Lion Rock

August 27, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 28 °C

Onze volgende bestemming is Dambullah. Weer vinden we een geweldig guesthouse, guesthouse Sandra. Deze keer wordt er iedere ochtend en avond fantastisch Sri Lankaans voor ons gekookt. Het ontbijt: string hoppers (rijstnoodles), egg hoppers (komvormige pannenkoekjes met ei), coconut roti, coconut pancake en halapa (traditionele zoetigheid die in een kanda blad wordt geserveerd). Érg exotisch zo op de vroege ochtend, maar wel lekker.

Vanuit Dambullah maken we een uitstapje naar Sigirya om de rots naast de beroemde Lion rock te beklimmen. Het beklimmen van Lion rock kost namelijk ook weer 30 usd per persoon (zelfs de entreeprijs voor bijvoorbeeld Angkor Wat is lager..). Pidurangala is een goedkoop alternatief én het biedt juist uitzicht op de eerdergenoemde Lion's rock. Dubbel fijn.

Eenmaal boven op de rots kunnen we niet geloven hoeveel geluk we hebben. Er is helemaal niemand. En het uitzicht is schitterend.. Een uitgestrekte vlakte waarin uit het niets een vierkante rots opdoemt. Lion Rock, het paleis van King Kasyapa, die naar verluidt wel 500 vrouwen had. Als we goed kijken kunnen we nog de restanten zien van de tuinen rondom het paleis. Mooi!

's Middags vervolgen we onze weg richting het nationale park Minneriya, maar niet voor we even gestopt zijn voor een bezoekje aan een spice garden. Best leuk maar we zijn voorlopig wel weer klaar met die verplichte tuktuk stops bij de shop van de vriend van die en die, en de spice garden van die en die, puur zodat de tuktuk-chauffeur commissie ontvangt.

Als we doorrijden naar Minneriya ontmoeten we het Duitse stel wat ook in ons guesthouse verblijft. Met hen samen hebben we een jeep gehuurd om de kosten wat te drukken. Hoewel we al bijna een jaar aan het reizen zijn hebben we nog nooit een safari gedaan, dit is dan ook iets compleet nieuws voor ons. Extra leuk!

Rond deze tijd van het jaar vindt er hier in Minneriya trouwens een waar spektakel plaats, 'the gathering'. Honderden olifanten verzamelen zich in het park op zoek naar water, de maanden juli tot oktober zijn namelijk de droge maanden hier in Sri Lanka. Dat we olifanten gaan zien lijkt dus wel zeker. Toch staan we te springen als we voor het eerst een olifant spotten, en daarna tientallen, misschien wel honderd bij elkaar! Heel gaaf om te zien. Echt een privé ervaring is het niet (er zijn bijna evenveel jeeps als olifanten), maar het was wel heel bijzonder! Straks in Afrika gaan we dit nog eens dunnetjes overdoen, dat staat vast :)

De volgende dag doen we rustig aan. Ook wel eens fijn met deze hitte. Wel bezoeken we Dambullah cave, een grot waar een tempel in gevestigd is. Honderden boeddhabeelden, bijna identiek, zij aan zij naast elkaar. Prachtige plafondschilderingen. Lotusbloemen in de handen van de pelgrims. Aapjes die het pad naar de tempels toe bevolken. Weer ontzettend mooi en bijzonder.