Denmark

Top 10 Travel Destinations Silkeborg Kommune
Show all

Den lille Havfrue

June 5, 2022 in Denmark ⋅ ☀️ 16 °C

Nach einem lustigen Abend gibt es am nächsten Morgen auch noch frische Brötchen zum Frühstück. Gestärkt geht es weiter. Ich begleite die anderen, da wir den selben Weg haben. Wir haben viel zu quatschten.
      Unterwegs kommen wir an einer Miniatur der kleinen Meerjungfrau aus dem Kopenhagener Hafen vorbei.
      Kurz vor Skanderborg nehmen wir den langen Weg durch den Dyrehaven Richtung Slottskirke. Ein wunderschöner Umweg der uns mehrfach ans Wasser führt. An einer schattigen Bank kurz vor der Slottskirke machen wir Rast.

Hagel

September 19, 2022 in Denmark ⋅ ☀️ 14 °C

Nach schlechtem Schlaf und mit verstopfter Nase geht es heute nur mühsam voran. Als mich unterwegs ein Hagelschauer erwischt, finde ich glücklicherweise gerade zur rechten Zeit einen Unterstand. Während ich das Schauer abwarte beschließe ich die heutige Etappe zu verkürzen und den nächsten Campingplatz anzufahren.
      Das war eine gute Entscheidung, denn als ich gerade mit Duschen fertig bin, kommt der zweite Hagelschauer.

Norwegen Déjà-vu

September 18, 2022 in Denmark ⋅ 🌧 14 °C

Heute fahre ich durch schöne Heidelandschaften bei gutem Wetter.
      Plötzlich kommt ein Schild das einen Anstieg für Radfahrer ankündigt (siehe Foto). Das hätte ich in Dänemark nicht erwartet. Ich fühle mich schon nach Norwegen und die vielen Pässe zurückversetzt, doch dann biegt meine Route ab und ich muss nicht den ganzen Anstieg fahren.
      Am Abend finde ich einen schönen Shelter Platz im Wald. Ich schlafe nicht gut, denn zum Einen habe ich mir einen Schnupfen eingefangen und zum Anderen rufen die ganze Nacht die Hirsche ihre Brunftschreie aus verschiedenen Richtungen und von einer benachbarten Kuhweide "schreit" immer wieder ein Bulle (?). Jedenfalls war es kein normales "Muh". 😂
      Das ist einerseits interessant, aber auch ein bisschen gruselig nachts alleine im Wald mit der Geräuschkulisse.

Fähre Kristiansand - Hirtshals

August 17, 2023 in Denmark ⋅ ☁️ 19 °C

Um 10 Uhr ging es los zum Kanon Museum Kristiansand.

Danach weiter zum shoppen im Sørlandssenteret- Norge Gläser und Norge Shirts erstanden.

Um 15 Uhr legte dann die Fähre Kristiansand Norwegen ab um gegen 17:25 Uhr in Hirtshals Dänemark wieder an zu legen.
      An Board gab es leckere Kaffeespezialitäten von Starbucks.

In Dänemark gings zum Palm Beach Frederikshavn um dort Hot Dogs zu genießen.

Übernachtung steht im Nørre Vissing Kro an.

Himmelbjerget

July 3, 2023 in Denmark ⋅ 🌬 16 °C

Noch zu einem kurzen Abstecher zu einem Aussichtspunkt auf 147 m.ü.M. Hat sich schlussendlich herausgestellt, dass dies der höchste Punkt Dänemark ist 🙃 und zudem ein Geschichtsträchtiger. Um 1890 hat der damalige König die Monarchie für beendet erklärt und die Volksdemokratie gegründet. Als Gedenken an diesen Akte wurde der Turm auf dem Himmelsbjerget gebaut.Read more

Mont Himmelbjerget

June 14, 2023 ⋅ ☀️ 25 °C

Réveil à la fraîche sous les arbres. Ce matin on gravit le 2ème plus au sommet du Danemark haut de... 147m 😅 (le plus haut sommet fait 171 mètres). Ce sommet nous offre une jolie vue sur le lac Julso. La balade se poursuit dans les bois. On longe une sorte de réserve où il est demandé de ne pas nourrir les sangliers ni les cochons (?!)
      On prend la route après déjeuner en direction du nord. On s'arrête à Aalborg, plus précisément à Lindholm Hoje où se trouve un cimetière viking.
      Après quelques courses, on met le cap sur la plage de Blokhus, immense plage carrossable de 7 kilomètres de long. Endroit totalement improbable, les danois viennent en voiture profiter de la plage. On assiste à un magnifique coucher de soleil.

