Ecuador
Cashapata

Cuenca

June 25, 2019 in Ecuador ⋅ ⛅ 19 °C

Die Fahrt von Alausí nach Cuenca ging mal wieder durch die Anden und wir wurden mit wunderschönen, saftig grünen Hügeln und Bergen belohnt. Für Julio (unser Bulli) war es ziemlich anstrengend, ging es doch bis auf 3.500 Meter hoch. Aber mit einer Erhöhung der Luftzufuhr am Vergaser meisterte er die Herausforderung mit Bravour.

Cuenca ist mit ca. 330.000 Einwohnern die drittgrößte Stadt in Ecuador und liegt auf 2.500 Metern Höhe. Geprägt von zahlreichen kolonialen Bauten ist vor allem die Altstadt der Anzugspunkt. Wir blieben insgesamt 3 Tage und freuten uns auf das Campingleben. Wir fanden über iOverlander einen Stellplatz, der etwas am Rande der Stadt lag und viel Grün mit Hühnern und Hunden bot. Einfach perfekt für uns und die campenden Gäste konnten sich ein Bad und Küche teilen.

Die Altstadt hatte so einiges zu bieten: die neue Kathedrale mit ihren blauen Kuppeln und der vorgelagerte Park mit seinen Bänken, die uns zum Verweilen mit dem bislang besten Eis auf unserer Reise einluden. Gleich nebenan war der bunte Blumenmarkt. Dort konnte man auch von Nonnen zubereitedes Aqua de Pitimas kaufen. Das ist ein pinkfarbenes Getränk und schmeckt nach roten Beeten und soll eine heilende Wirkung haben. Es fand auch das Festival de Dulces statt und um die Kathedrale herum waren unzählige Stände mit süßen Backwaren und Süßigkeiten aufgebaut.

Wir fanden zufällig einen Bäcker, der “deutsche“ Brötchen verkaufte: schön knusprig und nicht gesüßt wie sonst. In den 3 Tagen waren wir wohl der Hauptumsatzträger, und so gab es jeden Abend Brotzeit 😀

Der offene Markt mit den traditionell gekleideten Marktfrauen gefiel uns ebenso. Das Highlight dort war das zweimal pro Woche stattfindende Limpia. Das ist ein Ritual, um von bösen Geistern und schlechten Energien gereinigt zu werden. Man wird zunächst mit einem Strauß aus Blumen und Kräutern am ganzen Körper abgeklopft. Danach wird man mit einem rohen Ei abgerieben, das anschließend in einen Becher ausgeschlagen wird. Die Zeremonienfrau sagt einem dann anhand des Eis etwas über einen 😂 Der Höhepunkt ist dann das Bespucken mit Blumenwasser an Kopf, Nacken und Bauch. Wir schauten das Ganze interessiert an und Michael startete einen Selbstversuch (ohne sich anspucken zu lassen natürlich, soweit geht unsere kulturelle Offenheit dann doch nicht 😀).

Es gab auch ein Sombreromuseum, dem wir einen Besuch abstatteten. Dort konnte man die Herstellungsschritte des Panamahuts sehen, der eigentlich aus Ecuador kommt! Hier werden nach wie vor Hüte hergestellt, die man auch direkt kaufen kann.

Außerdem besuchten wir ein archäologisches Museum mit Ausgrabungen, Pumapungo, was uns aber ehrlich gesagt nicht sonderlich begeisterte. Es stand mitten in der Stadt und man konnte kaum erkennen, was die eigentlich Ausgrabungen waren und was nachträglich hinzugefügt wurde. Die auf der Anlage herumstehenden Alpacas hingegen fanden wir cool.

Begeistert hat uns auch die gute Küche. Wir aßen zweimal mittags Almuerzo, ein komplettes Mittagsmenü. Es gibt Suppe und ein festgelegtes Hauptgericht, dazu Saft und manchmal sogar einen Nachtisch. Für unglaubliche 2 $!!

Wir besuchten dann noch ein Thermalbad mit Spa, wo wir uns im Dampfbad richtig wohl fühlten und verschiedene Schlammanwendungen machten.

Insgesamt hat uns Cuenca richtig gut gefallen, es war ein toller Abschluss unserer Reise durch Ecuador. Wir werden noch eine Nacht irgendwo auf halber Strecke verbringen, aber dann geht es über die Grenze nach Peru.

30-6 nog meer Cuenca

June 30, 2018 in Ecuador ⋅ ☁️ 12 °C

"Beneden de rivier is niets te zien".
    Behalve dan de oudste weg naar het centrum: Loya.
    Daar hebben we ook onze humita gekocht. Een restaurant wat dat verkoopt kan je herkennen aan de kookpot op straat.
    Franse invloeden, niet alleen aan de hekjes te zien wat mij betreft.

3-7 Sigsig

July 3, 2018 in Ecuador ⋅ ☁️ 12 °C

We fietsen hardstikke leuk langs de rivier tot we echt noord moeten naar het busstation. Bah, boeh.
    Daar de fietsen in de bus want we willen bij Sigsig nog naar een archeologische site fietsen.
    Sigsig valt "iets" tegen, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat een miezerregentje niet echt bijdraagt tot de feestvreugde.
    De archeologische site is "enigszins" onduidelijk en ook hier draagt de regen en 28% helling aan twee kanten niet bij tot zin in bezienswaardigen. Omdat we twee uur in de bus gezeten hebben vind ik dat ik er naar toe moet. Karin weigert, en eigenlijk heb ik zo ook geen zin.
    Bij het reclamebord zien we wat we gemist hebben. Karin zegt: maak een foto, net als Brigitte Kaandorp. Dan realiseer ik me pas dat ik gewoon echt geen zin meer had, maar vind dat ik zin moet hebben omdat we zo lang in de bus gezeten hadden.
    Morgen gaan we naar Paute, maar daar gaan we al niet eens meer heen.

