Langmusi

June 2, 2016 in China ⋅ ⛅ 16 °C

Krtsj.. Een vreemd geluid en onze bus komt langzaam tot stilstand. Panne, voor de eerste keer deze reis (ja, echt waar!). Vier uur lang staan we stil terwijl er aan de bus gesleuteld wordt. Het is de normaalste zaak van de wereld hier. Echt erg vinden we het dan ook niet. We maken vrienden met de enige andere niet-Chinezen in de bus -een Britse familie van vijf-, zien hoe de nomaden te paard hun kudde yaks bij elkaar houden en gaan op de foto met willekeurige voorbijgangers (Lees: Er stopt een auto speciaal om met mij op de foto te gaan.. Echt gebeurd, haha!).

Het is al laat als we eindelijk aankomen in Langmusi en een kamer vinden in het schijnbaar enige hostel in het dorp. We hadden eigenlijk meteen een trekking willen boeken voor de volgende dag maar door onze late aankomst stellen we dat nog maar even uit. Eerst tijd voor pizza bij Black Tent café, waar we ook de volgende dag al onze maaltijden eten. Langmusi is piepklein, veel keuze is er niet.

Om toch nog iets van het dorp gezien te hebben brengen we een bezoekje aan een van de monasteries. Langmusi heeft er twee, het dorp ligt namelijk op de scheidslijn tussen twee provincies die allebei hun eigen klooster hebben: Gansu en Sichuan. Wij bezoeken de Sertri gompa. Het klooster is mooi, maar het is vooral de sfeer die er hangt die bijzonder is. Het gezang van de monniken, de geur van kruidige rook en het geruis van de rokken van de pelgrims die met een gebedswieltje in de hand de kora lopen, al kraaltjes tellend op hun gebedskettingen. Heel indrukwekkend.