L'homme rencontre la mer

June 13, 2023 in Denmark ⋅ ☀️ 22 °C

Après un petit déjeuner au soleil et quelques exercices physiques, on roule vers l'ouest. A Esbjerg se dressent 4 grandes statues hautes de 9 mètres. Ces 4 hommes assis face à la mer se détache sur fond de ciel bleu. Impressionnant...
      On repart ensuite sur nos pas sur le site de Jelling. On peut y voir les deux plus grands tumulus du Danemark et au milieu se dresse une Église. Il y a aussi été découverte 2 stèle runiques où il est fait mention du "Danemark" pour la première fois. C'est un lieu qui symbolise le passage de l'ère viking à l'ère chrétienne. Probablement pour cette raison qu'il est classé au patrimoine mondial de l'unesco parce qu'il n'y a pas grand chose à voir.
      On se rend ensuite sur notre spot du soir au bord d'un lac et au pied du deuxième plus haut sommet du Danemark qui culmine à....... 147m 😳😆
      Petite session apéro à la Lefèvre (ti'punch, saucisson et cacahuète) et pêche

Himmelbjerget

June 4, 2022 in Denmark ⋅ ⛅ 16 °C

Vielleicht der bekannteste “Berg” Dänemarks ist das Himmelbjerget. Zeitweise galt er wohl auch als der höchste. Der Weg führt drum herum. Ich gehe natürlich hoch und genieße der Rundumblick

24-7 Havredal

July 24, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 25 °C

Wat gisteren zo goed ging, gaat nu een stuk minder. Mijn fietspad komt uit op een provinciale weg, maar dat duurt maar even. Ik kom zeer genoeglijk tot vlak bij Gjern. Ik verbaas me al dat ik richting rivier moet klimmen. Scheelt een stuk als je de goede kant uit gaat. Het bord Hammel is toch wel een hele duidelijke aanwijzing dat er iets niet goed gaat. Ik ga terug. Maar weer lukt het niet in Gjern, ondanks navigatie aan. Via een holder-de-bolder-pad uiteindelijk eindelijk op fietsroute 29 maar daar moet ik dan meteen weer af. Ik ook route 30 noord op, alleen dat blijkt hem niet te zijn, maar een jaagpad langs de rivier. Er ligt een prachtig restaurant waar ik om tien voor 11 ben. Beetje laat voor koffie, maar hup.
      Dicht. Gaat pas om 11.30 open☹️. Ik besluit tot stukje jaagpad en dan linksaf ri fietsroute. Alleen zijn die paadjes onbegaanbaar. Het blijft dus jaagpad, prachtig en dan toch zorgen blijven maken: kom ik straks wel ergens uit of moet ik terug? 10 km door de middle of nowhere, heel gaaf. En het komt goed, alleen wel oostelijker dan gepland, dat levert een stukje provinciale weg op. Toch een goede deal.
      Dan weer een stuk prima route naar Vinderslev waar ik de supermarkt niet zie. En ik sjouw rond met 8 gevonden flesjes. Inleveren lukt in Thorning. Ik koop er weer een biertje voor, of de eieren. Ondertussen wordt het knetter benauwd en ik besluit tot kortste weg naar "camping" in Havredal. Is het eerste stuk een fietspad😊. Daarna drukke weg, maar dat kan niet anders want de school waar ik nu sta ligt er aan. Ik zie eerst niet of ik goed ben. Wil net gaan bellen, komt er iemand aan in de auto die me alles wijst. Ik zet mijn tent op omdat de buitentent wel héél erg nat was vanochtend. Misschien toch niet zo slim. Er is slecht weer voorspeld voor maandag zei de campingmeneer gisteren. Maar aan de vlagen, de wolken en de benauwdheid te voelen kan het best vannacht al losbarsten. Ik kan douchen, deftig vind ik dat. Er is zelfs stroom.

23-7 Hammel

July 23, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 22 °C

Ik ben gezakt voor mijn eerste en enige haarspeldbocht ☹️. Nou had ik de binnenbocht en was hij 18%, maar toch jammer.
      Ik mik op een mini camping. Niet zo heel ver weg, maar ik ga hele stukken route-loos, dus dat zal wel gedoe worden. Niet dus, alles in 1 keer goed, sommige twijfelmomenten worden spontaan opgelost omdat er maar 1 echte weg is, dan die maar. Ennuh, leuker dan de fietsroute van eergisteren. Ik krijg nog even een hartverzakking bij een fietspad langs de weg. Maar dat was weer fietsroute. En ik heb maar 4 auto's gezien daar.
      Net als de meestal dagen deze week, start de dag grauw en breekt na de lunch de zon door. Het heuvelt behoorlijk, maar steile of minder leuke stukken worden ruimschoots goed gemaakt door veel blikjes.
      Ik doe boodschappen in Hørning. Ik vertrouw die boodschappenmandjes op de kaart niet meer. Alles lukt, zelfs crème voor mijn voetschimmel, alleen koffie met iets lekkers niet. Dat lukt al dagen niet. Goed voor de lijn.
      Het boodschappenmandje bij Voldby heeft inderdaad alleen drank. Haha.
      Op de camping is niemand (goh, het is ook half 3), maar telefonisch wordt uitgelegd waar ik kan staan en waar de wc is. En nou maar hopen dat ik het goed begrepen heb, want het is nu 19.00 en er is nog steeds niemand. Ik sta aan een beekje, maar dat klatert niet zoals beloofd. Ik hoor de hele drukke weg behoorlijk, maar toch voelt het plekje rustig. Ik haal bij de benzinepomp aan de overkant bier en rumkogels (niet zo lekker) en 's avonds een hotdog. Eet ik zo nog een eigengemaakt smørebrød met veel tomaten.
      Om kwart over 8 hoor ik een grasmaaier. Ik ga vragen. Ik kan douchen, ze hebben de geiser aan gezet voor me! Hij wil er niets voor hebben. Zelfs mijn rumkogels wil hij niet aannemen. Had ik nou maar klompjes bij me. Wat lief.

Silkeborg Kommune