Ecuador
Nueva Kennedy

Here you’ll find travel reports about Nueva Kennedy. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Galapagos

June 6, 2017 in Ecuador

Het voelt een beetje alsof de vakantie is afgelopen. Een beetje sip zitten we in het vliegtuig naar het koelere Quito, maar we kijken terug op een heerlijke 12 dagen. De Galapagos eilanden zijn namelijk voor ons één van de grote highlights van onze reis! Natuurlijk mogen we deze bijzondere eilanden niet overslaan tijdens onze trip, dus we tasten nog even diep in de buidel en vliegen naar de westelijke eilanden van Ecuador. De eilanden zijn met name bekend omdat Darwin hier zijn evolutietheorie heeft bedacht. Doordat de eilanden zo afgelegen liggen en weinig tot geen invloeden hebben van buitenaf, zijn de dieren op het eiland zo op hun eigen manier geëvolueerd om te overleven. De eilanden zijn gevormd door vulkanen, welke tot 3000 meter onder zeespiegel liggen. Er groeit dan ook relatief weinig op de eilanden en er is weinig water beschikbaar voor de dieren. De mensen zijn eigenlijk nog de grootste vijand van de dieren die hier leven en 'helaas' maken ook wij hier nu deel van uit. De onderwaterwereld is nog het meest speciaal aan de eilanden. Doordat ze in het midden van drie verschillende oceaanstromen liggen, is er enorm voedselrijk water voor de dieren en dus een enorme diversiteit. Zo komt aan het oosten van de eilanden de koude oceaanstroom vanuit Antarctica samen met de warme stroom vanaf Panama en vanuit het westen de stroom vanuit de oceaan. Elk seizoen zijn er dan ook weer andere dieren te zien.

De Galapagos archipel bestaan uit 13 eilanden waarvan er 4 bewoond zijn. Omdat elk eiland ook weer vrij afgezonderd ligt, leven er op elk eiland ook weer zijn eigen inheemse diersoort(en). De meeste toeristen die de Galapagos bezoeken doen dit door middel van een cruise. Hierbij bezoek je ook (deels) de andere onbewoonde eilanden. Aangezien wij nog een paar maanden onderweg zullen zijn, hebben we onze centen nog hard genoeg nodig (voor een 4-daagse cruise betaal je lastminute minimaal 900 dollar per persoon), dus we gaan op onze eigen houtje eiland hoppen.

Galapagos - Santa Cruz

Vanaf Guayaquil in Equador (waar we 1 nacht verbleven, maar we hebben weinig anders gedaan dan inkopen doen) vliegen we op Baltra, het eiland iets boven Santa Cruz. Bij het inchecken van de bagage wordt al gecontroleerd of we mogelijk geen zaden of verboden producten mee nemen naar de eilanden. Eenmaal aangekomen wordt er nog een hond langs alle koffers gestuurd om te ruiken of er geen verboden producten meegenomen zijn en wordt er nog een desinfectie spray over gespoten. Helemaal goed dat dit zo wordt gecontroleerd en wij staan te popelen om de eilanden te gaan zien! Santa Cruz is het hoofdeiland van de archipel en vanaf hier kan je het beste de tours en eventuele cruises gaan boeken.

Eenmaal ingecheckt en wel moeten we dus een plan maken voor de komende dagen. Met wat hulp van verschillende touroperators krijgen we een beetje een beeld welke tours er zijn vanaf welke eilanden. Al snel wordt duidelijk dat een cruise er echt niet in zit en dus gaan we zelf een planning maken. Maar ook de dagtours zelf zijn belachelijk duur. Hierdoor kunnen we er 2 'uitkiezen'. Dit bewaren we echter voor de andere eilanden en op Santa Cruz gaan we zelf op onderzoek uit. We beginnen bij het reuzenschildpadden opvangcentrum waar ze worden gefokt, opgevoed, beschermd en onderzocht. We lopen over een trail door het park en zien de babyschildpadden, maar ook de enorme volwassen schildpadden. Snel uitsterven zullen deze dieren niet, want we hebben genoeg liefdesbewegingen gezien tussen de schildpadden, en we snappen nu ook waarom ze (met name de vrouwtjes ;-)) zo'n harde schild hebben.

