene middeleeuwse kasteel goed bewaard was. Want ik kom nu langs een ander.
      Om half 3 kijk ik op de navigatie hoe ver Aabenraa nog is: 36 km maar! Maar via zo'n route is het altijd meer en er zit nog een pont tussen. Dat wordt me toch te veel geheu. En ik dacht dat het nog 2-3 dagen fietsen was. Anders is het ook opeens wel heel snel klaar.
      Ik doe nog een kronkeltje naar de camping van Lavenby. En nu zit ik heerlijk over zee uit te kijken, de douche was zalig. Jammer dat de wifi het niet doet.
      Hopelijk zijn er morgen op Jutland weer rozenbottels, hier is het opeens bramen, en veel nog net niet rijp.

Waarom zijn alle foto’s net niet scherp??

8/20/21Reply

Moet je aan mijn toestel vragen. grrr. Maar misschien zat er een vlekje voor zijn scherp of zo.

Jammer…

20-8 Aabenraa

August 20, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

Ik maak mijn ontbijt voor de tent, zoals het hoort. Het is droog en windstil. Een kinderhand is gauw gevuld. Ik krijg nog bijna spijt dat ik er nu al bijna ben. Gelukkig begint het na een kwartier al te miezeren. Het zet niet door.
      In mijn herinnering was het hier zo mooi, met een mooie fietsroute en een mooi slot. Ik zie het volgens mij liggen dus volg de bordjes "bezienswaardigheid". Kom uit op een crisisweg, volg die nog een stuk en kom uit bij een pretpark of zo, niet bij mijn slot. Wat is er hier toch gebeurd? Alle lokale routes staan niet meer aangegeven, die van gisteren was opeens een paardrijpad, terwijl het gewoon asfalt was (?). Nou laat maar dan, pont: here I come!
      En ik kom aanrijden, hij ligt er weer, er op en weg. Ik moet alleen wel betalen dit keer.
      Waarom zou route 8 nou eerst anderhalve kilometer noordwest langs een drukke weg gaan, dan afslaan naar zuid, terwijl er een heel lief weggetje gewoon west gaat? Die reed ik dus, ook veel korter.
      Daarna met enig tobben naar Aabenraa. En: geen rozenbottel te bekennen. Ik ben al aan het bedenken hoever ik er dan voor wil rijden, en waar dan? Ook geen pruimen meer. Alleen onrijpe bramen en hazelnoten zonder hazelnoten.
      Weet je waar rozenbottels zijn? Op de camping😊. Ik pluk er minder dan gepland, maar duidelijk meer dan gevreesd.
      Daarna boodschappen en tot slot de hele camping langs om mijn laatste kronen te wisselen. Ik ben klaar.
      Ik kan zowaar nog even in de zon zitten. Maar morgen toch gewoon naar huis.

Alvast een goed thuisreis gewenst!

Dank je wel!

8/21/21Reply

Leaving on a highnote….

8/21/21Reply

Kulturelle Landpartie mit Delfin

August 27, 2021 in Denmark ⋅ 🌧 16 °C

Auf der Fährfahrt hat uns lange ein freundlicher Delfin begleitet. Wir sind nach Schloss Egestov gefahren, haben das Schloss, die Gärten und alle 8 ! Museen besichtigt und übernachten direkt hier. Trotz anderer Vorhersage regnet es nur gelegentlich.Read more

Der Schlossherr steht dir gut Till... 🤴🏼

8/27/21Reply

thanks und immer herzlich willkommen....

Adresse...?

Egeskov Gade 18, 5772 Kværndrup

8/27/21Reply

Region Syddanmark, South Denmark, محافظة سيد دنمارك, Паўднёвая Данія, Южна Дания, Danmark ar Su, Dinamarca Meridional, Къилба Дани, Syddanmark, Περιφέρεια Νότιας Δανίας, Regiono Suda Danio, Lõuna-Taani piirkond, Hegoaldeko Danimarka, استان سیددانمارک, Etelä-Tanskan alue, Región Suðurdanmark, Danemark-du-Sud, Regiuun Syddanmark, Súd-Denemark, Južna Danska, Syddanmark régió, Հարավային Դանիա տարածաշրջան, Danimarca meridionale, 南デンマーク地域, სამხრეთ დანიის რეგიონი, Оңтүстік Дания, 남덴마크 지역, Dania Meridiana, Pietų Danijos regionas, Dienviddānijas reģions, Јужна Данска, Wilayah Syddanmark, Region Süüddäänmark, Zuid-Denemarken, Danemarc Meridional, Хуссар Дани, Dania Południowa, Dinamarca do Sul, Regiunea Syddanmark, Южная Дания, Region o Soothren Denmark, Syddanmark regiuvdna, Južné Dánsko, Південна Данія, جنوبی ڈنمارک علاقہ, Nam Đan Mạch, 南丹麦大区