Dolce far niente | Bali & Ceningan

January 23, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Na een korte tussenstop in Brisbane landen we op Bali. Dat waren we eigenlijk helemaal niet van plan. Bali equals Kuta voor ons slecht geinformeerde reizigers (party place voor dronken Aussies.. Niet echt ons ding!). Maargoed, Bali was by far de goedkoopste bestemming vanuit Nieuw Zeeland en daarmee de perfecte gateway naar Zuidoost Azië. We besluiten ondanks het regenseizoen de gok te nemen om Indonesië te ontdekken. Java, Lombok, Flores, Sumatra.. Dat lijkt ons dan wel weer erg gaaf!

Eenmaal in Bali krijgen we een (cultuur)schok van jewelste. De warmte die als een deken om je heen valt zodra je het vliegtuig uitstapt. De geluiden van het drukke verkeer en van de mensen die van alles van je willen. Maar ook de geur van wierook van de vele offers die gebracht worden. Een prachtige hotelkamer mét bloemen op ons bed voor omgerekend 12 euro. In alle opzichten een compleet andere wereld. En dan te bedenken dat Bali het Azië voor beginners wordt genoemd.
    We hebben bewust een kamer genomen in een buitenwijk van Denpasar. Niet echt een plek voor toeristen. Het is leuk. We vallen behoorlijk uit de toon en kindjes roepen en wijzen ons na, maar niemand probeert ons iets te verkopen. Fijn! Restaurantjes zijn er niet, wel mannetjes op straat met een klein keukentje op wielen. Putu, een local vol tatoeages, staat erop dat we zijn favoriete saté proberen en dus eten we op dag één alweer bij een smoezelig straatkeukentje. Verstandig? Ah well, we hebben in ieder geval zitten smullen. Saté met pittige pindasaus, rijst en spicy kaneelsoep. Zomaar langs de straat. Goddelijk!
    De eerste dagen doen we rustig aan. We nemen een homestay in Sanur, eten heerlijk op de lokale night market, laten onze was doen, backuppen onze foto's en slapen flink bij. We hebben nog even geen zin om de rest van Bali te ontdekken en dus nemen we de boot naar een klein eilandje voor de kust (Nusa Lembongan) vanaf waar we naar een nog kleiner eilandje (Nusa Ceningan) zullen reizen. Niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar we willen relaxen, even helemaal niets.. Zon, zee, strand en als het even kan een infinity pool.
    Ceningan blijkt perfect. We zijn de enige gasten in een heerlijk resort. Een houten bungalow met hemelbed en buitendouche voor omgerekend 23€ per nacht. Met recht zorgeloos genieten 😁. Onze dagen op Ceningan bestaan uit niet meer dan slapen, zonnen, aan het zwembad hangen, Indonesisch leren (Selamat malam! Terimah kasih!), een spelletje darts met het personeel, nasi campur eten en fruitsapjes drinken, en gek genoeg vinden we dat meer dan genoeg. We verbazen onszelf en boeken steeds weer een nachtje bij. Als we na een paar dagen een fiets huren om de rest van Ceningan en Lembongan te ontdekken is zelfs dat al te veel (ik quote Thomas: "Ik wil gewoon lekker lezen en relaxen, de rest van het eiland kan me gestolen worden!" Haha!). Toch zien we die dag een paar prachtige plekken. We schieten mooie foto's van het woeste maar knalblauwe water bij de blue lagoon, vergapen ons aan de surfers in actie bij de secret spot, zonnen op het paradijselijke dream beach en vangen een glimp op van de blowhole bij devil's tear voor de regen losbarst. Stuk voor stuk waanzinnig mooie plekken die je met slechts een handjevol toeristen hoeft te delen nu het laagseizoen is.
    Omdat we ons bijna schamen voor zo veel nietsdoen, besluiten we de laatste dag te gaan snorkelen bij de mangroven en bij Nusa Penida. Het is mooi. We zijn een klein beetje verwend door het schitterende snorkelen op Moorea in Frans Polynesië (Wat.. Zijn er hier geen tientallen roggen en haaien voor het grijpen? Dat meen je niet!) maar als ik terecht kom in een school met prachtig gekleurde kleine visjes ben ik weer helemaal gelukkig. Ik kan geen genoeg krijgen van de onderwaterwereld.