Vanaf hier lopen we door naar een klein strandje wat vol zeeleguanen zit. Deze beesten lopen overal op de eilanden, maar voor ons was dit nog 'nieuw'. Niet wetende dat we na twee dagen ze al niet meer zien liggen, omdat ze net zo normaal zijn als de straathonden op het vaste land. Na de lunch bezoeken we 'Las Grietas', wat een een grote rotsgleuf is waar zoet water vanuit het land in verbinding staat met de zee. We duiken het koude water in om onze snorkel set te testen, maar de beloofde grote hoeveelheid vissen laat nog even op ons wachten. We warmen even op bij het bijgelegen strandje voordat we weer een watertaxi terug nemen naar het centrum.

Galapagos- Isabella

De dag erna verstrekken we vroeg met de ferry naar het eiland Isabella. Dit is het grooste eiland van de archipel met vele vulkanen en prachtige stranden. Helaas voor ons blijven de vulkanen onzichtbaar in het wolkendek, maar we zijn al lang blij dat de zon schijnt op het strand en boven de oceaan! Op zoek naar een leuk hostel voor de komende dagen vinden Casa Rosada direct aan het strand. Compleet met hangmatten, zitzakken en een leuke bar. Elk eiland heeft zijn eigen landschildpadden opvangcentrum en op Isabella ligt er nog een mooie lagune voor om hier te komen. In de lagune leven verschillende roze flamingo's en de wandeling is over een mooie houten loopsteiger. Het opvangcentrum zelf is niet zo groot en hier zijn we dan ook snel weer klaar.
    De volgende dag gaan we onze eerste snorkeltour doen naar 'Los Tuneles'. Via via hadden we al gehoord dat dit een van de mooiste snorkeltours zou zijn dus onze verwachtingen zijn hoog. Na nog even gehigh-fived te hebben met de zeeleeuwen in de haven, stappen we in de boot en worden we uitgezwaaid door de Galapagos pinguïns die naast de boot zwemmen. We gaan de ruwe zee op en na ongeveer een uurtje schiet er een grote schim langs de boot. De gids roept "Manta Ray, Manta Ray" en we zien dit enorme beest nog een paar keer boven de golven uitspringen. Een enorm gaaf gezicht. We komen aan bij de eerste snorkelplek alleen moeten we nog even de branding door. De reddingsvesten worden aangesnoerd en we moeten allemaal iets vasthouden, omdat de golven behoorlijk hoog zijn. Na twee pogingen besluit de kapitein om eerst naar een andere snorkelspot te gaan en om hier later terug te keren. Geen slecht besluit, want op deze snorkelplek zien we al zo veel moois onder water! We maken kennis met de gigantische onderwaterschildpadden, de white tip reef haai, de Galapagos haai, verschillende soorten roggen, vele vissen en als hoogtepunt, het zeepaardje! Eigenlijk alles wat we hoopten te zien met deze tour! Bij snorkelplek twee is het water helaas wat minder helder en zien niet zoveel dieren als op de eerste plek. Het water was hier ook een stukje kouder en dat moest de gids gemerkt hebben. Als een ware Pieter van den Hoogenband racete hij door het water en al snel zaten we weer op de boot. Tijd om aan land te gaan om de lava tunnels / eilanden te gaan kijken en de Blue Footed Boobies! Dit zijn één van de vogelsoorten die bijna alleen op de Galapagos eilanden te vinden zijn. De gids loopt gelijk naar een nest waarvan vader en moeder booby overleggen wie de oppasdienst heeft over de baby. Het water is hier zo helder dat we nog meer schildpadden, roggen en zelfs een kreeft zien. Tevreden stappen we weer op de boot terug naar het 'stadje'.

