Ecuador
Mapasingue

Here you’ll find travel reports about Mapasingue. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Na wat gezoek op booking.com en omdat we morgen pas weten of we geld terug krijgen als we eerder weg gaan, gaan we eerst maar gewoon vandaag vieren. Heerlijk ontbijt vlakbij een optie-hostel. En omdat we drukke wegen vermijden (moet je wel regelmatig door een park of door een voetgangersstraatje) komen we ook nog langs een Chinese tempel/klooster. En dan merk je pas goed wat die eindeloze herrie mer je doet, want daar was het stil. Net of je pas echt adem kunt halen.
    Daarna met de bus naar Cerro Blanco. Hilariteit omdat we voor een fabriek staan, en we een ander beeld hadden van een beschermd bos. Kwam goed.
    Laten ze je eerst toegang betalen, en dan zeggen ze dat je te laat bent voor een tour van 3 uur, terwijl het park nog 4 uur open is. Kwam goed.
    Lieve gids, haar engels is beter dan mijn spaans en ze weet veel en legt leuke dingen uit. Enig minpuntje: heel Guayaquil is zo plat als de pest. Gaan wij wandelen: 1 heuvel en jawel: 10% omhoog en weer terug.
    Op het bus station gevraagd of we een kaartje kunnen kopen zonder datum, we moeten van de ambassade een digitale reservering maken zonder datum, maar we snappen niet waarvoor of hoe dat zou kunnen. Nou, met een buskaartje kan het i.i.g. alvast niet.
    Met de fietsen ophalen op het busstation, goddomme weer een vingertje, terwijl hijzelf of zijn collega erbij stond toen we ze parkeerden. Hij wil Karins naam weten: Klazina Veen. En dan gewoon weglopen, dat is dan wel weer fijn. Hij er zo'n beetje halfslachtig achteraan. En nee: er is daar geen fietsenstalling die we te ver weg vonden.
    Leermoment: ik wil mijn krab voortaan gefileerd. En rijst die alleen is gebakken vind ik niet lekker. Karins betraande gezicht (van het lachen) maakte het ploeteren de moeite waard. Jammer dat mijn handen echt te vies waren om in de buurt van mijn fototoestel te komen. Fijn trouwens dat we nog wat maaltijdsalade over hadden. Biebop was al bijna klaar, zo laat waren we.

6-6 Guayaquil Santay

June 6 in Ecuador

Na nog meer gemail en bellen met Edo vanwege zijn super camera oplossing vertrekken we per fiets naar de fietsbrug naar Santay. Die staat open tot 20 juli. Geen boten zeggen ze daar. Blijkt later niet zo te zijn. Was mijn bananenschil vlak voor de uitgang lekker terecht.
    We neuzelen via een paar winkels terug naar het begin van de pier, waar we weer een vingertje krijgen van een of andere bewaker. Bezienswaardigen de oude mercado (door Eifel?) en nog een toeristenmarkt.
    Dan langs de VVV om te zeggen dat de brug open staat. Ik daar het belang van fietsen uitleggen aan het vingertje daar, loopt ie midden in mijn betoog weg! Nou ja zeg.
    Maar zo horen we van de boot. Kan je voor relatief veel geld met de boot naar het eiland. Daar hol je dan overheen omdat je na dik een uur alweer terug moet. Omdat bijna alle vogels slapen en we ondanks de muggenspray op basis van boombast, lek gestoken worden (hij ruikt wel lekker) is het ook wel best.
    Daarna verhuizing naar nieuwe hostel. Dat is 40 minuten fietsen, althans, zo lang ben je onderweg omdat je iedere 200 meter voor het stoplicht staat.
    Maar de hostel lijkt prima.

Ik ben toch op best al wat plekken geweest, maat ik heb nog nóóit zo'n fietsonvriendelijke stad meegemaakt als Guayaquil. Het is echt niet leuk meer.
    Dat alles is ingericht ter meerdere glorie van de auto, o.k.
    Dat iedereen gewoon rechtsaf slaat, desnoods over je heen (ze hadden toch getoeterd?) o.k.
    Maar dan heb je gloeiende hier en bedaard een fietspad, dat sluit aan op een brug van weet ik veel hoeveel honderd meter, mag je alleen je fiets aan de hand. Aan de overkant trouwens geen fietspad meer te bekennen. En overal van die kut-vingertjes. Je kan nergens je fiets neerzetten of er komt wel iemand vingeren. Behalve als je pontificaal tegen het verkeer infietst, dat mag blijkbaar wel (maar is eng en klote).
    Terwijl automobilisten willekeurig waar hun auto neerpleuren, (bijvoorbeeld op de zeer zeldzame cyclovia's); nooit een vingertje te bekennen. Bussen stoppen 2 meter van de stoeprand, je kan er dan aan 2 kanten niet langs.
    Maar goed, we hebben ons door de stad geworsteld, veel leguanen gezien en een paar vogels op het speciale vogelplekje.
    In de hostel staat "gelukkig" muziek aan, anders zou het misschien een keer stil zijn. Nou ja, over 10 minuten begint poepiedoea, dan zal de radio wel uitgaan. 🤢

