Bunker(en) in Hanoi

March 11, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 16 °C

We waren niet van plan er lang te blijven. Het plan was af en toe een nachtje in Hanoi door te brengen, een uitvalsbasis voor Noord Vietnam, niet meer dan dat. Nou, we zijn hier nu al ruim een week, haha! Inmiddels worden we als vrienden ontvangen door ons favoriete bahn mi mannetje, dat zegt genoeg. Al kan dat ook niet anders als je zeven keer langskomt in een tijdsbestek van vijf dagen :p.

Geholpen door het druilerige weer (het lijkt wel Nederland in november..) besluiten we onszelf een paar dagen op te sluiten in een hotelkamer om nieuwe plannen te maken. We hebben zoals het echte backpackers betaamt namelijk geen flauw idee wat we de volgende dag, laat staan de volgende week of maand gaan doen. Zonde om zoveel tijd in een hotelkamer door te brengen? Nou nee. Door het slechte weer en de mist heeft het geen zin om de trein te nemen richting Sapa (rijstterrassen ja? Ik zie ze niet!) of een easyriders tour te boeken richting het noorden (regen blijft kut, ook al zit je achterop een motor en rijd je door prachtig landschap). Ik baal er flink van, maar het is niet anders. En ach, we zitten niet alleen maar binnen. Af en toe verlaten we onze bunker even voor onze 3 maal daagse streetfood fix (wat ons betreft de belangrijkste reden om Hanoi te bezoeken!), een windowshopsessies (je vindt hier overal H&M en Zara kleding voor bijna niks), of een filmpje: The Revenant (beste film van het jaar, wauw!).

Goed, terug naar onze plannen: We willen naar China, Nepal en de Filipijnen. Na dagenlang zoeken naar de goedkoopste route besluiten we toch maar eerst naar Nepal te vliegen, waarna we via de Filipijnen en Hong Kong China binnen zullen gaan. Op de kaart gezien misschien niet logisch, maar chinavisumtechnisch het gemakkelijkst (een china visum regelen in Vietnam is een hels karwei hebben we gehoord), we vermijden zo de overcrowded en overpriced Filipijnse holy week en Chinese meivakantie, én we zijn precies in het juiste hiking seizoen in Nepal. Dus boeken we een vlucht naar Bangkok, en vanaf daar een retourtje naar Kathmandu. Kosten: €300,- per persoon. Niet goedkoop maar Nepal staat al zo lang op ons lijstje, hier moeten we gewoon naartoe!