De tweede dag willen we de pinguïns en de zeeleeuwen in de haven ook vanuit het water zien. We gaan snorkelen in de lagune naast de haven en hopen dat we ook onderwater kunnen highfiven. Ellen ziet in een schimp een zeehond voorbij zwemmen, maar meer dan een paar seconden was het niet. Helaas komen de andere beesten deze kant niet op en we gaan snel het koude water weer uit. We twijfelen nog even om te wachten, maar we zien een enorme groep Amerikaanse toeristen de vlonder op lopen. We gaan dus smiddags wel weer terug. Een andere bezienswaardigheid is de 'wall of tears'. Dit is een muur welke gebouwd is door gevangenen die hier tot ongeveer 1950 hebben gezeten. Zij schijnen hier onder vreselijke omstandigheden vast te hebben gezeten en moesten deze muur bouwen. De muur ligt iets verder het land in en we huren fietsen om daar heen te gaan. Onderweg rijden we langs het prachtig witte strand en kijken we uit naar de reuze landschildpadden. Zij leven hier nog in het wild en men ziet ze vaak op deze route. Na een klein uurtje, wanneer we eigenlijk al geen zin meer hebben om te fietsen omdat we de berg op moeten, is ons rustpunt in zicht; een echte wilde reuzenschildpad! Na een korte fotoshoot gaan we door naar de muur en naar het uitkijkpunt. De muur is ook echt alleen een muur, en verder kunnen we er helaas weinig informatie over geven. We klimmen nog even naar het uitkijkpunt waar we twee Chileense jongens tegen komen, die we vervolgens op elk andere plek op de eilanden ook tegenkomen. Op de terugweg komen we nog een andere schildpad tegen die ook rustig midden op de weg staat geparkeerd. Heel leuk om ze, naast de opvangcentra, ook in het wild te zien. Na de lunch en onze siësta lopen we nog even terug naar lagune om te kijken of er al wat meer dieren rondzwemmen. Echter is het hier nog steeds super druk en het water staat te hoog om ook maar iets te kunnen zien. Dan maar even een biertje op het strand en genieten van de zonsondergang.

De dag erna pakken we vroeg de ferry terug naar Santa Cruz. Hier gaan blijven we nog een dagje om naar Tortuga Bay te gaan. Dit is een prachtig lang strand met aan het einde een lagune waar je kan snorkelen. We hadden gelezen dat er een kans bestaat dat je hier baby hamerhaaien kan zien en nu Robert dat gelezen heeft is hij bijna bezeten om hier te gaan kijken. Het water aan het strand was niet super helder en na een eerste snorkelpoging houden we het wel voor gezien en gaan gewoon lekker op het strand liggen. Totdat Robert iemand hoort zeggen dat ze een kleine hamerhaai zag zwemmen. Als een ware autist heeft hij verschillende keren in het ondiepe water op en neer gelopen om het beestje te spotten, maar helaas.

Galapagos - San Cristobal

Last, but not least is het eiland San Cristobal. Gelijk na aankomst voelt dit eiland erg ontspannen aan, iets minder toeristisch en rustiger. We zoeken een hostel en verblijven in hostel Gosén met een super lieve eigenaar. Hij vertelt ons ook al van alles over het eiland en adviseert ons om met een taxi het eiland te verkennen. Lieke en Alex, een ander Nederlands stel, zijn dit ook van plan en al snel zitten we met z'n vieren in de taxi. We bezoeken een grote zoetwaterbron in een oude vulkaankrater en rijden door naar het schildpadden opvangcentrum van dit eiland. Eigenlijk zijn we alle vier klaar met deze centra, maar de taxi-chauffeur wilt ons dit graag laten zien. Robert ziet al snel iets spartelen in een hoek en ziet dat er een schildpadje op zijn rug ligt.. Super zielig en het liefst klimmen we over het muurtje om deze om te keren. Helaas mag dit niet en er is ook geen verzorger aanwezig die we kunnen waarschuwen. Dan maar een notitie op het bezoekersformulier. Hopen dat de schildpad ondertussen is omgedraaid.
    De laatste stop is El Chino Beach, wat een super mooi klein strandje is waar ook nog zeeleeuwen zwemmen. We nemen even kort een duik in de zee, kijken naar een spelend zeeleeuwtje en rijden weer terug naar het centrum. Een leuke eerste kennismaking met San Cristobal!

