Paaseiland in één dag

December 14, 2015 in Chile ⋅ ⛅ 23 °C

De volgende ochtend zijn we veel te vroeg op het vliegveld. Deze vlucht willen we niet missen! Na een vlucht van ongeveer zes uur (Paaseiland is één van de meest geisoleerde eilanden ter wereld!) landen we om twee uur op Rapa Nui, zoals het eiland door de eilandbewoners zelf genoemd wordt. Om half een 's nachts vliegen we alweer door naar Frans Polynesië, dus we hebben geen tijd te verliezen en regelen snel een auto, tickets voor het park en lunch to go.
    Onze eerste stop is Orongo, een ceremonieel dorp en dé plek waar de beroemde 'birdman' (half mens, half fregatvogel) petrogliefen zijn gevonden. De birdman cult is naar het schijnt ooit ontstaan om de spanningen en gevechten tussen de stammen op het eiland het hoofd te bieden. Door de enorme concurrentiestrijd om welke stam de mooiste en grootste Moai tentoon kon stellen, verdwenen langzaam maar zeker namelijk alle bomen op eiland, omdat bomen nodig waren om de Moai te vervoeren en op te richten. Het gevolg? Een enorm voedseltekort, en daardoor flinke spanningen tussen de stammen. Er waren immers geen bomen meer over om de kano's van te maken die nodig waren om vis te vangen, en van de vogels (belangrijke voedselbron) die zo talrijk aanwezig waren op het eiland bleven er maar een handvol over op het nu volledig ontboste eiland. De birdman cult houdt in dat iedere lente jonge mannen vanuit Orongo naar het kleine rotseilandje Moto Nui voor de kust zwommen om eieren te zoeken van een speciale vogel. Wie als eerste een ei onbeschadigd naar het hoofdeiland bracht werd uitverkoren tot Vogelman en kreeg daarom bijzondere voorrechten. Een bizar verhaal, maar erg gaaf om op deze plek te zijn!
    Daarna door naar de volgende highlight, Rano Raraku, de 'steengroeve'. We zien hier voor het eerst Moai, overal, verspreid over een heuvel.. Enorm indrukwekkend! Vreemd wel, je kent de beelden zo goed van foto's en film dat het moeilijk te geloven is dat je ze nu in het echt ziet. Alsof je voor het eerst in je leven de Eiffeltoren of het Vrijheidsbeeld ziet, zoiets. Vreemd ook dat het er zo ongelofelijk veel zijn, overal waar je kijkt zie je Moai. Klein, groot (wel 18 meter!), fier overeind staand, omgevallen en kapot, en zelfs Moai die nooit zijn voltooid!
    Met een gezonde dosis adrenaline in onze lijven (Woehoe we zijn er! En we willen alles zien!) rijden we verder naar Ahu Tongariki, een van de meest iconische beelden van Paaseiland: de vijftien Moai op een rij langs de kust. Zo gaaf om te zien! We hebben ons goed verdiept in de geschiedenis van Paaseiland, maar het hoe en waarom van de beelden is nog altijd niet helemaal duidelijk. Des te bijzonderder om dit mysterie met eigen ogen te mogen aanschouwen 😃.
    Nu we de grootste highlights hebben gezien nemen we de tijd voor een picknick. We zijn helemaal alleen bij de vijftien Moai. Iets dat sowieso opvalt hier, waar zijn de tourbussen met toeristen? We zien nergens meer dan tien toeristen en meestal zijn we alleen. Heerlijk hoor, up en close foto's kunnen maken van een van 's werelds wonderen zonder gehinderd te worden door de alom vertegenwoordigde Aziaten met mondkapjes en paparazzi-waardige telelenzen en rimpelige kaki kleurige over datum toeristen met heuptasjes 😉.
    Na onze picknick rijden we door naar het noorden voor nog meer Moai voor we doorrijden naar Hanga Roa voor een bucketlist dingetje: de zonsondergang meemaken op Paaseiland. Heel bijzonder! We sluiten de dag af met een echt Paaseilands biertje bij een leuk plekje aan het strand. Wát een dag!
    We zijn in één (mid)dag het hele eiland doorgecrosst en hebben alle highlights gezien.. Nu op naar Tahitiii! 😁