Faroe Islands
Bøsdalafossur

Auf Versöhnungskurs mit den Färöern - 2

August 1, 2023 in Faroe Islands ⋅ ☁️ 13 °C

Der Múlafossur ist ein wirklich besonderer Wasserfall und einer der meistbesuchten Orte auf den Färöern. Das Wasser des Baches fällt über die steilen Klippen direkt in den Atlantik, während sich von den Hängen Papageientaucher und andere Seevögel immer wieder in die Fluten stürzen.

Da ein Highlight am Tag natürlich nicht ausreicht, machten wir uns noch auf den Weg zum Sørvágsvatn, dem größten See der Färöer. Nach 40 min Wanderzeit entlang des Sees erreichten wir die steilen Klippen Vágars an der Atlantikküste. Die tatsächlichen Klippenhöhen können die Bilder nur im Ansatz wiedergeben und der Anblick in echt ist ehrfurchtgebietend.

Im hinteren Teil fließt der See als Bøsdalafossur ins Meer. Alles in allem ein wirklich einzigartiger Ort und fürs uns eine ganz besondere Erfahrung.

Het eiland Vãgar

October 31, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 5 °C

Beiden weer zeer goed geslapen en iets na zessen wakker. We gaan eten om 07:15u en als we terug komen van het ontbijt is de zon opgekomen en zien we de lucht mooi kleuren. We nemen ons gerief en we vertrekken richting Vãgar, dit eiland is waar de luchthaven is en waar de meeste de Faroe eilanden binnenkomen. Wij dus niet deze keer. We rijden opnieuw door een subsea tunnel waar we bij terugkomst 100 kronen tol voor moeten betalen. Onderweg mooie zichten nu de zon hier en daar door de wolken schijnt. Onze eerste stop is voor de wandeling langst het meer Leitisvatn naar de Traelanípa punt, deze vertrekt net na het dorp Mióvágur voor een 3 uur durende roundtrip. Een mooie wandeling met op het einde een stevige klim naar de 142m hoge punt vanwaar we het speciale zicht hebben op het meer, daarna dalen we af naar de kleine waterval Bøsdalafossur welke de overloop van het meer is. Als we terug willen gaan komt de zon opnieuw opzetten maar de punt opnieuw beklimmen zien we niet meer zitten. We wandelen terug naar de auto en rijden dan voorbij de luchthaven naar het dorp Gásadalur. Dit dorp was tot 2006 het meest afgelegen dorp van de Faroe eilanden. Toen is er een tunnel gemaakt en nu is het makkelijk bereikbaar. De tunnel is wel 1 rijvak dus weer opletten voor tegenliggers en tijdig in de inham met de lichten uit laten hem passeren. De zon schijnt maar net als we de waterval en het dorp willen fotograferen komen de wolken ervoor. Das even balen, 20m voor het uitzichtpunt. We blijven toch proberen om een goede foto te nemen en daarna wat dronen. Na een half uurtje komt de zon terug opzetten en met de juiste foto kunnen we terug vertrekken richting Tórshavn. De zon verdwijnt voor vandaag achter de wolken.Volgende stop een bezoek aan het cultureel centrum van de Faroe het Nordic house. Ik dacht dat dit over de geschiedenis van de Faroe eilanden ging maar was dus fout. We mochten wel gratis de verschillende zalen bezoeken 🙁. Dan maar in de gietende regen naar de National Gallery van de Faroe eilanden. Niet veel verder over het mooie voetbal stadion maar tegen dat we eindelijk de ingang hebben gevonden komt er enorm veel plaats op de kleine parking vrij want alle personeels leden gaan naar huis. Het is dus net gesloten. Het hoogseizoen is voorbij en dat zie je aan alle winkels en andere diensten die vroeg sluiten of zelfs niet open zijn. Zover onze culturele uitstap voor vandaag. Dan maar naar hotel en een wandeling door de stad. Hier kopen we wat souvenirs en gaan iets halen om te eten. Daarna bloggen, douchen, film zien en ons gerief verdelen voor morgen wat we aandoen en wat er op de boot mee moet nu we weten dat je in de auto niets meer kunt nemen en we vorige keer ons zwemgerief vergeten waren. Het weer was vandaag dus overwegend zonnig, een strak windje van 10m/s en tussen de 7°C en 3°C afhankelijk hoe hoog we waren. In de tunnels is het 12°C. Na 16:00u heeft het een uurtje geregend. Vandaag ook 19000 stappen gedaan wat ongeveer 14,5 Km is.Read more

2x 200 Kronen

June 5, 2019 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 8 °C

Das Wetter hatte sich beruhigt (8 Grad, bedeckt, ab und zu etwas Niesel) und lud zum Wandern ein. Wir hatten uns eine Route aus einem Wanderführer herausgesucht, die vom Nachbarort Midvagur zum Wasserfall Bosdalafossur und zurück führt, ca. 10km.
      Zu unserer Überraschung war der Pfad durch einen Zaun mit Tor abgesperrt und ein junger Mann verlangte pro Person 200 Kronen (27,- EUR) Eintritt. Auf unsere entsprechende Frage meinte er, die Inseln würden von so vielen Touristen besucht, dass die Natur leidet und deswegen wolle man über die Gebühr den Andrang regulieren. Klingt nach Ausrede für Geldschneiderei und ist auch eine, da der Eintrittspreis nirgend publiziert wurde und man zum Beginn der Wanderung auf einem offiziell empfohlenen Weg(!) vor vollendete Tatsachen gestellt wird.
      Überhaupt ist bei uns der Eindruck entstanden, dass man auf den Färöern mit dem ständig steigenden Strom von Touristen nicht so recht umzugehen weiß. Einerseits ist das Geld natürlich willkommen, andererseits wollen die Färöer wohl lieber ihr eigenes Ding machen.
      Wir bezahlten jedenfalls zähneknirschend und wanderten auf einem felsigen, z.T. schlammigen Pfad zunächst auf die Klippe der Steilküste und dann an die Stelle, wo der größte See der Färöer Inseln sein Wasser über einen spektakulären Wasserfall in den Atlantik gießt. Sehr beeindruckend das Ganze und nur von den tiefhängenden Wolken buchstäblich getrübt.
      Zum Schluss mussten wir zwei Zäune überklettern, um die Runde auf dem vorgegebenen Weg absolvieren zu können.
      Von Verwendung des Eintrittsgeldes war recht wenig zu sehen, man wollte uns wohl die maximal naturbelassene Wandererfahrung zuteil werden lassen. Das hat jedenfalls funktioniert, wir haben sogar etwas Sonne abbekommen.

Bøsdalafossur, Bosdalafossur