We willen het liefste nog een snorkeltour doen en we hopen samen met Lieke en Alex een goede deal te kunnen maken. Helaas zijn alle touroperators vrijwel niet flexibel met de prijs dus we boeken de tour via de eigenaar van het hostel. We gaan namelijk snorkelen bij de Léon Dormido of te wel Kickerrock. Dit is een steile rots die uit het water omhoog komt voor de westkust van San Cristobal. Om de rots is het water zo'n 100 meter diep is, maar in de kloof van de rots is het nog maar 20 meter diep is. Deze plek is zo speciaal, omdat de dieren die in de diepe wateren leven zich van algen kunnen ontdoen precies tussen de kloof. Hierdoor komen vele haaien (de Galapagos haai, de zwarte en witte reef tip haai én de hamerhaai), schildpadden, roggen op deze plek af. De echte reden waarom we deze tour willen doen is om de hamerhaai te zien. Men heeft ons al verteld dat de kans enorm klein is om deze te zien, omdat de seizoenen aan het wisselen zijn en de haaien dan erg diep zwemmen. Zelfs voor duikers is het erg lastig deze te zien. We mogen twee keer snorkelen rondom de rotsen en de eerste keer had vrijwel iedereen een hamerhaai gezien behalve de Nederlanders van de groep.. We blijven extra lang in het water liggen om door te blijven zoeken, maar eigenlijk willen we al een tijdje het water uit. We voelen namelijk ondertussen bijna onze vingers en tenen niet meer van de kou.

Na een half uurtje in de zon te hebben gezeten om op te warmen roept de gids ons om weer het water in te gaan. Nou vooruit dan maar, maar alleen om de hamerhaai te zoeken! Ellen heeft gelijk mazzel en ziet, ver weg, een hamerhaai zwemmen. Helaas zijn de anderen te ver weg dus we doen nog een rondje om de rots heen. We gaan eerst door een smalle inham van de rots waar we een zeeleeuw wakker maken. Hij zwemt een klein stukje mee en wij zwemmen snel door om warm te worden. We zien veel visjes een een paar 'gewone' haaien maar nog geen hamerhaai...We gaan terug door de grote inham van de rots en aan het einde zien we al meer leven. Zo zijn er vele roggen te zien, schildpadden, haaien en dan ook net voordat we naar de boot gaan, een hamerhaai!! Het is zo onwijs gaaf om net boven dit speciale dier te zwemmen! Hij (of zij) komt zelfs nog een keer terug waardoor we een super duidelijke foto en film kunnen maken. Missie geslaagd! Koud maar voldaan gaan we aan boord en gaan we opwarmen op één van de strandjes op het eiland zelf. Natuurlijk moeten we hier ook even snorkelen en gaan, nu zelfs zonder wetsuit, het water weer in. Robert ontdekt een enorme groep (15 á 20) zeeschildpadden en voordat de hele groep er boven zwemt, hebben wij deze nog rustig kunnen bewonderen. Al met al een super geslaagde tour!

De laatste dagen op het eiland gaan we zelf op pad. Er zijn namelijk nog een paar strandjes waar we zelf heen kunnen en er is ook een hele mooie snorkelbaai. Hier zien we gigantische scholen vissen en zwemmen we nog met speelse zeeleeuwen. Na een laatste zonsondergang op het eiland zit deze vakantie er helaas voor ons op..
    Het was echt heel leuk om hier te zijn en met name onderwater zijn de eilanden heel speciaal! Boven water is het iets wat overgewaardeerd, helemaal voor wat alles kost, maar met wat zon en de prachtige stranden was het heerlijk om hier te zijn. Nu dus terug naar de 'kou', op naar Quito!

Guayaquil

July 16 in Ecuador

Today it was time to relocate to Guayaquil, where the airport taking us to Galapagos tomorrow is.

