Nieuw Zeeland

November 2016 - December 2017
A 411-day adventure by Ellen Read more

apeldoorn

November 10, 2016 in the Netherlands ⋅ ☁️ 4 °C

Deze trip via een nieuw medium, omdat de andere site toch wel erg prijzig werd..
    Mini instructie: Log in via Facebook of je email en dan kan je mij volgen!

Nog een paar laatste daagjes in het koude en regenachtige Nederland en dan gaat het weer beginnen. Backpack op en met het vliegtuig naar Indonesië.

Hier heb ik eerst drie weken om Java en Bali te verkennen en dan vlieg ik alweer door naar Nieuw Zeeland waar ik op 6 december zal gaan landen.

Vind het leuk als jullie een reactie achterlaten als je het gelezen hebt,schrijf ik het in ieder geval niet voor niks ;-)

Jakarta & Yogyakarta

November 16, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Na 16,5u vliegen op Jakarta aangekomen, hier de damri (shuttlebus) naar Jakarta genomen. Ik zou bij Blok M opgehaald worden door Cindy, de zus van Yenny, dus opzoek naar de goede damri. Die is moeilijk te missen, aangezien elke bestemming wel 10x geroepen wordt, depok, depok, depok, depook... Depok, depok, depok, depok... Depok, depok, depok, depok... En zo bij elke Damri.. Vaak wordt er uitgegaan dat je 2u onderweg bent vanaf het vliegveld, vanwege alle files in de stad. Gelukkig had ik er weinig last van en was ik binnen een uur bij Blok M. Cindy volgde ook al snel. Onderweg, aangezien we toch telkens vaststonden, meatballs gegeten. Vanwege de regen, lekker warm eten :-) ik heb voor een mix gekozen met gehaktballetjes, vis, garnalen en kip. Dit wordt in een kommetje gedaan met een soort bouillon eroverheen. Dat was best lekker. Toen door naar het huis van Yenny's moeder. Ik had een klein huisje verwacht, maar het was een behoorlijk huis en ik had een eigen slaapkamer met badkamer :-) wat een luxe!

De eerste dag Jakarta ingeweest, naar de Monas geweest. Het monument van de onafhankelijheid en vrijheid. Is gebouwd in 1991 en was klaar in 1997, het ligt op een park van 80 hectare. Na ruim een uur gewacht te hebben met de lift naar de top geweest, en daar heb je een uitzicht over heel Jakarta. Het duurde zo lang, omdat er maar 10 mensen tegelijk in de lift naar boven kunnen en het niet een hele snelle lift is.
    Hier was ik de attractie, zoveel die met mij op de foto wilden, je zou bijna denken dat ze nog nooit een buitenlander gezien hebben ;-)
    Zo ook groep dames voor mij, eerst foto's en selfies, maar daarna namen ze mij ook op sleeptouw. Er was 1 plek over in de lift, dus haalden ze mij naar voren en zo ging dat de hele tijd door. Dit is ook de typische vriendelijkheid die ik hier gemerkt heb tot nu toe.

Vervolgens naar Tamal Mini geweest, ik dacht een soort madurodam, maar het was Indonesië in het klein, alleen de gebouwen waren op normaal formaat, maar wel alle delen van Indonesië kwamen er in voor. Hier ben ik met de kabelbaan overheen gegaan, aangezien ik de ingang niet echt goed kon vinden, wat ook niet zo gek was aangezien ik een andere verwachting had :-)

Van en naar Tamal Mini vele uren in de auto stil gestaan, hierdoor vergeten om naar de toeristische plek Kato te gaan. Nog een luxe, ik had een eigen auto en chauffeur, omdat de dochter van Cindy ziek was en zij een chauffeur en auto over had.

Ondanks dat ik blij ben om de grote en vooral drukke en chaotische stad weer uit te gaan, ben ik hier enorm gastvrij en vriendelijk ontvangen door Cindy en haar moeder. Haar moeder was helaas al weg vanochtend, dus daar heb ik geen foto van, maar wel een fijne herinnering :-)

Nog een klein weetje, in Jakarta is het gemiddelde loon 5.000.000 rupiah per maand, minimum is 3.000.000 rupiah (=200euro) en om een huis te kopen in het centrum van Jakarta is 15.000.000 per meter.

Na twee nachten in Jakarta vroeg de trein genomen naar Jogyakarta. Een 11uur durende treinreis door het mooie Java.

