Tijd voor de vieze dingen

May 28, 2016 in China ⋅ ☀️ 24 °C

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de toiletten! Gatver, hier in China moeten we echt een grens over. Chinezen doen hun ding namelijk graag samen, gezellig naast elkaar. Een squat toilet is één ding, maar een gedeeld squad toilet zonder muurtjes? Ons niet gezien. Die public poepkotten gaan we zeker níet missen aan China.

Om in hetzelfde thema te blijven: de open broekjes van de kids! Kleine kinderen dragen hier broekjes met een opening erin. Niet voor de frisse lucht, wel zodat ze altijd en overal naar de wc kunnen.. Vast handig, maar niet al te fris. En dan kunnen wij nog van geluk spreken. We hadden vooraf verhalen gehoord over poep en plas op de stoep, metro en in de supermarkt, maar dat viel ons alles mee. De kids in onze buurt gedroegen zich keurig.

Mocht je ooit naar China gaan kijk dan ook niet raar op als er dikke rochels op de straat gefluimd worden en er flink geboerd wordt. That's how it is. Tijdens een lange busrit staan er zelfs metalen emmertjes waarin naar hartelust gerocheld kan worden. En dan het roken.. Overal en altijd wordt gerookt. Ik weet het, niet zij maar wíj zijn het probleem want sinds het rookverbod in Nederland zijn wij niets meer gewend. Maar toch, het blijft even wennen 😉.

Ook het eten is soms best een beetje vreemd. We zijn de flauwsten niet hoor, we kunnen best leven met een kippenkop in onze soep hier en daar. Maar de snacks zijn toch echt een brug te ver. Chips en chocolade eten ze hier ook wel hoor. Maar voorverpakte kippenklauwen? Hele supermarktgangen vol! Eet smakelijk! 😉

En toch.. Al die gekke en vieze dingen maken China een van de meest interessante landen die we deze reis bezocht hebben. Het is écht reizen hier en dat is erg leuk!