We left by bus arranged by the Serranos and the trip took around 4.5 hours. I had made arrangements to bring sandwiches and soft drinks the evening before and we picked them up around noon and took them with us in the bus. We felt a bit sad to leave Jim and Emilia and Casa la Playa. This particular morning 3 families of fishermen worked for hours to gather their fishing nets on the beach we had played on the last couple of days. Jim told us they get to do that once a month and the catch supports around 300 people. No wonder they worked hard!

We arrived on Hotel Continental in the 2 million city of Guayaquil around 6 pm. We decided to just rest for half an hour and after that try and navigate to a recommended restaurant. There are many more street venders and the traffic is horrible, im glad we only had to go through five crossings. At the restaurant Casa Res the kids were delighted they could have hamburgers and me and Bengt had meat and french fries. It was delicious, my only concern is that my medium well done steak was... not medium well done. I hope we dont get sick!

Guayaquil - gröschti Stadt in Ecuador

November 27, 2017 in Ecuador

29h Bus, Kolektivo, Lastwage u Auto fahre... Phuuu... Aber mer heis gschafft u sei in Guayaquil in Ecuador acho! Da het üses Programm gheisse e möglichst gueti u priisgünstigi Tour uf dGalapagos-Insle zsueche... Ned grad es eifachs Unterfange gsi! Als Erholig hei si mr mit em Riserad gfahre u si ar Promenade entlang gschländeret!

Guayaquil

November 16, 2016 in Ecuador

Найбільше і найнебезпечніше місто Еквадору. Це я пам'ятала ще з книг Кідрука)) Насправді нам було трохи сумно покидати океан (ми його побачимо вже в Перу), міста коло якого були досить безпечними і розслабленими. Ми, звичайно, всюди уважні, але, коли їдеш в місто з такою репутацією, де, за останніми даними еквадорських служб, рівень безпеки залишається критичним, то розумієш, що там знову будеш постійно в напруженні. Правда, поїхали ми лиш на день, оскільки це величезний економічний центр, де не дуже багато цікавого для подорожуючих. Тут навіть хостелів практично немає, бо багато туристів це місто оминає, а туризм взагалі почав зароджуватись лиш років 10 тому після великих інвестицій в інфраструктуру.
    Ми пішли до катедри, всередині тут були телевізори з трансляцію того, що відбувається біля вівтаря - для тих, хто невисокий чи стоїть позаду і не бачить що там спереду (бо церква дуже велика), і ще тут, як і в деяких інших церквах, які нам доводилось бачити в Америці, нема свічок: замість них - лампочки у вигляді свічки, які загоряються, коли ти кидаєш всередину 25 центів... Такий от церковний хай-тек. До речі, в Баньйосі в церкві була камера і поруч підпис: "Для вашої безпеки"...
    Біля церкви - відразу парк з ігуанами. Я ще туди не зайшла, лиш стала біля його воріт, щоб сфотографувати катедру, як раптом - шум з дерева, недалеко від якого я стояла (я подумала ще: "Ого, великий кокос напевно падає") і тут хрясь - на землю з дерева за 2 метри від мене звалилась ігуана! Шо-шо, а її побачити я не очікувала! Причому люди спокійно проходять попри неї, ніби собака там лежить. Ми зайшли в сам парк. Це звичайнісінький маленький парк, скверик, не зоопарк з клітками чи шось в цьому роді. І там спокійно коло голубів повзає купа ігуан! Я в шоці була навіть не від того, що ігуани повзають в центрі величезного мегаполіса, а що люди фоткаються не так з ними, як з голубами, яких там величезна кількість!! Ігуани практично ручні, не бояться людей, деякі обкакані голубами, бо ті нагло видряпуються на них і сидять собі там. Діти хапають їх за хвости. Дорослі годують капустою, а ігуани, ніби собаки, вилазять до них на ноги, просячи ще. Неймовірно, словом! Я ж ледве наважилась погладити їх))) Ну, блін, вони ж як маленькі динозаври!))) В парку ще маленьке озеро, де дуже багато риб і черепах. Справжня оаза))
    Ще ми глянули на "Malecon 2000": це довжелезна огороджена набережна, де купа магазинів, ресторанів, парків, атракціонів та інших розваг. Було, наприклад, "вікно світу" - екран, де ти можеш бачити і говорити в режимі реального часу з іспанцями з Барселони, правда, воно в той момент не працювало. По дорозі глянули на малюнки художників на стіні банку і пішли до історичного центру, де ще трохи збереглось колоніальної архітектури. Взагалі в багатьох місцях старі іспанські церкви перемішалась з сучасними великоповерхівками, і останні їх задавили. Виглядає такий мікс досить убого. В Франківську, на жаль, теж деколи люблять так експериментувати. Наші нащадки напевно дивитимуться вже на оцей архітектурний плювок, який ми залишимо після себе.
    Історичний центр знаходиться на пагорбі, він кольоровий, там дуже спокійно і тихо, без шуму цього жахливого трафіку.. Треба ж, яким інакшим знали це місто жителі часів конкістадорів і теперішні, які живуть в цих бетонних джунглях. Судячи по тих країнах, які ми тут вже відвідали і по тому, що кажуть місцеві, жити набагато краще десь в менших містечках на природі, аніж у великих містах тут. Вони справді дуже хаотичні, брудні, шумні і в них нема чим дихати через чорні викиди газу з транспорту. Тишина здається аж незвичною, бо, коли йдеш біля дороги, не мине навіть півхвилини, щоб ніхто не сигналив. Сигналять з будь-якого приводу, а не дай Боже, щоб якесь авто лишилося стояти, коли зелене світло вже 1 секунду горить!
    В цьому старому місті ми піднялись по 500 сходинках (які навіть пронумеровані) на вершину пагорбу і на маяк, який там стояв. Звідти відкрилась дуже гарна панорама на місто...
    І ще, як не дивно, ми пішли на місцевий цвинтар. Ну про нього навіть путівники пишуть, це не те, щоб ми любителі такого. Частина цвинтару нова, там нічого особливого, тільки незвична організація: труни вмуровані в стіни великих будинків на декілька поверхів, а не під землею. Але стара частина вся в красивезних білих статуях - там справді гарно! Ну навіть не скажеш, що це цвинтар! Один оглядач 10 років тому написав, що це єдине, що в цьому місті варте уваги - цвинтар. Але з того часу вже багато речей помінялось, тому можна точно сказати - не єдине :)
    Ну і потім ми пішли в наше помешкання, але через райончик, який явно неблагополучний. Вночі там не хотілось би опинитись. В цьому місті нам справді було найбільш некомфортно з точки зору безпеки. Навколо купа дивних людей, постійно тримаєш міцно сумку і дивишся чи ніхто не йде слідом. І це все не дивлячись на велику кількість поліції в місті.
    Але тим не менше, ми провели тут гарно час і ця поїздка була варта дня.

