Flink gepamperd in de Pampas!

November 14, 2015 in Bolivia ⋅ ⛅ 34 °C

Aangekomen in Rurrenabaque ontmoeten we na een ontbijtje in onze favoriete stek (muesli met yoghurt en fruit, eindelijk!) onze gids voor deel 2 van ons jungle avontuur: de pampas! De pampas zijn de 'wetlands' van de jungle, een beetje zoals de Pantanal in Brazilie. Waar we in de jungle nog goed moesten zoeken naar dieren schijnen we hier getrakteerd te worden op honderden kaaimannen, capibara's, schildpadden, apen en vogels die liggen te zonnebaden aan de oevers van de rivier. Ik ben benieuwd!
    Als Ovidio, onze gids, ons vertelt dat we de enigen zijn deze tour kunnen we dat niet geloven. Een privé-tour, really? Wel erg luxe haha! Een uur later vertrekken we in een 4wd naar Santa Rosa, vanaf waar we in een bootje de rivier op zullen gaan. Spannend! Eenmaal in Santa Rosa wordt de boot volgestouwd met eten en brandstof voor de boot. Een klein beetje opgelaten voel ik me wel, al die moeite alleen voor ons tweetjes, alle andere groepen zijn zes keer zo groot.. Maargoed, we kunnen er maar beter van genieten toch? 😜 Als we nog geen minuut in ons bootje zitten zien we al de eerste kaaimannen, met hun bek open en doodstil poserend voor mijn camera. Wauw! We zien ontzettend veel vogels, van prachtige paradijsvogels tot doodgewone reigers. Ook zien we zonnebadende schildpadden, doodshoofdaapjes en capibara's, een soort kruising tussen cavia's en bevers, maar dan veel groter. Ter grootte van een varken, heel vreemd! We merken op dat dit echt wildlife spotten voor luie mensen is.. Er zijn zooo veel dieren op zooo korte afstand dat je ze vanuit je luie stoel kunt fotograferen. Easy peasy!
    Aangekomen in de lodge zijn we ook hier de enige gasten. Hmm, haha! De lodge voelt ineens erg luxe voor ons, we hebben een slaapzaal voor ons alleen en zelfs een douche (koud, maar dat is juist lekker in deze hitte 😁). Veel tijd hebben om ervan te genieten hebben we niet: tijd voor voetbal! Eerst de wedstrijd Bolivia-Venezuela, daarna de clásico Argentinië-Brazilië (die helaas naar de volgende avond wordt verplaatst door regen). Vooral voor Thomas flink genieten, voetbal kijken met een biertje vanuit je hangmatje in de jungle 😁. Wel is het even wennen dat er zo veel muggen zitten, we blijven maar sprayen! Terug in de lodge meteen de douche in om de dikke laag deet, zonnebrandcrème en zweet (de laatste douche was al even geleden haha) van ons af te wassen, fijn! Daarna krijgen we een on-ge-lo-fe-lijk diner voorgeschoteld (zie foto). We kunnen weliswaar goed eten, maar dit bleek toch iets te veel van het goede, haha!
    De volgende ochtend vroeg op voor de zonsopgang. De bebossing aan de oever blijkt vrij smal, erachter begint een uitgestrekt grasland, favoriet gebied van anaconda's en false cobra's. Over slangen later meer, eerst de zonsopgang. Super mooi om mee te maken! Grappig ook dat dit onze eerste echte zonsopgang is (nachtbussen uitgezonderd) omdat we steeds te lui zijn om zo vroeg op te staan, haha!