Meteen in Yogyakarta een trip naar 2 tempels geboekt met een zonsopgang. Dus de volgende ochtend om 3u de wekker. De zonsopgang zou ik bij Borobudur bewonderen. De zon zou om 5.30u opkomen, dus tot die tijd mijn nieuwe camera maar eens uitgevogeld. Helaas was het erg mistig, dus niet een hele mooie zonsopgang gezien,maar Bodobudur zelf was ook mooi dus dat scheelt. Jaren geleden is de Borobudur gerestaureerd door Unesco en ziet er dus redelijk gaaf uit.
    Na een klein ontbijtje (sticky rice and banana snack) door naar Prambanan.

Prambanan was erg indrukwekkend. Bestaat uit meerdere tempels over een vrij groot oppervlak. Wel zijn er nog erg veel ruïnes, die ze opnieuw aan het opbouwen zijn. De eerste en de laatste zijn hindu tempels waarvan een staat voor de vrouw en de ander voor de man. De voorste tempel bestaat uit meerdere tempels met onder andere de kamasutra tempel. Hierin draait (volgens de meneer die het mij uitlegde) bijna alles om de penis en de vagina. Tenminste die benoemde hij bij elke afbeelding. Van huwelijksreis, naar zwanger zijn, een tweeling krijgen, borstvoeding, de man optillen etc etc... Heb me wel goed vermaakt :-)
    Tussen deze twee tempels staan twee boeddhist tempels. Hieruit blijkt dat de 2 geloven erg tolerant naar elkaar waren.

Na een dagje relaxen en een bezoek aan de kraton (paleis van de sultan) in Yogyakarta. Hier aan de praat geraakt met een Engels docent. Hij liet mij de artschool zien waar ze batik (verven op katoen) maken. Hij vertelde mij ook dat hij 3.000.000 rupiah per maand verdient, maar dat is omdat hij al 20jaar werkt, als je net afgestudeerd bent verdien je maar 1.000.000rupiah, een stuk minder dan in Jakarta dus. Maar de huur voor een huis is ook maar 2.000.000rupiah per jaar. Dus dat trekt het wel weer iets recht.

Bromo en Ijen

November 21, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 15 °C

Vanuit Yogyakarta een trip naar Bromo en Ijen geboekt. Dus na 11u in een minibusje in de bergen aan gekomen. Meteen maar een vest aangedaan, want het is best frisjes hier. Onderweg een Hongaarse man leren kennen die 2 nachten bij Bromo bleef en daar een motor wilde huren. Dat klonk goed, dus heb me daarbij aangesloten.

De volgende ochtend bleek het wat lastig om in dit dorpje een motor te huren, dus besloten alvast naar het hoogste punt te hiken. Behoorlijk steile weggetjes en paadjes omhoog, maar wat een uitzicht!! Vervolgens weer naar beneden gelopen de krater in en toen maar met de motor omhoog... Mijn benen wilden niet meer :-/
    Onderin de krater wat mul zand en veel hobbels en steil de weg omhoog, dus achteraf ook wel heel blij dat ik niet zelf reed :-)

De volgende ochtend werden we om 3.30u opgepikt om met de jeep de hoogste berg op te gaan en de zonsopgang te zien, ondanks dat de zonsopgang niet mooi boven de krater kwam was het uitzicht wederom geweldig! Wat een apart landschap de kraters! Na de zonsopgang naar beneden om de Bromo zelf te beklimmen. De Bromo is nog een actieve vulkaan. Ook de vulkaan erachter is nog actief, en begreep dat als de vulkaan niet rookt het niet goed is, want dan slaapt ie. Bovenop de Bromo kun je de rook zien, je hoort hem actief zijn en de rotzooi komt met vlagen op je neer. Wat een rare gewaarwording om boven een actieve vulkaan te staan!

Vervolgens door gereden naar Ijen. Hier zaten we bij leuke mensen in de groep, dus meteen wat meer gezelligheid. Uiteindelijk toch besloten voor het blauwe vuur van Ijen te gaan met als gevolg dat ik om 1u in de ochtend opgepikt werd. Na een uur rijden, ruim anderhalf uur omhoog de berg op hiken. Het begint met een heel steil pad waar je zo'n 400 meter klimt. Daarna verloopt het pad iets minder steil gelukkig. Daarna mochten we weer 600 meter omlaag de krater in om het blauwe vuur te zien. Gelukkig hadden we maskers op, want wat een rook kwam ervan af. Wel super gaaf om te zien. Vervolgens weer 600 meter omhoog geklommen over de rotsen om het uitzicht vanaf boven te vewonderen. Terwijl we naar boven klommen begon het ook licht te worden en zag je super mooi blauw meer ontstaan. Zag er echt super uit! Vervolgens weer naar beneden de steile berg af, wat een aanslag op je knieën.. Maar het was het absoluut waard!

