Satellite
Show on map
  • Day 389

    Lekker leren koken

    September 9, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 9 °C

    Het is tijd voor de echte reden van ons bezoek aan Galle: een kookcursus! Al in Maleisië was ik van plan mijn verjaardagscadeautje in te zetten (dankjewel lieve familie) maar het Maleisische eten vond ik minder lekker dan verwacht (al kan dat ook te maken hebben gehad met onze rommelende buikjes hier en daar..).

    Voor we aan de slag gaan neemt Vinitha ons mee naar de markt. We zien veel groenten en fruitsoorten die we nooit eerder hebben gezien zoals vleugelbonen, zure mango en bananenbloemen. En de groenten die we wel herkennen zien er dan weer net iets anders uit. Zo zien we slanke lichtpaarse aubergines en witte komkommers. Leuk.

    Nadat we alle benodigdheden voor een royale lunch hebben gekocht rijden we naar het huis van Vinitha waar we zullen gaan koken, maar uiteraard niet voordat we even langs het kruidenkraampje zijn geweest (erg belangrijk in Sri Lanka!). Ook rijden we nog even langs de vismarkt voor een stuk verse tonijn. Ik zeg bewust 'vers', want hoewel de vis diezelfde ochtend nog uit de oceaan is gevist ziet er allemaal niet zo smakelijk uit. Daarbij blijft het voor ons westerlingen even wennen dat er prachtige papegaaivissen en zelfs roggen liggen. Waarom zou je zulke mooie dieren opeten?

    In een paar uur tijd staat er een indrukwekkende hoeveelheid gerechten op tafel: dahl curry (linzen curry), bananenbloem curry, gebakken aardappeltjes op z'n Sri Lankaans, aubergine schotel, pompoen curry, zure mango curry, sperziebonen curry, tonijn op traditionele wijze, tonijn curry, kokosnoot roti en pol sambol (kokosnoot sambal).

    Met een lamme arm van het meeschrijven van de recepten morgen we even later onze creaties proeven met daarbij wat rijst en pappadums. Alles is ver-ruk-ke-lijk. Mijn favoriet is de aubergine schotel, die ga ik thuis absoluut nog eens maken. Thomas is fan van de pompoen curry. Ook erg lekker!
    Read more