31-5 Montañita

May 31 in Ecuador

Komen we toch andere fietsers tegen! Lagunas moeten we heen. En ze kwamen net van een cámping in Montañita. Omdat we de hele dag in zeewind rijden, besluiten we ook door te gaan deze fijne camping. De tocht zal best mooi geweest zijn, maar door de zeewind weinig van gezien.
    In Montañita worden we geronseld voor een hostel met camping. Best leuk, op de bloedverziekend harde muziek na. We vinden de camping van onze medefietsers (denken we) aan de kant van de weg waar we vooral niet heen morten, anders worden we beroofd. Karin hoeft niet eens haar stok te gebruiken. Alleen: die camping ziet er uit als een gevangenis. Karin wordt er naar van, en ik had me er ook iets anders bij voorgesteld. Van de volgende hostel met "camping" hadden we ook foto's moeten maken voor de reeks "en bedankt hѐ". Noem je dat een DOUCHE? We belanden uiteindelijk aan zee, op het zand, wel leuk uitzicht en gebruik van baños vlakbij. Alleen:het miezert nog steeds en dan met zand.....
    Fijn dat we gisteren de fietsen hadden schoongemaakt😕.
    We bezatten ons voor weinig geld in het dorp.
    Boeh.
    Ik denk wel dat ik straks lekker slaap in een koud mugvrij tentje.

Nadat we om een refund vragen, worden we gratis ge-upgrade naar een kamer met airco aan de achterkant. Geen raam. Maar dus ook geen herrie van buiten. Super oplossing. Bijna alle gasten zijn vandaag vertrokken, dus nu opeens ook geen radio. Zalig zeg. We hebben een hotel met zwembad gevonden vlakbij het vliegveld (en dus busstation). Was 45 dollar via booking.com (aanbieding). We gaan kijken via leuke kriebelweggetjes (uh, voetgangersweggetjes). In een vlaag van briljantheid vraag ik aan de receptioniste hoe duur de kamers zijn: 45 dollar. Als we níet boeken via booking.com kan ze een aanbieding doen van 40,= als we cash betalen.😊 Doen we.
    Verder wasje en luieren.
    Het restaurant waar we willen eten is helaas dicht op zondag, dus dat wordt morgen. Dan gaan we naar de botanische tuinen, want na morgen zitten we verder weg daarvan.
    Vs Avonds blijkt de mexicaan dicht op zondag, dus halen we een hamburger bij een stalletje in de straat waar het gisteren knetterdruk was, dus dat moet wel goed wezen.
    Inderdaad. En nu weer druk.
    Omdat biebop iets nieuws heeft verzonnen vanavond (wel knap van hem) is het echt niet om aan te horen dus we duiken een bar (! Zeldzaam!) in voor een neut. Mogen we zelf muziek uitzoeken! Zit ik met een groot glas amaretto naar een vioolconcert van tartini te luisteren. Wat een feest.

Het ontbijt is anders dan anders, laat ik zeggen dat ik voor eerst om 11 echt trek had weer.
    De matrassen zijn zo slecht dat we gaan klagen. Super lieve reactie, ook op de muziek (ik heb niet gezegd dat ik het vreselijk vond).
    Karin gaat op eet-boodschappenjacht en ik naar de fedex met een leuke route. Als je naar een vliegveld moet zeker. Duh. Maar goed. De gewenste info gekregen en daarna een stukje via een riviertje terug. Valt hartstikke tegen, maar zoals wel vaker: terwijl ik een foto maak van zelfs daar eb en vloed: leguaan op 1 meter afstand in het gras. Wauw!
    En kijk eens naar de artist impression van de nieuwe urbanisatie: er is nog hoop voor Guayaquil

Goed geslapen, wel pijn in mijn rug, maar dat trekt snel weg uit mijn sportieve lichaam. Bij Karin duurt het wat langer.
    Na het ontbijt stellen we een nauwkeurig reisschema op voor de afdeling noodpaspoortenverstrekking. Nadere berichtgeving hierover volgt na ontvangst van het paspoort.
    Via weer veel gekriegel begeven wij ons naar de botanische tuin. Ik verwijs verder naar Karins footprint en die van ons samen in "en bedankt hѐ".
    En wat een kadootje dan als je in een sportpark allemaal vogels ziet. Een aantal kenden we al, ze zullen vast niet zeldzaam zijn, en/maar hartstikke leuk. Lopen wij ons dagen de blubber om een vogel te zien; hoef je daar alleen maar op een bankje te gaan zitten!
    En trouwens: die orchideeën konden ook makkelijker: staat in de hostel in de tuin😄.

Mapasingue