Hotel Oro Verde Guayaquil

July 22, 2016 in Ecuador

Ein etwas längerer Transfer in unser Hotel in Guayaquil - der Fahrer hatte sich gnadenlos verfahren, und dann beziehen wir auch schon unser Zimmer im Hotel Oro Verde, und nehmen einen Begrüßungscocktail an der Bar. Der erste Teil der Reise liegt jetzt hinter uns, wir sind gespannt, auf das was noch kommt.

Guayaquil - Parque Centenario

July 28, 2016 in Ecuador

Kaum gelandet und unser Zimmer im Oro Verde bezogen machen wir uns auf Guayaquil zu erkunden. Guayaquil hat einen schlechten Ruf, und so nehmen wir nur das allernötigste mit, ein paar Dollar und die Kamera mit einem neuen Chip.
    Quer durch den Parque Centenario wandern wir, und man muss schon sagen: hier sind keine Touristen unterwegs, wir fallen also auch auf.

Guayaquil: stad verkennen

November 24, 2014 in Ecuador

Guayaquil biedt een aantal parken, waaronder Parque Bolívar (bijnaam: Parque de las iguanas). Daarnaast vind je vele grote avenues (al dan niet veilig). Eentje was zeker veilig, aangezien een goedvermomde James Bond een oogje in het zeil hield.

Nueva Kennedy