    Na het ontbijt gaan we anaconda's zoeken, voor ons hoeft het niet zo maar het schijnt erbij te horen op zo'n Pampas tour.. Gehuld in lange broeken en regenlaarzen (helaas voor Thomas maken ze geen laarzen groter dan maat 43.. Dat betekende dus natte voeten in het moeras, nohh!) stappen we in de boot naar het grasland. Het grasland is een beetje moerassig, perfect voor slangen. Zij aan zij (er zijn ook andere groepen op dezelfde plek) lopen we het land af, speurend naar slangen. Ik heb het gevoel dat we vandaag niets gaan zien, nadat ik van andere mensen heb gehoord dat er maar 20%/25% kans is om een anaconda te spotten. Allemaal prima wat ons betreft, we hebben de afgelopen dagen al meer dan genoeg slangen gezien! Toch hoor ik Thomas even later schreeuwen, 'Aqui! Aqui!!!', en dan gaat het allemaal heel snel. Thomas die achteruit springt als de slang een aanvallende beweging maakt (eng!) en gidsen die als een gek achter de slang aan gaan om hem te vangen (slangen zijn verbazingwekkend snel!). Even later hebben ze beet. Geen anaconda maar een false cobra. Het is wel een joekel van meer dan 2 meter, brrrr. Thomas moet even bijkomen. De slang was zo goed gecamoufleerd dat het niet veel had gescheeld of hij was er op gaan staan.. Spannend, haha! Ik vind het wel een beetje zielig dat de gidsen de slang vasthouden voor foto's. We komen net uit de jungle waar alle dieren in hun natuurlijke habitat verblijven en aanraken echt not done was, en hier heeft het anaconda spotten toch wat weg van een heksenjacht om de toeristen te pleasen. Voelt niet helemaal juist!
    Na een paar uurtjes relaxen gaan we in de namiddag piranhas vissen. We zoeken een beschut plekje in de schaduw en slaan onze hengels uit (niet meer dan een gammel draadje met haakje overigens). Aan onze haakjes stukjes rundvlees want het zijn tenslotte vleeseters 😜. Ik heb nog nooit gevist maar sla al snel de eerste piranha aan de haak.. En nog één, en nog één! Ik blijk een talent en heb binnen no time meer dan 12 piranhas gevangen, yeah! Thomas heeft minder geluk en moet het doen met 2 stuks, verschil moet er zijn 😉. Ovidio begrijpt er niks van, ook hij weet er maar 2 te vangen.. Vanaf nu noemt hij me 'the fishing lady', haha! Die avond worden onze zelfgevangen piranhas geserveerd als diner. Beetje vreemd is het wel (al vind ik piranhas gek genoeg een stuk minder zielig!) maar wel bijzonder om eens piranha te eten. Na het diner springen we weer in de boot om voetbal te gaan kijken bij hetzelfde barretje als de vorige avond. Vanavond staat Brazilie-Argentinie op het programma. Als we binnenkomen zien we nog een stukje van de wedstrijd Frankrijk-Duitsland. Op dat moment hebben we geen idee wat er in Parijs gebeurt.. We hebben geen internet en niemand van de aanwezigen heeft door wat er aan de hand is. Pas anderhalve dag later zouden we te weten komen dat deze wedstrijd het toneel was van iets vreselijks!! We zijn er helemaal stil van en beseffen heel goed hoe 'dichtbij' dit is. Ik moet denken aan de Parijzenaren die we onderweg hebben ontmoet.. Hoe verschrikkelijk moet dit voor hen zijn!
    Die avond in de Pampas is voor ons echter heel gewoon. We kijken voetbal, vallen in slaap in de hangmat en worden vervolgens in het pikkedonker met de boot teruggebracht naar onze lodge. Onderweg zien we de meest heldere sterrenhemel ooit.. Zo mooi dat juist duisternis zulke schitterende lichtjes naar voren brengt!
    De volgende ochtend gaan we zwemmen met rivierdolfijnen. Rivierdolfijnen zitten hier overal. Ze zien er wel iets anders uit met hun roze huid en uitstekende snuit. Een gek idee om te zwemmen in een rivier die vol zit met kaaimannen en piranhas, maar het is kennelijk veilig en dus springen we in het water. Het water is vies en bruin, maar toch zien we al snel  dolfijnen. Zo bijzonder! Hier in Bolivia schijn je als een van de weinige plekken ter wereld dicht in de buurt te kunnen komen van de dolfijnen. Wat een voorrecht om mee te maken! 😃
    Daarna is het tijd om terug te keren naar Rurrenabaque. We zijn lekgeprikt , roodverbrand en ruiken niet meer al te fris.. Maar wat hebben we een geweldige week achter de rug! De jungle was alles wat we ervan gehoopt hadden en meer. Enorm bijzonder om mee te maken!