Op en in het water

July 17, 2016 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Als we Eungella National Park binnenrijden hebben we er zin in: Vandaag gaan we vogelbekdieren zien! Of het komt doordat we vroeger allebei enorme (dieren)encyclopedie-nerds waren weet ik niet, maar we staan allebei te stuiteren als we na een half uur turen ons eerste vogelbekdier spotten. Fascinerende dieren zijn het. We spotten in het park trouwens ook nog kaketoes. Ook bijzonder.

Vanuit Mackay rijden we door naar het noorden, richting Cairns. Vlak voor Townsville overnachten we en als ik sta te koken valt mijn oog op een headline in de plaatselijke krant: 'Coldest day in history!'. Ja, dag.. Hebben wij weer! We vonden het al wel opvallend fris, maar de temperatuur van veertien graden blijkt dus inderdaad niet normaal voor dit deel van Australië. Lekker dan. Een beetje lachwekkend voor ons Nederlanders is het wel als ik in het artikeltje een interview met een shopowner tegenkom die beweert dat hij nog nooit in zijn leven zo veel ski-pullies, thermo-ondergoed en hondenkleertjes heeft verkocht als deze week. Veertien graden he? Haha! Maargoed, voor dit een lang en saai verhaal wordt over hoe koud en nat het wel niet was (ik hoor jullie al denken: wie gaat er dan ook in de WINTER naar Australië?), we hebben heus een hoop leuke dingen gedaan en ons permanent zongebruinde kleurtje heeft er niet onder geleden ;).

Met Cairns binnen handbereik (lees: minder dan 2 dagen rijden) besluiten we toch een snorkeltrip naar het Great Barrier Reef te boeken. Het is duur (€90 per persoon, goeiemorgen!) maar het is een leuke 'eindbestemming' zodat we niet voor niks zo veel kilometers hebben gereden. En come on, het is het Great Barrier Reef! Hoe vaak krijg je de kans om zo'n wereldberoemde plek te bezoeken? Het rif is mooi en hoewel we weinig vissen zien, zien we wel een schildpad in de verte en vooral veel mooi koraal. Het Great Barrier Reef vormde de inspiratie voor Finding Nemo en dat geloof ik meteen als ik de kleurrijke koraalwanden met diepe drop-offs zie. Heel gaaf. Ook heel koud overigens. Ondanks onze wetsuits staan we flink te klappertanden. Een leuke trip dus, maar toch niet onze mooiste snorkel ervaring ooit. Klinken we nu heel verwend? We hebben inmiddels zoveel mooie vissen, schildpadden, haaien en roggen mogen bewonderen in perfecte condities (warm en windstil water) dat we door het slechte zicht, de hoge golven en het ijskoude water een beetje teleurgesteld zijn. Ach ja, we zijn er wél geweest. En dat wijntje op het dek bij zonsondergang smaakte fantastisch.