2-7 Cuenca, rustdag

July 2, 2018 in Ecuador ⋅ 🌙 12 °C

Na het geapp vannacht, laat wakker. Strakblauwe lucht dus het warmt snel op. We doen niets behalve boodschappen waar we allerlei lekkere dingen kopen om te vieren dat er weer hoop is op de spullen. Er wordt nog om documenten gevraagd (zonder te zeggen welke dan) maar er is i.i.g. contact. Het blijft helder, dus het koelt ook lekker af. Is lekker voor straks.Read more

29-6 Cuenca city tour

June 29, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 18 °C

De hele dag door Cuenca gedwaald, eerst met de fiets langs de rivier (fietspad!), toen naar het oude centrum. Wandelen en een bustour naar Turi. En passant wat hostels bekeken, winterbroeken gescored in een outdoorwinkel en wederom een update voor de Iphone geprobeerd. Hij is nu een nachtje logeren.
    Superlekkere pizzarechthoek gegeten voor een hele dollar (met drinken). Dus 's avonds nog een keer. Deel 1 van de was ruikt erg lekker, dus morgen tweede helft.

30-6 Cuenca bustour noord

June 30, 2018 in Ecuador ⋅ ☁️ 14 °C

Weer langs de wasserij, ontbeten met een lokaal maishapje met rozijnen (3 inderdaad). Lekkerder dan het brood hier. Telefoon van Karin gehaald, gelukt!
    De kathedraal is zo groot dat ze overal tv schermen hebben hangen.
    Dan de bustour, minder leuk dan gisteren. Ik was zelf nooit naar het panamahoedenmuseum gegaan, maar het zat bij de bustour in en was best leuk!
    Daarna nog naar het Pumapungomuseum, incl opgraving Inka-Cañari. Er is ook een tuin bij weer (spaanse bordjes) en het museum heeft ook alleen Spaans. De opgraving heeft wel Engels. Leuk om gezien te hebben, Ingapirca vond ik mooier.
    Allebei bekaf dus via 2 helaas niet bestaande buitensportzaken terug naar de tent.
    Daar nog even lekker gezeten en eigenlijk vind ik een hoosbui zoals nu in een tent ook wel lekker.
    Geen nieuws van Fedex. Die nemen "priority" wel erg serieus zeg. (not)

1-7 Daar heb je wat aan op een fietspad

July 1, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

Cuenca doet super zijn best voor fietsers. Echt waar!
    Maar ze zijn er nog niet. De fietsstraat Loja eindigt aan de verkeerde kant van een drukke straat bijvoorbeeld. Maar toch fijn dat er fietspaden en fietsenmakers met remblokken zijn.

En nog wat vogels uit Cajas NP.

4-7 Cuenca museumdag

July 4, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 17 °C

Nadat er eerst nog een kink leek omdat we een postcode moesten leveren (nog gelukt ook gna gna) vlak daarna bericht dat de spullen vandaag of morgen zouden worden afgeleverd. Ik dacht nog even: dat zeiden ze maandag ook. Maar 10 min. later mail van Mundial: your package has arrived. Hoera!
    We gaan naar het museum van de culturen van de Aborigenes. Maar dat is gewoon (mooie) oude meuk. Wel uitleg in het Engels, maar weinig over gebruiken. Toch leuk.
    Dan naar het planetarium, maar dat heeft pas om 3 uur weer een "show" en dan alleen als er meer dan 10 mensen zijn. We googelen vanavond wel sterrenbeelden.
    Dan naar museo Augustin Landivar, daar is ook een opgraving. Hártstikke leuk. Klein terreintje, maar resten van 3 dingen door elkaar. Ik vond het echt mega. Museum is superklein, dus snel klaar😉. De kerk van het klooster is open. Mooi gebouw, maar Maria met flikkerende lichtjes?
    We zijn klaar in Cuenca. Ik vond het de mooiste en leukste stad tot nu toe.
    Morgen terug naar Guayaquil.

1-7 Cuenca - Cajas national park

July 1, 2018 in Ecuador ⋅ ⛅ 19 °C

Alweer een leuke dag. Met zo'n open bus naar het national park. Topje op dik 4100 meter.
    Mooie tocht en leuke wandeling met uitleg.

Nog geen bericht over onze spullen.
    Misschien is het een idee als jullie allemaal Fedex gaan bellen waar het blijft?
    Het track en trace nummer is 810236381490.
    Ik heb een telefoonnummer in Ecuador (1800033339) maar dat wil ik jullie niet aandoen. In Nederland is het denk ik 0800 247 4747.
    Als jullie allemaal eens kunnen vragen waaróm het nog bij de douane ligt.....?
    Ze zeggen steeds dat ze zullen terugbellen, maar no hay.

Nog meer Cuenca AZ

June 29, 2018 in Ecuador ⋅ ☁️ 12 °C

Ook nog koffie gedronken in een oud pand, gerund door een Ecuadoriaan die 17 jaar in de VS heeft gewoond. Over 15 dagen is het ook een hostel hoopt hij. Leuk gesprek.
    Www.victorianhostel.com

Cashapata