AC#10: Himalaya 360

April 1, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 14 °C

Letdar (4200) - High Camp (4850)
    - Gewandeld 8km

Vanuit Letdar wandelen we naar Thorung Pedi. Doordat we nu zo hoog zitten mogen we maar een beperkt aantal meters per dag stijgen. Rustig aan doen dus. In Thorung Pedi stoppen we en genieten we van thee en cinnamon rolls. Heerlijk buiten in het zonnetje, en dat op 4500 meter hoogte!

Even overwegen we al in Thorung Pedi te stoppen en daar te overnachten, maar we voelen ons zo goed dat we besluiten door te lopen naar Thorung High Camp. Dit scheelt ons morgen drie kwartier steil omhoog klimmen (in de laatste kilometer klim je bijna vijfhonderd meter.. Heftig!).

Het is een zware klim maar het gaat ons goed af. Eenmaal boven regelen we een kamer in het eerste (en enige) guesthouse dat we tegenkomen. Voor het eerst valt er niet te onderhandelen over de prijs van de kamer. Tja, ik moet bekennen: tot nu toe hebben we bijna iedere nacht gratis overnacht :p. Het klinkt misschien vreemd om te onderhandelen over de prijs van een kamer die tussen de $1 en $3 kost, maar de theehuisjes maken hun winst op het eten en daar bezuinigen we uiteraard niet op, integendeel ;).

We zijn al zo vroeg aangekomen op onze slaapplek dat er nog tijd is voor een kleine encore. We beklimmen een nabijgelegen bergtop die naar het schijnt een fenomenaal uitzicht biedt. En fenomenaal is het zeker! Vanaf de top van de berg kunnen we door het heldere weer heel ver kijken en zien we de besneeuwde Annapurna's en ijsblauwe gletsjers. Wat een fantastische beloning van al die dagen tegen het Himalaya-gebergte opklauteren. Een 360 graden view over het dak van de wereld.. Hoe gaaf!

's Middags kijken we de film Everest. In onze slaapzakken, om de kou te trotseren. Het voelt een beetje raar om een rampenfilm te kijken de dag voor we zelf ons hoogste punt zullen bereiken (de Thorung La pas!), maar de mooie beelden maken ons toch erg nieuwsgierig naar morgen.

Na ons avondmaal van dal baht en macaroni duiken we dan ook vroeg ons bed in. Met bijna 4900 meter onze hoogste nacht ooit. Hopelijk kunnen we de slaap vatten.. Morgen tikken we namelijk voor het eerst de 5500 meter aan. Bring it on!