Hieronder alvast een paar foto's. De rest volgen nog heb ze nog niet allemaal binnen... :-)

Ijen - foto's

November 24, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Hierbij de foto's van Ijen

Ubud, Gili Trawangan & Uluwatu

December 3, 2016 in Indonesia ⋅ 🌫 27 °C

Vandaag eindigt het Indonesië avontuur alweer. Na een geweldige week in Java waar ik veel gezien en gedaan heb doorgegaan naar Ubud. Volgens iedereen is dat super. Misschien in het droge seizoen, maar in het regenseizoen vond ik het minder.. Eerste dag veel regen gehad en bijgekomen van mijn actieve dagen op Bromo en Ijen. De dag erna maar een scooter gehuurd en wat rond gaan rijden in de omgeving. Mega veel rijstvelden, maar heb de bekende rijstterrassen helaas niet gezien omdat het begon te regenen (storten kun je gerust zeggen) en ik helemaal doorweekt nog een uur terug moest. Helaas...

De dag erna naar Gili Trawangan vertrokken. Wat een paradijs is dat, witte stranden, mooie zonsondergangen en heb maar 1 klein buitje gehad :-) hier heb ik mijn padi open water gehaald, wat betekent dat ik mag duiken tot 18meter en zonder instructeur en alleen met gids. Hier super gave dingen gezien, mega schildpadden, rifhaaien en enorm veel vissen. In de avond telkens bij de exile bar (bij de zonsondergang) afgesproken met vrienden die ik de eerste avond had leren kennen en daarna lekker borrelen in de kroeg met live muziek of in de karaoke bar, enorm veel lol gehad! En het mooiste vind ik dat je elke avond/dag weer andere mensen spreekt, daarmee afspreekt in de avond en een super leuke avond mee hebt. Na het behalen van mijn padi open water nog 2 dagen op Gili T gebleven. Ik kreeg nog een gratis fun dive bij mijn padi en heb wat yoga gedaan, een rondje gefietst om het eiland (ongeveer 10km) en niet te vergeten een paar geweldige massages gehad. Al met al een super week gehad op Gili T. Ook wel fijn was dat het laagseizoen was, weet niet of ik daar op hoogseizoen ook zou willen zitten, of dat ik dan toch liever naar Meno of Air zou gaan.

Na 6 dagen doorgegaan naar Nusa Lembongan een eiland bij Nusa Penida. Hier uiteindelijk nog een duik kunnen regelen naar Manta Bay, hier Manta Ray's gezien en wat zijn die dik en groot!!! Zo gaaf! Hier 2 avonden lekker met een biertje aan het strand gezeten om door te gaan naar Uluwatu waar ik mijn laatste 2 dagen in Indonesië doorgebracht heb.

Altijd als ik op mijn kamer ga, laat ik vaak de deur open, dus ook in Uluwatu, tot ik een geluid hoorde, mij omdraaide en een aap voor mijn deur zie zitten... Leuke beesten maar niet voor in mijn kamer :-/
    Die middag afgesproken met een vriendin van Gili T, zij vertrok die avond weer naar huis. Eén van de leuke dingen van reizen het ontmoeten en weder ontmoeten van mensen :-). Wij zijn wezen SUP-en, Stan Up Paddle. Dus staan met een peddel op een surfboard. In het begin best lastig om je balans te houden, maar na een uur behoorlijk onder de knie. Verder gerelaxed aan her strand en wederom gedag gezegd.
    De tweede dag in de ochtend naar de tempel van Uluwatu gereden, de tempel mocht je niet betreden maar de uitzichten en kliffen waren gaaf om te zien. Vervolgens doorgereden naar het surfstrand. Dit viel wat tegen want er was geen strand, kon je alleen op met eb en het was vloed helaas. Dus vanuit een bar naar het surfen gekeken en daarna maar weer doorgereden naar padang padang beach, erg mooi strand en nog even een laatste duik genomen. Nu klaar maken voor mijn vlucht naar Nieuw Zeeland!

Foto's duiken Gili T en Nusa Lembongan

December 4, 2016 in Indonesia ⋅ 🌙 27 °C

Hierbij de foto's van mijn verschillende duiken.. Gelukkig had ik bij de manta's een mededuiker met een super goede camera :-)